• 8.348.868 stemmen

Met onder meer: Carice van Houten, Theo Maassen en Sarah Bannier

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 6 december 2001

Plot Minoes

"always listen to your felines"

Tibbe, beginnend journalist bij de Killendoornse Courant, staat op het punt om ontslagen te worden. Eigenlijk is hij te verlegen om en goede journalist te zijn, maar de hoofdredactrice geeft hem nog een kans. Terwijl Tibbe tobt waar hij een goed verhaal over kan schrijven, ontmoet hij de merkwaardige juffrouw Minoes. Zij is, naar zeggen, vroeger een kat geweest, en ze gedraagt zich inderdaad nogal katachtig: ze spint, ze geeft kopjes, ze slaapt bij voorkeur opgerold in een doos en kan met katten communiceren. Tibbe heeft eerst zo zijn twijfels over juffrouw Minoes, maar als zij hem, dankzij haar kattencontacten, aan het exclusieve nieuws helpt waarmee hij zijn baan kan behouden, besluit Tibbe haar als assistente aan te nemen.

image

Mevrouw Ellemeet

Meneer van Dam

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Van Houten is erg leuk in de titelrol en heeft een goede chemie met Maassen. Hun acteerprestaties redden de film enigszins want het verhaal, hoewel origineel, kon me maar matig bekoren- ik heb het boek ooit wel gelezen maar dat is toch echt te lang geleden om een vergelijking te maken.

Theunissen

"Minoes" doet recht aan het boek van Annie M.G. 42 Schmidt en Carice van Houten is perfect gecast als poes Minoes.

In dit verhaal draait het dus om poes Minoes, die door een bizar voorval in een mensenlichaam gevangen zit. Ze vindt onderdak bij de verlegen journalist Tibbe (Theo Maassen), die bij de krant op de schopstoel zit. Dankzij Minoes en haar katten-persdienst is hij opeens van alle hete nieuwtjes op de hoogte.

Maassen geeft op zijn eigen manier heerlijk onbeholpen gestalte aan de verlegen journalist Tibbe en de eenvoudige maar mooie vormgeving onderstreept het oer-Hollandse karakter in dit verhaal. Leuk is ook dat echte poezen bijrolspelers zijn en dan met stemmen van o.a. stoeipoes Katja Schuurman, Hans Teeuwen en Loes Luca.

De film werd bekroond met een "Gouden Kalf" en van Carice van Houten kon je toen al zien dat ze niet alleen een mooie vrouw was (wat ze nog steeds is), maar zeker ook zeer talentvol was. Ik vind haar ook niets voor niets de Renée Soutendijk en de Monique van de Ven (die inmiddels geen mooie vrouw meer is) van deze tijd en ook zij schroomt er niet voor om zich bloot te geven.

Al met al een leuke en vermakelijke Nederlandse Familie / Fantasy film, met leuke rollen van Carice van Houten en Theo Maassen.

Onderhond

Oké.

Doet wat denken aan Roald Dahl verfilmingen, soms ook een beetje aan het werk van Jeunet (de scenes op de daken - vooral dan aan La Cité des Enfants Perdus). Maar daar ligt ook meteen de grootste beperking van deze film, want hoewel die link snel gelegd wordt, oogt het vaak allemaal wat goedkoop.

Sets zijn wat magertjes, het camerawerk is redelijk brak en ook aan het acteerwerk schort wel wat. Maassen is echt niet geschikt voor dit soort rollen, maar ook de rest van de cast heeft duidelijk moeite met de wat dik aangezette personages. Al zijn het uiteindelijk voor die katten met mensenstemmen die écht vervelend zijn.

Beetje jammer, want de opzet is best charmant en de film zelf is ook wel te doen. Kort, lief en klein, maar uiteindelijk best gezellig. Einde is misschien melig, maar het past wel en voelt goed aan, wat betekent dat de film toch ook wel iets goeds doet. Jammer dat de aankleding toch écht wat te pover is.

avatar van Shadowed

Shadowed

Film die niet al te veel heeft.

Had dit al een tijdje geleden gezien, maar toen dit in updates verscheen en ik er zo achterkwam dat ik er niets op had geschreven toch maar eens opnieuw gekeken en om dan toch maar een eerlijk stukje te kunnen schrijven over deze kattenfilm.

Van Houten is niet heel overtuigend, maar in het algemeen is dit beter dan wat ik van haar zie, vooral omdat ze hier net iets meer charme uitstraalt. Maar ze blijft in de zo-praat-niemand toon praten, al heeft ze hier een beetje een excuus omdat ze eigenlijk een kat is (denk ik dan).

