Minoes (2001)

Nederland
Familie / Fantasy

geregisseerd door Vincent Bal
met Carice van Houten, Theo Maassen en Sarah Bannier

Tibbe, beginnend journalist bij de Killendoornse Courant, staat op het punt om ontslagen te worden. Eigenlijk is hij te verlegen om en goede journalist te zijn, maar de hoofdredactrice geeft hem nog een kans. Terwijl Tibbe tobt waar hij een goed verhaal over kan schrijven, ontmoet hij de merkwaardige juffrouw Minoes. Zij is, naar zeggen, vroeger een kat geweest, en ze gedraagt zich inderdaad nogal katachtig: ze spint, ze geeft kopjes, ze slaapt bij voorkeur opgerold in een doos en kan met katten communiceren. Tibbe heeft eerst zo zijn twijfels over juffrouw Minoes, maar als zij hem, dankzij haar kattencontacten, aan het exclusieve nieuws helpt waarmee hij zijn baan kan behouden, besluit Tibbe haar als assistente aan te nemen.

neli123
Een van de beste films

avatar van Djumbo
Leuke goedgemaakte film....

avatar van Movie9471
Erg leuke film. Eén van de weinige Nederlandse films waarvan ik dat kan zeggen.

De film is leuk in elkaar gezet met een goede verhaallijn. De katten zijn enig gedaan en de stemmen zijn er uitermate goed voor gekozen.

Ook de menselijke personages zijn goed gedaan. Meneer Ellemeet is een originele schurk die je niet veel tegenkomt in andere boeken/films. Minoes zelf is natuurlijk leuk gedaan en ook Tibbe wekt een bepaalde sympathie op.

Welk personage ik ook erg komisch vind is mevrouw Van Dam die me met haar ergernissen erg heeft weten te vermaken.

Wat mij trouwens nog verbaasde is dat ik me in de meeste films erg weet te ergeren aan karakters als Bibi. Hier is dat echter niet et geval en is dit ook een leuke toevoeging aan het verhaal.

Complimenten aan Vincent Bal en al zeker aan Annie M.G. Schmidt.

kappeuter (moderator)
Vanaf vrijdag 23 december is Minoes, met in de hoofdrol Carice van Houten, te zien in een aantal Amerikaanse bioscopen, meldt Movies.com.

Engels nagesynchroniseerde clips:
YouTube - Miss Minoes Clip - "A Cat Inside"
YouTube - Miss Minoes Clip - "Up a Tree"

Amerikaanse poster van 'Miss Minoes'

Bron: ‘Minoes’ naar Amerikaanse bioscopen - nlfilmdoek.nl

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Vreemd dat op de Amerikaanse poster het Nederlandse alle leeftijden logo van de kijkwijzer staat tussen de productielogo's. Ik denk dat de Amerikanen dachten dat AL een productiemaatschappij is.

Goede keuze wel, uitstekende film dit.

avatar van Brix
Benieuwd wat ze er daar van vinden.
Voor mij blijft het een erg leuke film, ook na meerdere kijkbeurten.

rare stem

avatar van BlueJudaskiss
Vanmorgen toevallig weer een keer ingevallen toen de film op tv was. Blijft heerlijk om te zien! Hoe gaat het trouwens met Sarah Bannier?

avatar van The One Ring
Vreemd dat dit nu pas uitkomt in de VS, na tien jaar. Roger Ebert is niet bijzonder gecharmeerd in ieder geval: Miss Minoes review.

avatar van BlueJudaskiss
Meneer Ebert heeft niet goed opgelet: de vraag rond de kleding van Minoes wordt al heel erg snel in de film beantwoord.

avatar van missl
Charmant filmpje, wel wat flauw.

avatar van baspls
Hartstikke leuke Nederlandse film. Het boek blijft beter en de film is best knullig maar voor nederlandse begrippen een topper!

avatar van Ted Kerkjes
Geweldige verfilming van het gelijknamige boek van Annie M.G. Schmidt uit 1970. Theo Maassen vertolkt de rol van Tibbe, Carice van Houten die van Minoes en Pierre Bokma die van de slechterik.
(Wim T Schippers', Paul Haenen's en Loes Luca's stemmen zijn ook te horen.)
Jammer dat ze één van de leukste grappen uit het boek in de film kónden doen. Namelijk dat Tibbe tegen Minoes zegt (Ik citeer dit niet letterlijk uit het boek.): '...dan wordt het een soort katten-persdienst!', en dat Minoes zegt dat ze dat geen prettig idee vind. Dat lijkt op kattenpers-dienst. 'Geperste kat'.

avatar van Spetie
Minoes is een niet onaardige Nederlandse jeugdfilm, met een geinig verhaal en een degelijke uitwerking, die ervoor zorgt, dat zowel jong als oud hier plezier aan kunnen beleven.

Theo Maassen mag dan misschien een rare cabaretier zijn, maar acteren kan hij wel. Ik vind hem altijd wel overtuigend en ook in deze rol van onzekere journalist zet hij zijn beste beentje voor. Ook van Houten doet het vrij goed. Alleen Pierre Bokma vond ik hier tegenvallen. Hij zet zijn personage wat te dik aan.

