• 8.490.024 stemmen

Geregisseerd door: Kevin Macdonald

Met onder meer: Tahar Rahim, Jodie Foster en Shailene Woodley

Releasedatum: 1 juli 2021

Plot The Mauritanian

Het waargebeurde verhaal van de Mauritaniër Mohamedou Ould Slahi. Slahi wordt door de Amerikaanse regering opgepakt en zonder enige vorm van rechtspraak en zonder aanklacht gevangen gezet in Guantanamo Bay. Hij krijgt hulp van de idealistische advocaten Nancy Hollander en haar assistent Teri Duncan.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Bill Seidel

General Miller

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Ondanks dat de film weinig tot geen actie heeft, maar het moet hebben van de dialogen, is het een steengoede film. Het viel me in deze film pas echt op dat Jodie Foster behoorlijk oud geworden is. Ik wou deze film al enige tijd kijken maar dat was er nog steeds niet van gekomen. Vanavond dan toch gedaan. Echt een aanrader. Ook heel goed geacteerd.

scorsese

Goeie film over een gevangene op Guantanamo Bay die wordt vastgehouden zonder een proces of aanklacht. Een boeiend waar gebeurd verhaal over een zwarte bladzijde in de recente Amerikaanse geschiedenis. En alhoewel de juiste benadering, wordt de materie vrij droog gebracht (zeker tijdens de eerste helft). Uitstekend acteerwerk van de gehele cast.

avatar van JJ_D

JJ_D

Als film? Weinig bijzonders aan. Zou je denken...

Als verhaal? Ontluisterend, onthutsend, erger dan een mens zich kan inbeelden – een horror intenser dan de gruwelijkst denkbare nachtmerrie.

De verdienste van ‘The Mauritanian’ als film is dat Kevin Macdonald de verschrikkingen – of de onpeilbare diepte ervan – in cinema weet om te zetten. Gevoelens van onpasselijkheid zijn de kijkervaring niet vreemd, en toch blijft de film verteerbaar, hetgeen de regisseur te danken heeft aan het klassieke rafelrandje van rechtgeaarde advocaten, jongedames met gevoelens en het wel erg stereotiepe militaire jargon.

Kortom, Macdonald blijft binnen de lijntjes van wat een ‘gewone film’ lijkt, om iets buitengewoons aan de man te kunnen brengen. Straf, nietwaar?

avatar van pjmj

pjmj

Wat mij betreft, stal Jodie Foster hier de show in deze weerzinwekkende biografische thriller. Goed geacteerd en met zorg voor detail gemaakt.

avatar van c.dragon

c.dragon

Te lang, te langzaam en met een abrupt afgeraffeld einde.

avatar van pampelonne

pampelonne

Aangrijpend, ik moest echt even bijkomen na het zien van de soms heftige beelden!

Volgens mij kregen de Amerikanen, na het verklaren van the war on terror, carte blanche om hun smerige parktijken uit te voeren.

trouwens niet alleen op Cuba, maar later ook in Irak.

ik vind tahar rahim erg goed, net zo intens als in 'Un Prophète'.

avatar van Partyboooi

Partyboooi

Zeer goede film! Thanks pathe thuis

Tahar Rahim speelt weer eens een uitstekende rol, na de Serpent weer een andere kant gezien. Gaan nog veel horen van deze acteur.

Waar de film over gaat is wel duidelijk, het wordt rustig opgebouwd maar verveeld niet. Cumberbatch en Foster zijn natuurlijk ook uitstekende acteurs en wat je verwacht richting eind wordt goed in beeld gebracht zodat je meeleeft met de personages.

Dikke 4 ☆

avatar van joolstein

joolstein

O...O...O, ook de Verenigde Staten doen aan machtsmisbruik? Grootmachten als Rusland, China en Amerika hebben te maken met zoals ze zelf graag benoemen; activisten, dissidenten of terroristen en gaan daar niet altijd even zachtzinnige mee om! Echter met dat verschil dat men van deze onfrisse praktijken, in Amerika ook films maakt! Dit conventionele opgezette Hollywoodrechtbankdrama naar het boek dat Mauritaniër Mohamedou Ould Slahi, die werd verdacht een sleutelfiguur te zijn geweest tijdens de aanslagen van 9/11, is er zo één! Uiteraard wordt je aan begin direct erop gewezen dat het 'ECHT' gebeurd is. Verder kleurt de film erg netjes binnen de lijntjes; Advocaat met een hart van goud vertegenwoordig een gevangene met weinig hoop onder mom van iemand is onschuldig tot het tegendeel bewezen is? Dit soort rechtbankdrama's bezitten natuurlijk veel dialogen en zijn natuurlijk niet compleet met een cast van bekende namen! Hollander werd dan ook vertolkt met een zeer routinematige presentatie van Jodie Foster. Ook Benedict Cumberbatch en Shailene Woodley kwamen opdraven maar doen niet erg veel. Alleen Tahar Rahim weet het betere werk met zijn genuanceerde rol te leveren. Maar... zijn afsluitende speech was tenenkrommend; Door Godsdienstwaanzin belandt je in het gevang maar hé... God/Allah vergeef alles? Maar ondertussen probeert deze film wel een schuldgevoel te bewerkstellige? Uiteindelijk is het een (de zoveelste) erg brave film over de goede of (in dit geval) slechte dingen die Amerika doet! Ach het is "Goed bedoeld", keek nog aardig weg en ik zou ook niet weten of dit wel beter kan...Daarnaast was de film gisteren (06-01-2022) gratis op Pathe thuis te zien dus kostte het me niets!

