De Lift (1983)

Nederland
Horror / Thriller

geregisseerd door Dick Maas
met Huub Stapel, Willeke van Ammelrooy en Josine van Dalsum

Op het einde van een landbouwtentoonstelling nemen enkele bezoekers de lift. Op het ogenblik dat ze lichtelijk beschonken instappen, slaat de bliksem in. Er ontstaat niet meteen paniek, maar tot overmaat van ramp valt ook de luchtverversing uit. Nadat de lift onverwacht opnieuw in werking is getreden, moeten vier mensen naar het ziekenhuis worden gebracht. Elektricien Felix Adelaar wordt erbij geroepen, maar hij staat voor een raadsel. Alle zekeringen zijn intact en aan de lift zelf mankeert niets. De lift gaat verder zijn eigen gangetje en er vallen doden en verminkten. Wanneer journalist Mieke De Beer zich in de zaak mengt, wordt Felix door zijn baas op ziekenverlof gestuurd. Dat doet hem vermoeden dat er kwaad opzet in het spel is...

lakte99
Heeft iemand hier toevallig ook nog een grote filmposter van De Lift ? Ben echt al jaren opzoek naar zo'n poster samen met die van Flodder 1 maar kan hem maar niet vinden en heb er ook wel wat voor over. Heeft u er 1 dan wil ik heb echt heel erg graag van u overnemen mijn email is lakte99@gmail.com ben ook nog opzoek naar een grote van Flodder 1.

avatar van Elchapo
Het is een klassieker voor mensen van mijn generatie....Dick Maas is in mijn ogen de Scorsese van de lage landen....ik denk dat ik de lift wel zo'n 200 keer heb gezien en nog verveelt ie niet.4.5 stars.

avatar van TheVoice
bart007bond schreef:
Gister meegenomen in het collectief geheugen van rtl4

Jammer dat het nergens gratis online staat, had graag gehoord wat de reactie was van Jan Jaap van der Wal

avatar van Ajax&Litmanen1
De Lift is wel een van de bekendere horrorfilms van eigen bodem. Eentje die vrij creatief is en alweer richting de 35 jaar oud gaat. Vroeger wel eens gezien, maar da's toch vast wel een jaar of 20 terug. Nu eens herzien en dan valt de gedateerdheid van de film toch wel aardig op. Het hele plotje met computers en chips is anno nu echt hilarische flauwekul. Het stoorde me niet, kan me goed inleven in de tijdsgeest, maar nog wel lastig serieus te nemen. Maar daar tegenover staat wel dat ik een moordende lift nog steeds een gaaf concept vind.

Sowieso hebben veel mensen liftangst (ik niet gelukkig) en ik kan me wel voorstellen dat mensen destijds na het zien van deze film nog wat angstiger een lift in zijn gestapt. De film kent best wel wat leuke scenes, zoals met de blinde man of de befaamde onthoofding. Toch vind ik de film regelmatig saai en duurt het allemaal wel erg lang voordat we tot de climax gaan. Het werkt ook niet mee dat de film echt een aantal belachelijk slechte acteurs en actrices kent die tergend slechte dialogen op moeten lepelen. Dieptepunt was wel die scene aan de eettafel met het hele gezin over het vermeende vreemd gaan. Echt zo enorm slecht zeg. Of het overgeacteerde neppe gebral van het groepje eters in het begin van de film, mijn hemel wat beroerd gespeeld. Alles bij elkaar is De Lift tof, maar niet zo best. Een Amsterdamned van Dick Maas die ik ook deze week opnieuw heb gekeken vond ik een stuk sterker.

3* (was 3,5*)

avatar van TheVoice
Elchapo schreef:

Jij ook al?

Al bij al een goede thriller met SF-horror allure, die ge wel nog eens graag opnieuw ziet, al was het maar om die paar scenes (het meisje met de pop, de restaurantbezoekers...) die op je netvlies zijn blijven hangen.
Zou bij mij een nog hogere score verdienen ware het niet van het ontgoochelend slot (de cliché-redding door Willeke, de potsierlijke dood van de dader)

avatar van Left4Dead

????Das gek......... 2k, verleden tijd voor de toekomst?????

