Flodder (1986)

Nederland

geregisseerd door Dick Maas
met Nelly Frijda, Huub Stapel en Tatjana Simic

Het volstrekt asociale gezin Flodder woont in een achterbuurt en bestaat uit zeven personen. De moeder, drie zonen, twee dochters, en een seniele opa van een jaar of vijfenzeventig. De zonen zijn niet vrij van crimineel gedrag en de welgevormde dochter Kees van zestien neemt het niet zo nauw met de zeden. De moeder is de baas in het gezin en maakt zichzelf verdienstelijk met het stoken van jenever. Door omstandigheden moet het gezin verhuizen naar een villa in een chique buurt. Al vrij snel ontstaan er spanningen en irritaties met de buurtbewoners. Als Johnny, de oudste broer, een verhouding met één van de buurvrouwen begint is het hek van de dam. Haar man, commandant van een tankbataljon, legt zich echter niet bij de gebeurtenissen neer en begint zijn privé oorlog.

• gisteren om 20:30 uur op TV (RTL8)

avatar van filmofiel
Nou nee, voor mij geen Blu-Ray versie ervan, hou die troep maar. Al genoeg gezien op tv en hoe vaker je 'm ziet hoe waardelozer ie wordt. Nee, voor in die jaren best een heerlijk vermakelijk stukje Neerlandsch Glorie en zelfs RTL7 blijft de tv serie tot in den treurnis herhalen. Al sinds jaar en dag is deze serie op werkdagen dagelijks in de middaguren te bekijken, oneindig in herhaling, tot je 'm werkelijk uitkotst. Maar goed, ik blijf erbij wil je nog even teruggaan naar de jaren 80 van de vorige eeuw proef dan de sfeer van de aloude videoband en niet de ver-digitaliseerde versie welke totaal geen gevoel uitstraalt. En kom nou niet aan met m'n videorecorder is allang de deur uit want media als de platenspeler van weleer lijkt ook steeds populairder te worden, God zij dank.

avatar van Duke Nukem
"Maar buurman, wat doet u nu?"

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik heb niet heel veel met ''de Nederlandse film'', maar als ze zo heerlijk over de top zijn zoals Flodder, dan maak ik er graag een uitzondering voor. Flodder is voor mij jeugdsentiment, zowel de films als de serie. Vanavond de eerste film maar eens opgezet en dan blijkt gelukkig dat de film nog niks van z'n charme kwijt is. De aso-familie Flodder in het poep-chique Zonnedael blijft een gouden formule, mede door de heerlijke personages en de absurde situaties. Zelfs als het helemaal bizar wordt, zoals met de tank, blijft het nog steeds leuk. Maar deze film bouwt vooral op de fantastische familie zelf.

Nelly Frijda is briljant als Ma Flodder, de grootste aso van het stel, maar tegelijkertijd ook een vrouw die alles voor haar familie over heeft. Iconische rol. Ze is ook gewoon een goede actrice en erg geestig. Zoals ze oneliners als '''Nou, zet 'm maar in de zon, dan kan 'ie drogen.'' zegt op haar verontwaardigde toontje, geweldig. De rest van de cast varieert van prima tot gewoon oké, maar allemaal spelen ze een passende rol. De ''Oh, buurman, wat doet u nu?'' scène is uiteraard vaderlandse filmgeschiedenis en Tatjana Simic kon daar tig jaar lang nog op teren met haar uiterlijk. Was toen ook echt een mooie meid, zeker weten. Huub Stapel was ook erg goed als Johnnie.

Zeer geslaagde komedie met veel memorabele scènes, zoals ze helaas tegenwoordig niet meer worden gemaakt. En ook Dick Maas is nadien nooit meer in de buurt gekomen van het niveau van deze film, wat veel over dit ijzersterke monument zegt, want ik mag het oeuvre van Maas wel.

Dikke 4* (was 3,5*)

De leukste Flodder.
2 en 3 vind ik wel de minste films van Dick Maas.
Dit deel heeft de beste quotes.

avatar van Ebenezer Scrooge
Ik vond jou altijd al een tikkeltje.. ordinair.

Jij gaat domme dingen doen!

avatar van Mr-Mcmovie
Over the top hilarische komedie, en derde van Dick Maas.

Maas, een regisseur die ik altijd heb gevolgd, en zijn werk toch graag altijd heb gezien.
Zoals hierboven is vermeld: Dick Maas een regisseur met een eigen willetje die gewoon maakt wat in hem opkomt, en wat hij graag maakt of mee wilt experimenteren, en zo een dingen vind ik wel heel leuk.

Flodder is ondertussen een echte klassieker die ondertussen sinds kort op blu ray is verschenen. Ik heb met kerst de Dick Maas collectie gekregen van iemand, en moet zeggen ben verschoten van hoe knap deze is opgepoetst, en hoe scherp het geluid wel niet is, en dat voor een film uit 1986. Dus ik moet dringend 'De Lift' maar eens insteken!

avatar van Earth
Hier staat nog de verkeerde tijd (PAL speed up?). De 24fps blu ray uit Duitsland duurt 114 minuten.

lakte99
Heeft iemand hier toevallig ook nog een grote filmposter van Flodder 1 ? Ben echt al jaren opzoek naar zo'n poster maar kan hem maar niet vinden en heb er ook wel wat voor over. Heeft u er 1 dan wil ik heb echt heel erg graag van u overnemen mijn email is lakte99@gmail.com ben ook nog opzoek naar een grote van De Lift.

een leuke film van dick maas.ja altijd wel weer lachwekkend als ik de film weer zie.vind het toch altijd wel weer leuk om te zien.