avatar van zoutzak

zoutzak

Partyboooi schreef:

Als je het een goede acteur vind kan ik deze film aanraden: Un Prophète (Film, 2009) - MovieMeter.nl

avatar van Charissarcastic

Charissarcastic

Ik had wat moeite met de trage opbouw, maar de laatste 3 kwartier waren echt ijzersterk!

avatar van Partyboooi

Partyboooi

zoutzak schreef:

Yes, die heb ik 2x gezien, dat was z'n doorbraak toch. Goeie film!

avatar van Vierhetleven25

Vierhetleven25

Hele goede film en bevestiging wederom dat er geen gerechtvaardigd bestaat. Je kunt voor jaren onschuldig weggestopt worden zonder 3bige vorm van excuses. Jodie is erg oud geworden ja

avatar van AveMaria

AveMaria

Goede film naar waar gebeurd verhaal. Wellicht wat traag maar onderhoudend. Eindelijk weer eens een film waar weer geacteerd wordt. Wat maakt dat toch het verschil zeg. Zo'n film waarvan je zegt: goed om gezien te hebben.

avatar van Basto

Basto

Degelijkheid troef in de onthullende film over Guantánamo Bay. Verder weinig bijzonder.

avatar van Capablanca

Capablanca

Onderhoudend drama over een niet zo fraaie episode uit de Amerikaanse geschiedenis.

avatar van zoutzak

zoutzak

Partyboooi schreef:

Yes, die heb ik 2x gezien, dat was z'n doorbraak toch. Goeie film!

The Looming Tower - Seizoen 1 (2018) - MovieMeter.nl Deze ook gezien? Nog weer een sterk optreden van onze vriend Tahar Rahim.

avatar van schram101

schram101

Sterke film met als hoogtepunten de flashbacks/ hallucinaties in ander beeldformaat. Daar ligt toch wel de kracht van de film. Slahi lijkt soms wel net iets te sympathiek te worden neergezet maar, hoewel kort, de beelden tijdens de aftiteling lijken te bevestigen dat hij ook gewoon een goede kerel was. Het juridische aspect aan de film is net wat minder interessant dan eerder genoemde scènes maar al met al is dit gewoon een meer dan prima film.

avatar van 3 2 1 cut

3 2 1 cut

macrobody schreef:

Zonder de Engelse en Amerikaanse bemoeienis waren er honderden miljoenen levens bespaard gebleven en als ik zonder die bemoeienis nu in de verenigde staten van Europa Duits zou moeten praten en in een Porsche zou moeten rijden 'so be it.

Ach, en misschien was de Holocaust dan ook wel prima voltooid. Had Hitler een Derde Rijk kunnen voltooien waar alleen Ariërs nog Übermenschen waren en de restjes van de overige ‘mensheid’ weggemoffeld zou worden onder de grond…

Tuurlijk, de mensheid is geen lieverdje en geen enkel land is zonder zonde maar jouw bovenstaande redenering is slecht onderbouwd, schandalig, ondoordacht en uiterst dom.

‘So bet it ?’ Vraag dat maar eens aan Zelensky..

avatar van macrobody

macrobody

3 2 1 cut schreef:

‘So bet it ?’ Vraag dat maar eens aan Zelensky..

Redenering is de logica die spreekt. We kunnen namelijk nu vaststellen dat door Amerikaanse en Britse invloed er vele miljoenen doden zijn te betreuren, inclusief het gebruik van de term holocaust (die overigens veel later op de proppen kwam, maar dat terzijde). Mijn redenering is dat er zonder die bemoeienis veel minder doden te betreuren zouden zijn geweest. Ook zou al veel eerder een gebied zijn gecreëerd voor de Joden. Zo was er al een grote uittocht naar Palestina vanaf 1933 en is voorgesteld om iedereen naar Madagascar te verplaatsen. Lees je geschiedenisboeken nog maar eens door zou ik zeggen. Jou redenering dat alle Joden zouden zijn uitgeroeid is dan ook een valse veronderstelling en verkeerde aanname. Ik kan niets bewijzen maar als jij 1 voorbeeld kan geven waar het voeren van oorlog minder doden opleverd dan het voeren van onderhandelingen dan hoor ik het graag.

avatar van 3 2 1 cut

3 2 1 cut

macrobody schreef:

Ik denk eerst dat je zelf mijn eerste bericht naar jou eens goed moet door lezen. Ik verwijs daarin dat er echt geen enkel land zonder zonde is dus, wat dat betreft hoef ik geen enkel voorbeeld te geven van waar je naar vraagt. Dat is alleen maar met feitenkennis naar elkaar toe slaan wat niets zal oplossen tussen ons (of gelijk zal geven aan de ander). Wat dat betreft geef je zelfs een prachtig voorbeeld van je eigen retoriek.