Verder kijkt het allemaal vrij gemakkelijk weg, is het soms best charmant en slaagt Minoes er ondanks het vergezochte verhaal toch in om behoorlijk geloofwaardig te blijven. Verder weinig op aan te merken. Het is misschien niet top, maar doet in ieder geval wat het moet doen.

D-ark
Knullig maar erg charmant

Minoes is toch nog wel wat jeugd sentiment voor mij maar bij de herkijk vandaag bleek hoe goed de film gemaakt is eigenlijk. De knulligheid(het originele boek komt ook alweer uit 1970) doet erg Nederlands aan maar geeft de film ook een groot gedeelte van zijn charme. Maasen is geweldig als verlegen onzekere journalist Tibbe en van Houten zit vaak op het randje maar dat moet ook wel met zo personage.

Het mooiste aan de film blijft nog wel de vormgeving, erg klein en charmant. Ook zijn de katten erg geloofwaardig als ze praten iets wat vaker niet dan wel het geval is.

Minoes is en blijft een wat knullige maar ook altijd zeer vermakkelijke film.

avatar van Elineloves
Nah. Vandaag na jáááren weer eens herzien, met 'mijn' leerlingen uit groep 7, maar jezus wat waren het 90 lange minuten zeg. Ik heb sowieso al een hekel aan katten (Daar heb je meteen probleem 1), ik vind pratende katten al helemaal stom (probleem 2) en het verhaal is totaal niet boeiend of grappig, laat staan de personages.(Nummer 3). Grappig om te zien dat de kinderen er ook niet veel aan vonden. 'Het is saai.' en 'Ik hoop dat die kat snel door zijn 9 levens heen is' waren opmerkingen die luidkeels door het lokaal schalden. En nee, niet eens door mijzelf. (Had goed gekund).

Ik snap heus wel dat ik niet echt de doelgroep ben voor deze film, maar ik kon er weinig plezier uit halen. Die rare stemmetjes van die pratende mormels werkten me op mijn zenuwen, en zelfs Carice kon me niet bekoren, terwijl ik haar toch graag zie spelen. Het is echt de film zelf die me niet aansprak, helaas. Volgende keer maar Mees Kees opzetten, dan hebben we gegarandeerd meer plezier.

avatar van Pepino
Charmant en geweldig!

avatar van Phantasm
Leuk om een keer gezien te hebben

avatar van Timothyvdmeer
heerlijke kinderfilm.

avatar van Ebenezer Scrooge
Miauw, miauw, miauw, rrrrrr, miauw, rrrrrr..

Miauw!

Mooie recensie!

Miauw!*

*Dankjewel Ted Kerkjes!

avatar van alexspyforever
Ok deze krijgt een hogere score dan Matilda?? Wat vaderlandsliefde blijkbaar allemaal niet doet. Deze was wel leuk, maar persoonlijk vind ik het verhaaltje toch iets te flauwtjes om 90 minuten lang te kunnen boeien. De leukste stukken waren als Minoes met de katten praatte. Het is ook nergens echt spannend of grappig.

avatar van Panta Rei
Net gezien op Ned. 3. Wat een leuke film. Maar ben het wel een beetje met alexspyforever hierboven eens. Het is meer een film voor kinderen. Toch ben ik blij dat ik hem eindelijk eens kon zien.

Wel jammer dat ze de newsflash van het jaar niet hebben kunnen publiceren: dat poes Minoes door het drinken? eten? ruiken? van dat vat giftig afval veranderde in juffrouw Minoes.

Overigens, wat heeft Carice hier griezelig dunne beentjes, het lijkt wel of ze op lucifers loopt.

avatar van Aapje81
Bijzonder vertederende kinderfilm met een uitstekende Carice van Houten en een erg goede Theo Maassen. De sfeer van de boeken van Annie M. G. Schmidt komt volledig tot zijn recht. Zelfs Bokma als de boef vond ik erg overtuigend.

Dit is toch wel een klein Nederlands meesterwerk.

Verrassend goede film. Jammer dat het einde een beetje over the top was, want anders had ik een 4 gegeven.

avatar van arno74
Leuke kinderfilm, helemaal voor dierenvrienden, wel heel kinderlijk (niet verwarren met kinderachtig), vooral wat het personage Tibbe betreft. Het brengt een vrolijk en relatief spannend verhaal waarin Carice van Houten erg leuk een 'menselijke kat' weet te spelen. Ook de kattenpersonages zijn leuk. Diepgang is er niet, maar vermakelijk is het wel. Een solide 3*.

avatar van hijman1946
Ben benieuwd kort geleden het boek gelezen,wist niet dat er een film van was ,ga ik zeker kijken

1 van de leukste kinderfilms.
Als ik vanmiddaf niets te doen heb deze maar eens kijken.

avatar van Flavio
Van Houten is erg leuk in de titelrol en heeft een goede chemie met Maassen. Hun acteerprestaties redden de film enigszins want het verhaal, hoewel origineel, kon me maar matig bekoren- ik heb het boek ooit wel gelezen maar dat is toch echt te lang geleden om een vergelijking te maken.