• 8.897.741 stemmen

Gesproken taal: Mandarijn, Engels, Spaans en Nederlands

Releasedatum: 11 februari 1988

• Videoland Bekijk via Videoland

Plot Amsterdamned

"The danger lies just below the surface"

Een psychopathische moordenaar maakt de Amsterdamse grachten onveilig. Hij duikt letterlijk op de meest onverwachte momenten en plaatsen op en maakt het ene na het andere slachtoffer. Er heerst een sfeer van terreur in de stad. Politiedetective Eric Visser gaat op zoek naar de moordenaar, maar het onderzoek schiet niet echt op. Tot Visser de hulp inroept van een duikersvereniging. Zo maakt hij kennis met de knappe Laura. Zijn nieuwe vriendin en zijn dochter komen uiteindelijk dichter bij de dader dan hijzelf...

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van Puffy81

Puffy81

Zo'n leuke stad als Amsterdam gebruiken voor zo'n waardeloze actiefilm.....boring.

En dan moet Huub geloofwaardig overkomen als agent???!!!

Wel mooi camerawerk voor 1988.

** sterren

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Ziet er op alle vlak meer uit als een Amerikaanse film, en lijkt heel commercieel bedoeld. De serial killer film Amsterdamned is best gaaf geregisseerd en verveelt niet. Maas wist enkele sterke scènes uit zijn mouw te toveren, niet in het minst de speedboat achtervolging in de grachten, misschien wel de beste actiescène uit de Nederlandse film. Om één of andere reden vond ik ondanks de hoge kwaliteit de spanning ontbreken. Enkel de whodunnit maakt houdt het nog geheimzinnig. De zogenaamde spannende scènes waarin de killer toeslaat zijn dan weer zo voorspelbaar dat ze helemaal niet werken. Net als de Lift is dit een bovengemiddelde thriller, die ze meer op de Belgische TV zouden moeten uitzenden.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

Weet iemand of deze Duitse Bluray wél de goeie beeldverhouding heeft?

avatar van skinny_tie

skinny_tie

BlueJudaskiss schreef:

Weet iemand of deze Duitse Bluray wél de goeie beeldverhouding heeft?

Op de hoes staat dezelfde beeldverhouding als de Nederlandse release, 1.78:1, oorspronkelijke verhouding is 1.85:1, dat zou nog wel te doen moeten zijn. Dick Maas heeft aangegeven dat hij niks opheeft met zowel de Nederlandse als de Duitse uitgave.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

skinny_tie schreef:

Dus als ik het goed begrijp is ook deze niet zoals Dick Maas het bedoeld heeft?

avatar van mister blonde

mister blonde

Mwah, dat scheelt toch bijna niets?

avatar van skinny_tie

skinny_tie

BlueJudaskiss schreef:

Dus als ik het goed begrijp is ook deze niet zoals Dick Maas het bedoeld heeft?

Wat mister blonde zegt, het scheelt niet veel, op een tv van een meter breed mis je links en rechts een centimeter, grote kans dat je er niks van merkt. Als je de beste versie wil hebben moet je sowieso de Amerikaanse blu ray kopen, maar dan ben je minstens drie keer zoveel kwijt.

avatar van gotti

gotti

Scenario van Amsterdamned online te lezen:

Amsterdamned - FilmscriptsNL

avatar van Basto

Basto

skinny_tie schreef:

Naast het beeldformaat zijn de kleuren en het contrast ook 100 keer beter op de uitgave van Blue Underground. Ook veel leuke extra’s. Dus de prijs meer dan waard.

avatar van alexander038

alexander038

Basto schreef:

Is dan ook een mooie 2K scan van het originele filmnegatief.

Wel moet je op het label van het schijfje nakijken of er wel "BLU-BD-7072-V2" op staat.

Is dat niet het geval dan kun je een nieuwe aanvragen.

"After the Amsterdamned Blu-ray was shipped to customers, we were made aware of some minor compression issues. Therefore, we corrected and will be offering a replacement V2 Blu-ray disc.

If you purchased Amsterdamned and the Blu-ray Disc Art does not have Item# "BLU-BD-7072-V2" on it, you may request a replacement Blu-ray Disc by sending an email to [email protected]. You MUST include the following information in your email to qualify for a replacement disc:

Your Name

Complete Mailing Address (including country if outside the U.S.)

Copy of sales receipt showing purchase of the AMSTERDAMNED Collector's Edition

Ik heb hem zelf vorig jaar op Amazon.nl (geen externe verkoper) besteld en kreeg de goede v2 versie.

avatar van MOVIEMAZZTER

MOVIEMAZZTER

deze film nog niet eerder gezien en zonder veel verwachtingen aan begonnen. Had eerder De Lift bekeken en in vergelijk daarmee vind ik deze wat beter. Goed verhaal, genoeg actie en aardige twist aan het eind. Redelijk tot goed acteerwerk (zeker van Huub Stapel). Geluid vond ik aan de matige kant. Heb op een gegeven moment de ondertiteling maar aangezet. Is wel vaker een euvel bij Nederlandse films.

avatar van finalman

finalman

alexander038 schreef:

Is dan ook een mooie 2K scan van het originele filmnegatief.

Is dat niet het geval dan kun je een nieuwe aanvragen.

Kun je mij een linkje geven welke dat je precies kocht op Amazon? Alvast bedankt!

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

Bizar nieuws, Dick Maas en Huub Stapel werken aan Amsterdamned 2.

AD

avatar van Gerlof78

Gerlof78

Je kan zeggen van Amsterdamned wat je vind, ja hij is over de top, het verhaal heeft plotgaten, en is het acteerwerk bij sommige ook niet van het beste. Maar wat maakt hem leuk, de actie met name de bootscene, locatie en een stoere Huub Stapel in de hoofdrol en Monique van de Ven als eyecandy wat wil je nog meer. Voor mij jeugdsentiment toen ik hem toen als 11/12 jarige voor het eerst zag en dat zal altijd zo blijven ook.

avatar van knoflikari

knoflikari

Met Amsterdamned maakte Dick Maas een op Amerikaanse films geïnspireerde actiethriller, over een seriemoordenaar in duikpak die de Amsterdamse grachten teistert. Rechercheur Eric Visser wil hem maar wat graag in de kraag vatten. Volop Hollandse oubolligheid (neem alleen de politie-auto's van die tijd), clichés te over, maar ook een geweldige achtervolgingsscène met twee speedboten door de Amsterdamse grachten.

De cameo's van Simon van Collem (intertijd een bekende presentator van een tv-programma over films) en cineast Bert Haanstra, blijven leuk.

kappeuter (crew films)

Ondergewaardeerde klassieker!!!