Revenge (2017)

Frankrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Coralie Fargeat
met Matilda Lutz, Kevin Janssens en Vincent Colombes

Jen wordt door haar geliefde uitgenodigd voor een weekend voor de start van de traditionele jacht die hij jaarlijks organiseert met twee vrienden. Geïsoleerd van alles en iedereen in de Grand Canyon, wordt Jen het object van verlangen en de jacht neemt een onverwachte wending wanneer ze door de drie wordt misbruikt. Ze wordt voor dood achtergelaten in de woestijn en wil maar één ding: wraak.

avatar van El ralpho
Jachtseizoen geopend

Revenge is een aardige actiethriller waarbij er met name in de eerste helft wel verwacht wordt dat de kijker de hele situatie met -zeg maar gerust- een vrachtwagen zout neemt, i.p.v. met slechts een korrel. Ik begrijp dat het de bedoeling is dat je als kijker Richard, Stan en Dimitri moet gaan haten, maar iets minder eendimensionaal hadden de karakters ook wel gemogen.

Stan die de minnares van zijn maat besluit te verkrachten na een avondje lol met haar en zijn maten aan het zwembad, en Dimitri die heel de situatie gadeslaat waarbij het hem niks doet, vond ik een beetje te makkelijk. Vervolgens is het overleven van de val van Jen natuurlijk te bizar voor woorden, maar het is minstens zo bizar dat ze, terwijl ze is doorboord met een stuk hout, nog zo lang rond kan lopen en een volwassen kerel om het leven kan brengen. Het was bijvoorbeeld al iets geloofwaardiger geweest als de drug, die Jen later neemt om het hout te verwijderen, op een eerder punt had genomen, wat in ieder geval nog iets van een verklaring was geweest waarom ze zo lang rond kon blijven lopen.

De film wordt een stuk beter, op het moment dat Jen Stan begint op te jagen en tot slot natuurlijk Richard. Dit over the top gorefest waarbij Matilda Lutz gewoon een absolute bad ass neerzet vond ik erg tof gedaan. De inspiratieloze en gemakkelijke opzet maakte me vanaf dit moment niet meer uit. Het was enorm bevredigend op de manier waarop de film afgerond werd en hierdoor begrijp ik het enthousiasme van sommige mensen wel.

In mijn beoordeling wil ik alleen toch niet hoger dan 3 sterren gaan zitten omdat ik me wel enorm aan de opzet geërgerd heb. Hij was te simpel. Het script had echt geen Oscar hoeven te winnen, maar had wel wat vindingrijker mogen zijn dan nu het geval is geweest. Deze staat nu bol van de ongeloofwaardigheden. Blij toe dat ik door heb weten te zetten, maar in zijn geheel had hier meer ingezeten dan dat er nu uitgehaald is.

avatar van broncode
Een middelmatig genre filmpje die soms te traag overkomt. Ook de geloofwaardigheid word meteen op de proef gesteld omdat niemand die val zou overleven van die hoogte. Maar dat mag niet de pret niet drukken. Het zijn uitgerekend de normale dingen die in je geheugen blijven hangen (close up Mond en de Spin op de grond). Hij eindigt natuurlijk in een bloedbad zoals het hoort, maar het is te lang uit gesponnen.
Ps super lekkere babe..

avatar van Daan258
Nehh, geef mij maar I Spit on You're Grave ofzo.

Een behoorlijke waardering voor zo'n vrij standaard en best matige film.
Het verhaal hebben we vele male vaker gezien en ook beter uitgewerkt. Het is allemaal vrij tam en veel te langdradig. Ik had een veel brute en hardere film verwacht.
Jammer.

avatar van maxcomthrilla
Bruut!

Stuitte geheel toevallig op deze film na het aanschouwen van Mandy, waar deze film warm werd aanbevolen. Blijkt hij ook nog een stevige tand beter te zijn!

De cinematografie is van hoog niveau, felle kleuren sieren het woestijnlandschap lekker op. Wat een gezeur trouwens van mensen hier over dat de film niet geloofwaardig is, mijn minste zorg bij een actiefilm. En het is ook geenszins de boodschap geweest van de regisseur, anders hadden we de film na een klein half uur al af kunnen vlaggen. De film behelst als geen ander het vreemde gevoel van plezier tijdens overlevingsdrang over te brengen; humor wordt afgewisseld met vlotte actie.