Of was er echt niets beters uit de originele opname te halen?
Anders kan ik me er maar niks bij bedenken om voor deze res te kiezen.
Niet dat ik de prent wil kopen maar als we klassiekers gaan omzetten naar 2k terwijl 8k om de hoek staat schieten we in mijn ogen echt niks op.

avatar van Quentin
Kwestie van return of investment, markt niet groot genoeg voor 4K. Heb je enig idee hoe kostbaar dat is?

avatar van Gang_Star
Nooit echt onder de indruk geweest van De Lift en nu toch alsnog desondanks aan een herziening gewaagd. Het is dat deze film in de Dick Maas Blu-ray box zit, want anders was het waarschijnlijk niet gebeurd dat ik deze film opnieuw had gekeken.

De Lift is een film die ten tijden van release ongetwijfeld een sterke film was, hedendaags vind ik het maar een matige film. De film is naar mijn mening gewoon een thriller, vind hier echt weinig horror aan. De film heeft een aardig sfeertje, maar weet qua spanning niet te vermaken. Rollen zijn zwak ingevuld, zo vond ik ook Stapel en van Ammelrooy tegen vallen. Hoogtepunten zijn vooral de scene met de onthoofding en wanneer Stapel in de schacht hangt en de lift omhoog en omlaag langs zijn rug schuurt , maar buiten deze aardige scenes weet deze klassieker van eigen bodem nooit echt memorabel te worden. Maas kan beter en bewees dat uiteindelijk ook met Amsterdamned.

avatar van Lakte
Voor de mensen die straks de beste versie van de film willen bestel dan de blu-ray van Blue Underground uit Amerika hij is regiovrij dus af te spelen op elke blu-ray speler! Diabolik voor Paypal en Amazon voor creditcard. 25 oktober is de gerestaureerde versie te zien bij Kriterion in Amsterdam met aanwezigheid van een deel van de cast en crew!

Amazon:

Amazon.com: Lift, The (Limited Edition Combo) [Blu-ray]: Huub Stapel, Willeke van Ammelrooy, Josine van Dalsum, Dick Maas: Movies & TV

Diabolik:

The Lift (Blue Underground) (DVD / Blu-Ray Combo All Region) – DiabolikDVD

avatar van Quentin
Damn, deze film werkt goed op het grote scherm! Gisteravond de gerestaureerde versie in Kriterion gezien, komt veel beter tot zijn recht in de bios dan op home video moet ik zeggen. Cinematografisch stukken geraffineerder dan ik me herinnerde, effectieve jump scares en de zaal lag geregeld plat.

Ik ga gewoon omhoog naar 4,5*.

avatar van Lakte
Quentin schreef:

Ik ga gewoon omhoog naar 4,5*.

Toen iedereen ging klappen bij Groene zeep, zal ik groen zeep halen? Geweldig!! Haha

avatar van Basto
Gister de blu ray van Blue Underground gezien. De film ziet er vertassend goed uit voor een low budgetwerkje uit de jaren 80. Het blijft een bijzonder leuk verhaal en is sfeervol neer gezet. En wat doet Willeke van Ammerooy toch sterk denken aan Katja Schuurman.

