Amsterdamned (1988)

Nederland
Actie / Thriller

geregisseerd door Dick Maas
met Huub Stapel, Monique van de Ven en Serge-Henri Valcke

Een psychopathische moordenaar maakt de Amsterdamse grachten onveilig. Hij duikt letterlijk op de meest onverwachte momenten en plaatsen op en maakt het ene na het andere slachtoffer. Er heerst een sfeer van terreur in de stad. Politiedetective Eric Visser gaat op zoek naar de moordenaar, maar het onderzoek schiet niet echt op. Tot Visser de hulp inroept van een duikersvereniging. Zo maakt hij kennis met de knappe Laura. Zijn nieuwe vriendin en zijn dochter komen uiteindelijk dichter bij de dader dan hijzelf...

avatar van Zandadder
^^ Die versie heb ik ook en is een verademing

avatar van Basto

Volgens mij wel. Zelfde (slechte) transfer als de Nederlandse. Maar het is ook een beetje een fijnproevers issue. 90% van de kijkers zal het niet eens doorhebben dat het heel matig is. Die kijken enkel voor het verhaal.

avatar van de grunt
Blue Underground is de enige die telt.

avatar van AmazingPP
xxERWINxx schreef:

Is de blu-ray nou echt beter beeld / geluid dan de dvd versie? ik hoorde dat er bepaalde scenes zijn weg geknipt van de blu ray versie is dit waar ? dm mij anders even of het echt een toevoeging is

Je moet inderdaad de Amerikaanse versie hebben, te koop op Amazon, als ik me niet vergis. Die is geweldig.

avatar van Earth
Basto schreef:

De NL versie is iets minder slecht. De US versie is met gemak de beste.

avatar van xxERWINxx
Earth schreef:
De NL versie is iets minder slecht. De US versie is met gemak de beste.

Maar zijn er echt scenes uitgeknipt uit de NL bluray film? of alleen het laatste wat meer bloederig was? ik heb de dvd wel die compleet is, dus ik dacht de bluray wat mooier was.

avatar van Earth
xxERWINxx schreef:

Ja, de scene met de harpoen is weg.

ik heb de US versie bekeken, zijn er scenes weggehaald daar?

avatar van Basto
Lewis-06 schreef:
ik heb de US versie bekeken, zijn er scenes weggehaald daar?

Nee, de blue underground versie is de goede.

avatar van Black Math
Dick Maas, het is altijd pulp, maar wel vermakelijke pulp. Op sommige momenten moet ik bij deze film ook wel aan Pulp Fiction denken, zoals bij de lijkschouwing met de terloopse opmerkingen over hamburgers bijvoorbeeld. Of gewoon door de moorden, waarbij het net als bij Tarantino de camera net voor het moment supreme wegdraait, en het vooral om de suggestie gaat, maar waarbij Maas het met zijn luchtbed duidelijk wint van Tarantino met zijn oor in Reservoir Dogs bijvoorbeeld. Het lijk van de prostituee dat bloederig over de rondvaartboot sleept zie ik Tarantino al helemaal niet doen eerlijk gezegd.

Qua karakters en dialogen is dit verder typisch "in your face" Nederlands, waarbij zowat ieder karakter bijdehand is en/of een grote bek heeft. Ik kan bijvoorbeeld enorm genieten van zo'n bijpersonage die de hoofdpersoon voor "beschuitlul" uitscheldt, maar ook een jonge Tatum Dagelet is best een aardige toevoeging. Verder een hoop bekenden van de Flodderkast. Huub Stapel natuurlijk voorop, maar ook Lou Landré, en misschien wel het leukste om Lettie Oosthoek, buurvrouw Neuteboom in Flodder nu terug te zien als een raaskallende zwerfster.

Verder is dit gewoon een onderhoudende triller. De spanning zit er goed in, en er zijn een aantal scènes die best spectaculair voor die tijd zijn, zoals de motor achtervolging, maar met name de speedbootscène. Leuk dat de Oude Gracht in Utrecht, misschien wel de mooiste gracht van het land boven de Amsterdamse grachten, die daarentegen weer mooiere huizen hebben, ook nog even voorbijkomt, wanneer de boten de terrasgangers op de kade natspuiten en vervolgens zelf de kade op schuiven. En helemaal prachtig is de cameo van Bert Haanstra met zijn fanfare, een schitterende hommage aan deze Nederlandse filmpionier.

