ad

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 11 mei 1983

• Videoland Bekijk via Videoland

Over De Lift

"Take the stairs, take the stairs. For God's sake, take the Stairs!!!"

Op het einde van een landbouwtentoonstelling nemen enkele bezoekers de lift. Op het ogenblik dat ze lichtelijk beschonken instappen, slaat de bliksem in. Er ontstaat niet meteen paniek, maar tot overmaat van ramp valt ook de luchtverversing uit. Nadat de lift onverwacht opnieuw in werking is getreden, moeten vier mensen naar het ziekenhuis worden gebracht. Elektricien Felix Adelaar wordt erbij geroepen, maar hij staat voor een raadsel. Alle zekeringen zijn intact en aan de lift zelf mankeert niets. De lift gaat verder zijn eigen gangetje en er vallen doden en verminkten. Wanneer journalist Mieke De Beer zich in de zaak mengt, wordt Felix door zijn baas op ziekenverlof gestuurd. Dat doet hem vermoeden dat er kwaad opzet in het spel is...

imageimageimage

avatar van Don Homer

Don Homer

Wederom een best gave film van Dick Maas. Die lijkt in de jaren 80 wel zijn hoogtijdagen te hebben gekend. Het script is dun (maar origineel). De lift scènes zijn het interessantste van de hele film, de verhaaltjes eromheen zal ik snel vergeten, al is het soms grappig. De beelden en belichting van de best modern ogende lift (anno 2020) zijn gaaf. Ook de muziek is mooi, passend en macaber. Op het einde werd het best even spannend al bleef een verwacht schrikeffect (gelukkig haha) uit.

avatar van wavanbuuren

wavanbuuren

Gisteren maar weer eens herkeken. Half uurtje later beginnen, reclames doorspoelen en toch tegelijk klaar, maar dat volledig terzijde.

Dick Maas heeft met De Lift, Amsterdammed en Flodder een aantal klassiekers geproduceerd, in een geheel eigen stijl en met een uitstraling waaraan het in de hedendaagse Nederlandse cinema meestal aan ontbreekt naar de smaak van deze oude lul.

De lift kent een mooie opbouw en een lekkere suspense. De acteurs zijn goed op dreef (op Josien van Dalsum na) en het plot is bevredigend. De humor moet je liggen, maar ik kan er wel wat mee. Met het nodige gevoel van nostalgie dankzij alle bekende namen die langs komen blijft mijn **** beoordeling fier overeind staan.

avatar van joopje5000

joopje5000

- Marius Vink, haha.

- 'Ik verwacht niet dat hij u de oren van het hoofd kletst', haha.

- Rinus en zijn compaan.

- 'Ik zal blij zijn als die landbouwtentoonstelling voorbij is'.

Heerlijk.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Oef wat een tegenvaller. Ik had De Lift ooit wel eens gezien maar kon me alleen enkele kills herinneren. Terecht want alles daartussen is tergend saai. En dan zijn die drie, vier leuke momenten toch wel erg mager voor een film van anderhalf uur. Stapel doet het trouwens redelijk maar ook hij kan de film niet redden. Verder is het altijd wel leuk bekende acteurs te spotten in de bijrolletjes.

Hopelijk bevalt de herziening van Amsterdamned me beter. het zal toch niet zo zijn dat straks Flodder , ook niet bepaald een hoogvlieger, Maas' beste film blijkt te zijn...?

avatar van bart007bond

bart007bond

Weer eens herzien en iedere keer ga ik hem meer waarderen.

Er is nu een boek : de lift van ene Barclay.

Moordlustige lift en word onderzocht door journaliste.

Gevalletje Plagiaat?

avatar van TheVoice

TheVoice

bart007bond schreef:

Weer eens herzien en iedere keer ga ik hem meer waarderen.

Er is nu een boek : de lift van ene Barclay.

Moordlustige lift en word onderzocht door journaliste.

Gevalletje Plagiaat?

Ik heb een korte samenvatting van het boek gelezen en het lijkt er wel heel erg op.

avatar van Ste*

Ste*

Laat ik voorop stellen; als het gaat om suspense, efficiënte shots, en alles dat met de horror rondom de lift te maken heeft weet Dick Maas zeker waar hij mee bezig is. Die scènes met bijvoorbeeld het kleine meisje, of als Huub Stapel op het einde in de liftschacht is zijn zelfs behoorlijk goed. (Dat shot dat dat meisje voor de drie liften staat en die lampjes ineens allemaal verspringen is gewoon tof).

Als korte film, met alleen scènes rondom de lift was dit een klein meesterwerkje in zijn soort geweest, een beetje als een Nederlandse Spielberg in een soort Jaws-stijl.

