Minoes (2001)

Nederland
Familie / Fantasy

geregisseerd door Vincent Bal
met Carice van Houten, Theo Maassen en Sarah Bannier

Tibbe, beginnend journalist bij de Killendoornse Courant, staat op het punt om ontslagen te worden. Eigenlijk is hij te verlegen om en goede journalist te zijn, maar de hoofdredactrice geeft hem nog een kans. Terwijl Tibbe tobt waar hij een goed verhaal over kan schrijven, ontmoet hij de merkwaardige juffrouw Minoes. Zij is, naar zeggen, vroeger een kat geweest, en ze gedraagt zich inderdaad nogal katachtig: ze spint, ze geeft kopjes, ze slaapt bij voorkeur opgerold in een doos en kan met katten communiceren. Tibbe heeft eerst zo zijn twijfels over juffrouw Minoes, maar als zij hem, dankzij haar kattencontacten, aan het exclusieve nieuws helpt waarmee hij zijn baan kan behouden, besluit Tibbe haar als assistente aan te nemen.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Van Houten is erg leuk in de titelrol en heeft een goede chemie met Maassen. Hun acteerprestaties redden de film enigszins want het verhaal, hoewel origineel, kon me maar matig bekoren- ik heb het boek ooit wel gelezen maar dat is toch echt te lang geleden om een vergelijking te maken.

"Minoes" doet recht aan het boek van Annie M.G. 42 Schmidt en Carice van Houten is perfect gecast als poes Minoes.

In dit verhaal draait het dus om poes Minoes, die door een bizar voorval in een mensenlichaam gevangen zit. Ze vindt onderdak bij de verlegen journalist Tibbe (Theo Maassen), die bij de krant op de schopstoel zit. Dankzij Minoes en haar katten-persdienst is hij opeens van alle hete nieuwtjes op de hoogte.

Maassen geeft op zijn eigen manier heerlijk onbeholpen gestalte aan de verlegen journalist Tibbe en de eenvoudige maar mooie vormgeving onderstreept het oer-Hollandse karakter in dit verhaal. Leuk is ook dat echte poezen bijrolspelers zijn en dan met stemmen van o.a. stoeipoes Katja Schuurman, Hans Teeuwen en Loes Luca.

De film werd bekroond met een "Gouden Kalf" en van Carice van Houten kon je toen al zien dat ze niet alleen een mooie vrouw was (wat ze nog steeds is), maar zeker ook zeer talentvol was. Ik vind haar ook niets voor niets de Renée Soutendijk en de Monique van de Ven (die inmiddels geen mooie vrouw meer is) van deze tijd en ook zij schroomt er niet voor om zich bloot te geven.

Al met al een leuke en vermakelijke Nederlandse Familie / Fantasy film, met leuke rollen van Carice van Houten en Theo Maassen.

Oké.

Doet wat denken aan Roald Dahl verfilmingen, soms ook een beetje aan het werk van Jeunet (de scenes op de daken - vooral dan aan La Cité des Enfants Perdus). Maar daar ligt ook meteen de grootste beperking van deze film, want hoewel die link snel gelegd wordt, oogt het vaak allemaal wat goedkoop.

Sets zijn wat magertjes, het camerawerk is redelijk brak en ook aan het acteerwerk schort wel wat. Maassen is echt niet geschikt voor dit soort rollen, maar ook de rest van de cast heeft duidelijk moeite met de wat dik aangezette personages. Al zijn het uiteindelijk voor die katten met mensenstemmen die écht vervelend zijn.

Beetje jammer, want de opzet is best charmant en de film zelf is ook wel te doen. Kort, lief en klein, maar uiteindelijk best gezellig. Einde is misschien melig, maar het past wel en voelt goed aan, wat betekent dat de film toch ook wel iets goeds doet. Jammer dat de aankleding toch écht wat te pover is.

avatar van Shadowed
Film die niet al te veel heeft.

Had dit al een tijdje geleden gezien, maar toen dit in updates verscheen en ik er zo achterkwam dat ik er niets op had geschreven toch maar eens opnieuw gekeken en om dan toch maar een eerlijk stukje te kunnen schrijven over deze kattenfilm.

Van Houten is niet heel overtuigend, maar in het algemeen is dit beter dan wat ik van haar zie, vooral omdat ze hier net iets meer charme uitstraalt. Maar ze blijft in de zo-praat-niemand toon praten, al heeft ze hier een beetje een excuus omdat ze eigenlijk een kat is (denk ik dan).

Enkele stukjes zijn leuk, zoals Van Houten op het dak, of de eerste ontmoeting tussen Van Houten en Maassen in de boom. Voor de rest is de film nergens heel grappig en heb ik niet veel moeten lachen, dus dan maar meer focus omdat het verhaal wel leuk is bedacht.

Maassen is wel leuk en straalt zoals verwacht meer uit dan zo'n beetje iedereen. Dan heb je het meest positieve wel genoemd. Naast de sets is het camerawerk redelijk saai en sommige dialogen vrij brak. 90 minuten gingen nu niet precies heel snel om. Maar daar moet je het dan maar mee doen.