• 8.349.813 stemmen

Geregisseerd door: Dick Maas

Met onder meer: James Marshall, Naomi Watts en Eric Thal

Releasedatum: 6 september 2001

Plot Down

"YOUR NEXT STOP... IS HELL."

Wanneer een van de liften in het New Yorkse Millennium Building kuren begint te vertonen, wordt liftmonteur Mark Newman ingeschakeld. Na het eerste incident wordt journaliste Jennifer naar het gebouw gestuurd, op zoek naar een sappig verhaal. De Engelstalige remake van Dick Maas' klassieker "De Lift".

imageimageimageimage

👍
👎

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Slechte remake van de originele film De Lift. Bij de scène met die skater die in de lift gezogen werd (want dat doen liften die gaan denken in Amerika blijkbaar) had ik er al genoeg van, maar op het einde wordt het echt helemaal een Hollywoodfilm met veel politie op straat, ontploffingen en dies meer. In de originele film was er veel meer spanning en het was allemaal kleinschaliger en intiemer. Er was ook bijna geen muziek in de film, enkel het spannend synthesizer deuntje als er gevaar dreigde, zoals Tom de Haas het al omschreef:

Tom de Haas schreef:
Wat deze re-make miste is de geweldige soundtrack van het origineel. Die was te vergelijken met die van Jaws, iedere keer als het gevaar dreigde dan kwam dat kippenvel deuntje als voorbode.

avatar van Supernatural

Supernatural

wel een leuke remake.wist me wel te vermaken.

Quentin

Wordt ook op bluray uitgebracht door BlueUnderground, met audiocommentaar van Dick Maas en Willem de Beukelaar.

Earth

Beetje overwacht dat ze dit op blu ray uitbrengen, toch duidelijk minder dan de lift en amsterdamned.

Quentin

Zal wel een double bill met De Lift worden omdat ze daar geen (video) extra's voor kunnen vinden, behalve audiocommentaar. Er is sowieso veel meer beeldmateriaal van Amsterdamned, oa die making of van Hans Heijnen.

Earth

Ik hoop dat de Making of er ook op staat.

Quentin

Dit is trouwens de lokatie van het Millenium Building uit deze film: 1345 Avenue of the Americas - Wikipedia - en.m.wikipedia.org

avatar van De specialist

De specialist

‘Down’ was het eerste , en ook enige, avontuur van regisseur Dick Maas.

Met een budget dat ruim veertig keer meer was dan dat voor ‘De lift’(15 miljoen tegenover 3,5 ton is dit tevens ook Maas’ duurste produktie. Door dit grotere budget zien de stunts er wat beter uit, maar dat maakt de film nog niet beter. Het acteerwerk van de gehele cast komt nogal kneuterig over. Het lijkt of de Amerikaanse acteurs niet overweg kunnen met de Nederlandse van-dik-hout-zaagt-men-planken-humor van Maas.

Hadden in de Nederlandse editie veel personages namen die iets met vliegen en vogels te maken hadden, in deze versie zijn het (thriller)schrijvers die hun namen ‘lenen’ aan de karakters (Evans, McBain).

En voor wie meer wil weten over de verhouding tussen Maas en hoofdrolspeler James Marshall, leze ‘Buurman, wat doet u nu?’. Het handboek dat Maas schreef voor aankomende regisseurs.

avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

link naar de dvd kom je bij een hele andere titel!

avatar van Lakte

Lakte

• 1911 stemmen

Duke Nukem schreef:

Hier ben ik het met je eens!! Die scene vond ik ook erg slecht en hoorde totaal niet in de film thuis, Vond de rest van de film allemaal nog wel meevallen wel een beetje traag voor de tijd waarin hij werd gemaakt.

Earth

Aardige film. Ik heb me wel vermaakt. Maar die zogenaamde grappen, zeker aan het begin. Jammer. Je ziet dat de film vakkundig is gemaakt.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Weinig inhoud. Redelijke cast die absoluut niks met het beroerde script lijkt te kunnen. Al is het verhaal dan al niet veel, de absolute dooddoener is de opgelepelde tekst direct van de autocue. Totaal geen gevoel wordt er getoond en vooral de momenten die als humor bedoeld waren schieten volledig lek.