Zeker niet de beste film, al is het maar vanwege het einde dat een beetje makkelijk is, maar het is wel erg vermakelijk. 3,5*.

avatar van Ebenezer Scrooge
Ik kan me nog herinneren dat deze film zo'n vijf jaar geleden, misschien nog wel korter geleden, nog op 2,99* stond. Als dit zo doorzet verwacht ik dat ie zo rond het jaar 2070 de top 250 binnenstormt.

avatar van AnyaH
In een ver verleden heb ik deze spannende thriller in de bioscoop gezien. We vonden hem toen geweldig, maar dat zal aan onze leeftijd gelegen hebben. Nu is ondertussen mijn filmsmaak zoveel veranderd dat ik hem geen tweede keer zou gaan kijken. De beelden in Amsterdam zijn natuurlijk heel leuk en herkenbaar. Neemt niet weg dat hij best knap gemaakt was, met spectaculaire achtervolgingscene, was heel spannend. Maar op mijn huidige leeftijd zou ik hem inderdaad onder de 'pulp' scharen. Maar dan wel goed gelukte pulp, dat wel!

avatar van Lovelyboy
Goeiemorgen Amsterdam!

Ongelofelijk stuk jeugdsentiment die ik altijd met alle plezier weer kijk. Weliswaar is er genoeg aan op te merken toch bied de film genoeg spektakel en vermaak.

Wat ten eerste opvalt is de grote schare aan bekenden die voorbij komen, soms maar kleine rolletjes hebben of juist aan het begin van hun carrière staan. Ik noem een bijzonder jonge Tatum Dagelet, haar vader in een redelijke kleine rol en amper te herkennen als de eerste verdachte, de truttige buurvrouw van de Flodders als zwerfster, Sjakie zelf komt ook voorbij, Agent B100 komt kort voorbij, Leontien komt tweemaal langs, zelfs Siebe Satelliet wipt langs als dokter en niet te vergeten Jaap Stobbe vooral bekend van veel kinderprogramma's vroeger.

De film schetst een behoorlijk sarcastisch maar niet onvermakelijk beeld van Amsterdam. Bijzonder de diepte gaat het niet in qua dialogen en personages toch weet Maas vooral de puntjes op de i te zetten qua opbouw en suspense. Mooie donkere beelden wanneer de moordenaar toeslaat, vaak op gruwelijke wijze. De aanloop naar de motor auto achtervolging is heerlijk. Gisteren overigens Ronin gezien waar menig achtervolging goed gebracht wordt maar deze mag er ook zijn. Net als de speedboot achtervolging, slechts matig onderbroken door het stukje rails over de kade, eindigde hij met een mooi inbeeld gebrachte explosie. Sowieso wordt een aantal malen erg mooi met spanning en dreiging gewerkt en mag de afsluiting er ook zijn. Einde in die zin erg duister en troosteloos maar toch passend.

Amsterdamned, altijd weer bijzonder vermakelijk, en hoewel aardig op leeftijd toch nog niet slecht af achterhaald te noemen.

avatar van Don Homer
"Het is hier niet pluis"

Film begint erg belabberd door zwak acteren. Ook de kinderen acteren niet best maar de hoofdrolspelers gelukkig wel. Teksten zijn soms tenenkrommend wat het ook wel weer grappig maakt. Prachtige beelden van Amsterdam in de jaren 80, een sterke achtervolgingsscène door de grachten, goede muziek en een suspensevol einde maken dit toch een film die de moeite waard is. 3,5*

avatar van alexspyforever
Tussen mij en Dick Maas zal het nooit wat worden. In Nederland wordt hij nogal verafgood maar zijn horror hoewel ik dit meer een thriller vond valt mij toch lelijk tegen. Nu goed deze werd vermeld in de horrordraft dus moest ik deze ook maar eens opzetten. Zeker in de lage landen heeft die een soort van klassiekerstatus verworven. Ja ok er zijn enkele spannende scènes, vooral wanneer de kids even op onderzoek gaan. Karakters blijven erg vlak en Huub Stapel speelt net zoals in De Lift een niet al te boeiend personage. Ik neem aan dat hier aardig wat budget achter zat want een aantal actiescènes waren toch wel spectaculair. Helaas is de killer niet memorabel en de kills evenmin. Nu goed de eerste kill of alleszins de manier waarop het lijk wordt ontdekt dat was wel lekker groezelig.

avatar van Kondoro0614
“Word de waanzinnige moordenaar in de grachten van Amsterdam naast de molens, de klompen en de bollenvelden de nieuwe toeristische attractie?”