Het jachtseizoen is geopend en niemand zal gespaard worden. Rijke CEO jongens worden aardig in het nauw gedreven wat leidt tot hachelijke en lachwekkende taferelen. Compromisloos, gedurfd maar vooral een grote rush die resulteert in een spectaculaire bloedige finale tussen zichtbaar uitgeputte hoofdpersonages die hun ziel hebben gegeven voor deze heerlijke verrassing van een film.

Pretentieloos vermaak. 4,5* Dik verdiend!

avatar van Brabants
Of deze film geloofwaardig is of niet, is eigenlijk niet zo'n boeiende discussie. Wat wel interessant is, is het feit dat er wederom geprobeerd wordt om een misbruikte vrouw wraak te laten nemen. We zien het de laatste tijd wel vaker en soms werkt het en soms ook niet. Op zich is deze film verhaaltechnisch niet zo heel erg bijster intelligent. De actie wordt mijns inziens op een hoog ketchupgehalte bijzonder in elkaar gezet. Ik was er niet vies van, het is weer eens een mooie poging tot. Het is er zo eentje die je gerust kunt kijken, maar als je het niet doet, mis je niks.

Heerlijk. Verstand op nul, blik op oneindig en genieten maar. Van het eerste moment tot het slot meeslepend. De cast levert vakwerk, evenals de art director. Tempo is prima. En ook nog wat aandacht voor details (zoals de beelden van die mieren en ander kriebelbeestjes, geweldig). Puntje van m'n stoel. Dat is toch wat je wilt met een film? En nu niet gaan zeuren over de ongerijmdheden (vreemde karakters, te zware verwondingen, te veel bloed). Die heb ik natuurlijk ook wel gezien. Gewoon niet op letten.

avatar van Beatlestone
Net gezien en moet toch even zeggen dat ik heb genoten!
Heerlijke 'revenche' movie die nèt iets overdreven is maar daarom juist de moeite waard.
Matilda Lutz steelt de show ook wel een beetje met haar aanwezigheid.
Verstand op nul en kijken...krijg je geen spijt van!

avatar van alexspyforever
Als je realisme belangrijk vindt dan kan je deze beter overslaan. Nu dat onrealistische bloedverlies, de ongelooflijke overlevingscapaciteit en genezingsproces van onze heldin daar wil ik gerust nog over heen kijken. Maar een film met zo een mager plot en nogal eendimensionale karakters had gerust kunnen worden verteld in 80 minuten. Vooral eens het wraakthema zich begon te voltrekken begon het op een moment eerder lachwekkend te gaan worden dan smerig. Wat ik vooral miste in vergelijking tot een 'I spit on your Grave' (zowel origineel als remake) is het sadisme enerzijds in het misbruik en anderzijds in de wraakactie. Het misbruik tja dat was maar heel zwak en geef mij maar een goede val of marteling boven die Rambo acties van de protagoniste. Komt van de hand van een vrouw dus meer mannelijk dan vrouwelijk naakt hoort ook bij de wraakactie neem ik aan? Al bij al toch vermakelijk maar het had nog zoveel beter kunnen zijn.

avatar van DjFrankie
Low budget met 4 acteurs. Zeer zeker ongeloofwaardig, maar wel erg bloederig. Het gaat idd vooral om het kat en muis spel wat traag verloopt maar bovengenoemde film I Spit on your Grave vond ik ook stukker beter.

Aardige film waarin een vrouw voor dood wordt achtergelaten nadat ze misbruikt is. Qua verhaal stelt het niet veel voor en het is hierdoor ook wat langdradig en eentonig. Maar soms wel spannend op een sfeervolle manier en de film bevat een aantal brute en bloederige momenten. Verder een mooie locatie en Matilda Lutz zet een bad-ass rol neer.

...al binnen 10 min.zie je wat voor n cheap film het is! erger dan n c film.....hebben jullie tot nu toe alleen maar tekenfilms gezien of zo ???? dat sommige dit n goede film vinden,mijn god!!...ónmogelijk dat zij nog leefde.....na die 100 ltr bloed die ze verloor......rijkelijk bloed in de film,is al n teken dat het n slechte film is......heb hem uitgezet....pathetic

avatar van horizons
rooie60 schreef:

Lol.
Staat er ergens geschreven dat je naar een realistische film ging kijken?

avatar van Shadowed
Zo zie je maar dat smaken hier behoorlijk verschillen.

avatar van John Milton
Film mag alleen realistisch zijn.

avatar van Ajax&Litmanen1
rooie60 schreef:

Meestal eindig je een zin met één punt, niet met vijf. En een hoofdletter hier en daar had je verhaal ook wat sterker kunnen maken. Buiten het feit dat je inhoudelijk flauwekul praat. Een film mag alleen goed genoemd worden als 't realistisch is?

