Amsterdamned (1988)

Nederland
Actie / Thriller

geregisseerd door Dick Maas
met Huub Stapel, Monique van de Ven en Serge-Henri Valcke

Een psychopathische moordenaar maakt de Amsterdamse grachten onveilig. Hij duikt letterlijk op de meest onverwachte momenten en plaatsen op en maakt het ene na het andere slachtoffer. Er heerst een sfeer van terreur in de stad. Politiedetective Eric Visser gaat op zoek naar de moordenaar, maar het onderzoek schiet niet echt op. Tot Visser de hulp inroept van een duikersvereniging. Zo maakt hij kennis met de knappe Laura. Zijn nieuwe vriendin en zijn dochter komen uiteindelijk dichter bij de dader dan hijzelf...

Goeie film waarin de politie hun handen vol heeft aan een psychopatische moordenaar. Een mager plot, maar wel goed opgebouwd. Een paar spannende momenten (waaronder een prima speedboat-achtervolging door de grachten) en een flink portie (galgen)humor. Goed locatiewerk en het had misschien iets korter gekund, maar zeker wel vermakelijk genoeg voor 3.5 sterren.

avatar van DiDa
Vandaag de Blue Underground bluray ontvangen! Wat een beeld. Prachtige editie. Je ziet duidelijk verschil met de (geknipte) bluray van Dutch Film Works. Top label dat Blue Underground.

avatar van de grunt
DiDa schreef:
Vandaag de Blue Underground bluray ontvangen! Wat een beeld. Prachtige editie.

Kan je de Blue Underground BR van De Lift ook van harte aanbevelen!

de grunt schreef:

Kan je de Blue Underground BR van De Lift ook van harte aanbevelen!

Die staat ook nog op mijn lijstje voor de verzameling! Thanks!

avatar van DiDa
Wat ik grappig vond is dat wanneer Erik en John een hapje zitten te eten ze het hebben over een oude zaak over een vermoorde quizmaster. Dat gesprek klinkt als Dick Maas' latere film Quiz.

Fisico (moderator)
Ooit wel al eens gezien als ik het nu bekijk. Een aantal scènes kon ik me toch nog voor de geest halen. Eigenlijk wel een erg degelijke politiethriller van Dick Maas. Jammer dat ik niet alles goed kon verstaan - er waren geen ondertitels op de DVD beschikbaar, maar op zich belemmerde dit het kijkplezier niet.

Wat een scène die eerste moord! Ondersteboven gehangen aan een brug en wanneer het lijk de boot tergend langzaam raakt en wordt voortgesleept, worden bloedrode strepen achtergelaten op de ramen. Traumatiserend moet het geweest zijn voor die aanwezige kinderen.

Daarnaast nog een aantal erg fijne actiescènes met de auto-achtervolging, maar vooral de bootrace op de grachten was erg fijn om te volgen. Het leek wel James Bond. De sfeer zit ook goed. Beetje cynisch bij momenten, luchtig ook en het doel van vermakelijkheid wordt zeker bereikt. Toch ook wel wat moorden te zien in de film. Die griet in het opblaasbootje was ook een fijne. Het kat en muis spel blijft fijn om te volgen en het einde is misschien wat verrassend, want ik had een andere dader in gedachten. Fijn!

avatar van Bubblez
Fisico schreef:
Die griet in het opblaasbootje was ook een fijne.

Je herkende Leontien Borsato niet?

Bubblez schreef:

Je herkende Leontien Borsato niet?

Aha, de vrouw van

Als Vlaming (Belg) minder vertrouwd met de bekende Nederlanders (uit de boekjes). Het zal me hopelijk wel vergeven zijn Dank voor de toevoeging!

avatar van max cady
Fisico schreef:
Die griet in het opblaasbootje was ook een fijne.

Leontine Borsato (toen nog Leontien Ruyters) wist je dat?

max cady schreef:

Leontine Borsato (toen nog Leontien Ruyters) wist je dat?

De dame bij naam misschien wel nog, maar niet dat ze een rolletje had dus in Amsterdamned.

avatar van BlueJudaskiss
Twee rolletjes zelfs, ze speelt ook nog een serveerster.

Taalgebruik is nodeloos grievend voor vrouwen hierboven: zo spreek je niet over vrouwen, nooit.
Melding van gemaakt.

Haha. Goed zo.

avatar van BlueJudaskiss
[email protected] schreef:
Melding van gemaakt.

'Die griet was ook een fijne' bedoel je?

BlueJudaskiss schreef:

'Die griet was ook een fijne' bedoel je?

Is toch geen hogere wiskunde? Overbodige vraag.

avatar van chiel
Benieuwd waar dit heen gaat .