Een regiedrama, het is zonde voor de cast waarin een aantal leuke namen voorkomen. Ook al vond ik het acteren in het origineel al als niet goed te omschrijven, ook hier dus idem dito. Dan ben ik bijna geneigd om te zeggen dat het aan de regisseur ligt. Ik ben sowieso al geen fan van Nederlandse films, maar ook uit deze internationale uitstap blijkt dat onze bodem niet veel groot talent voortgebracht heeft.

Een film die men met gemak over kan slaan.

avatar van SSeagal

SSeagal

Kijkt lekker weg. Besef wel dat het een zeer foute en onrealistische film is. In het origineel is het nog te slikken hoe mensen om het leven komen, dingen die een lift zou kunnen doen. In Down gaat het te ver, waardoor het nogal raar overkomt. Maar desondanks geweldig fout en op een eigen manier best grappig. 3*

avatar van Thiver

Thiver

xxERWINxx schreef:

link naar de dvd kom je bij een hele andere titel!

Dat soort foutjes kun je hier doorgeven. Dat heb ik inmiddels gedaan.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Dankzij De Dick Maas Methode weer een keer bekeken en ik geloof zomaar dat dit mijn nieuwe favoriete B-film is. Vreselijk gespeeld en dialogen maar het heeft een heerlijk tempo en het ziet er prachtig uit. Half puntje omhoog naar 3,5*, en Maas' boek is nu eindelijk besteld.

avatar van bart007bond

bart007bond

Back to back gekeken met de lift.

Eerlijk gezegd op het zelfde niveau, hoewel deze wat grootser op gezet is.

Leuk bekende Nederlanders spotten, o.a. Angela Schijf, Joep Sertons e.v.a.

Slecht geacteerd door velen, maar blijft toch een leuke film.

Net als de lift 3.5 ster.

Leuk dat ie heel veel scènes letterlijk reshoot en andere scènes iets aanpast.

Zelfs de scène met de hand is terug, mooi uitgelegd in de Dick Maas methode.

Niet mijn favoriete Maas film, blijft Amsterdamned, maar toch geen flop voor mij.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Dick Maas hoopte met Do Not Disturb en deze remake dat zijn Amerikaanse carrière in de lift zou zitten (ba-dum-tsss), maar helaas; hij ging Paul Verhoeven of Jan de Bont niet achterna. Als je Down vrij snel na zijn debuutfilm De Lift kijkt, valt vrij duidelijk op dat Down echt een heel ander soort film is, ook al is het verhaal nagenoeg hetzelfde. Alles is grootser opgezet, met als gevolg dat het ook een stuk minder charmant is. De film neemt zichzelf vooral iets te serieus. De hoofdpersonages zijn maar saaie wezens en het acteerwerk is vrij beroerd; met name van Naomi Watts zou je niet verwachten dat deze film uitkwam in de periode dat ze uitgroeide tot een grote naam. Maar goed, als zelfs mensen als Ron Perlman en Michael Ironside je film niet enorm opfleuren, dan doe je wel iets verkeerd. Het leukste aan Down zijn de momenten dat de film echt de mist in gaat, met wat belabberde eind jaren 90 CGI. Onbedoeld is de film daarmee nog best geestig, maar het is een veel te lange zit om leuk vermaak te zijn. Leukste feit is nog dat de film slechts een paar dagen voor 11 september 2001 uitkwam, maar ondertussen opmerkingen in het script heeft over een aanslag op het World Trade Center en Bin Laden.

2 sterren.

avatar van des1

des1

Ik vond het origineel al heeeelemaal niks, met Huub Stapel als monteur met bekakt accent (raaaaar). Dus ik laat deze graag aan me voorbijgaan. Ik neem de trap wel.

avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

• 1921 stemmen

Chainsaw schreef:

Film niet gezien, maar dat ging denk ik over de aanslag uit 1993.