Ik heb met erg vermaakt met deze film van Nederlandse bodem. Ik denk als je een filmliefhebber bent vooral uit Nederland dat dit zo’n typische film is die je niet gemist mag hebben, of het nou in je jeugd was of nu dat maakt niet uit, ‘Amsterdamned’ en ‘Dick Maas’ staan toch al gauw wel voor de Nederlandse film samen met andere cult klassiekers als een ‘De Lift’. Het zijn gewoon films die je eens gezien moet hebben en ook met deze is het zo dat hij stiekem toch best heel erg leuk is ook al is niet alles perfect in de film al vond ik hem persoonlijk iets aan de lange kant maar, dat is een mening dingetje.

Je kon wel goed merken dat dit een echte jaren tachtig film is. Sowieso de gehele stijl van de film (al is dat niet zo vreemd) maar ook qua cast vult de film een aantal rollen en cameo’s op van de dan wat bekendere gezichten, uit onder andere ook 'Flodder'. Zo komen wij 'Lou Landré' tegen als een politiechef, uiteraard 'Huub Stapel' die de hoofdrol erg goed vertolkt maar ook een 'Lettie Oosthoek' die in 'Flodder' de rol van ‘Mevrouw Neuteboom’ vertolkte en hier als zwerfster over straat ging. De cast die inmiddels de tachtig al hebben bereikt, wat gaat de tijd dan hard (op 'Huub Stapel' na dan).

En naast 'Huub Stapel' is er een vrouwelijk actrice aanwezig, ook wel Laura die door de toen nog best knappe 'Monique van de Ven' werd gespeeld. Beiden deden ze het erg leuk, heb me er zeker mee vermaakt. Stapel weet in mijn ogen altijd wel leuk te acteren en ook hier liet hij dat weer zien als de stoere politie agent ‘Eric Visser’.

Het verhaal en concept zijn erg catchy maar wel heel erg vermakelijk. Een duiker (voormalig dacht ik) besluit het op een moorden te zetten in de Amsterdamse grachten en maakt de stad onveilig. Eigenlijk opent de film hier vrij snel mee als we de eerste moord zien die nog best leuk in beeld werd gebracht en het lijk daarop volgend was wel gruwelijk opgehangen aan de brug. Voor de rest gaan de moorden nog wel even door waardoor de film constant wel spannend werd en mijn verdachte waarvan ik dacht dat hij er op het einde gesnapt was, was het dus blijkbaar toch niet. Het was een heel ander figuur want ik dacht dat het de psychiater was waar 'Laura' vaak langs kwam maar het bleek een oude vriend van hem te zijn die door Uranium (Dacht ik) misvormd was. Leuke aankleding trouwens dat gezicht.

Het kat en muis spelletje vond ik zeer vermakelijk en ik heb me eigenlijk nergens echt verveeld, ondanks dat ik de film lang blijf vinden, het had gerust ook een tien minuten korter gekund. Zeker een must-see film voor de fans van 'Dick Maas' of Nederlandse filmografie, een zit die leuk wegkijkt.

avatar van wess16
Kwam net voorbij op tv en wéér genoten. Deze, Flodder en De Lift zijn voor mij de drie gouden fims van Dick Maas.

avatar van Grunn-in-en-verkoop
Spannende Nederlandse film.

Het enige dat ik aan deze film kan waarderen is het mooie tijdsbeeld van Amsterdam. De film is verder gewoon baggerslecht. Acteren gaat her en der nog enigszins, maar die Tatum Dagelet, wat een drama. In die tijd was er weinig voor nodig om in een film te kunnen verschijnen blijkbaar. Echter blijft het wel enigszins jeugdsentiment voor mij deze film. Jammer trouwens dat het merendeel van de beoordelingen van deze film gewoon een lange discussie is tussen een paar posters. Het is toch geen discussieforum? Bart007bond en de Grunt krijgen het voor elkaar om gewoon jarenlang over deze film reacties te sturen

avatar van BlueJudaskiss
Bxian32 schreef:
Het is toch geen discussieforum?

Jawel. En daarbij: dat valt toch best wel mee?

