From Hell (2001)

Misdaad / Horror

geregisseerd door Albert Hughes en Allen Hughes
met Johnny Depp, Heather Graham en Ian Holm

Londen, 1888: Scotland Yard-onderzoeker Frederick Abberline onderzoekt de mysterieuze dood van een aantal prostituees door de beruchte seriemoordenaar Jack the Ripper. Zijn onderzoek leidt hem steeds dichter bij de waarheid, wat hem uiteindelijk brengt bij de Koninklijke familie.

avatar van Donkerwoud
Capablanca schreef:

Met dit verschil dat we de Middeleeuwen toen al een kleine 400 jaar achter ons hadden...

hahahaha

avatar van RuudC
Ook met de herziening wordt het er niet beter op. From Hell is een pover misdaadfilmpje. Het enige waar ik positief over ben, is de fantastische sfeer en het acteerwerk. De Hughes broertjes hebben een blik prima acteurs opengetrokken, maar geen van allen kunnen het matige script verheffen. Ook de mooie beelden van negentiende eeuws Londen niet.

From Hell geeft wel heel snel alles weg. Volgens mij is halverwege al bekend waarom de prostituees vermoord worden en is het wachten tot de dader gevonden wordt. Het totale gebrek aan spanning en de voorspelbaarheid verpest de film en in iets mindere mate het afraffelen van het verhaal. Zelfs Jack The Ripper doet het. Wat ik ook wat vreemd vond was dat gedoe rondom de opium en absinth. Het voegt hier echt niks toe, behalve dat wat tienermeisjes het nu willen gebruiken, omdat Johnny Depp het ook doet.

From Hell heeft dus goede en sterke kanten. Vandaar dat ik niet lager ga dan drie sterren. Het is geen vervelende film, maar met een speelduur van twee uur behoorlijk lang.

avatar van SPT
SPT
Film zakt helaas erg in naarmate het einde nadert. Het begon allemaal nog redelijk goed, met een sfeervol neergezet 19e eeuws Londen. Als de film het niveau van de 1e helft had weten vol te houden was ik op een 3,5 uitgekomen. Helaas doet hij dat niet, het wordt zelfs langdradig en ik moest moeite doen om hem in het laatste halfuur niet af te zetten.

avatar van Vinokourov
Johnny Depp is detective en speurt naar Jack the Ripper! Altijd leuk zo'n mysterie zou je zegen en het het laat 19e eeuwse Londen komt ook heel sfeervol naar voren. Het jammere is alleen dat deze film verzandt in flauwe complotstuff. Ian Holm spant de kroon met al die onzinnigheid.

avatar van jeroentjuhhhhh
Verrassend! Ondanks m'n gematigde score toch positief verrast. Niet echt mijn ding en Depp vind ik doorgaans verschrikkelijk. In zo'n 'normale' rol is hij echter goed te pruimen. Beter dan wanneer hij gek/grappig probeert te doen, that's for sure. Verder een opvallend levendige film. Straten stralen werkelijk sfeer uit en qua plot nog aardig vlot verteld met enkele bloederige uitstapjes. Ondanks dat is het bepaald geen film die zich leent voor het horrorgenre, maar het af en toe tonen van ''ballen'' geeft From Hell nét dat extra rauwe randje waardoor het nog redelijk vermakelijk is.

avatar van Boneka
From Hell blijft voor mij een absolute topper! Vooral het begin is iconische met prachtige beelden mooie schuivende camera beelden en geluid dat fantastisch je huiskamer binnenkomt. De opbouw is goed verzorgd. De spanning blijft er goed in met een vleugje horror al weet ik niet of je dit horror kunt noemen de film heeft wel iets mystics over zich. De pijp rokende Depp aan de opium is mooi vormgegeven in een apart sfeertje. Decoratie en aankleding zijn dik verzorgd. Misschien iets te mooi aangeklede hoeren

Enig minpuntje vond ik dat het eind te snel in beeld kwam. De opbouw van dit moment had beter uitgewerkt kunnen worden. Er is ook een alternatief einde in Chinese sferen.

Ik blijf de film ijzersterk vinden met genoeg spanning en een lekker sfeertje!

Deze film heb ik vroeger al eens gezien en toen vond ik het allemaal maar matigjes. Maar nu ik hem herzien heb vind ik de film toch een stuk beter. De film staat betiteld als een Misdaad / Horror maar is naar mijn mening toch niet meer dan een Misdaad / Thriller. Hier en daar gaat het er misschien een beetje grof aan toe, maar dat heeft in mijn ogen niets te maken met Horror.

