The Professor and the Madman (2019)

Ierland
Biografie / Drama

geregisseerd door Farhad Safinia
met Mel Gibson, Sean Penn en Natalie Dormer

'The Professor and the Madman' vertelt het verhaal over de schepping van de OED, beter bekend als de Oxford English Dictionary. In 1857 begint professor James Murray aan de samenstelling van de OED en als voorzitter van het comité probeert hij zoveel mogelijk mensen te bereiken die een bijdrage kunnen leveren aan het ambitieuze project. Een van die mensen, William Chester Minor, levert meer dan 10.000 bijdrages, waarna het comité de man wil eren voor zijn werk. Murray komt er echter achter dat William inmiddels opgesloten zit in een gesticht voor krankzinnigen, na het plegen van een moord.

• Vanaf 11 juli in de bioscoop
  • vanaf 15 november te koop op dvd en blu-ray

avatar van knusse stoel
Een geweldige film met twee van mijn favoriete acteurs, Sean Penn en Mel Gibson. Gelukkig dat ik dit na deze film ook weer volledig kon beamen en heel goed begreep waarom ik deze heren zo goed in hun vak vind gedijen! Ook mijn vriendin was onder de indruk van deze film en het verhaal wat erin gespeeld werd.
Een prima verhaal wat goed vertolkt wordt door de twee mannen en ook de weduwe in het verhaal, Eliza Merrett, gespeeld door Natalie Dormer is goed op dreef. Velen zullen haar kennen uit de rol die ze speelt als de geslepen Margaery Tyrell in de fantasyserie Game of Thrones.
Nogmaals een aanrader van een ieder die van dit soort films houdt!
Van ons een 8!

avatar van filmkul
Sterk drama. Het verhaal is best interessant. Feitelijk zijn het twee verhalen in elkaar verweven. De regisseur weet dit op een mooie, wel rustige manier in beeld te brengen. De film kabbelt rustig voort zonder enig moment te vervelen. Dit komt met name door de zeer goede acteerprestaties van Gibson en Penn. Zonder hen zou de film zeker wat aan de saaie kant zijn geweest. Topper dankzij de acteurs. 4.0

Knap werk van Safinia. Een wat ontoegankelijk verhaal op een mooi toegankelijke manier vertellen, een op papier tamelijk abstract gegeven hervormen tot een sentimentele maar zeer evenwichtige echte mensenfilm ....het is niet iedereen gegeven en ik heb er van genoten. Jammer dat de film net wat te lang duurt en dus tegen het wat voorspelbare einde begint te rekken anders was dit meesterlijk geweest. Klasse acteerwerk van vooral weer Penn. Ook de degelijke Gibson en zelfs Dormer zijn goed gekozen en uitstekend op dreef. Gewoon erg goed, film op zijn best, een geheide prijzenpakker zou dit eigenlijk moeten worden.

avatar van mrklm
Farhad Safinia neemt teveel hooi op zijn vork in dit oppervlakkige, te nadrukkelijke geregisseerde historische drama door te proberen zowel recht te doen aan James Murray [Mel Gibson], de autodidactische talendeskundige die zich stort op de schier onmogelijke taak om de eerste editie van The Oxford Dictionary te voltooien, en William Chestor Minor [Sean Penn], een voormalig officier in de Amerikaanse Burgeroorlog die in een krankzinnigengesticht terecht is gekomen nadat hij in een vlaag van verstandsverbijstering de onschuldige George Merrett [Shane Noone] dood schoot. Murray moet zich zien staande te houden onder de druk die 'echte' Oxford-academici hem steeds opleggen met behulp van een select groepje trouwe medewerkers en worstelt met zijn rol als echtgenoot en vader, Minor worstelt met zijn geestelijke gezondheid en schuldgevoel, maar vindt iets van zijn oude zelf terug wanneer hij zich volledig stort op het lezen van boeken na een algemene oproep van Murray. Er is ook nog een subplot omtrent Merrets weduwe [Natalie Dormer]. Het feit dat Safinia al deze elementen in iets meer dan twee uur wil proppen betekent dat bepaalde aspecten nadrukkelijk onderbelicht blijven - de dood van Murrays echtgenote is het meest schrijnende voorbeeld. Penn acteert er enorm op los en Gibson doet zijn best om hem te evenaren, ook al is zijn rol beduidend minder interessant. De sterkste momenten komen echt op het conto van Jennifer Ehle, als Murrays geduldige echtgenote en de altijd betrouwbare Eddie Marsan als Muncie, de gevangenisbewaarder die een sleutelrol speelt in Minors rehabilitatie. Zij zorgen voor enkele zeer ontroerende momenten in een regelmatig wat frustrerende reconstructie van een cruciaal stuk geschiedenis.

avatar van Elokuva
Geweldige film, indrukwekkend. Krijgt van mij vijf absolute sterren!

Heerlijk om weer eens een goede film te zien! Bij zo'n film denk ik altijd dat het met name komt door een goede regie en juiste spelers.