De Lift (1983)

Nederland
Horror / Thriller

geregisseerd door Dick Maas
met Huub Stapel, Willeke van Ammelrooy en Josine van Dalsum

Op het einde van een landbouwtentoonstelling nemen enkele bezoekers de lift. Op het ogenblik dat ze lichtelijk beschonken instappen, slaat de bliksem in. Er ontstaat niet meteen paniek, maar tot overmaat van ramp valt ook de luchtverversing uit. Nadat de lift onverwacht opnieuw in werking is getreden, moeten vier mensen naar het ziekenhuis worden gebracht. Elektricien Felix Adelaar wordt erbij geroepen, maar hij staat voor een raadsel. Alle zekeringen zijn intact en aan de lift zelf mankeert niets. De lift gaat verder zijn eigen gangetje en er vallen doden en verminkten. Wanneer journalist Mieke De Beer zich in de zaak mengt, wordt Felix door zijn baas op ziekenverlof gestuurd. Dat doet hem vermoeden dat er kwaad opzet in het spel is...

1 van de beste Neder Horror, die ik gezien heb.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Nederlandse horror, het idee alleen al doet je niet meteen een topfilm verwachten. Zeker in de jaren '80 als Belgische en Nederlandse films niet bepaald de wereld kon veroveren met film (op een paar uitzonderingen na), vooral geremd door beperkte budgetten, mindere ervaring en een taal met een beperkt afzetgebied. Dick Maas slaagt er in om een horrorfilm te maken over liften (het idee alleen al) met een relatief beperkt budget. En dat is zeker niet slecht gegaan. Enkele acteurs die het zeker goed doen, de effecten die eigenlijk nog wel meevallen en eigenzinnige passende muziek erbij. De troef is dat het allemaal wel werkt en geen copy wordt van de Amerikaanse horrorfilms. Geen zoveelste movieslasher, maar een sfeervolle film.

Een nadeel van de film is dat je wel de gebreken van zo'n film ziet. Niet alle acteurs zijn geschikt voor de filmwereld zullen we maar zeggen, met een groter budget kan je nog meer doen en het is hier en daar wel verouderd. Verder is het wel genieten en beter dan ik me kon herinneren. Ondanks het soms wat knullig wordt, is de kans klein dat je hier ooit een betere remake van zal kunnen maken.

avatar van PapaBeartje
Een echte klassieker van eigen bodem. De film heeft een prima sfeertje, en de spanning is bij vlagen erg goed. Natuurlijk is de film al flink gedateerd, maar met een beetje tijdsgeest prima te doen. Soundtrack is lekker duister, en is dan ook een pareltje voor de film. Verder begreep ik echter de relatiebreuk niet, tussen Felix & Saskia. Het zou kunnen wezen dat Saskia, een behoorlijk jaloers type is, maar dit wordt echter niet verder uitgediept in de film, waardoor die scene dan ook een beetje overbodig lijkt. De lift is voor vele mensen een echte angstgegner. Chapeau dan ook aan een ieder, die de film toch durft te kijken.

avatar van Shadowed
NL classic.

Een toch wel beter filmpje van Maas dit. Het idee ligt me ook wel, een duivelse lift. Altijd wel interessant waar dat naartoe kan gaan. Hier doet Maas dan ook wel degelijk wat mee. Huub Stapel speelt ook best overtuigend in zijn hoofdrol.

De sfeer en soundtrack zijn dik in orde. Vooral de scenes met de lift zelf zijn natuurlijk erg leuk. De blinde man, de onthoofding, het kind met het popje. Allemaal prima scenes. maar de film zelf duurt wat te lang en leeft voor op wat houterig acteerwerk dat nergens echt uit de verf komt.

Ongeloofwaardige dialogen en uiteindelijk een vrij voorspelbaar plot, maar Maas weet er een aantal dingen aan te breien die de film wat leuker en genietbaarder maken. Spanning had wat forser gemogen, evenals de dreiging van de lift. Je zal de rillingen al moeten voelen in het gebouw van de lift, maar dat lukt niet helemaal.

avatar van SmackItUp
Dat acteerwerk kan echt niet. Het eerste deel is nog wel door te komen, maar als Maas kiest voor een wat serieuzere toon, valt ie toch zwaar door de mand. Totaal geen spanning. Als komedie allicht nog redelijk, maar verder stelt het niets voor.

avatar van jono
De Lift is een Nederlandse horrorkomedie uit 1983, geschreven en geregisseerd door Dick Maas. De film gaat over een lift in een bedrijfsverzamelgebouw die zijn eigen gang gaat, waardoor er veel doden, gewonden en verminkten vallen. Dat alles uiteraard zeer smeuïg in beeld gebracht, dat kan je wel aan Dick Maas overlaten.