Bomaanslag op het World Trade Center op 26 februari 1993 - Wikipedia - nl.wikipedia.org

avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

Vanavond op tv , en er staat in de gids : première ! Een film uit 2001 ! WTF

avatar van Antinous

Antinous

Zeer slechte film! haalt het totaal niet bij het origineel ,al zitten er soortgelijke gebeurtenissen in, maar heel slecht geacteerd ook nog eens. je zou het liefste de tv er van uit zetten.

avatar van Tup&Joep

Tup&Joep

Behoorlijk lachwekkend. Het speelt zich af in Amerika dus dan schiet je niet meer met kogels op een doorgedraaide lift maar met raketten! Hoe verzinnen ze het!

avatar van maurice32

maurice32

Zeer vermoeiend om naar te kijken, ik was blij toen het voorbij was.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Als dit nog slechter dan de originele is, ja dan is ie inderdaad heel slecht.

avatar van bjerik76

bjerik76

• 1914 berichten

Amerikaanse remake uit 2001 van de lift uit 1983.

Waarvan de tv premiere pas januari 2021 was !

Waarom?

Blijkbaar omdat het inderdaad bagger is. het origineel is vele malen beter dan de remake die pas jaren later kwam.

De acteer prestaties in deze film zijn enorm slecht.

Ik begrijp ook ( wederom niet) waarom er zoveel BN-ers weer hierin een rol hebben gekregen.

Alle zwangere dames zijn NL-ders, de kapster ( Angela Schijf) Janke Dekkers als nieuwsreporter ect.

Kleding die tussen duim en wijsvinger verscheurd kan worden ?

Had gewoon het origineel engels laten ondertitelen en je had een perfecte film dan deze remake die nog oubolliger en knulliger overkwam dan het origineel.

avatar van Yvonne78

Yvonne78

Slechte film, had 'm veel spannender verwacht maar ik vond 't eerder een komedie. Het origineel was veel beter en daar kon je ook echt de spanning voelen. Dat had ik met deze remake totaal niet, was blij dat 'ie afgelopen was. Sommige scènes vond ik over de top zoals al die zwangere vrouwen in de lift. Ik raad 'm dus niet aan, echt tijdverspilling!

avatar van Shadowed

Shadowed

Matige Maas.

Onze Maas op avontuur in het buitenland, hopen dat hij net als in Nederland de industrie snel kan opschudden met een horrorfilm over een lift. Nu ben ik al niet de grootste fan van zijn Nederlandse versie, maar deze Amerikaanse remake is zowaar serieus matig.

Liften blijven altijd wel een leuke villain voor een horrorfilm, aangezien het idee te stompzinnig voor woorden is. Maas loste dat beter op in zijn Nederlandse film, want hier wordt daadwerkelijk een poging gedaan om een sterke verklaring te geven voor de horrorlift. Die verklaringen zijn alleen vreselijk, zowaar nog belachelijker dan het concept zelf.

Overigens is het tevens de simpelste verklaring die je kan geven. Gemene professors die een lift met eigen leven hebben gecreëerd. Eigenlijk de meest banale verklaring die je kan geven, maar goed, als de rest van de film leuker was geweest had het nog vergeven kunnen worden. Het is jammer dat de rest van de film niet perse beter is.

Van de gedateerde CGI naar matige soundtrack, er gaat van alles mis in de regie. Het acteerwerk is serieus slecht. Marshall loopt er verloren bij en Watts doet ook weer een misstapje. Niet dat ik haar überhaupt ooit zo goed heb gevonden, maar dit is voor haar doen ondermaats. Daarnaast kennen we nog enkele bijrollen die op z'n beurt ook weinig indruk maken.

Verder is er een gebrek aan spanning, er is bijna geen opbouw te bekennen en enkel de scenes in de lift zelf zijn de moeite waard vanwege de lompe toon die ze uitstralen. Het is jammer dat de film op een hoop gebieden faalt, maar het valt moeilijk te ontkennen dat het allemaal niet vermaakt door de vele lollige typetjes die hierin rondlopen. De kills zelf vind ik ook hilarisch, de skater die de lift in werd gezogen vond ik zelfs een hoogtepunt.

Jammer dat de film slimmer wil zijn dan eigenlijk nodig is en de meest suffe verklaringen geeft. De finale gaat hierdoor goed mis. Verder duurt het net iets te lang, maar het vermaak blijft er ten alle tijden in en dat is fijn. Jammer dat Maas hierna niet echt meer op buitenlands avontuur ging, maar ach ja, dit was dan ook niet zijn beste stempel.