ad

Geregisseerd door: Kevin Macdonald

Met onder meer: Tahar Rahim, Jodie Foster en Shailene Woodley

Releasedatum: 12 februari 2021

Over The Mauritanian

Het waargebeurde verhaal van de Mauritaniër Mohamedou Ould Slahi. Slahi wordt door de Amerikaanse regering opgepakt en zonder enige vorm van rechtspraak en zonder aanklacht gevangen gezet in Guantanamo Bay. Hij krijgt hulp van de idealistische advocaten Nancy Hollander en haar assistent Teri Duncan.

imageimageimageimageimage

Neil Buckland

Sergeant Sands

Bill Seidel

General Miller

Vanaf 18 februari 2021 in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

avatar van Arri

Arri

Prima cast.

avatar van zoutzak

zoutzak

Rahim kennen we nog van Un Prophete, een meesterlijke film alweer 12 jaar oud. Hier schittert hij opnieuw in de rol van gevangene in Guantanamo, waar in een vijftiental jaar van de totaal 779 gevangenen het aantal veroordelingen op één hand te tellen valt.

Obama verzocht Nederland om enkele gevangenen over te nemen uit dit Cubaanse martelkamp omdat de republikeinen in het congres niet mee wilden werken aan een sluiting.

Macdonald levert een aangrijpende film af die het onvermijdelijke vernietigende relaas zorgvuldig opbouwt. Een uitstekende cast maakt het geheel af en dit resulteert in de eerste film die 4 sterren verdient dit jaar.

Wat een andersoortige betekenis krijgt de uit the Big Lebowski bekende Bob Dylan song The Man in Me hier, prachtig!

avatar van Dr.Strangelove

Dr.Strangelove

Sowieso was het buitenlandse regime van de us in het Midden-Oosten een directe aanleiding tot 9/11. De reactie op 9/11 is te walgelijk voor woorden, dom, arrogant, hypocriet, misdadig etc.

Een Rumsfeld of een Cheney zouden in Nazi-Duitsland gedegen concurrenten van Himmler zijn geweest.

avatar van YUER

YUER

hij zij een verdachte en dat is genoeg om hem vast te houden tot je kan bewijzen tot u onschuld de heft van americaans gevangenis is onschuldig en dat is echt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! wel come to america boy doe you hew green cart ? judie foster niet veranderd zins taxi driver

avatar van Pazmaster

Pazmaster

Hoewel dit waargebeurde verhaal zeer schrijnend is, bevat het helaas ook veel saaie stukken met dooie momenten. Pas in de, pakweg, laatste drie kwartier begon het eindelijk een beetje interessant te worden. De cast speelt naar behoren.

avatar van GordonShumway

GordonShumway

Een documentaire verpakt in een zeer goede film!

Vond ik de VS al een "vierde-wereldland", na het zien van deze film dacht ik alleen maar: "Hoeveel verder kan je als land nog zakken?"

Wat mij betreft een oscar nominatie voor Tahar Rahim. En een Razzie voor Benedict Cumberbatch als beloning voor z'n belabberde imitatie van Sam Elliott. Wat een ergernis; een op-en-top engelsman die probeert amerikaans te praten. Met een andere acteur had ik 4,5 ster gegeven.

avatar van filmsjefke

filmsjefke

Zeer goede film! Erg goed geacteerd en de film houd je aandacht er goed bij. 4*

wel vond ik het einde wat abrupt, ineens was de film afgelopen, dat had wat mij betreft wat mooier uitgewerkt kunnen worden...

avatar van MelB

MelB

Waarom Guantanamo Bay?

Omdat Guantanamo Bay in Cuba ligt, stelden de Amerikanen dat vastgehouden personen juridisch buiten de Verenigde Staten zouden verblijven. Daarom konden de gevangenen niet op dezelfde rechten aanspraak maken, die zij op Amerikaans grondgebied zouden hebben.

Tijdens de presidentscampagne van 2008 noemde Barack Obama de gevangenis op Guantanamo Bay 'A sad chapter in American history' en beloofde het kamp te zullen sluiten wat hem helaas niet is gelukt. Nu met Trump aan de roer kan ik helemaal niets over zeggen. Ik volg aantal jaar bewust geen nieuws en tv meer.

BBarbie

Guantánamo zal altijd een schandvlek blijven op het blazoen van de Amerikanen. Gedreven door wraakgevoelens voor de 9/11-catastrofe (“The War on Terror”) werden (en worden) daar essentiële beginselen van de rechtsstaat met voeten getreden. Bij gebrek aan bewijs worden gevangenen zonder enige vorm van aanklacht jarenlang vastgehouden en gemarteld.

Documentairemaker Kevin Macdonald heeft over de schrijnende lotgevallen van schrijver Mohamedou Ould Salahi in het strafkamp dit beklijvende docudrama gemaakt. Afwisselend met afgrijzen en boosheid heb ik zijn verhaal aan mij voorbij zien trekken.