Ik zag de film in 1983 als jochie van veertien in de bioscoop, en omdat ik indertijd nog niet veel horrorfilms gezien had vond ik hem behoorlijk eng. In de film zitten dan ook genoeg schrik- en griezelmomenten, al maken ze anno 2018 weinig indruk meer op me. Het scheelt ook dat ik de film al een paar keer eerder zag, zodat ik van tevoren al wist wat er aan zat te komen. Toch is De Lift nog steeds een vermakelijke film, waarin veel humor zit. Bovendien is een keur aan bekende Nederlandse topacteurs te zien, die ik hier uiteraard niet allemaal op ga noemen. Vermeldenswaardig is de kleine rol van een piepjonge Kees Prins als nachtportier, die moet toekijken hoe zijn collega onthoofd wordt door de lift. Ik moest wel even drie keer kijken, maar het was hem toch echt.

Een meesterwerk zou ik De Lift niet direct noemen, maar voor mijn generatie is de film een echte klassieker van Nederlandse bodem. 4*

RIP Manfred de Graaf.

avatar van Roel_
Gisteren nog een keer gekeken op Videoland. Eigenlijk wel een cult horror klassiekertje. Ik had hem ondergewaardeerd, maar dat heb ik nu even rechtgezet.

avatar van John Milton
Roel_ schreef:
had jij ook zowel onder als boven, als aan de zijkant zwarte balken op videoland? zowel via de LG videoland app op mijn tv als op hun website zit ik naar een te klein beeldoppervlak te kijken.

avatar van Roel_
Ja, had ik ook. Maar ik kon via een trucje (inzoomen) de beeldinstelling aanpassen. Maar dan snap je waarom Videoland dit doet. De beeldscherpte laat dan te wensen over.

avatar van wess16
Nou heb ik hem dus wéér opgenomen gisteren, terwijl ik De Lift echt wel uit mijn hoofd ken. Dat wordt dan de 456e keer dat ik hem ga zien. Blijft een heerlijke film. Dick Maas was ten tijde van De Lift, Amsterdamned en Flodder op zijn best. 5*

avatar van Nielojram
wess16 schreef:

En op zijn knapst

avatar van wess16
Op basis van her filmscenario is zelfs een boek geschreven. De Lift door Gerben Hellinga. Toch was de film beter.

Superfilm. lekker Nederlands. heerlijk om naar te kijken dus heb ik deze film al meer dan 20 keer gezien.. verder niks meer aan toe te voegen

in het weekend voor het eerst gezien, wat een onverwachte topper was dit. helaas, een half puntje eraf, omdat ze wat meer uitleg konden geven over het einde.

het verhaal van de lift lijkt vergezocht in 1983, maar komt in 2019 wel aardig dichtbij. (machines die overnemen). en als we nog bedenken dat deze film eerder is uitgebracht dan the terminator (1984)...

avatar van alexspyforever
Het moet nu ruim 20 jaar geleden zijn dat ik deze film voor het eerst en enige keer had gezien. Het was hoog tijd voor een herziening want het heeft althans in Nederland toch een zekere cult of klasiekerstatus. In mijn herinnering was de film een stuk spannender. Die onthoofdingsscène is me altijd bijgebleven en ik vind die nog steeds het beste uit de hele film. Het jammere is dat deze ook al vrij vroeg komt in de film en we daarna geen gruwelmoment meer zoals dat krijgen. Op die manier blijft het eerder een drama met af en toe een horrormomentje. Dat er zoveel in werd gepraat kon ik me ook niet meer herinneren. Het gaat om een duivelse lift maar uiteindelijk zijn er niet bijzonder veel momenten met de lift laat staan dat ze spannend of eng zijn.

Gedateerd is ie maar ik stoorde mee meer aan het acteerwerk. Huub Stapel en Willeke Van Ammelrooy doen het nog goed maar de rest pfoe. Wel lollig om een Piet Römer te zien toen hij nog geen grijze haren had, lang voordat hij rechercheur De Cock werd in Baantjer.
Misschien lagen mijn verwachtingen na het zien van de veel spannendere 'De Johnsons'. Dat is een stuk meer horror.
Misschien had ik De Lift vaker moeten kijken dan had ik misschien ook met meer nostalgie kunnen terugblikken. Helaas ik moet zeggen het is een erg matige film.

