Flodder (1986)

Nederland

geregisseerd door Dick Maas
met Nelly Frijda, Huub Stapel en Tatjana Simic

Het volstrekt asociale gezin Flodder woont in een achterbuurt en bestaat uit zeven personen. De moeder, drie zonen, twee dochters, en een seniele opa van een jaar of vijfenzeventig. De zonen zijn niet vrij van crimineel gedrag en de welgevormde dochter Kees van zestien neemt het niet zo nauw met de zeden. De moeder is de baas in het gezin en maakt zichzelf verdienstelijk met het stoken van jenever. Door omstandigheden moet het gezin verhuizen naar een villa in een chique buurt. Al vrij snel ontstaan er spanningen en irritaties met de buurtbewoners. Als Johnny, de oudste broer, een verhouding met één van de buurvrouwen begint is het hek van de dam. Haar man, commandant van een tankbataljon, legt zich echter niet bij de gebeurtenissen neer en begint zijn privé oorlog.

avatar van filmofiel
Nou nee, voor mij geen Blu-Ray versie ervan, hou die troep maar. Al genoeg gezien op tv en hoe vaker je 'm ziet hoe waardelozer ie wordt. Nee, voor in die jaren best een heerlijk vermakelijk stukje Neerlandsch Glorie en zelfs RTL7 blijft de tv serie tot in den treurnis herhalen. Al sinds jaar en dag is deze serie op werkdagen dagelijks in de middaguren te bekijken, oneindig in herhaling, tot je 'm werkelijk uitkotst. Maar goed, ik blijf erbij wil je nog even teruggaan naar de jaren 80 van de vorige eeuw proef dan de sfeer van de aloude videoband en niet de ver-digitaliseerde versie welke totaal geen gevoel uitstraalt. En kom nou niet aan met m'n videorecorder is allang de deur uit want media als de platenspeler van weleer lijkt ook steeds populairder te worden, God zij dank.

avatar van Duke Nukem
"Maar buurman, wat doet u nu?"

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik heb niet heel veel met ''de Nederlandse film'', maar als ze zo heerlijk over de top zijn zoals Flodder, dan maak ik er graag een uitzondering voor. Flodder is voor mij jeugdsentiment, zowel de films als de serie. Vanavond de eerste film maar eens opgezet en dan blijkt gelukkig dat de film nog niks van z'n charme kwijt is. De aso-familie Flodder in het poep-chique Zonnedael blijft een gouden formule, mede door de heerlijke personages en de absurde situaties. Zelfs als het helemaal bizar wordt, zoals met de tank, blijft het nog steeds leuk. Maar deze film bouwt vooral op de fantastische familie zelf.

Nelly Frijda is briljant als Ma Flodder, de grootste aso van het stel, maar tegelijkertijd ook een vrouw die alles voor haar familie over heeft. Iconische rol. Ze is ook gewoon een goede actrice en erg geestig. Zoals ze oneliners als '''Nou, zet 'm maar in de zon, dan kan 'ie drogen.'' zegt op haar verontwaardigde toontje, geweldig. De rest van de cast varieert van prima tot gewoon oké, maar allemaal spelen ze een passende rol. De ''Oh, buurman, wat doet u nu?'' scène is uiteraard vaderlandse filmgeschiedenis en Tatjana Simic kon daar tig jaar lang nog op teren met haar uiterlijk. Was toen ook echt een mooie meid, zeker weten. Huub Stapel was ook erg goed als Johnnie.

Zeer geslaagde komedie met veel memorabele scènes, zoals ze helaas tegenwoordig niet meer worden gemaakt. En ook Dick Maas is nadien nooit meer in de buurt gekomen van het niveau van deze film, wat veel over dit ijzersterke monument zegt, want ik mag het oeuvre van Maas wel.

Dikke 4* (was 3,5*)

De leukste Flodder.
2 en 3 vind ik wel de minste films van Dick Maas.
Dit deel heeft de beste quotes.

avatar van Ebenezer Scrooge
Ik vond jou altijd al een tikkeltje.. ordinair.

