Sint (2010)

Nederland
Horror / Komedie

geregisseerd door Dick Maas
met Huub Stapel, Bert Luppes en Egbert-Jan Weeber

St. Niklas (Huub Stapel) is een in ongenade gevallen bisschop. Hij trekt in de middeleeuwen samen met zijn roversbende plunderend en brandschattend over het platteland. Als dorpelingen het recht in eigen hand nemen en de bloeddorstige Sint en zijn trawanten vermoorden, zweert Niklas wraak. Iedere keer bij volle maan op 5 december herrijzen Niklas en zijn bende uit de dood om zich te wreken. Deze sinterklaasavond is het volle maan. Frank (Egbert-Jan Weeber) en zijn vrienden worden op gruwelijke wijze geconfronteerd met Niklas en zijn bende.

avatar van Vdk_Movie
Heerlijke Dick Maas film waar je niet te serieus bij na hoeft te denken.

Vind de beoordelingen op Moviemeter en Netflix veel laag en verdient toch minimaal 3 sterren, maar ik geef er 4* hehe.

avatar van john mcclane 2
Vdk_Movie schreef:

Volgens mij moet je vaak de beoordelingen van netflix niet al te serieus nemen.

Hopelijk snel op tv.
Sinterklaas dus moet deze op tv.

avatar van de grunt
bart007bond schreef:
Sinterklaas dus moet deze op tv.

voor de kindjes?

Voor de stoute kindjes .
Aardige film

avatar van n00r
Dit blijft gewoon een leuke film lekker in het sinterklaassfeertje komen

avatar van arno74
Een soort van horrorparodie op Sinterklaas. Helaas niet al te best gelukt, de regisseur neemt het zo weinig serieus dat het allemaal niets uitmaakt, slechte effecten, slecht acteerwerk, wat maakt het uit... Dan krijg je dus een film wat uit een leuk idee voortkwam maar dus compleet verpest wordt. Het idee levert punten op, en Dick Maas verzorgt de minpunten, totdat bij mij maar 1,5* overblijft.

Ik heb de Film 1 Ster gegeven, zoals al meerdere gebruikers vind ik de film saai,zeer slecht acteerwerk,
en overdreven,onder het motto snel even een filmpje in elkaar zetten , ook de decors lijken nergens op .je ziet echt dat het allemaal nep is,het is echt een goedkope film dit,dus heb de film al na 40 minuten uitgezet omdat ik me mateloos irriteerde ,ben ook totaal niet benieuwd naar het einde.
Waar blijft de tijd toen Dick Maas nog leuke films maakte zoals De Lift,Flodder,Amsterdamned
Deze Sint is echt Bagger! zonde van mijn tijd.

avatar van Elchapo
Gewoon 4.5 stars....lekker originele flauwekul film,zoiets wordt alleen in Nederland gemaakt en ik ben er trots op !!!!!!!!!

avatar van Phantasm
Leuke horror die lekker wegkijkt.

avatar van Kondoro0614
Ter gelegenheid van de intocht van Sinterklaas vandaag heb ik besloten om de film ‘Sint’ weer op te zetten (ik merkte dat ik hem nog weer eens moest herzien en ik er nog geen mening op had) maar, de herziening is me eigenlijk best tegengevallen en ik denk dat ik de film te vaak heb gezien (hij is nou altijd wel een keer in de decembermaand opgezet door mij). Toch weet Dick Maas hier een redelijk, Nederlands horrorfilmpje neer te zetten die je zo zeer niet als horror mag beschrijven maar meer als Actie/Thriller of misschien dat nog niet eens, maak er maar gewoon een komedie film van. Deze film weet helaas geen indruk achter te laten en is in veel gevallen niet speciaal, vaak saai en oninteressant. Sint is niet meer zoals het ‘vroeger’ voor mij was, jammer.

De film valt eigenlijk reuze mee qua inhoud. Hij heeft een geinig verhaaltje dit gaat over de enge ‘Niklas’ die in de middeleeuwen dorpen plundert en mensen uitmoord voor spullen. Het dorp waar hij was ging zich tegen hem bekeren en stak vervolgens de boot in de fik. Hierbij kwam Niklas om het leven maar op 5 december kwam hij tot leven (dan moest het wel volle maan zijn). Daarna zien we een boeren familie waar Niklas toeslaat, nogal onnodige scéne voor mij. En dan zien we Amsterdam in het heden die vecht tegen Niklas.