Visueel een vaak letterlijk kleurrijk spektakel(wat dat betreft geeft Fargaet bijna filmles), maar emotioneel, ondanks het heftige begin, gaandeweg een behoorlijk lege film. Bordkartonnen, stripfiguurachtige personages met wie je weinig affiniteit voelt of wil voelen. Overdrijven is ook een kunst, maar wel een kunst die de makers niet volledig beheersen, met name de mannenrollen zijn belachelijk slecht geschreven en gespeeld. Een Tarantino had dan nog wat bitter noodzakelijke over the top humor toegevoegd, maar Fargeat brengt het allemaal ook nog zo serieus dat je het nauwelijks nog serieus wil nemen. Spannend wordt het ook niet echt, de filmtitel verraad eigenlijk al hoe dit afloopt. Alleen interessant voor degene die vorm boven inhoud prefereert. Toevallig gisteren M.F.A. gezien met hetzelfde uitgangspunt maar een veel scherpere uitwerking, een klasse beter dan dit.

avatar van wibro
Verrassend sterke film waarbij de spanning voortdurend te snijden was en die mij regelmatig op het puntje van de stoel hield. Behalve de zeer mooie beelden van de achtervolging en de killings mag toch niet onvermeld blijven de verschijning van de zeer aantrekkelijke Jen uitstekend gespeeld door Matilda Lutz. Tja, net zoals de heren in de film werd ik toch ook wel even bloedgeil bij het zien van deze aanlokkelijke dame. Het verhaal mag dan wel ongeloofwaardig zijn, maar laat ik dat vooral bij horrorfilms meestal totaal onbelangrijk vinden. Het gaat bij mij bij dit soort films puur om de sfeer en die was bij deze film meer dan uitstekend. De titel geeft wel een enorme spoiler weg, dat wel, want je kunt van te voren al invullen hoe het gaat aflopen. Een minpuntje dus.

avatar van Kondoro0614
Zo, deze klapte goed binnen. ‘Revenge’ is een film die al enige tijd wel op mijn lijst stond, en nadat ik zag dat hij op ‘Film 1’ stond kon ik eigenlijk niet echt meer wachten om de film aan te knallen. Ik wist van te voren al wel dat dit wel een film voor mij zou zijn, aangezien ik ‘I Spit On Your Grave’ ook erg vet vind en dit soort ‘wraakfilms’ mij altijd ontzettend goed aanstaan, kan ik altijd ontzettend erg van genieten! Ook deze film kwam weer onder het daglicht te staan mede dankzij de horror knock-out die gaande is op het forum, altijd erg tof om weer extra herinnerd te worden om de films toch nog eens op te gaan zetten!

Het is allemaal natuurlijk niet echt orgineel, het totale concept hebben we ook wel volledig gezien bij de film die ik al opnoemde ‘I Spit on Your Grave’, en misschien nog wel eerder bij meerdere films. Dus echt heel bijzonder vond ik dat niet, het was toch de sfeer en de setting die het voor mij vaak best goed deden. En natuurlijk een prima cast met de prachtige ‘Matilda Anna Ingrid Lutz’ die een paar keer goed op beeld stond!

De cast was dan wel niet al te groot, iets wat ook wel een keer prettig is. De enigen waar we echt naar keken waren Matilda Anna Ingrid Lutz, Kevin Janssens en Vincent Colombe. Die bleven althans wat langer in de film rond hangen. Kevin acteerde prima, soms zagen we iets te veel van de beste man. Voor de rest was er eigenlijk geen cast, buiten Guillaume Bouchède om die we in het begin zagen maar die eigenlijk als eerste klaar was.

Soms was het bloedgebruik iets te overdreven, dat vond ik ook. Ik heb nog nooit gezien dat iemand zo zwaar aan het bloeden was na schot in zijn schouder, het werd soms te veel. Maar toch, sommige stukken waren ook wel keihard! Zoals het moment wanneer Jen naar beneden word geduwd en vervolgens op een stuk tak terecht komt, heerlijk hoe die tak er door heen zat. Of het moment wanneer Jen moet vluchten voor Stan en en dan een stuk glas kapot slaat. Waarna Stan hier door heen loopt met zijn blote voet, en een gigantisch wond aan zijn hiel krijgt! Toen kreeg ik wel een paar kleine rillingen haha!