Maar alles daarbuiten, het acteerwerk in combinatie met de onnatuurlijke dialogen die de acteurs moeten uitkramen is echt afschuwelijk slecht. Hij had beter iemand anders het script kunnen laten schrijven, en waar die acteurs mee bezig zijn, geen idee. Ik weet niet of het ligt aan het tijdperk of specifiek aan films van Dick Maas (Amsterdamned had er ook wel last van weet ik nog), maar het is echt ondergrens. Ik neem aan dat er mensen gecast zijn die best iets kunnen, dus des te opmerkelijker dat alles eruit komt alsof ze op het podium staan in het plaatselijke buurthuis, en dan overdrijf ik niet. Alles wat niet met de lift te maken heeft is ook gewoon oersaai.

De spannende scènes, en de clou die er op zich wel mee door kan, met een tof eindshot van die opgehangen vent (ook weer gewoon prima) redden dit nog van de echte ondergang.

Ook belachelijk trouwens dat dit een hoger gemiddelde heeft dan het al wat betere Amsterdamned.

avatar van de grunt

avatar van Ste*

Ste*

wess16 schreef:

Julius vs Jasper: De Lift vs Amsterdamned - schokkendnieuws.nl

Nou, je gelooft het niet, maar die podcast was de reden dat ik De Lift ging kijken (Amsterdamned had ik al gezien).

Was leuke podcast

avatar van robertinho

robertinho

wess16 schreef:

Julius vs Jasper: De Lift vs Amsterdamned - schokkendnieuws.nl

Bedankt voor de tip! Kende deze podcast nog niet. Heb deze aflevering nu geluisterd en het format bevalt me. Vooral als ik het vergelijk met andere Nederlandse filmpodcasts.

avatar van wess16

wess16

robertinho schreef:

Ja, die mannen kunnen heerlijk ouweh**ren over goede slechte films!

avatar van bart007bond

bart007bond

Bedankt voor de tip over de cast.

Ga eerst de lift kijken, dan Amsterdamned en dan luisteren.

Een hele dag dick maas.

Weet voor mij de uitslag al.

avatar van stratmans

stratmans

goeie film, spannend zeker voor zijn tijd

avatar van The main man

The main man

baspls schreef:

"Een lift beweegt per slot van rekening niet uit zichzelf..."

De Lift, een heuze Cult-horror uit ons eigen landje. Niet alleen een van de weinige Nederlandse horrorfilms maar ook de eerste Nederlandse film die wereldwijd is gereleased en tot op heden een cult-status heeft (ook overzee).

Het concept is geniaal. Veel mensen (waaronder ik zelf ook een beetje) hebben ieder moment dat ze in een lift stappen het onheilspellende gevoel dat de lift zal vallen of vast blijft zitten, Dick Maas speelt hier erg mooi op in. Als op een avond een stel beschonken mensen vanuit het restourant boven in een pand met de lift naar beneden wil, slaat de bliksem in. De lift komt stil te staan en iedereen krijgt het opeens erg benauwt. Als de stroom weer aanslaat vind het personeel een lift vol verstikte personen. Als Felix Adelaar van de Liftenfabriek word gestuurd kan hij niets ontdekken. Er blijven echter nieuwe slachtoffers komen en Felix gaat trekt het zich erg aan. Hij gaat op onderzoek uit naar de mysterieuze lift en ontdekt een onheilspellend geheim. Het verhaal heeft zijn gaatjes hier en daar maar over het algemeen vond ik het niet tegenvallen. Alleen de relatie van Felix was een beetje een misser, je bent tien jaar getrouwd en na dat een vriendin je man met een andere vrouw wat heeft zien drinken verlaat je hem meteen? Wouw.

Het acteerwerk viel me mee. Voor zowel Nederlandse begrippen als voor low-budget horror was het acteerwerk alles behalve slecht. Er zaten wel een paar acteurs tussen waardoor ik dacht een aflevering van een Nederlandse huis-tuin en kuiken soap voor me te hebben, maar veel was dat niet. Huub Stapel is een erg degelijke hoofdpersoon en op een paar kleine dingetjes na acteert hij helemaal prima. Door het lage budget waren alle acteurs genoodzaakt hun eigen stunts te doen en dat is goed gedaan.

Net als John Carpenter maakt Maas zijn eigen soundtracks. Met een geleende Jupiter en Juno 60 Synthesizer heeft hij er toch echt wat moois van weten te maken. De soundtrack met die echte 80s synthesizer feel heeft iets duisters en mysterieus en ik kan er ook goed op zichzelf naar luisteren.

