Sonny Boy (2011)

Nederland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Maria Peters
met Ricky Koole, Sergio Hasselbaink en Marcel Hensema

In de twintiger jaren ontmoet de jonge, uit Suriname afkomstige, Waldemar Nods in Nederland de oudere Rika van der Lans en ze worden verliefd. De tegenstellingen zouden bijna niet groter kunnen zijn: Waldemar zwart, Rika wit, 17 jaar leeftijdsverschil en bovendien is Rika al moeder van vier kinderen. Maar ze houden van elkaar en dan… blijkt Rika zwanger te zijn. Rika en Waldemar kiezen voor elkaar ondanks de hoge prijs die ze daarvoor moeten betalen. Ze krijgen een zoon, Waldy, hun eigen 'Sonny Boy'. Dan breekt de Tweede Wereldoorlog uit en wagen Waldemar en Rika hun leven om onderduikers te redden. Dat gaat echter niet zonder ingrijpende consequenties...

avatar van knusse stoel

Ondanks wat sommigen ervan mogen vinden, ik vond dit een prachtfilm!!!
Een goed verhaal, goede locaties, goed rollenspel en ook het onderwerp mag wel eens in een Nederlandse film voorkomen. De "braafheid" van onze voorouders die geheel onterecht was!!!
En hoe verder de film vorderde, hoe spannender hij werd.

Het enige nadeel van de film was dat het enigzins voorspelbaar was, tenminste voor mij wel.
Maar dat vond ik het enige nadeel en daar heb ik mij dan ook overheen gezet om dit juweeltje van Nederlandse bodem te kunnen zien.
En daarvan heb ik geen spijt!.

Ik heb 4* aan deze film gegeven.

Waar ik me ergerde aan deze film was dat die kinderen in Suriname abn spraken. Konden ze op het laatst ook geen echte Duitse kinderen casten. Wat irritant dat nep Duits.

Niet erg om naar te kijken maar een topper is het niet.
Wat ik erg jammer vond en is ook al door een ander hier gezien is de tijdsstructuur van de jaren 40 terwijl je aan veel dingen kon zien dat de film in het nu opgenomen was. De asfaltweg op het simpele landwegetje is daar een heel goed voorbeeld van. Maar ook de hedendaagse stoeptegels op het treinperron vielen mij direct op. Maar al met al niet een vervelende film.

avatar van Decec
Een mooie dramafilm...
Mooi ontroerend verhaal...
Een waargebeurd verhaal...
Prima acteerwerk...
Super mooi HD kwaliteit...
Mooi opname...
Uitstekend achtergrond geluid/
muziek (Dolby Digital) en een bekende
muziek: Henny Vrienten...
Het is een moeite waard...

Deze week op tv gezien, wat een schitterende film, was weer eens ouderwets gepakt. En dat gebeurt niet zo vaak.

avatar van Pelagatti
Hier en daar wat schoonheidsfoutjes, zoals het zeer matige acteerwerk van Waldemar en de kinderen. Sonny Boy heeft nog wel z'n charme, maar o.a. (de jonge) Waldemar en Duitse kinderen waren echt een dieptepunt.

Ondanks deze tekortkomingen is dit toch een sterke film, met een schokkend einde. Genoeg tempo, mooi decor (Dordrecht, Scheveningen) en goed verhaal.

Mooi verhaal, leuk om deze gebeurtenissen eens door de ogen van Nederlanders te zien. Kan er echter niet meer dan 3* voor geven. Sommige acteerprestatie zijn tenenkrommend: De twee Duitse 'kindsoldaten' waren bijna een karikatuur ze hadden op zijn minst echte Duitse jongens kunnen regelen.. Ook heb ik me geërgerd aan de stem van Waldemar, een Surinamer die nog netter ABN spreekt dan de koningin, iets van een accent was geloofwaardiger geweest.

avatar van nadrin
Het ene cliche moment na het andere.
Er zat geen of nauwelijks emotie in het verhaal.
Alhoewel er hier toch een levensverhaal verteld wordt dat weinige hebben meegemaakt.
Maar in zijn toataliteit gewoon zoutloze kost die wordt geserveerd.
Een gemiste kans dat zeker

avatar van Gruffalo
Ik zou hem hebben uitgezet als ik hem niet voor een schooltoets had moeten kijken.

avatar van Brigitta235
Een mooi verhaal, een mooie film. Goed gespeeld en een film waar je je in kunt verplaatsen. Heb het niet droog gehouden.

