Amsterdamned (1988)

Nederland
Actie / Thriller

geregisseerd door Dick Maas
met Huub Stapel, Monique van de Ven en Serge-Henri Valcke

Een psychopathische moordenaar maakt de Amsterdamse grachten onveilig. Hij duikt letterlijk op de meest onverwachte momenten en plaatsen op en maakt het ene na het andere slachtoffer. Er heerst een sfeer van terreur in de stad. Politiedetective Eric Visser gaat op zoek naar de moordenaar, maar het onderzoek schiet niet echt op. Tot Visser de hulp inroept van een duikersvereniging. Zo maakt hij kennis met de knappe Laura. Zijn nieuwe vriendin en zijn dochter komen uiteindelijk dichter bij de dader dan hijzelf...

Lakte onthoud die naam

avatar van umbra
Amai eindelijk eens gezien, keek lekker weg, redelijk spannend en goed acteerwerk, eigenlijk zijn er de laatste 10-15j zeer weinig goede Hollandse films gemaakt vind ik, zeker in het genre thriller en horror.

Klasbakken Blue Underground klasbakken

avatar van de grunt
Weet iemand hoe je kan zien of je de goede versie hebt van de Blu-ray van Blue Underground (second pressing)?

avatar van Quentin
de grunt schreef:

Code op het schijfje eindigt met "V2".

avatar van SSeagal
Mooie klassieker, prachtig camerawerk en een aantal toffe vondsten. Tel daarbij de spannende sfeer en een spectaculaire achtervolging bij op en je hebt een toffe Dick Maas film. Zijn beste film naar mijn mening 4*

avatar van Corcicus
Zeer goede film. Er gebeurt de hele tijd wat, acteren is goed, gore mag er zijn. Nog een vleug humor erbij en een fenomenale achtervolgingsscène op het water, en het feest is compleet.

avatar van Bélon
Ik heb niet de hele dag de tijd, beschuitlul!

Beschuitlul die gebruik ik nog wel eens en zo heel, heel zelden is er wel eens iemand die 'm kent

(op 13'39" van de US Bluray). Waar het woord vandaan komt weet ik niet, misschien verzonnen door Maas aangezien Stapel net uit een bakkerij komt. Later in de film wordt ook nog de term apenlul gebezigd.

Een van de betere Nederlandse actie films uit de jaren '80, lijdt helaas aan een wat te lange speelduur en soms matig acteerwerk. De speedbootachtervolging door de Amsterdamse grachten -en Utrecht, ahum een Amsterdamse rondvaartboot neerleggen in de Oudegracht maakt Utrecht nog geen A'dam - is natuurlijk het hoogtepunt. Het einde is een beetje een anti-climax. Zou hem op hetzelfde niveau zetten als De Lift (die op een heel veel lager budget is geproduceerd), dus een goede 3,5* (bijna 7,5).

avatar van Earth
Ik vind zelf alleen het acteerwerk van SH Valcke beneden alle peil. Wat Dick Maas in hem zag, geen idee.

Heerlijke film! Een van mijn favorieten. Dick Maas weet wederom een heerlijk duister sfeertje neer te zetten. De actiescenes, het tempo, het acteerwerk van Stapel en vd Ven, alles klopt aan deze film. Een boeiende kijkervaring.

avatar van Zandadder
Ik heb helaas de DFW versie op Blu Ray aangeschaft. Ik had gezien de eerdere discussie hier gewaarschuwd moeten zijn. Het was via Marktplaats, alleen was ik even de commotie vergeten.

De eindscene waarbij de harpoen in het hoofd ziet zitten is inderdaad eruit gehaald.
Er zou ook geknipt zijn in de openingsscene, dat heb ik net even gecheckt, maar dat viel me niet op.

Waarom in Godsnaam knipt DFW in films?
Ik ben best wel een purist als het hierop aankomt en nu ik dit weet, is het een doorn in het oog.
De beeldkwaliteit is ook mager inderdaad.