Jij gaat domme dingen doen!

avatar van Mr-Mcmovie
Over the top hilarische komedie, en derde van Dick Maas.

Maas, een regisseur die ik altijd heb gevolgd, en zijn werk toch graag altijd heb gezien.
Zoals hierboven is vermeld: Dick Maas een regisseur met een eigen willetje die gewoon maakt wat in hem opkomt, en wat hij graag maakt of mee wilt experimenteren, en zo een dingen vind ik wel heel leuk.

Flodder is ondertussen een echte klassieker die ondertussen sinds kort op blu ray is verschenen. Ik heb met kerst de Dick Maas collectie gekregen van iemand, en moet zeggen ben verschoten van hoe knap deze is opgepoetst, en hoe scherp het geluid wel niet is, en dat voor een film uit 1986. Dus ik moet dringend 'De Lift' maar eens insteken!

avatar van Earth
Hier staat nog de verkeerde tijd (PAL speed up?). De 24fps blu ray uit Duitsland duurt 114 minuten.

lakte99
Heeft iemand hier toevallig ook nog een grote filmposter van Flodder 1 ? Ben echt al jaren opzoek naar zo'n poster maar kan hem maar niet vinden en heb er ook wel wat voor over. Heeft u er 1 dan wil ik heb echt heel erg graag van u overnemen mijn email is lakte99@gmail.com ben ook nog opzoek naar een grote van De Lift.

een leuke film van dick maas.ja altijd wel weer lachwekkend als ik de film weer zie.vind het toch altijd wel weer leuk om te zien.

avatar van Elchapo
Zo vaak gezien....topper!!!!! 4 stars.

avatar van xxERWINxx
Jeugdsentiment! Hier maken we kennis met de verschillende personages, ik ken de film al helemaal uit mijn hoofd, maar blijft leuk om elke keer weer te zien.
Toch vind ik Flodder in Amerika en Flodder 3 wat beter en leuker dan deze.
Daarom voor deze film 4 sterren

avatar van wess16
Voor de 342e keer op tv, maar blijft heerlijk om
te zien. De humor, de sfeer, de over the top-grappen en de personages. Klassieker!

avatar van Lakte
Heeft er toevallig iemand hier nog een grote filmposter van 120 bij 80 CM van Flodder? Ben er namelijk al jaren naar op zoek! Heeft u er 1? Stuur met alstublieft dan even een berichtje. Heb er wel wat voor over.

avatar van Earth
Vandaag weer bekeken. Film klopt helemaal, erg leuk, verhoog mijn stem naar een 5.

Bélon
Hier ook een verhoging: halfje erbij. Beste film van Dick Maas en een van de beste Nederlandse films.

avatar van Quentin
gotti schreef:

Wel met NL'se audio neem ik aan?

Zeker.

Top. Besteld!

avatar van Gang_Star
Kleine verhoging van de score na herziening. Vond het toch een heel stuk brutaler en botter dan de gemiddelde afleveringen van de serie, wat al bijvoorbeeld begon aan het begin van de film toen Whiskey door Ma Flodder werd geschopt. Werd mij wel weer eens te meer duidelijk dat de cast niet mijn meest favoriete cast is, want zo vind ik Stefan de Walle (die een compleet andere Kees speelde) en Coen van Vrijberghe-de Coningh leuker in hun rol als Kees en Johnny. Zelfde wat ook weer met de jongste flodders het geval is. Horace Cohen was daarin toch wel een heel saai personage. Opa daarentegen ook een leuke rol. Het moment dat hij in volle vaart met zijn rolstoel over de weg scheert en dat gezicht als hij meiden met zijn bordje van conducteur op hun kont slaat. Geweldig. Nelly Frijda op dreef, Tatjana Simic als eyecandy. Lou Landré als sullige Sjakie. Het grootste succes van de film komt duidelijk door de cast. De film zit vol grove situaties, die stuk voor stuk hilarisch zijn, maar ook genoeg van de scenes zijn memorabel. De film is me na jaren niet te hebben gezien toch weer beter bevallen.