Verschrikkelijk dat er zó met mensen omgegaan werd en soms nog wordt!

avatar van tommykonijn
Sonny Boy is een film waarvan ik al van redelijk veel mensen dat het een mooie film zou zijn. Dat was eigenlijk de reden dat ik toch wel eens benieuwd was geworden naar deze. Al moet ik daarbij toegeven dat ik geen idee had waar het verhaal over zou gaan.

De film bestaat voor mij uit twee gedeeltes: de 'verboden' romance tussen Rika en Waldemar en het 'Tweede Wereldoorlog' gedeelte. Het eerste wat me opviel toen de film was afgelopen was dat het leek alsof hij ontzettend lang geduurd had. Niet dat ik de film saai vond of iets dergelijks, maar ik had echt het idee dat ik er heel lang naar had gekeken. Waarschijnlijk is dat te verklaren doordat er onzettend veel gebeurt in beide gedeeltes van de film. Deze neemt dan ook rustig te tijd om dit in beeld te brengen. Over het algemeen genomen is dat goed gelukt. De film maakt gebruik van een aantal mooie filmlocaties, goed camerawerk en het verhaal is boeiend en bij vlagen ook onvoorspelbaar.

Toch vond ik niet alles goed aan Sonny Boy. Het acteerwerk is over het algemeen goed, maar niet altijd. In sommige dialogen en scenes vond ik het allemaal een beetje 'stroef'. Hierdoor kreeg je soms dat het een beetje onnatuurlijk oogde. Verder ook soms enkele vreemde scenes: de jongens in de sneeuw die Waldemar uitschelden en waar hij nog geen vijf seconden later een vrolijk sneeuwbalgevecht mee voortzet. Of ze hiermee de goedheid van zijn karakter mee wilden laten zien weet ik niet, maar het kwam een beetje 'vreemd' over. Ook over de dood van het paar ben ik niet helemaal tevreden. Ik snap dat sommigen de dood van Waldemar goed vonden, maar de manier waarop slaat bij mij echt volledig de plank mis. De dood van Rika kwam ook erg 'plots'. Opzicht nog niet eens zo slecht in beeld gebracht, zeker als 'sonny boy' er zelf achterkomt, alleen kwam het toch een beetje op me over van 'zij moest op het laatste ook nog even sterven'. Het klinkt een beetje cru zoals ik het nu zeg, en zo zullen de makers het ook wel niet bedoeld hebben. Bovendien weet ik niet of dit ook in het boek zo gebeurde, in dat geval heeft de film denk ik weinig keus. Maar het komt erop neer dat het laatste stuk imo net iets te snel ging in verhouding met het (lange) voorafgaande gedeelte.

Desondanks de wat negatievere punten dan, is dit toch wel gewoon een zeer vermakelijke Nederlandse speelfilm. Waldy wordt sympathiek neergezet, en dat is ook wel belangrijk gezien hij de titelrol is. Het is in ieder geval toch duidelijk te zien dat goed nagedacht is over de uitwerking en dat dit op een zorgvuldige manier is gebeurd. Dit is ook weer zo'n geval waarbij ik onzettend twijfel tussen een 3* en een 3,5*. Ik ga nu nog net even voor het laagste cijfer van de twee, maar het is goed mogelijk dat hij nog eens na een herziening met een halve ster stijgt.

avatar van soom
Hé, jij mag helemaal niet mee doen, vuile roetmop.

Wat vond ik dat een erge opmerking..

Ware liefde is Blind, liet regisseuse Tamar van den Dop terecht opmerken in Blind (dit is een quote, geen spoiler).
Ware liefde kent geen rang, geen stand. Zij stijgt boven bezittingen uit, en gaat ver over wat normaal zou moeten zijn voor ons, soms redelijk, bekrompen mensen, heen.
Ook kent zij geen kleur, waar mensen die nog wel kunnen zien. Zij is niet opgeblazen. Zij kwetst niemands gevoel. Zij is niet vals tegenover andere mensen. Zij is niet jaloers. Zij gunt andere mensen het licht in hun ogen, zonder dat daar voor een beloning tegenover zou kunnen staan. Zij zoekt geen vergelding. Zij maakt het leven een stukje lichter.

