The Professor and the Madman (2019)

Ierland
Biografie / Drama

geregisseerd door Farhad Safinia
met Mel Gibson, Sean Penn en Natalie Dormer

'The Professor and the Madman' vertelt het verhaal over de schepping van de OED, beter bekend als de Oxford English Dictionary. In 1857 begint professor James Murray aan de samenstelling van de OED en als voorzitter van het comité probeert hij zoveel mogelijk mensen te bereiken die een bijdrage kunnen leveren aan het ambitieuze project. Een van die mensen, William Chester Minor, levert meer dan 10.000 bijdrages, waarna het comité de man wil eren voor zijn werk. Murray komt er echter achter dat William inmiddels opgesloten zit in een gesticht voor krankzinnigen, na het plegen van een moord.

• Vanaf 4 juli in de bioscoop

Vanaf 16 mei in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

Ik denk dat er 1857 bedoeld wordt. Slordig zeg....

avatar van DreamTech
Jeetje wat een goeie indrukwekkende film ! Dit is het verhaal achter het verhaal van niet zomaar even een woordenboek schrijven eerlijk gezegd nog beetje stil van ! Zou dit misschien wel een Oscar kunnen wezen geen idee maar vond het een prachtige film !

avatar van gigi44
Prachtige film,Penn speelt de rol van zijn leven

avatar van knusse stoel
Een geweldige film met twee van mijn favoriete acteurs, Sean Penn en Mel Gibson. Gelukkig dat ik dit na deze film ook weer volledig kon beamen en heel goed begreep waarom ik deze heren zo goed in hun vak vind gedijen! Ook mijn vriendin was onder de indruk van deze film en het verhaal wat erin gespeeld werd.
Een prima verhaal wat goed vertolkt wordt door de twee mannen en ook de weduwe in het verhaal, Eliza Merrett, gespeeld door Natalie Dormer is goed op dreef. Velen zullen haar kennen uit de rol die ze speelt als de geslepen Margaery Tyrell in de fantasyserie Game of Thrones.
Nogmaals een aanrader van een ieder die van dit soort films houdt!
Van ons een 8!

avatar van limelight73
Dit was zeker een fijne film.

avatar van filmkul
Sterk drama. Het verhaal is best interessant. Feitelijk zijn het twee verhalen in elkaar verweven. De regisseur weet dit op een mooie, wel rustige manier in beeld te brengen. De film kabbelt rustig voort zonder enig moment te vervelen. Dit komt met name door de zeer goede acteerprestaties van Gibson en Penn. Zonder hen zou de film zeker wat aan de saaie kant zijn geweest. Topper dankzij de acteurs. 4.0

avatar van OoM_JaN
Een film die me goed wist te raken met een fantastische rol (the Madman) door Sean Penn. Een sterrencast en de hand van Mel Gibson is in het werk goed te zien. De verhaallijnen lopen prachtig door elkaar en ik was onder de indruk van de diepgang in de film.