Amsterdamned (1988)

Nederland
Actie / Thriller

geregisseerd door Dick Maas
met Huub Stapel, Monique van de Ven en Serge-Henri Valcke

Een psychopathische moordenaar maakt de Amsterdamse grachten onveilig. Hij duikt letterlijk op de meest onverwachte momenten en plaatsen op en maakt het ene na het andere slachtoffer. Er heerst een sfeer van terreur in de stad. Politiedetective Eric Visser gaat op zoek naar de moordenaar, maar het onderzoek schiet niet echt op. Tot Visser de hulp inroept van een duikersvereniging. Zo maakt hij kennis met de knappe Laura. Zijn nieuwe vriendin en zijn dochter komen uiteindelijk dichter bij de dader dan hijzelf...

avatar van Zandadder
^^ Die versie heb ik ook en is een verademing

avatar van Basto

Volgens mij wel. Zelfde (slechte) transfer als de Nederlandse. Maar het is ook een beetje een fijnproevers issue. 90% van de kijkers zal het niet eens doorhebben dat het heel matig is. Die kijken enkel voor het verhaal.

avatar van de grunt
Blue Underground is de enige die telt.

avatar van AmazingPP
xxERWINxx schreef:

Is de blu-ray nou echt beter beeld / geluid dan de dvd versie? ik hoorde dat er bepaalde scenes zijn weg geknipt van de blu ray versie is dit waar ? dm mij anders even of het echt een toevoeging is

Je moet inderdaad de Amerikaanse versie hebben, te koop op Amazon, als ik me niet vergis. Die is geweldig.

avatar van Earth
Basto schreef:

De NL versie is iets minder slecht. De US versie is met gemak de beste.

avatar van xxERWINxx
Earth schreef:
De NL versie is iets minder slecht. De US versie is met gemak de beste.

Maar zijn er echt scenes uitgeknipt uit de NL bluray film? of alleen het laatste wat meer bloederig was? ik heb de dvd wel die compleet is, dus ik dacht de bluray wat mooier was.

avatar van Earth
xxERWINxx schreef:

Ja, de scene met de harpoen is weg.

ik heb de US versie bekeken, zijn er scenes weggehaald daar?

avatar van Basto
Lewis-06 schreef:
ik heb de US versie bekeken, zijn er scenes weggehaald daar?

Nee, de blue underground versie is de goede.

avatar van Black Math
Dick Maas, het is altijd pulp, maar wel vermakelijke pulp. Op sommige momenten moet ik bij deze film ook wel aan Pulp Fiction denken, zoals bij de lijkschouwing met de terloopse opmerkingen over hamburgers bijvoorbeeld. Of gewoon door de moorden, waarbij het net als bij Tarantino de camera net voor het moment supreme wegdraait, en het vooral om de suggestie gaat, maar waarbij Maas het met zijn luchtbed duidelijk wint van Tarantino met zijn oor in Reservoir Dogs bijvoorbeeld. Het lijk van de prostituee dat bloederig over de rondvaartboot sleept zie ik Tarantino al helemaal niet doen eerlijk gezegd.

Qua karakters en dialogen is dit verder typisch "in your face" Nederlands, waarbij zowat ieder karakter bijdehand is en/of een grote bek heeft. Ik kan bijvoorbeeld enorm genieten van zo'n bijpersonage die de hoofdpersoon voor "beschuitlul" uitscheldt, maar ook een jonge Tatum Dagelet is best een aardige toevoeging. Verder een hoop bekenden van de Flodderkast. Huub Stapel natuurlijk voorop, maar ook Lou Landré, en misschien wel het leukste om Lettie Oosthoek, buurvrouw Neuteboom in Flodder nu terug te zien als een raaskallende zwerfster.

Verder is dit gewoon een onderhoudende triller. De spanning zit er goed in, en er zijn een aantal scènes die best spectaculair voor die tijd zijn, zoals de motor achtervolging, maar met name de speedbootscène. Leuk dat de Oude Gracht in Utrecht, misschien wel de mooiste gracht van het land boven de Amsterdamse grachten, die daarentegen weer mooiere huizen hebben, ook nog even voorbijkomt, wanneer de boten de terrasgangers op de kade natspuiten en vervolgens zelf de kade op schuiven. En helemaal prachtig is de cameo van Bert Haanstra met zijn fanfare, een schitterende hommage aan deze Nederlandse filmpionier.

Zeker niet de beste film, al is het maar vanwege het einde dat een beetje makkelijk is, maar het is wel erg vermakelijk. 3,5*.

avatar van Ebenezer Scrooge
Ik kan me nog herinneren dat deze film zo'n vijf jaar geleden, misschien nog wel korter geleden, nog op 2,99* stond. Als dit zo doorzet verwacht ik dat ie zo rond het jaar 2070 de top 250 binnenstormt.

avatar van AnyaH
In een ver verleden heb ik deze spannende thriller in de bioscoop gezien. We vonden hem toen geweldig, maar dat zal aan onze leeftijd gelegen hebben. Nu is ondertussen mijn filmsmaak zoveel veranderd dat ik hem geen tweede keer zou gaan kijken. De beelden in Amsterdam zijn natuurlijk heel leuk en herkenbaar. Neemt niet weg dat hij best knap gemaakt was, met spectaculaire achtervolgingscene, was heel spannend. Maar op mijn huidige leeftijd zou ik hem inderdaad onder de 'pulp' scharen. Maar dan wel goed gelukte pulp, dat wel!

avatar van Lovelyboy
Goeiemorgen Amsterdam!

Ongelofelijk stuk jeugdsentiment die ik altijd met alle plezier weer kijk. Weliswaar is er genoeg aan op te merken toch bied de film genoeg spektakel en vermaak.

Wat ten eerste opvalt is de grote schare aan bekenden die voorbij komen, soms maar kleine rolletjes hebben of juist aan het begin van hun carrière staan. Ik noem een bijzonder jonge Tatum Dagelet, haar vader in een redelijke kleine rol en amper te herkennen als de eerste verdachte, de truttige buurvrouw van de Flodders als zwerfster, Sjakie zelf komt ook voorbij, Agent B100 komt kort voorbij, Leontien komt tweemaal langs, zelfs Siebe Satelliet wipt langs als dokter en niet te vergeten Jaap Stobbe vooral bekend van veel kinderprogramma's vroeger.

De film schetst een behoorlijk sarcastisch maar niet onvermakelijk beeld van Amsterdam. Bijzonder de diepte gaat het niet in qua dialogen en personages toch weet Maas vooral de puntjes op de i te zetten qua opbouw en suspense. Mooie donkere beelden wanneer de moordenaar toeslaat, vaak op gruwelijke wijze. De aanloop naar de motor auto achtervolging is heerlijk. Gisteren overigens Ronin gezien waar menig achtervolging goed gebracht wordt maar deze mag er ook zijn. Net als de speedboot achtervolging, slechts matig onderbroken door het stukje rails over de kade, eindigde hij met een mooi inbeeld gebrachte explosie. Sowieso wordt een aantal malen erg mooi met spanning en dreiging gewerkt en mag de afsluiting er ook zijn. Einde in die zin erg duister en troosteloos maar toch passend.

Amsterdamned, altijd weer bijzonder vermakelijk, en hoewel aardig op leeftijd toch nog niet slecht af achterhaald te noemen.