De film heeft een lekker spannende sfeer die door de jaren '80 flat en muziek erg word versterkt. De film word nergens bijzonder spannend en op een paar schrik momenten na is de film verre van eng. Wel moet ik zeggen dat de make-up en gore er wel geslaagd uit zien. Op het interieur en de schacht van de lift na is de hele film op locatie opgenomen, en dat is te zien. Op geniale wijze heeft de crew één verdieping van een pand voor iedere scène zo ingericht dat het leek alsof er 15 verschillende verdiepingen waren. De cinematografie is ook goed, de beelden van het gebouw en de lift hebben iets mysterieus.

Het budget was slechts 750.000 gulden (€ 350,000), voor zo ver ik weet is dat het allerlaagste budget dat ik ooit heb gezien. En de film is opgenomen in slechts 32 dagen, waardoor veel scènes in één keer goed moesten.Je kunt zeggen wat je wilt maar dit bewijst toch wel dat Dick Maas een van de efficiëntste regisseurs is die er bestaat (samen met legenden als John Carpenter en Clint Eastwood). Behalve dat zat het Maas tijdens de productie ook niet echt mee, ten eerste wou geen enkele producent de film maken. Ze begonnen al in een vuistje te lachen bij het horen van een moordende lift. Toen er eenmaal een producent was had Maas geregeld ruzie met Matthijs van Heijningen, die hem de film haastig met de crew van het net voltooide Een zaak van leven of dood (1983) liet werken. Ik bewonder het doorzettingsvermogen van Maas en ik vind dat hij ongetwijfeld een erg belangrijk persoon is geweest in de geschiedenis van de Nederlandse film. Waar zijn collega's alleen maar veilige boekverfilmingen en duffe dramafilmpjes maakten, keek Maas naar wat er in Amerika gemaakt werd. Ik wou dat er in Nederland meer van dat soort regisseurs waren.

Zou deze graag in betere beeldkwaliteit zien, dan komt de cinematografie nog beter naar voren. Ik moet ook even zeggen dat ik de poster werkelijk schitterend vind, echt een lekker kitscherige horrorposter. Vraag me af welke kunstenaar die gemaakt heeft. Hoe dan ook, ik kan De Lift van harte aanraden. Niet alleen aan de cult-horror fan maar ook iedere Nederlander moet dit stukje filmgeschiedenis zien.

Prachtig beschreven Bas, heel uitgebreid, en tot de kern .

Wauhhh.

Een zeer duistere, en spannende film uit de eighteis.

Grappig was dat er toen nog de draaischijf telefoon was.

Iets te snel draaien, en je kon weer opnieuw beginnen.

Echt fantastisch was dat .

avatar van Vilmkritikus

Vilmkritikus

Toppertje van Hollandse bodem.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Dry run wat mij betreft voor Amsterdamned waarin ook al de elementen van deze film naar voren komen, hetzij anders benadert, maar wel met meer sjeu, aansprekender en met een betere apotheose.

Ondanks dat is De Lift niet slecht te noemen, bedenkelijk vind ik wel waarom eerst die blikseminslag zo prominent in beeld komt, alsof dat de boosdoener, is terwijl er kennelijk al eerder problemen waren als je het verhaal van de andere monteur zo hoort. Maar daarna komt toch een acceptabel verhaal over een moordzuchtige lift en een monteur die de zaak niet wil laten rusten op gang.

Redelijk is de doofpotaffaire rond de organische microchip, en matig is de apotheose die een beetje tegenvalt met Huub in de liftschacht. Heel spannend wordt dit nooit mede omdat een lift natuurlijk maar een object is, aardig is dan wel weer hoe de baas van Rising Sun aan zijn eindkomt. Bedenkelijk is dan wel weer hoe hij zich kennelijk zomaar toegang tot het gebouw kan verschaffen, iets dat ook in het geval van journalist Mieke geld. Waar komt ze weg? Waarom was ze daar? Achtervolgde ze Felix? Het is allemaal een beetje te gemakkelijk naar mijn smaak. Maar de horrorelementen en de vele slachtoffers maken heel veel goed, net als het sfeertje en de heerlijke foute jaren '80 soundtrack.

Om weer van voren af aan te beginnen voelt het voor mij als een dry run voor Amsterdamned waar het verhaal, sfeer, muziek, gruwel, karakter van Stapel en het monster nog net wat beter samengesteld en uitgevoerd is. Eindoordeel betreft dan ook; leuk, erg aardig.

scorsese

Goeie film waarin een niet goed functionerende lift voor een aantal slachtoffers zorgt. Een simpel, maar goed gekozen uitgangspunt dat hier sollide is uitgewerkt. Zo zijn de scenes met de lift met voldoende spanning in beeld gebracht en ook de effectieve muziek van Dick Maas zelf draagt hier aan bij. Ook de humor is goed gedoseerd.