avatar van Elchapo
Zo vaak gezien....topper!!!!! 4 stars.

avatar van xxERWINxx
Jeugdsentiment! Hier maken we kennis met de verschillende personages, ik ken de film al helemaal uit mijn hoofd, maar blijft leuk om elke keer weer te zien.
Toch vind ik Flodder in Amerika en Flodder 3 wat beter en leuker dan deze.
Daarom voor deze film 4 sterren

avatar van wess16
Voor de 342e keer op tv, maar blijft heerlijk om
te zien. De humor, de sfeer, de over the top-grappen en de personages. Klassieker!

avatar van Lakte
Heeft er toevallig iemand hier nog een grote filmposter van 120 bij 80 CM van Flodder? Ben er namelijk al jaren naar op zoek! Heeft u er 1? Stuur met alstublieft dan even een berichtje. Heb er wel wat voor over.

avatar van Earth
Vandaag weer bekeken. Film klopt helemaal, erg leuk, verhoog mijn stem naar een 5.

avatar van Bélon
Hier ook een verhoging: halfje erbij. Beste film van Dick Maas en een van de beste Nederlandse films.

avatar van Quentin
gotti schreef:

Wel met NL'se audio neem ik aan?

Zeker.

Top. Besteld!

avatar van Gang_Star
Kleine verhoging van de score na herziening. Vond het toch een heel stuk brutaler en botter dan de gemiddelde afleveringen van de serie, wat al bijvoorbeeld begon aan het begin van de film toen Whiskey door Ma Flodder werd geschopt. Werd mij wel weer eens te meer duidelijk dat de cast niet mijn meest favoriete cast is, want zo vind ik Stefan de Walle (die een compleet andere Kees speelde) en Coen van Vrijberghe-de Coningh leuker in hun rol als Kees en Johnny. Zelfde wat ook weer met de jongste flodders het geval is. Horace Cohen was daarin toch wel een heel saai personage. Opa daarentegen ook een leuke rol. Het moment dat hij in volle vaart met zijn rolstoel over de weg scheert en dat gezicht als hij meiden met zijn bordje van conducteur op hun kont slaat. Geweldig. Nelly Frijda op dreef, Tatjana Simic als eyecandy. Lou Landré als sullige Sjakie. Het grootste succes van de film komt duidelijk door de cast. De film zit vol grove situaties, die stuk voor stuk hilarisch zijn, maar ook genoeg van de scenes zijn memorabel. De film is me na jaren niet te hebben gezien toch weer beter bevallen.

avatar van jono
1986 was een bijzonder succesvol jaar voor de Nederlandse film. Voor het eerst in de geschiedenis won een Nederlandse film de Oscar voor beste niet-Engelstalige film (De Aanslag) en daarnaast waren er goede kritieken en bezoekersaantallen voor de films Abel, Op Hoop van Zegen en De Wisselwachter. En als klap op de vuurpijl kwam er in december van dat jaar nog een enorme kaskraker uit: de klassieker Flodder van regisseur Dick Maas. De film leidde tot twee vervolgfilms en een televisieserie over het bekende asociale gezin. De film trok ruim 2,3 miljoen bezoekers naar de bioscoop, en is daarmee de op vijf na best bekeken Nederlandse film.

Het verhaal is zo bekend dat ik dat hier niet ga navertellen. De humor van de film zo plat als een dubbeltje, zo banaal dat het totaal niet aan mij besteed is. Ook zit er nauwelijks een leuk personage in de film, wat op zich wel bijzonder is. De ergste zijn de kauwgomkauwende Sjonnie (Huub Stapel, veel te oud voor deze rol) met zijn afschuwelijke coupe soleil, zijn eeuwige zonnebril en zijn foute leren jas, en de dellerige dochter Kees (de vreselijke Tatjana Simic). Ma Flodder (Nelly Frijda) is misschien wel het leukste personage met haar illegale whiskystokerij en haar bloemetjesjurk. Maar verder kan ik weinig sympathie opbrengen voor deze asociale familie. Ik kan me dan ook prima verplaatsen in de buurtbewoners, die er alles aan doet om deze vreselijke mensen weg te pesten, ondanks dat ze stuk voor stuk arrogante kakkers zijn.

In het beste geval zou je deze flutfilm kunnen beschouwen als een parodie op onze welvaartsstaat, maar helaas heb ik nergens echt kunnen lachen om de belevenissen van de Flodders. Wat mij betreft een behoorlijk mislukte film, en ik snap echt niet waarom als die mensen destijds naar de bioscopen trokken. 2*

avatar van Graaf Machine
Geweldig goede en grappige film. Topproduct van de Nederlandse cinema. Veel lolfilms komen dan uit andere landen, maar met dit product heeft Nederland ook een echte topper geproduceerd.

avatar van Shadowed
Uh.

Nou, dit is toch wel iets wat je typisch van eigen bodem kan verwachten. Ook iets wat je typisch van Maas kan verwachten trouwens, maar dat hoeft niet perse vervelend te zijn, want Flodder kent enkele erg leuk scenes tussen zijn 111 minuten.

In het algemeen is het wat flauw en lomp allemaal. Acteerwerk is niet bepaald bijzonder, vooral van Ravenstein was vervelend zeg, een karakter wat totaal niet in de film past. De enige die het echt leuk deed was Ma Flodder. misschien Stapel ook wel.

Voor de rest een vrij lompe en gekke film. Zo veel gekke dingen dat het wel heel ongeloofwaardig gaat worden, maar uiteindelijk is het resultaat half geslaagd. Een redelijk grappige komedie die enkele dompers kent.