The Professor and the Madman (2019)

Ierland
Biografie / Drama

geregisseerd door Farhad Safinia
met Mel Gibson, Sean Penn en Natalie Dormer

'The Professor and the Madman' vertelt het verhaal over de schepping van de OED, beter bekend als de Oxford English Dictionary. In 1857 begint professor James Murray aan de samenstelling van de OED en als voorzitter van het comité probeert hij zoveel mogelijk mensen te bereiken die een bijdrage kunnen leveren aan het ambitieuze project. Een van die mensen, William Chester Minor, levert meer dan 10.000 bijdrages, waarna het comité de man wil eren voor zijn werk. Murray komt er echter achter dat William inmiddels opgesloten zit in een gesticht voor krankzinnigen, na het plegen van een moord.

• Vanaf 11 juli in de bioscoop
  • vanaf 15 november te koop op dvd en blu-ray