De Hel van '63 (2009)

Nederland

geregisseerd door Steven de Jong
met Cas Jansen, Chris Zegers en Chava Voor in 't Holt

Januari 1963. Ondanks het barre weer besluit het bestuur van het Friese Elfstedencomité, onder druk van de media, met de kleinst mogelijke meerderheid van stemmen, dat de Elfstedentocht doorgaat. Tussen de duizenden die een startbewijs veroveren bevinden zich soldaat Henk Buma (Cas Janssen), boerenzoon Sjoerd Lelkama (Lourens van den Akker), arbeider Kees Ferwerda (Chris Zegers) en verpleegkundige Annemiek (Chava voor in 't Holt). Alle vier hebben zo hun reden om deze tocht der tochten te rijden. Door de dramatische en heroïsche gebeurtenissen zal deze Elfstedentocht, ook voor Henk, Sjoerd, Kees en Annemiek, als een van de meest legendarische de geschiedenis ingaan.

cma
depri83 schreef:
Sterk verweer! 'niet zeiken en tv uitzetten'.
Veel plezier op je 'alleen goed nieuws' forum!

Mop, ik hoef geen sterk verweer te voeren. Wat je van iets vindt dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten, want we leven in Nederland in een democratische rechtstaat, alhoewel ik dat ook niet helemaal meer zeker weet, gezien de alledaagse ontwikkelingen.

Ga ik verder. Ik hoef hier helemaal geen verweer aan te voeren ,want dat doet zo iemand als jij wel. Einde oefening.

Ik doe en zeg wat ik wil en daarin hoef ik iemand niet te beledigen,; IK ZEG ALLEEN MIJN EIGEN DING. Dat mag iedereen doen hier in Nederland, maar sommigen een beetje meer.

Ga ik verder.

Ja, en dan ja ik in het persoonlijke. Ik hoef geen sterk verweer te voeren, want iedereen ervaart bepaalde gebeurtenissen, laten we het daar op houden, anders dan die ander. Ik hoop dat je dat begrijpt en als lui het gaan hebben over Chris Zegers zijn haar, tjonge jonge, misschien moet je je dan bij een GGZ gaan aanmelden.

Blijf bij het onderwerp en wat jij of anderen van de film vinden; ik vond het geen slechte film, ben geen Fries, maar kon het al met al prima volgen, maar wie weet ligt dat wel aan jullie.

En nogmaals, als je iets niet om te pruimen vindt, dan ZIT ER EEN KNOP OP DIE TV.

DOE MAAR zong er vroeger nog of ook een liedje over dat je dan de TV uit kon zetten, hahaha.

Mopperkonten, dit was HET NIEUWS

joyce.b
Niet om aan te zien,dit barrel.

stinissen schreef:
Snap die negativiteit niet is gewoon een prima film.

Nee, dat vind jij. Dat is het niet.

willemfilm schreef:

Nee, dat vind jij. Dat is het niet.

Wat de een mooi vind kan de ander niks vinden daarom bestaan er ook geen slechte films er bestaan wel films die je ding niet zijn.

stinissen schreef:

Ik vind het een slechte film. Kennelijk is het 'jouw ding'. Dat mag gelukkig allemaal. Ik kijk liever naar kwaliteitsfilm. Beter?

willemfilm schreef:

Nee want wat voor jou een kwaliteitsfilm is hoeft dat voor een ander niet te zijn jij vind Bone Tomahawk (2015) niks ik wel zo zie je maar smaken verschillen en hier nog een mooi voorbeeld jij en ik vinden Ex Machina (2015) allebei niet veel aan en hier op MM is het voor sommige de een na beste film van het jaar....Of vond jij dat geen kwaliteitsfilm??

Deze film was onlangs op televisie. Het verhaal is blijkbaar belangrijker dan de feiten want wat de HEL VAN 63 heet, is in deze film slechts een schaatstocht bij tegenwind. Om te benadrukken dat het geen gewone schaatstocht is hebben de acteurs korrels piepschuim op hun muts, verder is er geen vermoeidheid of ontbering te bespeuren. Het personage "de Telegraaf journalist" heeft de hele film het zelfde rare motor kostuum aan en houdt ook zijn helm op.