Nee, als je mijn bericht nog eens goed doorleest wijs ik jou op je gedrag, je houding en zelfs bijna je goedkeurende houding voor wat het nazisme in WO II heeft gedaan. Het bericht gaat om jou…

Anyway.. de film net uitgekeken en ik had er een dubbel gevoel bij. Je begrijpt de advocaat en de aanklager en waarom ze opkomen voor The Mauritanian en je keurt zeker het martelgedrag af. Maar soms is de film te eenzijdig belicht. Demonstranten die 9-11 herdenken worden afgebeeld als een soort rechtse Trump aanhangers met agressie. The Mauritanian wordt (samen met zijn geloof en cultuur) als lieflijk, rechtschapen en warmte gebracht. Maar vergeet niet dat ook een aantal mensen vanuit deze cultuur en religie deze aanslagen hebben gepleegd. Er zijn 3000 mensen op 1 dag vermoord. Ja, dan is er boosheid, blinde woede, ongeloof en wraakgevoel. Ik vind dat deze film daar toch wel erg aan voorbij gaat.

avatar van macrobody

macrobody

3 2 1 cut schreef:

Ik heb je commentaar nog eens grondig doorgenomen en je doet allerlei aannames die meer een gevoel bij jou beschrijven dan dat er iets feitelijks wordt vermeld over de inhoud.

Zo zeg je het volgende: "redenering is slecht onderbouwd, schandalig, ondoordacht en uiterst dom"

Wat jij dus zegt is dat mijn standpunt van geen oorlog en miljoenen levens besparen schandalig is en uiterst dom. Dan kom je met een beschrijving die puur op jaren lange propaganda rust. Alles wat je noemt is niet gebeurd en zou ook niet gebeurd zijn zonder oorlog. Dat kan ik niet bewijzen omdat het niet zo gegaan is, maar hoe het wel is gegaan is het resultaat waar we nu mee zitten. Jij bent waarschijnlijk zo iemand die zegt: de tweede wereldoorlog was nodig anders dit of anders dat. Zo vond je de oorlog in Irak en Afghanistan waarschijnlijk ook nodig, want we moeten natuurlijk 3000 doden vergelden met een paar miljoen onschuldige burgerslachtoffers in die landen. En als er dan een land is wat het ook nodig vind om een ander land binnen te vallen maar je vind dat land niet leuk dan is het ineens niet te verantwoorden.

Ik ben degene die alle oorlogen afkeurt en ik ben de slechterik? De nazi's van tegenwoordig maken deel uit van het Oekraïense leger en ik heb een goedkeurende houding vwb het nazisme? Dat kan alleen in de omgekeerde wereld waar we nu in terecht zijn gekomen.

avatar van Rodger

Rodger

Te langdradig en niet wat ik er van verwacht had..

2.0 **

avatar van boemboem27

boemboem27

erg goede en zeer indrukwekkende film over het zeer corrupte Amerikaanse leger/rechtssysteem/overheid stelsel.

ze willen en moeten een dader aanwijzen schuldig of niet.

behoorlijk lange film > 2 uur, die wel blijft boeien hoor, dat wel.

een uitstekende cast waaronder oa Jodie Foster die advocate speelt.

goed om gezien te hebben ,maar niet meer voor een tweede keer.

mede doordat hij mij toch behoorlijk zwaar valt

bedenkende dat dit ook waargebeurd is

avatar van K. V.

K. V.

Voor mij mocht de film wel wat korter geweest zijn. Zeker het eerste deel vond ik niet altijd even interessant, naar het einde toe werd het wel beter. De cast deed het prima en verder zag de film er prima uit. Het is natuurlijk straf dat zoiets kan gebeuren en daarom toch de moeite om gezien te hebben.

avatar van Movsin

Movsin

Heb er nooit aan getwijfeld dat er in Guantanamo mensen zouden terecht komen om een link, hoe eenvoudig ook, die hen verdacht maakte.

Dat daarbij nog onmenselijke praktijken toegepast werden maakt het des te onrechtvaardig en afschuwelijk.

Het is helaas een fenomeen van alle tijden. De drang naar bestraffing lijkt elke zin voor rede weg te vegen en éénmaal in de malle molen van de gevangenis valt het ergste te vrezen.

Sterke, keiharde film die dit allemaal bewijst.

avatar van FlipTheSwitch

FlipTheSwitch

Top film, kan niet anders zeggen.

Met verbazing zitten kijken hoe zoiets heeft kunnen gebeuren en waarschijnlijk nog steeds voor komt.