Enkele stukjes zijn leuk, zoals Van Houten op het dak, of de eerste ontmoeting tussen Van Houten en Maassen in de boom. Voor de rest is de film nergens heel grappig en heb ik niet veel moeten lachen, dus dan maar meer focus omdat het verhaal wel leuk is bedacht.

Maassen is wel leuk en straalt zoals verwacht meer uit dan zo'n beetje iedereen. Dan heb je het meest positieve wel genoemd. Naast de sets is het camerawerk redelijk saai en sommige dialogen vrij brak. 90 minuten gingen nu niet precies heel snel om. Maar daar moet je het dan maar mee doen.

avatar van Black Math

Black Math

Weer eens gezien en het blijft een charmante kinderfilm. Het boek heb ik nooit (voor)gelezen (gekregen), maar het geheel ademt wel heel erg een Annie M.G. Schmidt sfeer. Met name Carice van Houten zet een sterke rol neer, want in al haar gedrag komt ze echt als een poes over, hoe charmant ze er ook als jongedame uitziet.

Verder een heel blik aan bekende (stem)acteurs zoals Pierre Bokma (die als zo vaak een overtuigende antagonist speelt), Plien en Bianca, Jack Wouterse, Hans Teeuwen, Wim T. Schippers en Paul Haenen. De stemrollen zijn soms een beetje afleidend omdat de stemmen wel erg bekend voorkomen, zeker als één van de katten als Ernie klinkt en een ander als Margreet Dolman. Er zit ook wel weer charme in, met name met Teeuwen als casanova-kat. Maassen is wat minder op z'n plek, maar is ook niet een storende factor.

Uiteindelijk, lief en leuk, zowel de film als Van Houten. 3*.

avatar van rcuppen79

rcuppen79

Minoes is gebaseerd op het gelijknamige kinderboek van Annie M.G. Schmidt uit 1970. Dit boek werd in 1971 bekroond met een Zilveren Griffel. Het boek werd tot filmscenario bewerkt door Burny Bos, Tamara Bos en regisseur Vincent Bal.

Producent Burny Bos oogstte eind jaren ’90 veel succes met de jeugdfilm Abeltje, eveneens gebaseerd op het werk van Annie M.G. Schmidt. Deze film was het begin van de verfilmingen van bekende jeugdboeken die uiteindelijk de Nederlandse film uit een diep dal wisten te trekken. Ook Minoes was een daverend succes in de bioscopen. Met een budget van bijna twaalf miljoen gulden was de film één van de duurste kinderfilms ooit. In Nederland wist ze echter ruim 800.000 bezoekers naar de bioscoop te lokken, waarmee ze de best bezochte Nederlandse film van 2001 was.

Ik heb de film destijds in de bios gezien, maar een 2e kijkbeurt is er om de één of andere reden nooit van gekomen. Afgelopen week heb ik de film dan toch via Netflix een herziening gegeven. Minoes is een uiterst charmante kinderfilm, die wel duidelijk op een jonger publiek is gericht. Dit is ook wel te merken aan het acteerwerk, waarbij karakteristieke eigenschappen behoorlijk aangedikt worden. Met name Pierre Bokma schmiert er behoorlijk op los, maar doet dat zoals gewoonlijk weer erg solide. Hij is dan ook één van de betere punten van deze film. De destijds 24-jarige Carice van Houten valt ook op in haar rol en ze laat hier al duidelijk zien dat ze één van de meest talentvolle actrices van Nederland was. Een talent dat uiteindelijk uitgroeide tot één van de beste en meest succesvolle actrices van Nederland. Theo Maassen als verlegen journalist voldoet, maar is duidelijk niet het sterkste punt van de film. Ook de bijrollen zijn niet allemaal even geslaagd, waarbij ik met name Jack Wouterse vond tegenvallen.

Visueel is de film geslaagd te noemen, al vraag ik me wel af waar die 12 miljoen gulden in zijn gaan zitten.

De trucages van de pratende dieren zijn geslaagd, maar de decors en kostuums vond ik behoorlijk pover. De mooie muziek van Peter Vermeersch maakte echter weer veel goed, waardoor Minoes in zijn geheel toch een uiterst geslaagde Nederlandse kinderfilms is geworden.

avatar van Sisorow

Sisorow

Heel simpel. Dit is nostalgie en daarom 4 sterren. Heerlijk om terug te kijken.

avatar van Snaaf

Snaaf

Werkelijk fantastisch !! Alles klopt, op de voor en achtergrond, in directe en indirecte zin

Prachtige karakters. Prachtige decors. Prachtige poezen ! Alles is zò Nederlands, op een hele leuke manier (herkenbaar). Een poezen-pareltje