Indrukwekkend, net als de vertolkingen van Jodie Foster en Tahar Rahim, twee acteurs rond wie je met een gerust hart een film kunt bouwen zoals zij al vaker hebben laten zien. Benedict Cumberbatch heb ik wel eens beter gezien en Shailene Woodley doet eigenlijk alleen maar voor spek en bonen mee.

avatar van Collins

Collins

De film is gebaseerd op de bestseller “Guantánamo Diary” van Mohamedou Ould Salahis, die acht jaar lang zonder juridische bijstand in de beruchte gevangenis doorbracht. Een strak gekaderde film die stap voor stap met bleek drama en een behoorlijk eentonige enscenering de verschrikkingen die Salahis in de gevangenis ondergaat, blootlegt. Dat gebeurt in een combinatie met wisselende accentueringen die zich soms solitair van elkaar afspelen maar zich soms ook verenigen.

Een brok gevangenisdrama verklaart hoe Salahis (gespeeld door een solide acterende Tahar Rahim) aan zijn titulaire geuzennaam komt. Een brok justitieel drama laat zien hoe advocate Nancy Hollander (gespeeld door een solide acterende Jodie Foster) zijn zaak op zich neemt, onderzoekt en exemplarisch de schendingen van de mensenrechten door de Amerikaanse regering ontvouwt. Een brok gerechtelijk onderzoek confronteert tenslotte de deugdzame aanklager Stuart Couch (gespeeld door een solide acterende Benedict Cumberbatch) met de verborgen duistere moraliteit van de natie waar hij zo heilig in gelooft en voor vecht.

De film gedraagt zich daarin nogal enkelzijdig. Salahis is een onschuldig slachtoffer van paranoïde omstandigheden in een wereld vol wraakgevoelens. De kijker wordt vanaf het begin al zodanig gemanipuleerd dat hij daarin mee moet gaan. Zijn sympathie ligt voortdurend bij de rechtschapen Salahis. Onderhevig aan folteringen , gebombardeerd met steeds dezelfde vragen door hardvochtige inquisiteurs en troostende herinneringen ophalend aan zijn familie, heb je als kijker geen andere keus dan hem zielig en sympathiek te vinden.

Een terechte opvatting natuurlijk die goed is voor een grote dosis felle verontwaardiging, maar in verhalend opzicht is die unilaterale benadering weinig spannend. Wat meer serieus vuurwerk van de kant van de Staat of misschien wat twijfelschepping bij de eerbaarheid van Salahis, had het drama ongetwijfeld minder bleek en ook spannender gemaakt. Regisseur Kevin Macdonalds kiest echter voor de solide lijntjes die de bestseller aangeeft.

Die werkwijze levert een solide film op.

avatar van filmkul

filmkul

Redelijk sterk drama. Het op waarheid gebaseerd verhaal wordt deels in documentaire achtige stijl uitgewerkt. Helaas is de film wat eentonig omdat vrijwel alles vanuit het perspectief van de hoofdrolspeler getoond wordt. Dus als kijker zit al snel op de hand van deze persoon. Niets mis mee, maar de film mist daarmee wel een ‘Yes, eindelijk gerechtigheid’ einde. Buiten dat is het een boeiend drama dat zo her en der wat saai is, maar nooit verveelt. Het acteerwerk van Rabin en Foster is van prima niveau. Cumberbatch focust zich te veel op zijn accent waardoor hij soms vergeet te acteren. Er had meer in kunnen zitten, maar desondanks ruim voldoende. 3.5

avatar van hoffhaan

hoffhaan

• 2033 stemmen

Goed geacteerd, soms wat traag maar de film boeit 3.5

avatar van macrobody

macrobody

IJzersterke film waarbij de kijker weer eens een wake-up call krijgt wat die Amerikanen allemaal aan het doen zijn. Elke oorlog die ze voeren is uit eigen belang inclusief de wereldoorlogen. En je mag vragen naar alle informatie maar je hebt er geen zak aan want elke scheet wordt bestempeld als 'classified'. Vertel je de waarheid dan verlies je je baan of beland je in de gevangenis. Het is de omgekeerde wereld waar George Orwell al een boek over schreef.

Het is dat Mohamedou Ould Slahi alles kan relativeren als ik zo de beelden aan het einde van de film zag. Ik was persoonlijk meer geërgerd dan hij leek het wel. Het hele Amerikaanse militaire instituut is een kankergezwel in de wereld maar daar zullen we snel genoeg allemaal achter komen. Jody Foster deed het uitstekend btw.

En vergeet niet dat het allemaal gewoon doorgaat. Guantanamo Bay is nog steeds niet opgeheven ondanks de beloften van Barack 'king of drone bombs' Obama.

avatar van Waku

Waku

Alhoewel de mishandelingen en vernederingen in Guantanamo Bay al meerdere jaren bekend zijn komt deze film toch wel even binnen. Amerika even op zijn slechtste kant blootgelegd.

Uitstekende rol van Jodie Foster als advocate.

De aftiteling laat eveneens indruk achter.

Indrukwekkend drama.

• 20923 berichten

Geen excuses geen verantwoording... Te erg voor woorden, de prima cast zorgt dat alles geloofwaardig blijft kortom prima film.