Het verhaal omtrent de aan opium (daardoor ziet hij visioenen die later blijken uit te komen) verslaafde inspecteur Frederick Abberline (verdienstelijke gespeeld door Johnny Depp) die opzoek is naar de beruchte seriemoordenaar Jack the Ripper die een aantal prostituees bruut (wel met grote precisie) heeft vermoord weet zeker te boeien en ook met de uitvoering zit het wel goed. Met name de sfeer is wel lekker en dat komt vooral op conto van het fraaie in beeld gebrachte sfeervolle London van 1888 met zijn steegjes en lugubere buurten. De film is hier en daar wel wat langdradig en echt spannend wordt het helaas ook niet. Wie uiteindelijk achter de moorden zit op de prostituees, en dus Jack the Ripper is, vond ik persoonlijk niet verrassend en was eigenlijk ook snel te raden. Ondanks dat vond ik het einde wel goed en ook wel tragisch en dan met name vanwege wat er met Frederick Abberline gebeurt. Het was voor hem natuurlijk wel een mooi einde.

De cast doet het overigens verdienstelijk en dan natuurlijk vooral Johnny Depp die ik destijds ook altijd een leuke en goed acteur vond (na zijn eerste tenenkrommende "Pirates of the Caribbean" film begon ik daar toch anders over te denken en nu zie ik hem eigenlijk niet meer graag in films). Heather Graham (in de rol van prostituee Mary Kelly) vind ik altijd leuk om te zien in films (ik vind haar altijd een mooie verschijning), maar hier vond ik haar wel zeer braafjes spelen en dan ook nog in de rol van een prostituee. Ze is zelfs niet bloot te bewonderen en daar is ze normaal gesproken niet vies van. Robbie Coltrane in de rol van sympathieke sergeant Peter Godley, die min of meer over inspecteur Frederick Abberline waakt, is het vernoemen ook waard en hij speelde misschien nog wel het beste van allemaal.

Gewoon een degelijke Misdaad / Thriller die zich aardig wegkijkt en waarvan het verhaal ook weet te boeien. Wel jammer dat het nergens spannend wordt, want anders was het gewoon een goede film geweest.

avatar van Roger Thornhill
Sfeervol en lekker naargeestig, met Depp die het hier gelukkig naast z'n bizarre trekjes (opiumgebruik en visioenen) redelijk straight speelt en een supporting-cast propvol notabelen. Minpuntjes zijn dat Heather Graham voor iemand met zo'n veeleisend beroep in zulke armoedige omstandigheden wel èrg frisse appelwangetjes heeft en dat ik aan zijn stem al kon horen wie Jack the Ripper was / speelde, maar als geheel is dit toch een fraai en rijk historisch moordmysterie inclusief zwarte Victoriaanse onderbuik.

Alleszins een goede sfeersetting van de achtergestelde buurten van het London, einde 19de eeuw.
Het mysterie rond Jack the Ripper weer opgerakeld, met de mogelijke pistes naar de dader, meerdere gruwelscènes uiteraard en toch ook goede vertolkingen, Johnny Depp, zeker, maar ook de personages van die weerloze, als gevangen en zich in de diepte van de maatschappij bevindende vrouwen, is goed weergegeven.

een van de slechtste films die ik ooit gezien heb,geen spanning,slechte opbouw,geen sfeer om maar te zwijgen van de acteerprestaties.het camerawerk is ondermaats en het geluid stoort me enorm.

een mooie film met johnny depp. heb hem al vaker gezien maar hij blijft goed.

avatar van Boneka
Opvallend dat deze bijzondere film zo weinig wordt bekeken dan wel gereviewd. Een van de betere van Depp die ik veelal niet veel aan vind, maar in deze film zeer zeker sterk geacteerd. De film heeft een waanzinnige opening met schitterende bijgeluiden en je waant je echt eind 18e eeuw. Daarna is ie hier en daar wel wat theatraal typisch Engels, maar gaandeweg wordt hij steeds beter. Gek genoeg ga je na een aantal filmbeurten steeds meer andere dingetjes zien. De oude methode om geestenzieken doormiddel van hamers uit te schakelen had ik al vaker gezien. From Hell laat veel bizarre momenten zien en qua sfeer een van de beste films ooit. Er is ook veel aandacht besteed aan details wat de film alleen maar beter maakt. Dat kekke trapje bijvoorbeeld wat elke keer uitrolt zonder de dader te zien. Toch heb je wel snel door in welke hoek de dader zich moet bevinden.

Eind is misschien wat snel afgeraffeld, de keuze was duidelijk om zijn liefje te beschermen. Ook een zeer goede rol van Heather Graham die verder weinig bekend is.

Ook de muziek is top. Inderdaad zoals hierboven wordt beschreven hij blijft goed. En daarboven met 0.5 geen sfeer?? tja no comment at all pffff.