Op zich is het nog niet eens zo'n heel slechte film. Leuke verhaaltjes rondom vier hoofdpersonen in het decor van de elfstedentocht van 1963. En dat gegeven is nog helemaal niet zo fout en bouwt mooi op. Maar de vormgeving is echt verschrikkelijk. Hollywood in Nederland. Na drie kwartier begint me die overdreven grootsheid en gladjakkerij enorm te irriteren en dan moeten we nog een uur door in die ellende. Dat is erg jammer, want dat verpest de hele film. En dan nog een detail over de meeste van de gebruikte auto's. De film heet de hel van 63 en niet van 73. Er was zelfs een Opel Kadett met de letters in het midden. Wel leuk was dat een aantal van de echte hoofdpersonen uit 1963 nog even in beeld kwamen aan het einde. Vervolgens startte nog even een verschrikkelijk glad en commercieel prutsnummer voor bij de aftiteling. Zoals te verwachten was bij deze commerciële Hollandse Hollywood aanpak. Steven de Jong maakt toch vooral rotzooi. Hoe vindt hij toch iedere keer weer die geldschieters? Moeten we deze regisseur niet gewoon boycotten en in plaats daarvan echte regisseurs een kans geven?

ik wil niet zeiken maar kees heeft duidelijk een bril op zijn kop de hele tijd en dan raken zijn ogen opeens bevroren, omdat hij die stomme bril niet op doet. later doet hij hem wel opeens op. slaat nergens op.

het sloeg ook nergens op toen die soldaat honger had en toen ijs ging eten van de grond. en kees zat zo van : nee!! niet doen!! maar toen zag hij opeens zn verloofde die een banaan in haar bek stopte maar toen kwam kees eraan en maakt hij die gast wakker.

verder wel een goed concept voor de film, maar slecht uitgevoerd.

oh ja nog iets

die kees heeft zon hip en pittig kapseltje maar ik weet best zeker dat iedereen andere kuifjes had.

doei fijne dag

Ik heb me prima vermaakt met deze film. Of mag dat hier niet? Jesus, 15 pagina's discussie, voornamelijk negatieve. Denk altijd, als een film zoveel reacties weet los te maken, is het een goede film. Ik heb de winter van '63 bewust meegemaakt, misschien scheelt dat. Vond dat Chris Zegers het prima deed als flierefluiter die het leven niet te zwaar neemt. Chantal Janzen als barende moeder, ook geinig. Sterke cast trouwens die Steven de Jong op de been wist te brengen. Natuurlijk bevat de film wel wat foutjes en ongerijmdheden, maar daar had ik niet zoveel last van.

Wat ik vooral sterk vond, is dat de verhouding tussen de hoofdlijn, de Elfstedentocht met alles wat er gebeurde, en de persoonlijke belevenissen van een aantal deelnemers evenwichtig bleef en met de juiste verhouding werd afgewisseld. Zo behoud je het overzicht en blijft het spannend. Dat is nou precies wat er ontbrak aan de serie 'Als de dijken breken' waar die verhouding mank ging.

avatar van ILDIB
Filmtechnisch best aardig maar wat een simpleton gedoe. Het lijden komt totaal niet over. En de dialogen zijn ook beroerd.

Vandaag de opname van gisteren bekeken, ik had hem eerder al eens gedeeltelijk bekeken maar nu ik hem helemaal zag kwam het verhaal beter over. Maar uitvoeringstechnisch zijn er nog wel wat kanttekeningen hoor. Het historisch plaatje dat moet worden geschetst (1963) klopt vrijwel nergens. Waarom zien we Chris Zegers gewoon zoals hij altijd is? Mannen hadden toen echt niet van dat lange wilde haar met blonde plukjes, en zeker geen trendy stoppeltjes. Ik vond de scenes in de raadszaal wel mooi, met die authentieke Friezen, met Rense Westra voorop. Maar de interieurs van huizen, de auto's, het uiterlijk van sommige vrouwen.... oei wat is de plank weer vaak misgeslagen. Kijk eens naar de BBC. Speelt daar iets in 1954, dan klopt dat tot op de draad. Hier laten we doodleuk auto's rondrijden die ten tijde van het verhaal nog niet eens bestonden. Tenslotte.... de irritant prominente Chocomel-flessen in beeld.... bah. Snap dat het nodig is. Maar het blijft vervelend.

avatar van 606
Is er ooit een soort debat geweest over de hel van 63, de toertocht ? of het afgeblazen had moeten worden ? want ik zou ja hebben gezegd.

avatar van BlueJudaskiss
Wordt trouwens door Ruud van Hemert in zijn auto-biografie totaal, maar dan ook totáál de grond ingeschreven. Ik neig eigenlijk naar een herziening om te zien of hij gelijk had.