Best aardige film (al is het behoorlijke mosterd na de maaltijd na die film van Winterbottom jaren terug), maar 1 ding aan deze film is erg slecht. Vooral omdat het een waargebeurd verhaal is.

de aanklager heeft de échte Intel nodig om de zaak te winnen omdat anders de verdachte gaat lopen maar de CIA zit hem constant tegen te werken omdat ze zogenaamd willen dat hij zijn echte straf krijgt??

Hoezo. De verdachte gaat gewoon lopen als ze die Intel niet krijgen. Waarom kan die aanklager dat niet gewoon duidelijk maken?? Enorm storend omdat een essentieel deel van het verhaal is.

avatar van Arri

Arri

Waar bekijken jullie deze film?

avatar van james_cameron

james_cameron

Degelijke, zij het weinig verrassende verfilming van het waargebeurde verhaal van de Mauritaniër Mohamedou Ould Slahi, die vlak na 9/11 zonder enige vorm van rechtspraak en zonder aanklacht gevangen wordt gezet in Guantanamo Bay. De film loopt een beetje achter de feiten aan maar is wel erg goed gemaakt en uitstekend gespeeld. Zelfs Benedict Cumberbatch, aanvankelijk een beetje tweedimensionaal met zijn dik aangezette accent, heeft uiteindelijk een interessante bijrol. Naar het einde toe wint de film flink aan kracht. Altijd een goed teken.

avatar van schumacher

schumacher

Jodie Foster, ziet die er nu echt zo uit of juist voor de film? Was niet om aan te zien: graatmager en ze ziet er 80j uit. Als je dan nog weet dat die make up op heeft, bbrr.

Over de film: Ik vond die saai en ééntonig.

Tuurlijk moeten mensen een fair proces krijgen en menselijk behandeld worden (al blijf ik erbij dat er uitzonderingen zijn).

Mensen zonder reden of harde bewijzen vast houden voor lange tijd en zo behandelen zou idd niet mogen. Voor een sluiting ervan ben ik echter niet, wel voor strengere controle en correctere behandeling.

Maar waar was het proces voor de slachtoffers in Syrie of bij 9/11? In Madrid? In Brussel en nog maar te zwijgen van al het andere waar ze bv mensen in brand staken, de keel oversneden (recent nog in Frankrijk meermaals, het zit zelfs hier ook al).

Allemaal onschuldige mensen, ze zijn er niet meer , dat is hun proces die ze hebben gekregen. En wat is er in al die tijd veranderd? Noppes, integendeel, ze halen nog meer miserie naar hier. Al die overleden mensen, daar geven ze geen reet om. Ik wel.

Het is maar wat je het ergste vindt niewaar.

Macrobody: zonder de Amerikanen waren we hier nu niet en/of waren we er wel en spraken we Duits. Beetje respect ja , die mensen hebben ook hun leven gegeven voor ons en alle anderen. Ik ben hun dankbaar en neen, ik ben het ook niet met alles eens in wat ze doen.

Wat in feite mss nog het ergste is: Dat de goedheilige Obama in beroep ging en die kerel nog eens 7 jaren extra in het gevang heeft kunnen houden en dan de hypocriet uithangen dat hem het wou sluiten.

Obama is de ergste ooit en velen mensen zijn blind. Net zoals zijn vele bommen droppen en drone strikes.

Een Hollywood film "gebaseerd op ware feiten", dan weet je wel hoe laat het is...

Er eenzijdig uitgelicht drama. Natuurlijk verdient wat er in Guantanamo Bay gebeurde geen schoonheidsprijs, maar hier maakt Hollywood we wel een erg eenzijdig verhaaltje van. Wat natuurlijk wel te verwachten was zeker binnen de recente ontwikkelingen in the good ol' US of A. Sta je aan de zijde van de woke SJW strijders, dan vind je het vast geweldig, want al je vooroordelen worden bevestigd. Ben je echter meer een realist dan zul je al snel een wrang smaakje in de mond krijgen bij het zien van deze film. Voor een film "gebaseerd op ware feiten" leunt het namelijk wel erg naar 1 kant.

Acteerwerk is deels solide. Tahar Rahim is sterk, en neemt je goed mee in de reis die Slahi geestelijk doormaakte. Foster is echter niet heel sterk, het voelt alsof ze een verplicht nummertje doet, en Cumberbatch die een Amerikaan speelt inclusief zuidelijke "twang"... Nee. Gewoon Nee.

Beeld en geluid zijn prima in orde, zeker de scenes waar we in de beleving van Slahi kruipen. Je voelt soms gewoon de weemoed van deze man. Maar het is niet genoeg om een ruim 2 uur durende politieke tranentrekker overeind te houden.

Hollywood, wanneer ga je weer gewoon goede films maken?

Dr.Strangelove schreef:

...Mensen die dit regime (usa) in volle overtuiging steunen zijn oftewel dom/naïef of het zijn mensen die meer pijn verdienen dan de onschuldige gevangenen van guantanamo Bay.

Helemaal mee eens. Schandalig dat Obama (de zittende president in de periode waar deze film speelt) hier totaal niets aan gedaan heeft, en Ome Joe lijkt er ook niets om te geven!