Dikke 3,5

avatar van Shining76
lakte99 schreef:

Momenteel wordt er ‘n poster van de lift
Aangeboden op marktplaats afmeting breedte 82,5 cm lengte 117cm...succes

kappeuter (moderator)
Getroll verwijderd.

avatar van SSeagal
Tijdloze klassieker en mooie belichting heeft Dick Maas gebruikt. Op een of andere manier krijg ik al de rillingen van dat aparte paarsachtige licht in de liften. De geluiden en de muziek maken het mooi af. Ook het teasen in bepaalde scenes levert de nodige spanning op. Wel is de film soms wat trager en wordt er op het eind niks meer gedaan met de nog lopende liefdes problemen. De film had wel 1 of 2 extra kills kunnen gebruiken. *** 1/2

Vond hem toen als kind heel erg eng

avatar van riefenstahl
De vanavond door RTL7 uitgezonden versie is gecensureerd, verknipt en dientengevolge behoorlijk verpest; alle scenes met Kees Prins en Gerard Thoolen zijn verwijderd, dus ook de fameuze onthoofding.

avatar van Zandadder
Schandalig, hoe halen ze 't in hun hoofd

Schandalig inderdaad! Dan blijft er weinig meer over. En mensen die niet beter weten, denken dat dát dé Lift is.

avatar van BlueJudaskiss
Schandalig, hoe halen ze 't in hun hoofd

Is dit écht waar? :O Maar dat is de bekendste scene!

avatar van Earth
Ik heb net de replay van gisteravond bekeken, de onthoofding zat er gewoon in.

avatar van Quentin
Vreemd, heeft riefenstahl het dan gewoon verzonnen?

avatar van Earth
Geen idee, ik ga er van uit dat de replay exact hetzelfde is als wat er gisteravond werd getoond.

avatar van Ebenezer Scrooge
Misschien hebben ze het vlug weer veranderd na het lezen van riefenstahls bericht..

avatar van riefenstahl
Earth schreef:
Ik heb net de replay van gisteravond bekeken, de onthoofding zat er gewoon in.

De humoristische scenes met Gerard Thoolen en Kees Prins ook?
Want qua speelduur is er wel degelijk in geknipt, en de onthoofding heb ik echt niet gezien!

avatar van mikey
misschien eens een biertje gehaald en de scene gemist?

riefenstahl schreef:

De humoristische scenes met Gerard Thoolen en Kees Prins ook?

Heb ik niet meer verder gekeken. Tot en met de onthoofding was het compleet.

1 van de beste Neder Horror, die ik gezien heb.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Nederlandse horror, het idee alleen al doet je niet meteen een topfilm verwachten. Zeker in de jaren '80 als Belgische en Nederlandse films niet bepaald de wereld kon veroveren met film (op een paar uitzonderingen na), vooral geremd door beperkte budgetten, mindere ervaring en een taal met een beperkt afzetgebied. Dick Maas slaagt er in om een horrorfilm te maken over liften (het idee alleen al) met een relatief beperkt budget. En dat is zeker niet slecht gegaan. Enkele acteurs die het zeker goed doen, de effecten die eigenlijk nog wel meevallen en eigenzinnige passende muziek erbij. De troef is dat het allemaal wel werkt en geen copy wordt van de Amerikaanse horrorfilms. Geen zoveelste movieslasher, maar een sfeervolle film.

Een nadeel van de film is dat je wel de gebreken van zo'n film ziet. Niet alle acteurs zijn geschikt voor de filmwereld zullen we maar zeggen, met een groter budget kan je nog meer doen en het is hier en daar wel verouderd. Verder is het wel genieten en beter dan ik me kon herinneren. Ondanks het soms wat knullig wordt, is de kans klein dat je hier ooit een betere remake van zal kunnen maken.

avatar van PapaBeartje
Een echte klassieker van eigen bodem. De film heeft een prima sfeertje, en de spanning is bij vlagen erg goed. Natuurlijk is de film al flink gedateerd, maar met een beetje tijdsgeest prima te doen. Soundtrack is lekker duister, en is dan ook een pareltje voor de film. Verder begreep ik echter de relatiebreuk niet, tussen Felix & Saskia. Het zou kunnen wezen dat Saskia, een behoorlijk jaloers type is, maar dit wordt echter niet verder uitgediept in de film, waardoor die scene dan ook een beetje overbodig lijkt. De lift is voor vele mensen een echte angstgegner. Chapeau dan ook aan een ieder, die de film toch durft te kijken.