Films over de Elfstedentocht lijken oorspronkelijk alleen gemaakt voor schaatsgekke oerhollanders maar de heroïek, schitterend en in verschroeiend tempo in beeld gebracht, ja zelfs het onverstaanbare Fries (gelukkig ondertiteld) heeft ook deze Belg weten te bekoren. Al kan het natuurlijk ook aan de ogen van Chava Voor In't Holt liggen, onbekend maar vanaf nu zeker niet onbemind. Jammer dat zij de toch niet mag uitrijden. Akkoord, soms wordt de 'serieux' danig verstoord door bedenkelijke scènes van laag allooi en overheerst het spektakel volledig het scenario en de simpele vertolkingen. 3*

avatar van missl
Deze film laat totaal niet zien waarom en of het een zware tocht was. Dit hadden ze beter uit moeten werken. Slechte dialogen, simpel, niet mijn film.

Lourens vd Akker is DE ontdekking in deze film.Waarom zie ik hem zo weinig in NL films/serie s....

Slechtste Nederlandse film ooit? Scheelt niet veel, belachelijk slecht geacteerd, decors van het buurt toneel en een stompzinnig script.

avatar van Elchapo
Natuurlijk jaren geleden al gezien,DVD gekocht( overigens nooit gekeken) en dan gisteravond op tv maar weer eens geloerd.tja zoals vele nederlandse films zit hij vol fouten maar dan nog.de film weet toch te boeien,ook door gebruik te maken van de originele footage.3.5 stars.

avatar van mjk87
Knullig, maar best kijkbaar. Lang niet altijd goed geacteerd -zeker Janzen en Zegers moeten het lekker bij hun andere werk houden- maar ergens stoort dat niet. Ergerlijker is eigenlijk dat alle hoofdpersonen zo hun reden hebben de tocht uit te schaatsen (en hoe zal de film eindigen?). En echt heel duidelijk werden de ontberingen niet. Maar toch, soms heb je zo'n film waar dat wat minder uitmaakt en je dat voor lief neemt. Ik vond het al met al geen vervelende film om naar te kijken. Leuk ook wat beelden van Friesland van toen. De oude Friezen als rayonhoofden steelden met hun allen de show, met speels gemak. 2,5*.

avatar van W.V.
Typisch geval van producenten die snel willen scoren met een historisch onderwerp, daarbij zoveel mogelijk acteurs en actrices er in stoppen om maar vooral bekende gezichten te hebben die publiek trekken, daarbij wordt totaal voorbij gegaan aan een goed verhaal en ook aan acteerprestaties.
En dat is zo jammer, want die tocht uit 1963 verdient een veel betere behandeling, sowieso verdient een film over de tocht der tochten een veel betere behandeling.
Juist een eenvoudige benadering waarin de focus op de wedstrijd, want dat is wat wij weten van die tocht, had gelegen, maar nu waren er zoveel verhaallijnen dat al die misère die daarmee gepaard ging, mij behoorlijk irriteerde omdat sommige dingen nog eens zo ongeloofwaardig waren als ik weet niet wat. En dan die Game of Thrones effecten met de wolven, alsjeblieft.
Maar wat mij het meest stoorde het acteren van Janzen, Zeegers en vooral Zeelenberg. Tenenkrommend.
De film scoort bij mij nog 1,5 vanwege de optredens van schaatslegendes Gemser en Angenent en gastrollen van enkele radio persoonlijkheden. Voor de rest ik ga deze film niet weer zien. Een gemiste kans, zeker als je dit bekijkt in het licht van andere historische films welke de laatste jaren in ons land zijn gemaakt, zoals de Ruyter of Kenau.
Snel vergeten