Daarnaast volgen we verschillende mensen in Amsterdam. Een agent die heilig gelooft in Nikas en hem wil pakken, een groep vriendinnen en Frank die later opgepakt word. Het blijkt dat zijn ex-vriendin is vermoord en zijn pieten vrienden waren ook vermoord dus er werd een duidelijk band gemaakt met hem. Hij is het niet en zet alles op alles om zijn tegendeel te bewijzen en Niklas terug te pakken (te vermoorden).

Nee, deze nogal softe Nederlandse horrorfilm vond ik niet echt wat en ik moet eerlijk zeggen dat Dick hiermee de mist in is gegaan. Leuke details waren er wel of opvallend heden (zo zat de dame in het begin Flodder te kijken met de aflevering waar Johnny en Kees pieten waren en als ze de afstandsbediening neergooit zien we een Veronica magazine liggen) maar daar blijft het dan ook vrijwel bij. Ik verlaag mijn stem.

Leuke film. Niet geweldig maar prima.

Scene waarin de 3 meiden (aan het begin) naar huis lopen is een exacte kopie van 'Halloween' afgezien van het typisch Nederlandse gespreksonderwerp. Mooie ode aan de klassieker.

avatar van Thomas83
Ai, dit is niet best. Wat ik nog wel voor de film wil zeggen is dat hij er goed uitziet en de gore lekker overdreven vermaak biedt. En tot aan het rommelige en matige laatste deel is de film een heel vlot lopend geheel met veel van Hollywood geleende elementen. Maar voor de rest is het wel echt heel slecht allemaal.

Vooral de acteurs en dialogen zijn echt hopeloos. Om de haverklap ongemakkelijke pogingen tot oneliners, voorgedragen door overdreven articulerende acteurs. Raar Nederlandse kwaaltje is dat toch. De Sint en zijn Pieten zijn eigenlijk gewoon generieke zombieachtige wezens, totaal niets aan. 2.0*.

Deze was helemaal niet boeiend , spannend of wat dan ook.
Wat mij stoort aan veel Nederlandse films , is dat je veel te veel kunt zien dat de film ook in Nederland is gemaakt , de omgeving is vaak maar saai , explosies en dergelijke zijn vaak allemaal zo kleinschalig en goedkoop gemaakt , dat trekt mij gewoon niet

avatar van notsub
Het is wel echt off season, maar omdat ik zin had in een korte film heb ik Sint gekeken. Dan verwacht je best al snel een flauwe toestand, maar dit is gewoon leuk entertainment. De horror elementen zijn over de top, het griezelverhaaltje gaat nergens over, maar ik verveelde me nauwelijks. Laat de zwarte pieten discussie maar weer beginnen! Zwarte piet moet blijven! Sint ook.

avatar van Earth
notsub schreef:

Volgens Dick Maas moeten de Zwarte pieten ook blijven hoor. Als hij de film nu weer zou draaien is het weer met Zwarte pieten.

avatar van Shadowed
Mwa.

Toch voor Maas zijn standaard is dit nog vrij redelijk. Een film die natuurlijk veel opschudding heeft veroorzaakt door zijn onderwerp over het jaarlijkse kinderfeest. Wel respect naar Maas dat hij dit idee daadwerkelijk durfde uit te werken.

Kinderen zullen hier vast van griezelen, maar qua horror is het allemaal vrij matig. Het sneeuwachtige weer was wel leuk, en Sinterklaas en zijn hulpjes zijn ook wel leuk gedaan. Maar visueel is het allemaal wat matig, vooral die achtervolging op het dak faalt.

De personages zijn ook niet bepaald boeiend en is de finale maar saai uitgevoerd. Toch nog wel een paar leuke horrorscenes te vinden die de film dan weer wat leuker maken. Het verhaal was leuk gevonden, de uitwerking daarvan wat minder.

avatar van xxERWINxx
Vandaag weer eens herbekeken, wel toepasselijk zo voor Sinterklaas avond
Ik heb deze film verhoogd met 1 ster, ditmaal heb ik hem helemaal uitgekeken en snapte ik het verhaal wat meer, de film is redelijk vermakelijk, een paar leuke actie-scenes, wat horror/ gore.
Ik schrok 1 x en wel bijna aan het eind..
Verder had ik wel wat meer actie willen zien, voor de rest ging hij wel.