Het verhaal vond ik allemaal niet heel bijzonder te noemen. Jen heeft een affaire met Richard. Richard gaat zoals altijd jagen in de Grand Canyon (als ik het goed heb) met twee van zijn vrienden. Helaas raakt Stan geobsedeerd door Jen die haar even later ook verkracht. Na een vlucht poging duwt Richard haar van een cliff af waarna ze haar voor dood achter laten. Jen is helaas niet overleden (helaas voor hun) en richt nu haar pijlen op de drie vrienden, om goeie wraak te nemen. En na wat vecht scenes heeft Jen haar zoete wraak te pakken en eindigt de film vrij snel.

Ja, dit was zeker een geslaagde zit! Erg toffe film, waar ik stiekem altijd wel een beetje van houd. Op naar de volgende, en bijna vakantie dus dan heb ik gelukkig tijd zat!

avatar van only1ELEANOR
Kondoro0614 schreef:
.....
Nou, je hebt mn nieuwschierigheid gewekt

avatar van MrHorror
iemand enig idee wanneer deze titel op dvd te krijgen is?

avatar van Shadowed
MrHorror schreef:
iemand enig idee wanneer deze titel op dvd te krijgen is?

Je kan hem voor veels te veel kopen op bol.com

bol.com | Revenge [DVD]

En vast wel ergens op Amazon

Jeetje, dat deze film nog zo'n hoge beoordeling heeft, misschien vooral mannen die gestemd hebben...
Het begin vond ik nog wel leuk, maar toen de vrouw uit de dood herrees, haakte ik eigenlijk al af.

Geloofwaardig en realistisch is deze Actie / Thriller film natuurlijk niet en het voorspelbare dertien in een dozijn verhaal heeft ook weinig om het lijf en dat laatste is ook letterlijk van toepassing op hoofdrolspeelster Matilda Lutz (die ik wel iets vond weghebben van Amber Heard) die in dit verhaal verandert van een dom en sexy blondje naar een Rambo-achtig personage (vanaf dat moment zegt ze ook niets meer en hoor je haar enkel nog wat hijgen, kreunen en schreeuwen), die uit is op wraak.

Maar desondanks weet deze film toch nog enigszins te vermaken en dat komt vooral vanwege de aantrekkelijk uitziende Matilda Lutz en ook omdat het er best regelmatig hard en grof aan toe gaat, waarbij ook nog eens het nodige goor te zien is. Zo is de scène met het stuk glas in de voet van één van de daders niet bepaald smakelijk om te zien en bij die scène heb ik zelfs soms een oogje dichtgeknepen, terwijl ik toch al het nodige goor heb gezien in diverse films.

De film eindigt natuurlijk zoals de titel het al aangeeft, namelijk met wraak.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Soms moet je het niet ver gaan zoeken en werkt de oude formule ook nog. Het is maar hoe je het presenteert. Concept kennen we al langer van de wraakactie. De makers willen dan ook niet het warm water uitvinden, maar amuseren zich duidelijk en zetten een leuke film neer. Entertainment met de elementen die op tafel liggen. Net genoeg over de top en foute humor die de film boeiend maken. Meer moet dat soms niet zijn.

avatar van huiguh
Oke, zo'n soort film hoeft van mij heus niet geloofwaardig en realistisch te zijn... maar er zijn grenzen...

Nadat de vrouw in kwestie aan haar 2e leven begon (want kom op zeg, dat was onmogelijk om te overleven) stapelde de ene belachelijke scene op de andere. Boomstronk geheel door haar lichaam, oooohhh dat branden we even dicht, maar dan wel maar aan 1 kant van het lichaam... Daarna bijna geen schrammetje te zien. ook totaal geen infectie gevaar natuurlijk. Het brandmerk van het Mexicaanse blikje bier was dan wel weer leuk gevonden.
Topfit vervolgd ze vervolgens haar weg (na 17 liter bloedverlies), om vervolgens lekker grof wraak te nemen op de de 3 mannen. Daarbij uiteraard ook weer de nodige liters Heinz tomatenketchup.

Snap de hoge scores hier niet, dan ben ik maar een azijnzeiker... Niks voor mij dit.