Iemand een tip hoe ik aan de Blue Underground kan komen en Amazon te omzeilen?

avatar van de grunt
Blue Underground versie gewoon bestellen op Amazon.com en een mail sturen naar BU met het aankoopbewijs erbij. Krijg je het schijfje thuis gestuurd!

avatar van Zandadder
Ik moet die Blue Underground versie gewoon hebben en heb al een link gevonden.
De DFW-versie slijt ik wel.

avatar van Earth
Zandadder schreef:

Waarom in Godsnaam knipt DFW in films?
De beeldkwaliteit is ook mager inderdaad.

Iemand een tip hoe ik aan de Blue Underground kan komen en Amazon te omzeilen?

DFW doet het met wat ze krijgen, zonder enige vorm van kwaliteitscontrole (kost geld!). Film is ook 25p en geen 24p. Enige vorm van liefde voor het product is bij DFW heel erg ver te zoeken.

avatar van des1
Dat Dick Maas steevast voor Huub Stapel koos vind ik onbegrijpelijk. In deze film is ie een rare mengeling van een tiepetje dat zo bij Koot en Bie vandaan kon komen en iemand die veelste bekakt praat om voor een rechercheur door te gaan. In De LIft is dat eigenlijk alleen maar nog ergerlijker. Een liftmonteur die ABN praat, ja hoor.

Op tv in weer boven, onder en naast zwarte balken.

Wie kijkt er nog tv ?

Kwam er langs met zappen. Maar zo zend je toch geen film uit.
Weer doet men Maas geen eer aan.

avatar van GuidO96
Leuke film, leuke soundtrack en op een of andere manier ben ik dus wel altijd gecharmeerd van Huub Stapel. Einde valt een beetje in het niets helaas.

avatar van jono
Huub Stapel is dit keer uitstekend gecast als de nonchalante politierechercheur Eric Visser, die een aantal moorden in de Amsterdamse binnenstad onderzoekt. Daarnaast komen in de film veel bekende Nederlanders langs, het is aardig om ze te spotten: Jaap Stobbe als hitsige taxichauffeur, Lou Landré (Sjakie uit Flodder) als politiechef, Pieter Lutz als alcoholistische schipper, Hans Dagelet als louche verdachte en zijn dochter Tatum als de ietwat onnozele dochter van de rechercheur.

Ik heb erg genoten van Amsterdamned. Ik heb jarenlang gewerkt als opzichter in het centrum van Amsterdam en ik ken de stad dan ook als mijn broekzak. Het viel me dan ook op dat er behoorlijk wat continuïteitsfouten in de film zaten: zo vindt er een achtervolging plaats op de Leliegracht, de auto slaat de hoek om en bevindt zich ineens op Kattenburg aan de andere kant van het centrum. En bij de speedbotenachtervolging wordt het helemaal hilarisch: nadat ze een brug over de Herengracht zijn gepasseerd, bevinden de speedboten ineens op de Utrechtse Oudegracht. Gekker moet het toch niet worden.

Maar goed, Amsterdamned is een uitstekende, redelijk spannende thriller, die ik inmiddels zo ongeveer voor de vijfde keer zag. En misschien ga ik hem in de toekomst nóg wel een keer bekijken. Wel jammer overigens van die spuuglelijke filmposter. Ik weet niet wie er destijds voor het ontwerp verantwoordelijk was, maar volgens mij had zelfs ik nog een betere filmposter kunnen ontwerpen. 4*

avatar van Shadowed
Wel ok.

Maar niet meteen bijzonder. Alhoewel dit toch wel Maas zijn beste tijdperk was weet zijn Amsterdamned me niet volledig te overtuigen. Er zitten zeker wel een paar wat bekendere en sterkere scenes in, zoals de bekende achtervolging op de gracht.

Maar het verhaal is niet erg sterk. Huub Stapel krijgt een vrij slecht script maar voert dit toch wel keurig uit. Monique van de Ven is alweer veel minder en staat er volgens mij alleen voor haar uiterlijk. Voor de rest is het visueel wel oké, al zie je dat het een vrij oude film is.

Ik heb me hier redelijk mee vermaakt, duurt ook eigenlijk veel te lang. Begin was veel sterker dan het tweede deel, De vrouw die ondersteboven tegen de boot hangt is de beste scene vind ik. Een beetje een typische Dick Maas film, niet slecht, niet meesterlijk.