Liefde is wat ons allemaal verbind. Of we elkaar nu wel of niet lief, aardig of schattig vinden, of we iemand hebben gevonden of niet. Het maakt niet uit hoe je in dit leven staat. Liefde is er altijd. Liefde kent geen leugens, liefde heelt.

Ware liefde, dat machtige gevoel, dat je week wordt als je maar naar degene kijkt die van jou houd.. Liefde zal alles overwinnen. Dat geloof ik oprecht.

Oorlog is zinloos, zou niet moeten bestaan, niet mogen, en liefde is alles. Zo simpel kan het zijn.. Beter gezegd: Zo simpel is het.
Ik vond dit zo'n afschuwelijke film. En dan niet afschuwelijk in de zin van slecht... Afschuwelijk omdat ik, vanaf het moment dat Rika en Waldemar gearresteerd werden, álleen maar aan het hopen was/ hoopte dat het goed zou gaan aflopen. Want ja, daar hoop je als filmkijker toch wel een beetje op. Dat iets niet slecht afloopt. Dat soort momenten heb je al genoeg in het werkelijke leven.. Maar aangeziem deze film gebaseerd is op een waargebeurd iets, komt het niet goed.
Dat moment dat die 2 jochies hun pistolen/geweren op Waldemar gericht hielden, dacht ik/hoopte ik wel heel erg: Dat zullen ze toch niet echt doen? Het zijn tenslotte nog maar onschuldige kindjes, zo'n beetje... Maar helaas waren het al gehersenspoelde kindjes, zo bleek duidelijk uit wat ze daarna zeiden. Het afschieten van een ander levend en ademend persoon is blijkbaar een spelletje, een sport, precies zoals de andere mensen die dat ook deden, dat konden doen.
Afschuwelijk dus. Vooral vanwege dat gespoilerde moment.

Ricky Koole is een goede zangeres en een goede actrice, Sergio Hasselbaink is prachtig, Gaite en een klein beetje Martijn zijn fenomenaal, Micha Hulsof is goed, Marcel Hensema vult het hele geheel aan. Sonny Boy is een prachtig stukje intrigerend beeld. Ik zou nog heel veel kunnen zeggen, maar volsta met nog één dingetje:
Prachtig werk van Maria Peters. Helemaal geraakt. Oeps. Dat waren er 2..

avatar van Rmie
Voor iemand die ook het boek gelezen heeft.

Ik vind het einde met de twee jongetjes erg geforceerd.
Eindigt het zo ook in het boek?

De eindtekst is erg vreemd "Hij heeft nooit begrepen dat zo'n goede zwemmer kon verdrinken".
Hoe goed je ook zwemt even naar de kust zwemmen doe je niet, als je schip op de Oostzee vergaat.

avatar van K. V.
Ook hier ben 'k weer aangenaam verrast. Opnieuw weinig verwachtingen, maar het verhaal wist me wel te boeien en was meeslepend. Een mooi drama die in het eerste deel nog redelijk luchtig was, maar dat in het tweede deel veel minder was.
Verder zag de film er prima uit en ook de cast deed het uitstekend.
Ondanks dat de film meer dan 2 uren duurde zaten er geen dooie momenten in.
Een mooie waargebeurde film en zeker de moeite om te bekijken.

avatar van Phantasm
Prima film met een mooi verhaal, ook goedgeacteerd.

masterton
Prachtige film, en echt gebeurd ook!!

masterton
Vooral die 2 Duitse jongens bijna op het einde die Waldemar dood schoten spraken echt goed Duits, waren denk ik, hele goede jonge Duitse acteurs, zeg maar bij de jonge beloftes! Was niet waanzinnig goed, maar zwaaninnig goed!

Eigenlijk verwonderlijk dat deze film niet meer aangrijpt dan hij had kunnen doen, gelet op het droevig verhaal met onrechtvaardigheden als racisme en brutaliteiten zoals het nazisme en mensen die niet door het leven worden gespaard.
Misschien iets te langdradig, soms wat onproportioneel en ook niet altijd best geacteerd.
In de karaktertekening zitten wel veel "pogingen tot" maar het is toch een beetje te oppervlakkig, en bepaalde personages leren we niet echt goed kennen.
Toch een film die best mag gezien worden.

avatar van baspls
Aardige Nederlandse film.
Vooral de eerste helft is wel te doen maar het einde is echt verschrikkelijk slecht. Met zo'n budget moet je gewoon niet proberen om een aanval op een Duits schip te willen maken. Het verhaal is een beetje vergezocht maar loopt in het midden toch best wel sterk. Acteerprestaties zijn te doen, zaten een paar goede acteurs tussen.

