Revenge (2017)

Frankrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Coralie Fargeat
met Matilda Lutz, Kevin Janssens en Vincent Colombes

Jen wordt door haar geliefde uitgenodigd voor een weekend voor de start van de traditionele jacht die hij jaarlijks organiseert met twee vrienden. Geïsoleerd van alles en iedereen in de Grand Canyon, wordt Jen het object van verlangen en de jacht neemt een onverwachte wending wanneer ze door de drie wordt misbruikt. Ze wordt voor dood achtergelaten in de woestijn en wil maar één ding: wraak.

avatar van heldopsokken
een echte mannenfilm die je met een korreltje zout moet nemen! 3*

avatar van sinterklaas
Goed!

Het was soms wel eens even wennen dat er voornamelijk Frans in werd gesproken. Mede dankzij de locatie denk ik en aangezien Frankrijk er hier, op bepaalde acteurs na, nergens deel van uitmaakt.

Mathilda Luz speelt de bloedmooie Jen die door haar geliefde (later overspeler) Richard, wordt meegevoerd voor een romantisch uitje in de Grand Canyon, met als doel: jagen. Even later arriveren er twee andere vrienden en lijkt het alleen maar gezelliger te worden. Totdat Richard eventjes weg is en Jen door een van de vrienden verkracht wordt. Je zou bij terugkomst van Richard kunnen rekenen op een commotie onder de vrienden... maar nee, Richard is helemaal nog niet zo lief als dat ik had gedacht.

Ze wordt voor dood achtergelaten, maar Jen overleeft een vrij dodelijk ongeval, wonder boven wonder. (Tsja, het blijft een film). De drie vrienden blijven echter argwanend om het feit of ze wel daadwerkelijk dood is. En dat was een slechte keuze, want Jen laat het er niet bij zitten.

En dit levert een schitterende, stijlvolle en voornamelijk broeierig kat en muisspel op, waar de jagers eigenlijk doelwit worden van een jager... en andersom. Maar ze hadden het niet op Jen voorzien. De film weet subtiel te blijven, kabbelt rustig voort, is niet specifiek over de top... maar werkt zich wel toe naar het uiteindelijke noodlot. En dat is zeer beklemmend en knap gedaan.

Ook leuk om erachter te komen dat Richard gespeeld word door die acteur die ook Kenneth speelde in D'Ardennen.

Ja, dit was (weer) een fijne wraakfilm.

Baggerman schreef:
Zeer fraai in beeld gebrachte thriller! Beetje een ongeloofwaardig verloop (dat Jen met een brok cactus in haar buik dit nog allemaal weet te bewerkstelligen mag je met een flinke korrel zout nemen!), dat wel, maar de film blijft beklijven en er mooi uitzien zowel in gore als stilistisch. Coralie Fargeat moest ik maar eens in de gaten blijven houden, al is het alleen maar om mijn vrouw tevreden te stellen met een 'vrouwvriendelijke' film?

De laatste 'kill' was behoorlijk spannend met gewoon het simpele gegeven van in cirkels achter elkaar aanlopen!

Maar nu heb ik je toch bij je lurven hoor maatje. JIj stoorde je toch wel dat horror vaak te onrealistisch was. Als er nu wel een film is die veel dingen heeft die je met een grove korrrel zout moet nemen is het wel deze. Of roep je hier een uitzonderingsregel in

avatar van Woland
Deze film stond al een tijdje op mijn kijklijst, en nu kwam het er dan eindelijk van. Op aandringen van John Milton, die me ook waarschuwde dat ik mijn suspension of disbelief aan moest zetten. Nou, daar had ie in ieder geval gelijk in. Revenge heeft een typisch I Spit On Your Grave-verhaal, waarbij een vrouw bruut wraak neemt op haar verkrachters. Er gaat vervolgens in deze film best wel wat goed, maar ook een aantal dingen bepaald niet, en ik kom dan ook niet verder dan een krappe voldoende.

De twee leads acteren prima, waarvan ik Matilda Lutz helemaal niet ken, en ik tot mijn verbazing Kevin Janssens recent heb gezien als Patrick in De Patrick. Ik had 'm in ieder geval niet herkend, wat een compliment voor hem is, denk ik. De twee andere acteurs (er zitten maar vier acteurs in de hele film) zijn wat minder, maar soit. En visueel ziet de film er goed uit, met ook mooie omgevingen én behoorlijk veel harde actie en bloedige gore. Zover, dikke prima, maar hoewel ik al gewaarschuwd was, is dit plot zelfs met de nodige karrenvrachten zout nog steeds wel aan de flauwe en voorspelbare kant. Dit had meer suspension of disbelief nodig dan ik zo op een gemiddelde dinsdagavond op kan brengen, blijkt, en ook met suspension of disbelief blijft het nogal simpel en voorspelbaar. Ondanks die geregelde irritatie maakte het visuele aspect en de sterke actie/horrorscenes het toch weer deels goed.

een Zesje.