avatar van jono
1986 was een bijzonder succesvol jaar voor de Nederlandse film. Voor het eerst in de geschiedenis won een Nederlandse film de Oscar voor beste niet-Engelstalige film (De Aanslag) en daarnaast waren er goede kritieken en bezoekersaantallen voor de films Abel, Op Hoop van Zegen en De Wisselwachter. En als klap op de vuurpijl kwam er in december van dat jaar nog een enorme kaskraker uit: de klassieker Flodder van regisseur Dick Maas. De film leidde tot twee vervolgfilms en een televisieserie over het bekende asociale gezin. De film trok ruim 2,3 miljoen bezoekers naar de bioscoop, en is daarmee de op vijf na best bekeken Nederlandse film.

Het verhaal is zo bekend dat ik dat hier niet ga navertellen. De humor van de film zo plat als een dubbeltje, zo banaal dat het totaal niet aan mij besteed is. Ook zit er nauwelijks een leuk personage in de film, wat op zich wel bijzonder is. De ergste zijn de kauwgomkauwende Sjonnie (Huub Stapel, veel te oud voor deze rol) met zijn afschuwelijke coupe soleil, zijn eeuwige zonnebril en zijn foute leren jas, en de dellerige dochter Kees (de vreselijke Tatjana Simic). Ma Flodder (Nelly Frijda) is misschien wel het leukste personage met haar illegale whiskystokerij en haar bloemetjesjurk. Maar verder kan ik weinig sympathie opbrengen voor deze asociale familie. Ik kan me dan ook prima verplaatsen in de buurtbewoners, die er alles aan doet om deze vreselijke mensen weg te pesten, ondanks dat ze stuk voor stuk arrogante kakkers zijn.

In het beste geval zou je deze flutfilm kunnen beschouwen als een parodie op onze welvaartsstaat, maar helaas heb ik nergens echt kunnen lachen om de belevenissen van de Flodders. Wat mij betreft een behoorlijk mislukte film, en ik snap echt niet waarom als die mensen destijds naar de bioscopen trokken. 2*

avatar van Graaf Machine
Geweldig goede en grappige film. Topproduct van de Nederlandse cinema. Veel lolfilms komen dan uit andere landen, maar met dit product heeft Nederland ook een echte topper geproduceerd.

avatar van Shadowed
Uh.

Nou, dit is toch wel iets wat je typisch van eigen bodem kan verwachten. Ook iets wat je typisch van Maas kan verwachten trouwens, maar dat hoeft niet perse vervelend te zijn, want Flodder kent enkele erg leuk scenes tussen zijn 111 minuten.

In het algemeen is het wat flauw en lomp allemaal. Acteerwerk is niet bepaald bijzonder, vooral van Ravenstein was vervelend zeg, een karakter wat totaal niet in de film past. De enige die het echt leuk deed was Ma Flodder. misschien Stapel ook wel.

Voor de rest een vrij lompe en gekke film. Zo veel gekke dingen dat het wel heel ongeloofwaardig gaat worden, maar uiteindelijk is het resultaat half geslaagd. Een redelijk grappige komedie die enkele dompers kent.

avatar van Kondoro0614
Mijn moeder wou wat terug kijken via ‘RTL XL’ maar aangezien dat nu gefuseerd is tot één geheel ‘Videoland’ moest ze wel twee weken gratis een abonnement nemen op deze streamingdienst. Het zou mij allemaal een zorg wezen verder wat ze er mee uitspookt maar dat geeft mij wel mooi de kans om de catalogus van deze dienst eens onder handen te nemen. Ik ben de laatste dagen ziek geweest (en nog steeds een beetje) en als ik ziek ben heb ik altijd iets vast wat ik de hele dagen door kan kijken om mij niet te vervelen en de afgelopen dagen was dat voornamelijk de geweldige serie ‘Flodder’ die zo nu en dan werd uitgezonden door RTL en waar ik alle afleveringen van terug keek van de laatste tijd. En, nu we bij ‘Videoland’ zitten voor even heb ik gelijk het eerste deel van de films van deze familie aan gegooid.