Goede film met lekker veel actie
Eindelijk weer een film met mooie beelden
En een vrouw om van te genieten

avatar van arno74
Vooral de opbouw van de film vond ik sterk, het eerste uur is best spannend. Cinematografie is ook fraai, van de dialogen kan ik helaas niet hetzelfde zeggen, die waren niet geweldig. Geldt ook wel voor het erg karige script. Het tweede deel van de film wordt al in de titel verklapt en dan wordt het helaas ontzettend voorspelbaar. Hier had meer in gezeten. 2*.

avatar van Beun de Haas BV
In de grote lijnen doet regisseur Coralie Fargeat niks nieuws binnen het subgenre 'wraakfilm'. Door de snerpende synthesizers en felle neon kleuren krijgt het echter wel een lekkere hallucinante Grindhouse vibe. Voeg daar nog eens tientallen liters bloed aan toe en je hebt een overtrokken rape & revenge film die zijn naam eer aandoet.

avatar van xKoSai
Ik dacht dat het een flop ging zijn maar heeft me aardig kunnen bekoren.
Opbouw was goed en spanning was voortdurend aanwezig. De wonden en het bloed werd allemaal goed in beeld gebracht, soms te lol. Al was het natuurlijk onrealistisch (bloedverlies) maar toch netjes gedaan.

avatar van nathaniel177
Jammer dat er niet meer van dit soort films zijn! Goede actie, goede soundtrack en goede cinematografie. Veel aan de film is onrealistisch maar dat maakt helemaal niet uit, het is gewoon super leuk en vermakelijk. Laatst ook Jagveld gekeken, een zuid-Afrikaanse film die een stuk slechter is dan deze, maar hebben wel duidelijk dezelfde elementen. En wat is die Jen toch niet normaal lekker!

avatar van heldopsokken
een echte mannenfilm die je met een korreltje zout moet nemen! 3*

avatar van sinterklaas
Goed!

Het was soms wel eens even wennen dat er voornamelijk Frans in werd gesproken. Mede dankzij de locatie denk ik en aangezien Frankrijk er hier, op bepaalde acteurs na, nergens deel van uitmaakt.

Mathilda Luz speelt de bloedmooie Jen die door haar geliefde (later overspeler) Richard, wordt meegevoerd voor een romantisch uitje in de Grand Canyon, met als doel: jagen. Even later arriveren er twee andere vrienden en lijkt het alleen maar gezelliger te worden. Totdat Richard eventjes weg is en Jen door een van de vrienden verkracht wordt. Je zou bij terugkomst van Richard kunnen rekenen op een commotie onder de vrienden... maar nee, Richard is helemaal nog niet zo lief als dat ik had gedacht.

Ze wordt voor dood achtergelaten, maar Jen overleeft een vrij dodelijk ongeval, wonder boven wonder. (Tsja, het blijft een film). De drie vrienden blijven echter argwanend om het feit of ze wel daadwerkelijk dood is. En dat was een slechte keuze, want Jen laat het er niet bij zitten.

En dit levert een schitterende, stijlvolle en voornamelijk broeierig kat en muisspel op, waar de jagers eigenlijk doelwit worden van een jager... en andersom. Maar ze hadden het niet op Jen voorzien. De film weet subtiel te blijven, kabbelt rustig voort, is niet specifiek over de top... maar werkt zich wel toe naar het uiteindelijke noodlot. En dat is zeer beklemmend en knap gedaan.

Ook leuk om erachter te komen dat Richard gespeeld word door die acteur die ook Kenneth speelde in D'Ardennen.

Ja, dit was (weer) een fijne wraakfilm.

avatar van alexspyforever
Baggerman schreef:
Zeer fraai in beeld gebrachte thriller! Beetje een ongeloofwaardig verloop (dat Jen met een brok cactus in haar buik dit nog allemaal weet te bewerkstelligen mag je met een flinke korrel zout nemen!), dat wel, maar de film blijft beklijven en er mooi uitzien zowel in gore als stilistisch. Coralie Fargeat moest ik maar eens in de gaten blijven houden, al is het alleen maar om mijn vrouw tevreden te stellen met een 'vrouwvriendelijke' film?

De laatste 'kill' was behoorlijk spannend met gewoon het simpele gegeven van in cirkels achter elkaar aanlopen!

Maar nu heb ik je toch bij je lurven hoor maatje. JIj stoorde je toch wel dat horror vaak te onrealistisch was. Als er nu wel een film is die veel dingen heeft die je met een grove korrrel zout moet nemen is het wel deze. Of roep je hier een uitzonderingsregel in