Ik realiseerde me voor deze film eigenlijk niet zo dat Nederlanders vroeger ook enorme racisten zijn geweest. Op dat punt wel een eye-opener. Wel een beetje met dienstertjes in de schuur rollen bollen maar een zwarte onderdak bieden is taboe, blij dat dat voorbij is .

Naja, in ieder geval een voor Nederlandse principe aardige film. Het is niet zo'n erge kwijlfilm als de poster doet geloven (moest hem op school kijken, anders had ik hem waarschijnlijk nooit gezien).

avatar van pvl63
Sonny Boy is een heel aardige film. De film geeft volgens mij goed de kleinburgelijke tijdgeest van voor -en tijdens de oorlog weer. De karakters komen goed uit de verf, zowel Ricky Koole als Sergio Hasselbaink spelen sterk, hun goede en slechte kanten komen goed uit de verf. Het is goed om te zien dat ook Waldemar onhebbelijke trekjes heeft zoals in die scene wanneer zijn zus onverwachts voor de deur staat.

De film verveelt niet, het einde is teleurstellend maar het is dan ook geen Hollywood drama.

avatar van bjerik76
Leek mij erg weinig aan, maar ik was toch wel verast, zeker het eerste gedeelte.
Het verhaal word langzaam een drama, en ook het begin van de 2e WO werd de film steeds spannender.
Wel was er veel matig geacteerd, kwam niet alles overtuigend over.

Het eind was ook erg slecht, als er niet veel budget is, maak dan ook geen " spectaculaire" aanslagscene op een boot.
de effecten haalden de hele scene weer naar beneden, het zag er nogal net uit met de gemonteerde computer beelden.

Verder was het een prima film, het trieste eind was ontroerend.
Film had beter geweest met diverse betere acteurs misschien.

avatar van MH040
Film is prima gemaakt. Mooie beelden, tijdsbeeld best prima weergegeven, goede filmmuziek. En het verhaal is ook interessant genoeg. Maar wat waren de teksten belabberd geschreven zeg. En het acteerwerk was over de gehele linie ook weer typisch Nederlands barslecht. Dat verpestte deze film volledig. Doodzonde. Het verhaal had beter verdiend.

avatar van Ajax&Filmfreak
Idd een matige film met over het algemeen slechte acteerprestaties.
Verhaal is op zich wel interesant, vooral in het 2e gedeelte van de film.

avatar van Flat Eric
Het is dat het op waargebeurde feiten is gebaseerd anders was ik er waarschijnlijk niet aan begonnen.

Uiteindelijk is het toch een bekijkenswaardige film geworden door het indrukwekkende verhaal.
Mooi tijdsbeeld van de jaren 40, prachtig doorgevoerd in de kleding en decors. Daar is niks mis mee.
Maar een heel groot minpunt is toch wel het ontbreken van de chemie tussen de 2 hoofdrolspelers. Liefde boven alles, tja, het kwam bij mij niet over. Het voelde allemaal plichtmatig aan. Niet naturel.
Daarom geen voldoende.

Ik ben zeker geen liefhebber van Nederlandse films, maar zodra een film zich afspeelt tijdens de Tweede Wereldoorlog, dan trekt het mijn interesse, zoals deze waargebeurde Drama / Romantiek film.

Annejet van der Zijl schreef met het boek "Sonny Boy"een tragische liefdesgeschiedenis en de verfilming ervan trok destijds ruim vierhonderdduizend toeschouwers in de bioscopen (ik ben er overigens niet heengegaan). Productietechnisch is de film dik in orde en mede dankzij het grote budget van zes miljoen euro, kon er flink worden uitgepakt. Dat zie je bijvoorbeeld goed aan de verschillende locaties, scènes met veel personages en de authentiek ogende kostuums. Samen geeft dat goed de sfeer weer van de tijd waarin de film speelt, namelijk voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog.