Je merkt dat Dick Maas maar ook de crew en de acteurs nog een beetje in moeten komen. Het niet wetend dat ondanks met een andere cast deze Hollandse familie toch wel nationaal erg bekend ging worden en vermaak kreeg bij vele mensen waaronder ik. De film loopt soms wat stroefjes, het is even wennen aan alles en je kunt merken dat dit echt het begin is. Niet zo raar natuurlijk aangezien het de eerste film was met de naam ‘Flodder’ erop dus ik vond dat zeer zeker geslaagd. Het is voor mij altijd wel even wennen om de cast met Huub Stapel en René van ’t Hof te zien want ik ben vooral de Flodder cast van de serie en de derde film gewend met Coen als Johnny en Stefan de Walle als Kees. Nog niet dat ik Stapel wel een erg goeie Johnny vond alleen René is in mijn ogen zeker niet de betere Kees, dan vind ik de onnozele Kees van Stefan beter.

Het verhaal is zeker erg leuk maar wel simpel. We volgen een asociale familie die zich hebben gevestigd op een locatie waar gif in de grond zit. De gemeente haalt deze mensen daar weg en de enige optie die over is, is een luxe villa in de villawijk ‘Zonnedael’. De familie word hier onder bewind van Sjakie en leiding van Ma Flodder naar toe gebracht en banen zich een weg in hun nieuwe buurt waar ze erg aan moeten wennen. Na veel feestjes en gedoe met de buurt leert Johnny een nieuwe vlam kennen, de vrouw van een korporaal. Deze korporaal schiet vervolgens het hele huis plat wat dan weer aan sluit op deel twee.

Zoals ik al zei, het verhaal daar hoef je niks van te verwachten. Leuk maar erg simpel zoals we gewend zijn bij flodder. Het moet meer hebben van de grove woorden van de broertjes, de twee kleintjes die opa aan het irriteren zijn en Kees (Tatjana) die met haar mooie voorgevel bloot in het rond huppelt. Gewoon zoals ik Flodder ken en gewend ben en waar ik al sinds mijn ‘Jeugd’ ook al ben ik vrij jong, ontzettend van weet te genieten. Flodder is en blijft voor mij altijd een genot om naar te kijken en ik krijg er zeker nog geen genoegen van!

avatar van mikey
Fijne eetgelegenheden had je daar in vlamingen: de Arcade. Het Landjuweel allemaal verzorgd door busvervoerder kars den polder.

avatar van Fisico
De familie Flodder is puur jeugdsentiment. Een aantal scènes zijn legendarisch en zijn haast cultureel erfgoed geworden. Het begrip en de naambekendheid van de familie is ook vandaag nog steeds gekend en dat alleen al is een verdienste.

Op zich stelt het allemaal niet zoveel voor, maar net als bvb FC De Kampioenen in Vlaanderen slaat Flodder op één of andere manier aan. Slapstick en kolderhumor. Doe er een schepje erotiek en werk met interessante personages en je hebt een leuk filmpje bij. Vooral Ma Flodder is geweldig om te volgen en met de onderdanige Sjakie is het ook wel lachen geblazen. En opa is ook wel best fijn.

Een gekke film met vele ongeloofwaardige crazy momenten. Leuk om eens te zien, maar gelukkig heeft Nederland ook wel wat beters en kwalitatiever op de markt. Ideale film op een zatte avond, blijft onnozel, maar wel met fun!

avatar van Sergio Leone
Vermakelijk.

Flauw, plat en behoorlijk gedateerd. Maar ook gewoon vlot, met een snelle opeenstapeling van scènes zodat een mislukte grap al snel vervangen kan worden door een volgende, mogelijk wel geslaagde grap.

De tv-serie had ik eerder wel gezien als kind, maar ik ben toch blij dat ik het origineel eens gezien heb. Al is het maar om zo'n klassiekers zoals de buurman-scène eens gezien te hebben.

avatar van Malibu Stacy
Dit blijft gewoon een leuke film, al heb je 'm 100x gezien, hij blijft leuk.