De Lift (1983)

Nederland
Horror / Thriller

geregisseerd door Dick Maas
met Huub Stapel, Willeke van Ammelrooy en Josine van Dalsum

Op het einde van een landbouwtentoonstelling nemen enkele bezoekers de lift. Op het ogenblik dat ze lichtelijk beschonken instappen, slaat de bliksem in. Er ontstaat niet meteen paniek, maar tot overmaat van ramp valt ook de luchtverversing uit. Nadat de lift onverwacht opnieuw in werking is getreden, moeten vier mensen naar het ziekenhuis worden gebracht. Elektricien Felix Adelaar wordt erbij geroepen, maar hij staat voor een raadsel. Alle zekeringen zijn intact en aan de lift zelf mankeert niets. De lift gaat verder zijn eigen gangetje en er vallen doden en verminkten. Wanneer journalist Mieke De Beer zich in de zaak mengt, wordt Felix door zijn baas op ziekenverlof gestuurd. Dat doet hem vermoeden dat er kwaad opzet in het spel is...

1 van de beste Neder Horror, die ik gezien heb.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Nederlandse horror, het idee alleen al doet je niet meteen een topfilm verwachten. Zeker in de jaren '80 als Belgische en Nederlandse films niet bepaald de wereld kon veroveren met film (op een paar uitzonderingen na), vooral geremd door beperkte budgetten, mindere ervaring en een taal met een beperkt afzetgebied. Dick Maas slaagt er in om een horrorfilm te maken over liften (het idee alleen al) met een relatief beperkt budget. En dat is zeker niet slecht gegaan. Enkele acteurs die het zeker goed doen, de effecten die eigenlijk nog wel meevallen en eigenzinnige passende muziek erbij. De troef is dat het allemaal wel werkt en geen copy wordt van de Amerikaanse horrorfilms. Geen zoveelste movieslasher, maar een sfeervolle film.

Een nadeel van de film is dat je wel de gebreken van zo'n film ziet. Niet alle acteurs zijn geschikt voor de filmwereld zullen we maar zeggen, met een groter budget kan je nog meer doen en het is hier en daar wel verouderd. Verder is het wel genieten en beter dan ik me kon herinneren. Ondanks het soms wat knullig wordt, is de kans klein dat je hier ooit een betere remake van zal kunnen maken.

avatar van PapaBeartje
Een echte klassieker van eigen bodem. De film heeft een prima sfeertje, en de spanning is bij vlagen erg goed. Natuurlijk is de film al flink gedateerd, maar met een beetje tijdsgeest prima te doen. Soundtrack is lekker duister, en is dan ook een pareltje voor de film. Verder begreep ik echter de relatiebreuk niet, tussen Felix & Saskia. Het zou kunnen wezen dat Saskia, een behoorlijk jaloers type is, maar dit wordt echter niet verder uitgediept in de film, waardoor die scene dan ook een beetje overbodig lijkt. De lift is voor vele mensen een echte angstgegner. Chapeau dan ook aan een ieder, die de film toch durft te kijken.

avatar van Shadowed
NL classic.

Een toch wel beter filmpje van Maas dit. Het idee ligt me ook wel, een duivelse lift. Altijd wel interessant waar dat naartoe kan gaan. Hier doet Maas dan ook wel degelijk wat mee. Huub Stapel speelt ook best overtuigend in zijn hoofdrol.

De sfeer en soundtrack zijn dik in orde. Vooral de scenes met de lift zelf zijn natuurlijk erg leuk. De blinde man, de onthoofding, het kind met het popje. Allemaal prima scenes. maar de film zelf duurt wat te lang en leeft voor op wat houterig acteerwerk dat nergens echt uit de verf komt.

Ongeloofwaardige dialogen en uiteindelijk een vrij voorspelbaar plot, maar Maas weet er een aantal dingen aan te breien die de film wat leuker en genietbaarder maken. Spanning had wat forser gemogen, evenals de dreiging van de lift. Je zal de rillingen al moeten voelen in het gebouw van de lift, maar dat lukt niet helemaal.

avatar van SmackItUp
Dat acteerwerk kan echt niet. Het eerste deel is nog wel door te komen, maar als Maas kiest voor een wat serieuzere toon, valt ie toch zwaar door de mand. Totaal geen spanning. Als komedie allicht nog redelijk, maar verder stelt het niets voor.

avatar van jono
De Lift is een Nederlandse horrorkomedie uit 1983, geschreven en geregisseerd door Dick Maas. De film gaat over een lift in een bedrijfsverzamelgebouw die zijn eigen gang gaat, waardoor er veel doden, gewonden en verminkten vallen. Dat alles uiteraard zeer smeuïg in beeld gebracht, dat kan je wel aan Dick Maas overlaten.

Ik zag de film in 1983 als jochie van veertien in de bioscoop, en omdat ik indertijd nog niet veel horrorfilms gezien had vond ik hem behoorlijk eng. In de film zitten dan ook genoeg schrik- en griezelmomenten, al maken ze anno 2018 weinig indruk meer op me. Het scheelt ook dat ik de film al een paar keer eerder zag, zodat ik van tevoren al wist wat er aan zat te komen. Toch is De Lift nog steeds een vermakelijke film, waarin veel humor zit. Bovendien is een keur aan bekende Nederlandse topacteurs te zien, die ik hier uiteraard niet allemaal op ga noemen. Vermeldenswaardig is de kleine rol van een piepjonge Kees Prins als nachtportier, die moet toekijken hoe zijn collega onthoofd wordt door de lift. Ik moest wel even drie keer kijken, maar het was hem toch echt.

Een meesterwerk zou ik De Lift niet direct noemen, maar voor mijn generatie is de film een echte klassieker van Nederlandse bodem. 4*

RIP Manfred de Graaf.

avatar van Roel_
Gisteren nog een keer gekeken op Videoland. Eigenlijk wel een cult horror klassiekertje. Ik had hem ondergewaardeerd, maar dat heb ik nu even rechtgezet.