BlueJudaskiss schreef:

Jawel. En daarbij: dat valt toch best wel mee?
Nou, ik was benieuwd wat anderen er van vonden en ik vind enkel pagina na pagina met dezelfde personen die hele gesprekken hebben. Dat is volgens mij niet de bedoeling. Ik zal het dan ook alleen bij deze reactie laten, anders doe ik hetzelfde. Vind het nogal vervuilend voor een site met het doel juist de verschillende meningen van mensen te zien.

avatar van BlueJudaskiss
Bxian32 Ik heb echt geen idee waarom je het een probleem vindt want ik zie juist in de niet-meningen soms zeer nuttige info voorbij komen, zoals bijvoorbeeld informatie over verkeerde beeldverhoudingen en dat soort moois. Als je er last van hebt kan je het rapporteren, maar ik geef je weinig kans - tenzij het een overduidelijke slow chat is.

avatar van thunderball
Helemaal mee eens en waar staat trouwens dat dit niet "het doel van deze site" zou zijn? Lijkt me meer de perceptie van deze bewuste persoon.
Juist het in discussie gaan over een bepaalde film, waarbij een aantal mensen hun mening verdedigen en veelvuldig met argumenten komen om die te verduidelijken vind ik boeiend, niet wat standaard meninkjes in de trend van "goeie gave film", of "waardeloos, geen bal aan!" Die sla ik meestal gewoon over.

TMP
Vermakelijke film van Dick Maas. Je moet het allemaal zeker niet te serieus nemen, maar de film is qua spanning best aardig opgebouwd en levert de nodige zeer behoorlijke momenten op, waaronder de achtervolging door de grachten. De film beschikt met het Amsterdam van de jaren tachtig sowieso over een leuke setting. Veel bekende gezichten in de cast, dat is ook wel leuk. Het acteerwerk is wat wisselend, maar valt wel goed te doen.

avatar van Collins
Als fan van (actie)films uit Hollywood regisseerde Dick Maas in de jaren 80 films die niet onder de noemer ‘verantwoorde Europese arthouse’ vielen. Veel Nederlandse films waren in die tijd boekverfilmingen met diepere lagen en gecompliceerde personages. Actiefilms van Nederlandse bodem waren er niet of amper. Dick Maas was een vreemde eend in de bijt maar wel een hele succesvolle. Hij maakte thrillers met een simpel verhaal, met herkenbare personages en met veel actie. Hij had er groot succes mee.
Amsterdamned is zo’n film. Een film die de mosterd duidelijk uit Hollywood heeft gehaald. Neem alleen al de personages. Hoofdrol Huub Stapel zou zo uit een Amerikaanse politiethriller kunnen zijn weggelopen. Zijn sidekick Serge-Henri Valcke is ook al zo herkenbaar. Een typische Hollywood sidekick, die met klunzig gedrag voor de comic-relief zorgt. Heel herkenbaar, maar ook heel leuk.
Amsterdamend voedt zich overduidelijk met andere films. Dick Maas doet overigens meer dan het kopiëren van bestanddelen uit bekende Amerikaanse actie- en buddy films. Bij het kijken naar Amsterdamned wordt duidelijk dat hij ook de nodige horrorfilms heeft verorberd. Met name op de momenten dat de killer toeslaat, komen herinneringen aan de enscenering van een aanval van de witte haai of van een piranha boven.
De verhalende originaliteit is ook ver te zoeken. De film is gebaseerd op een verhaal dat bestaat uit een verzameling scènes die heel clever zijn afgekeken van Amerikaans werk. Is dat erg? Wat mij betreft niet. Ik vind het samenraapsel van stijlen en genres heel goed verteerbaar. Misschien is het dan wel allemaal niet bijster origineel, maar het kijkt verdomd lekker weg. Ik denk dat mijn waardering voor de film lager zou zijn uitgevallen als de seting Amerikaans was geweest. Door de situering van het verhaal in Nederland doen al die verzamelde scènes zelfs enigszins fris aan.
Amsterdamned hanteert een typisch toontje. Een spottende ondertoon die soms zelfs naar cynisme neigt, klinkt in al zijn voegen door. De personages (Huub Stapel voorop) hebben bijna allemaal een bittere en spottende manier van communiceren. Iedereen spuit teksten die bol staan van de gevatheid. De humoristische oneliners vliegen je om de oren. Erg on-Nederlands, maar ik kon het goed hebben.
De aanloop naar de finale is spannend. Een dynamische achtervolging door de grachten vormt de opmaat voor de showdown. En die valt op en tegen door zijn lethargische uitstraling. Heel plotseling en weinig opwindend wordt er een einde aan de film gebreid. Zonder veel slag of stoot worden gaatjes gedicht en is het opeens voorbij. Afknappertje!
Amsterdamned is een film die je niet met een al te kritische bril op moet bekijken. Een ietwat gedateerd samenraapsel van bijeengesprokkeld materiaal dat zijn oorsprong vindt in Amerikaanse films uit de jaren 70 en 80. Een fijn samenraapsel. Dat zeker. Amsterdamned kijkt verrekte prettig weg.