De Tweeling (2002)

Nederland / Luxemburg
Drama / Oorlog

geregisseerd door Ben Sombogaart
met Nadja Uhl, Thekla Reuten en Ellen Vogel

Na de dood van hun ouders groeien de tweelingzusjes Lotte en Anna Bamberg gescheiden op. Anna blijft in Duitsland en moet haar hele leven hard werken voor anderen. Lotte verhuist naar een Nederlandse familie die haar op het eerste gezicht alle kansen biedt. Aanvankelijk missen de zussen elkaar en proberen ze alles om weer bij elkaar te zijn. Omstandigheden en de tijd waarin ze leven zorgen echter voor obstakels die groter zijn dan de band die ze altijd voelen. Anna trouwt met een SS-officier die aan het einde van de oorlog sneuvelt. Lottes verloofde wordt vermoord in Auschwitz. Vijftig jaar na hun laatste, pijnlijke ontmoeting probeert Anna nog één keer in contact te komen met haar tweelingzus.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Na de weinig subtiele opening met de rouwende zusjes die hardhandig van elkaar worden gescheiden op de begrafenis van hun vader vreesde ik het ergste, en ook de dramatische muziek kon me niet erg bekoren. Maar naarmate de film vordert werd De Tweeling beter- het acteerwerk was prima, beelden oogden verzorgd en hoewel de structuur wat warrig was (op een gegeven moment vertelt de bejaarde Anna haar kant van het verhaal aan de bejaarde Lotte, maar ook voor dat moment kregen we al geregeld haar scenes uit Anna's leven te zien- haar "bekentenis" in het heden kwam daardoor over als een onnodige kunstgreep) vond ik de scene in het bos tussen de twee bejaarde zussen zeker wel meerwaarde hebben.

Jammer dat de film wat simplistisch is en sommige personages karikaturen zijn- dan denk ik met name aan de pleegvader van Lotte. Prima film verder van Nederlandse bodem.

avatar van Lakte
Heb de film op de Nederlandse blu-ray uitgave van EOne gezien en moet zeggen staat er best mooi op! Het leek ook wel alsof de kleur wat verminderd is bij de film zodat het oud lijkt, erg mooi gedaan!
Wel jammer (dat is typisch Nederlands) dat er geen extra's op de blu-ray staan.

Over de film, vond het echt een hele goede film! Vooral Ellen Vogel speelde heel erg sterk in deze film! Moet bij haar stem wel steeds aan Brandende Liefde (1983) denken.

Vond de scènes dat ze klein waren ook erg mooi gemaakt en erg goed geacteerd! Is wel eens anders met kleine kinderen in Nederlandse films.

avatar van EW101
Best een mooie film.

Ik heb deze met mijn huisgenoot gezien. Ik had deze dus als Nederlandse film ingediend (en hij een Russische;omdat hij uit Rusland komt), omdat de film nogal goed aangeschreven stond en ik heb 'm nooit gezien had.
Het begin was helaas iets te fragmentarisch naar mijn gevoel. Het ging van de hak op de tak en zat nog even vol met kitscherige symboliek om zo de 'mysterieuze' band tussen de tweelingen duidelijk te maken.
Ook was het drama met de muziek iets te aangezet.
Gelukkig nadat de film een tijd bezig was, ging het over na een toch wat ingetogen verhaal. Best wel mooi hoe door bijna alleen maar dialoog en de details die daarin zitten (zoals dat de een Duits spreekt en de ander Nederlands), de film gedragen wordt.

Het concept was ook erg sterk.
Daarbij was het acteerwerk ook best overtuigend.

avatar van mcdaktari
Deze film had ik nog nooit gezien, daar ik toch graag Nederlandse films zie (en zeker die over de oorlog gaan) had ik om de één of andere reden nooit de moeite genomen om De Tweeling te kijken. Vanavond dan toch eindelijk gebeurd, en ik moet toegeven dat het weer een hele goeie NL film is. Nou vind ik ook wel dat dit soort films, over de oorlog, het sterkste genre is wat uit NL komt. Dat kan natuurlijk ook een persoonlijke voorkeur zijn, maar de meeste NL films over de oorlog zijn allemaal sterke films.

Nederland en WWII.

Het is eigenlijk opvallend hoe veel van dit soort Nederlandse films er zijn, terwijl ik me niet eens een Belgische voor de geest kan halen. Je zou denken dat de twee oorlogen hier nog nét een iets grotere impact gehad hebben.

Maar blijkbaar niet dus. Jammer genoeg zijn dit soort filmpjes niet meteen aan mij besteedt. Groots opgezet, maar daarom weinig spannend en uitdagend. Visueel is het saaie degelijkheid, het acteerwerk is eerder stroef en het verhaaltje is vooral voorspelbaar.

Toch was het vooral de soundtrack die wist te irriteren. Erg luid, alom aanwezig en alles behalve subtiel. Voor zover er al niet genoeg sentiment in het verhaal zat, is de onderstreping daarvan door de muziek gewoon ridicuul. Een wat fijnere afwerking had het verhaaltje nog wel kunnen opwaarderen, maar dat zat er duidelijk niet in.

En dat dan 135 minuten ... maar ach, er zijn er ergere.

avatar van Basto
Onderhond schreef:
Nederland en WWII.

Misschien komt dat omdat we in Nederland maar één oorlog hebben meegemaakt. Tijdens de eerste Wereldoorlog waren wij neutraal. Daarbij is het bombardement op Rotterdam natuurlijk van een schaalgrote geweest die België bespaard is gebleven. Dus denk dat om die twee redenen de impact van WO2 hier wellicht toch groter was.