Boenga schreef:
Dertig jaar na datum nog eens bekeken, en dan zie je dat dit...

... toch wel het grootste probleem is. Geen slechte film, de spanning is er, maar het geheel had zich iets meer in en rond de lift moeten afspelen.

Inderdaad het blijft gek hoe nostalgie en herinneringen eigenlijk dat beeld van fantastisch, spannend en sterk zoveel jaren later ineens veel minder is geworden bij een herziening. Natuurlijk zoveel ouder en zoveel meer (en betere) films gezien dan ben je toch wat kritischer geworden en terecht. Dat gezegde van vroeger was het beter is dikke quatsch.

alexspyforever schreef:
Dat gezegde van vroeger was het beter is dikke quatsch.
zo worden ze niet meer gemaakt.

avatar van Basto
alexspyforever schreef:

Dat gezegde van vroeger was het beter is dikke quatsch.

4* van jou of wat was het, dat is voor mij al geen goed teken

mikey schreef:
zo worden ze niet meer gemaakt.

Niet zo pessimistisch er zijn nog genoeg films waarin meer wordt gepraat dan dat er wat gebeurt. Ik vond het een goede film 20 jaar geleden maar smaken en voorkeuren veranderen nu eenmaal.

avatar van mikey
Hoezo ‘meer wordt gepraat dan gebeurd’ alexspyforever?

mikey schreef:
Hoezo ‘meer wordt gepraat dan gebeurd’ alexspyforever?

Lees mijn review na. De spannendste scènes zitten vooral in het begin, pakweg het eerste half uur. We krijgen veel scènes waarin over theorieën wordt gepalaverd en veel te weinig scènes die om en rond de lift afspelen.

avatar van Basto

4* van jou of wat was het, dat is voor mij al geen goed teken

Jij komt vast veel lager uit.

Basto schreef:

Jij komt vast veel lager uit.

Ik denk niet dat ik em snel ga kijken. Ik ben een pak selectiever geworden.

alexspyforever schreef:
hmm, ben er niet mee eens.

Misschien moet je snel De Prooi gaan kijken.

Ondertussen gedaan, veel beter dan De Lift. En ja mikey al je negatieve punten bij Prooi zou ik zelf dan zelf weer kunnen toepassen op De Lift.

avatar van IH88
De Lift

Aardige Nederlandse horrorklassieker. De Lift heb ik vroeger vaak gekeken, en vooral de moordpartijen blijven tot de verbeelding spreken. Origineel en inventief gedaan, en dat het er dan soms wat amateuristisch uitziet maakt me niet zoveel uit. Het acteerwerk van Stapel en Van Ammelrooy is sterk, en het belachelijke verhaal wordt gelukkig niet al te serieus genomen. Het verhaal had van mij best nog meer het belachelijke in getrokken mogen worden, maar voor de rest heeft Dick Maas met De Lift een vermakelijke horrorfilm afgeleverd.

avatar van hellblazer93
Ai, toch wel flink beroerd op diverse vlakken...

Film als kind eens gezien, maar er was me bar weinig van bijgebleven. Nu - zoveel jaar later na herziening - is misschien duidelijk waarom. Het verhaal is best interessant, maar het verhaal van microchips die een eigen leven gaan leiden wordt niet erg geloofwaardig gebracht en komt stupide over. De film komt mij helemaal niet over als horrorkomedie, terwijl een aantal scènes wel lachwekkend zijn. Niet helemaal wat de intentie was lijkt me. Het acteerwerk helpt hier ook niet echt mee. Huub Stapel speelt nog wel prima het grootste gedeelte van de tijd, maar vooral de slachtoffers weten hun einde niet op overtuigende wijze te demonstreren. Zonde, want dit gaat natuurlijk ten koste van de spanning. Aan de regie ligt het in ieder geval niet, want dit is gewoon in orde en zet je zo nu en dan op het verkeerde been (dat moment dat Felix een hand voor z'n mond doet tegen het einde aan), meegeholpen door de passende 80's muziek (hoewel soms wel wat te aanwezig). Ook dat belletje van de lift blijft je bij.

2,0 *