Njah, komt íe dan maar weer, je hebt het aan jezelf te danken:
Woland, je bent een karige Harrie

avatar van Woland
Bijna een 6.5

Vooruit dan

Maar.

avatar van alexspyforever

Daar is em weer met zijn metoo boodschap
Betekent dat dan automatisch dat mannen vaker in hun blootje moeten worden gezet? Als de kijker vindt dat vrouwelijk naakt kan weggelaten worden als het niet functioneel is, daar kan ik me volledig in vinden (al ben ik wel voorstander van gratuit vrouwelijk naakt maar wel das natuurlijk mijn persoonlijke voorkeur );
Maar het mannelijk naakt hier was hier evenmin functioneel en leek meer op een tegenreactie (van een vrouwelijke regisseur) op het vele vrouwelijke naakt dat meestal in dit soort films aanwezig is. Misschien dat mevrouw Fargeat als doelpubliek vrouwen had (en vooral metoo dames dan) de film wordt natuurlijk ook door veel mannen bekeken. Al denk ik dat het probleem zich vooral situeert dat de film totaal onrealistisch is (fragiel meisje wordt een heuse vechtmachine). Het rape gedeelte staat ook totaal niet in verhouding met het revenge gedeelte. Dit is geen genre dat artistiek of plots op een splatter moet gaan lijken, dan neigt het naar comedy.

Ik juich zulke projecten zeker toe en van mij mag Fargeat nog zo een rape revenge film maken maar op zo een kluchterige manier als het nu is dan gaat de bedoelde boodschap aan mij toch grotendeels verloren. Het hoeft daarom geen 2de I Spit on your Grave te worden maar meer in die stijl en je hebt er een fan bij in mij.

avatar van John Milton
Die vond ik op zowat alle denkbare vlakken minder. Gewoon ok.

Het zijn dan ook films met een compleet ander uitgangspunt. Het verhaal mag gelijkenissen vertonen, maar de aanpak is compleet verschillend. I Spit is een bittere film, eentje die wil inhakken op z'n publiek. Revenge is een sappige genreoefening, waar alles met een dikke vette knipoog neergezet wordt.

Grootste verschil vind ik dan dat Revenge slaagt in z'n opzet, terwijl I Spit er eerder bekaaid vanaf komt. Althans, als de originele bedoeld wordt.

Onderhond schreef:

Dan zal het wel liggen aan persoonlijke interpretatie en beleving. Als we het niet zo serieus moeten nemen dan is het dus meer een stijloefening en puur vermaak dan echt een boodschap brengen. Zo vat ik het dan toch op. Niks mis mee, maar ik heb er geen boodschap aan

avatar van Macmanus
Leuk.

Gegeven is niet nieuw maar uitwerking is inderdaad naar behoren. Ziet er lekker fris uit met een mooie lead. Vooral ook fijn dat het ook is wat het is. Je kan als maker te graag willen dat je film gewichtiger is dan goed is voor je film. Door van alles extra erbij te gooien. Sociaal commentaar of heel graag terug willen naar het verleden (Mandy). Nu is dat tot een minimum gelaten en wil het helemaal niet ouderwets zijn. Je kan met de Amerikaanse reclame en het feit dat het door een vrouwelijke regisseur is gemaakt nog wel een analyse loslaten maar het staat de film niet in de weg.

Enige nadeel zit een beetje in het midden van de film. Dan is het telkens eentje omleggen, het verliest dan even wat momentum. Daar had ze iets meer variatie kunnen inzetten. Er komt nog genoeg leuks langs en voor een debuut smaakt dit naar veel meer.

3.5 sterren.

avatar van Duke Nukem
Een simpel wraakfilmpje, als je niet veel diepgang verwacht dan is dat wel dik oké! Eigenlijk verdient deze film maar een 3,5* maar omdat de lead actress mij de hele speelduur zo kon bekoren, geef ik een half puntje extra. Matilda Lutz is echt een lust voor het oog! Revenge begint sterk, ik was meteen in het verhaaltje mee. De film is wel erg kleurrijk, ik heb het kleurenpalet op mijn beeldscherm zelfs moeten aanpassen. Het middenstuk had alleen wat spannender kunnen zijn, maar het slotstuk is toch weer een spektakel. Wat een massa bloed op de vloer van die villa, heel grappig ook dat Matilda uitglijdt in de liters bloed van haar slachtoffer! Dat ze die val overleefde was wel heel erg ongeloofwaardig. Had ze die drugs (wat was het ook weer, een soort paddo denk ik?) eerder ingenomen, dan had dit nog een verklaring kunnen geweest zijn hoe ze die pijn kon verbijten.