De Lift (1983)

Nederland
Horror / Thriller

geregisseerd door Dick Maas
met Huub Stapel, Willeke van Ammelrooy en Josine van Dalsum

Op het einde van een landbouwtentoonstelling nemen enkele bezoekers de lift. Op het ogenblik dat ze lichtelijk beschonken instappen, slaat de bliksem in. Er ontstaat niet meteen paniek, maar tot overmaat van ramp valt ook de luchtverversing uit. Nadat de lift onverwacht opnieuw in werking is getreden, moeten vier mensen naar het ziekenhuis worden gebracht. Elektricien Felix Adelaar wordt erbij geroepen, maar hij staat voor een raadsel. Alle zekeringen zijn intact en aan de lift zelf mankeert niets. De lift gaat verder zijn eigen gangetje en er vallen doden en verminkten. Wanneer journalist Mieke De Beer zich in de zaak mengt, wordt Felix door zijn baas op ziekenverlof gestuurd. Dat doet hem vermoeden dat er kwaad opzet in het spel is...

avatar van Don Homer
Wederom een best gave film van Dick Maas. Die lijkt in de jaren 80 wel zijn hoogtijdagen te hebben gekend. Het script is dun (maar origineel). De lift scènes zijn het interessantste van de hele film, de verhaaltjes eromheen zal ik snel vergeten, al is het soms grappig. De beelden en belichting van de best modern ogende lift (anno 2020) zijn gaaf. Ook de muziek is mooi, passend en macaber. Op het einde werd het best even spannend al bleef een verwacht schrikeffect (gelukkig haha) uit.

Gisteren maar weer eens herkeken. Half uurtje later beginnen, reclames doorspoelen en toch tegelijk klaar, maar dat volledig terzijde.

Dick Maas heeft met De Lift, Amsterdammed en Flodder een aantal klassiekers geproduceerd, in een geheel eigen stijl en met een uitstraling waaraan het in de hedendaagse Nederlandse cinema meestal aan ontbreekt naar de smaak van deze oude lul.

De lift kent een mooie opbouw en een lekkere suspense. De acteurs zijn goed op dreef (op Josien van Dalsum na) en het plot is bevredigend. De humor moet je liggen, maar ik kan er wel wat mee. Met het nodige gevoel van nostalgie dankzij alle bekende namen die langs komen blijft mijn **** beoordeling fier overeind staan.

- Marius Vink, haha.
- 'Ik verwacht niet dat hij u de oren van het hoofd kletst', haha.
- Rinus en zijn compaan.
- 'Ik zal blij zijn als die landbouwtentoonstelling voorbij is'.

Heerlijk.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Oef wat een tegenvaller. Ik had De Lift ooit wel eens gezien maar kon me alleen enkele kills herinneren. Terecht want alles daartussen is tergend saai. En dan zijn die drie, vier leuke momenten toch wel erg mager voor een film van anderhalf uur. Stapel doet het trouwens redelijk maar ook hij kan de film niet redden. Verder is het altijd wel leuk bekende acteurs te spotten in de bijrolletjes.

Hopelijk bevalt de herziening van Amsterdamned me beter. het zal toch niet zo zijn dat straks Flodder , ook niet bepaald een hoogvlieger, Maas' beste film blijkt te zijn...?