We zien de opbloeiende liefde tussen de vrijgevochten Rika van der Lans (Ricky Koole) en de Surinamer Waldemar Nods (Sergio Hasselbaink), dien in de jaren twintig van Suriname naar Nederland emigreert. Hun liefde wordt niet geaccepteerd door de omgeving en de Duitse overheersing maakt alles nog erger. Het verhaal wordt nogal gejaagd in beeld gebracht en de dialogen zijn stroperig, maar het schitterende acteerwerk van Rika van der Lans maakt dat je als kijker wordt meegesleept in de maalstroom van drama, racisme en noodlot (waarbij Waldemar Nods uiteindelijk op lullige wijze wordt gedood door twee Duitse kindsoldaten).

Sergio Hasselbaink heeft zeker een goede kop voor de hoofdrol, maar een grandioos acteur is hij zeker niet. Zowel hij als Rika van der Lans zijn geen grote namen, maar dat geldt wel (althans volgens Nederlandse begrippen) voor een aantal bijrolspelers zoals Anneke Blok, de talentvolle en mooie Gaite Jansen (ik kan haar vooral van de Drama / Historisch film "Hoe Duur Was de Suiker (2013)"), Marcel Hensema, Jaap Spijkers en Martijn Lakemeier. De meeste van deze bijrollen zijn klein, maar met name Gaite Jansen en Marcel Hensema dragen op mooie wijze hun steentje bij aan het verhaal.

Het is zeker geen slechte Drama / Romantiek film (visueel gezien is de film gewoon goed verzorgd), maar er had wel meer in gezeten.

Meestal vind ik de film slechter dan het boek maar in dit geval juist niet. Prachtige sfeerbeelden van Suriname en oud Den Haag en Scheveningen. Goed geacteerd en wat een verhaal. Je gelooft eigenlijk niet dat dit echt gebeurd is en dat gegeven maakt de film nog indrukwekkender. Wie door deze film niet ontroerd is..... ik zeker wel!

Nog nooit zo’n goede film gezien ik vond vooral de credits mooi gefilmd

avatar van Pollypeachum1
Wederom het bewijs dat er in Nederland weinig goede films gemaakt worden. Ricky Koole is geen beste actrice. Ze is niet in staat om meerdere emoties te spelen.
Het stuk met het schip maakt je bijna aan het lachen. En dan de make up van de dames in het kamp.
Mooi verhaal, maar had het bij het boek gelaten.

avatar van Donkerwoud
Voor mij heeft 'Sonny Boy' (2011) een enorme gunfactor. Omdat Annejet van der Zijl de indrukwekkende liefdesgeschiedenis optekende van Waldemar Nods en Rika van der Lans. Omdat bij het verschijnen van deze boekverfilming Waldy Nods, de nog levende zoon van het tweetal, een welverdiend podium kreeg in diverse mediaprogramma's. Een wat verlegen oud-krantenman op leeftijd, die zichtbaar genoot omdat zijn traumatische familieverhaal eindelijk gehoord werd terwijl hij er zelf nooit de woorden niet voor kon vinden. Of puur omdat een Surinaams-Nederlands perspectief ontbrak in de vele oorlogsvertellingen die ons land rijk is. 'Sonny Boy' (2011) is een verzorgde productie, waar veel aandacht is gestoken in kostuums en set design. De Hagenees in mij geniet van de historische sfeerbeelden van plekken die me zo bekend voorkomen, maar waarvan ik nauwelijks bekend was met wat er allemaal heeft plaatsgevonden. Het is in die zin alleszins een respectvolle en degelijke bewerking van het oorspronkelijke bronmateriaal.

Maar over de gehele linie lijdt deze bewerking aan het euvel dat meer boekverfilmingen plaagt: het voelt meer als een episodische samenvatting dan als één sprankelend geheel. Het narratief mist een focus waardoor de verwikkelingen bevredigend bij elkaar komen. Want de liefdesgeschiedenis tussen Waldemar Nods (Sergio Hasselbaink) en Rika van der Lans (Ricky Koole) blijft wel erg steken bij het niveau van de oppervlakkige tagline. 'Verbonden door liefde, verscheurd door het lot', of een soaperig van dik hout zaagt men planken. Het helpt ook niet dat een geroutineerde actrice als Ricky Koole een stuk beter in staat is om tegenstrijdigheden en nuances te vangen in haar acteerwerk dan Sergio Hasselbaink. Koole/Hasselbaink missen hierdoor (wat je met een lelijk anglicisme) 'chemie' kunt noemen. 'Sonny Boy' (2011) raast vluchtig langs beladen oorlogstaferelen, maar mist verfijning om voorbij de geijkte clichés te geraken.