The Professor and the Madman (2019)

Ierland / Frankrijk / IJsland / Verenigde Staten / Mexico / België / Verenigd Koninkrijk / Hongkong
Biografie / Drama

geregisseerd door Farhad Safinia
met Mel Gibson, Sean Penn en Natalie Dormer

'The Professor and the Madman' vertelt het verhaal over de schepping van de OED, beter bekend als de Oxford English Dictionary. In 1857 begint professor James Murray aan de samenstelling van de OED en als voorzitter van het comité probeert hij zoveel mogelijk mensen te bereiken die een bijdrage kunnen leveren aan het ambitieuze project. Een van die mensen, William Chester Minor, levert meer dan 10.000 bijdrages, waarna het comité de man wil eren voor zijn werk. Murray komt er echter achter dat William inmiddels opgesloten zit in een gesticht voor krankzinnigen, na het plegen van een moord.

Elokuva schreef:
Geweldige film, indrukwekkend. Krijgt van mij vijf absolute sterren!

Briljante film zeer indrukwekkend.

avatar van Basto
Als je denkt dat een film over het schrijven van een woordenboek wel saai zal zijn, heb je gelijk. Man, man, man wat een ouwbollig drama.

avatar van Brandt
Mel jongen, dat heb je toch even goed gezien; dat er in de totstandkoming van the Oxford English dictionary een goed verhaal zat. Tot zover de complimenten. Had dit verhaal toch aan de Engelsen gegeven, dacht ik na een half uur. Dan had er zoveel meer spelplezier en humor en zeker ook eruditie in de film gezeten. Leuke woordspelletjes bijvoorbeeld, is maar een ideetje, ik heb ze niet gezien. Hallo Mel, dit gaat om een woordenboek, niet om de verovering van een continent. En je vriend Sean Penn maakt het er met zijn larmoyante gedrag ook al niet beter op. Volgende keer gewoon weer op de brommert achter de geretardeerden aan Mel, dan hoef ik het tenminste niet te zien.

avatar van 0nno
Wat een fantastische film. Weergeloos acteerwerk van Sean Penn, echt zeldzaam goed. Twee uur durend, maar nergens saai, ondanks het simpele (en zeker ook bijzondere) verhaal.

Vind het wel raar dat er voor de poster voor een Sean-Penn-look is gekozen die maar een paar minuutjes voorkomt in de film. Hadden ze toch beter voor de baard-variant kunnen gaan? Futiliteitje.

4,5**

Mooie Biografie / Drama
En een Goede rol van Mel gibson
Goed en waargebeurd

cherrysaritaa
Ik vind het een originele en mooie film zeker een aanrader!

avatar van Capablanca
Film moet het hebben van acteertalent en dat is ruimschoots aanwezig. Verhaal sleept zich wat voort en oogt soms wat overgedramatiseerd.

avatar van Annalimanada
Zeer indrukwekkende film. Van begin tot het einde. 5 sterren!

Weliswaar een trage, doch zeer interessante film.
De acteerprestaties zijn van beide hoofdrolspelers verbluffend goed, maar ook de andere leden van de cast doen het prima, met Natalie Dormer op kop.
Biografisch, dus waar gebeurd, verhaal, altijd een pluspunt voor mij.
Mooie decors ook bovendien, echt met oog voor detail.
Warm aanbevolen...

Wat een amerikaanse bullshit alweer , verhaal begint goed maar gaandeweg word het zo cliche en het muziek op de achtergrond zo nep , om een bepaald gevoel op te wekken . en nathalie dormer is een lachertje ze kan totaal niet acteren .

Prachtige film en Nathalie Filmer speelt fantastisch, je moet maar durven tegenover
Sean Penn ook niet de eerste de beste!!
Al het negatieve commentaar naast je neerleggen en kijken naar dit juweeltje.

Christine Huver

Had nooit gedacht dat ze van zo'n verhaal een nog best aardige film hebben weten te maken, zelfs Mel Gibson irriteert niet.

avatar van Smugmarty
Mooi historisch drama. Gibson en Penn zijn beiden geen vreemden van het overdramatiseren van de karakters en dat is hier ook zeker aan de orde. Dat zit niet eens in het verhaal of de scenes maar meer in de blikopslag of het stotteren van Gisbon (Professor Murray) of bijvoorbeeld het loopje van Penn (Captain Minor). Af en toe stoort dat wel maar de film gaat nergens uit de bocht en het dramatiseren benadrukt ook wel de ongewone emotionele banden tussen de karakters. Knap van de regisseur dat alle, soms uitzonderlijke, acties van de twee protagonisten steeds te plaatsen zijn. Zelfs de bloederige cel-scene valt te rijmen als een uiting van de innerlijke strijd van Minor.
Het meest prominente historische element van de film, het samenstellen van Het Oxford English Dictionary, is natuurlijk doorspekt met de liefde voor woorden. Engelse woorden welteverstaan. De discussies die de karakters in de film hierover hebben geven de kijker een mooi beeld van de complexiteit van onze taal en woorden, benadrukt in een poëtische zweem van vermakelijke shakespeareaanse woordgoochelarij.
Een keer wat anders.

avatar van feyenoord126
Brandt schreef:

Neem er nog een

Zonder enige twijfel 5 sterren.
Schitterend acteerwerk van vooral Sean Penn en het verhaal verveeld geen moment.