Down (2001)

Verenigde Staten / Nederland
Actie / Thriller

geregisseerd door Dick Maas
met James Marshall, Naomi Watts en Eric Thal

Wanneer een van de liften in het New Yorkse Millennium Building kuren begint te vertonen, wordt liftmonteur Mark Newman ingeschakeld. Na het eerste incident wordt journaliste Jennifer naar het gebouw gestuurd, op zoek naar een sappig verhaal. De Engelstalige remake van Dick Maas' klassieker "De Lift".

avatar van Duke Nukem
Slechte remake van de originele film De Lift. Bij de scène met die skater die in de lift gezogen werd (want dat doen liften die gaan denken in Amerika blijkbaar) had ik er al genoeg van, maar op het einde wordt het echt helemaal een Hollywoodfilm met veel politie op straat, ontploffingen en dies meer. In de originele film was er veel meer spanning en het was allemaal kleinschaliger en intiemer. Er was ook bijna geen muziek in de film, enkel het spannend synthesizer deuntje als er gevaar dreigde, zoals Tom de Haas het al omschreef:

Tom de Haas schreef:
Wat deze re-make miste is de geweldige soundtrack van het origineel. Die was te vergelijken met die van Jaws, iedere keer als het gevaar dreigde dan kwam dat kippenvel deuntje als voorbode.

wel een leuke remake.wist me wel te vermaken.

avatar van Quentin
Wordt ook op bluray uitgebracht door BlueUnderground, met audiocommentaar van Dick Maas en Willem de Beukelaar.

avatar van Earth
Beetje overwacht dat ze dit op blu ray uitbrengen, toch duidelijk minder dan de lift en amsterdamned.

avatar van Quentin
Zal wel een double bill met De Lift worden omdat ze daar geen (video) extra's voor kunnen vinden, behalve audiocommentaar. Er is sowieso veel meer beeldmateriaal van Amsterdamned, oa die making of van Hans Heijnen.

avatar van Earth
Ik hoop dat de Making of er ook op staat.

avatar van Quentin
Dit is trouwens de lokatie van het Millenium Building uit deze film: 1345 Avenue of the Americas - Wikipedia - en.m.wikipedia.org

De specialist
‘Down’ was het eerste , en ook enige, avontuur van regisseur Dick Maas.
Met een budget dat ruim veertig keer meer was dan dat voor ‘De lift’(15 miljoen tegenover 3,5 ton is dit tevens ook Maas’ duurste produktie. Door dit grotere budget zien de stunts er wat beter uit, maar dat maakt de film nog niet beter. Het acteerwerk van de gehele cast komt nogal kneuterig over. Het lijkt of de Amerikaanse acteurs niet overweg kunnen met de Nederlandse van-dik-hout-zaagt-men-planken-humor van Maas.
Hadden in de Nederlandse editie veel personages namen die iets met vliegen en vogels te maken hadden, in deze versie zijn het (thriller)schrijvers die hun namen ‘lenen’ aan de karakters (Evans, McBain).
En voor wie meer wil weten over de verhouding tussen Maas en hoofdrolspeler James Marshall, leze ‘Buurman, wat doet u nu?’. Het handboek dat Maas schreef voor aankomende regisseurs.

avatar van xxERWINxx
link naar de dvd kom je bij een hele andere titel!

avatar van Lakte
Duke Nukem schreef:

Hier ben ik het met je eens!! Die scene vond ik ook erg slecht en hoorde totaal niet in de film thuis, Vond de rest van de film allemaal nog wel meevallen wel een beetje traag voor de tijd waarin hij werd gemaakt.

avatar van Earth
Aardige film. Ik heb me wel vermaakt. Maar die zogenaamde grappen, zeker aan het begin. Jammer. Je ziet dat de film vakkundig is gemaakt.

avatar van Left4Dead
Weinig inhoud. Redelijke cast die absoluut niks met het beroerde script lijkt te kunnen. Al is het verhaal dan al niet veel, de absolute dooddoener is de opgelepelde tekst direct van de autocue. Totaal geen gevoel wordt er getoond en vooral de momenten die als humor bedoeld waren schieten volledig lek.

Een regiedrama, het is zonde voor de cast waarin een aantal leuke namen voorkomen. Ook al vond ik het acteren in het origineel al als niet goed te omschrijven, ook hier dus idem dito. Dan ben ik bijna geneigd om te zeggen dat het aan de regisseur ligt. Ik ben sowieso al geen fan van Nederlandse films, maar ook uit deze internationale uitstap blijkt dat onze bodem niet veel groot talent voortgebracht heeft.

Een film die men met gemak over kan slaan.

avatar van SSeagal
Kijkt lekker weg. Besef wel dat het een zeer foute en onrealistische film is. In het origineel is het nog te slikken hoe mensen om het leven komen, dingen die een lift zou kunnen doen. In Down gaat het te ver, waardoor het nogal raar overkomt. Maar desondanks geweldig fout en op een eigen manier best grappig. 3*

avatar van Thiver
xxERWINxx schreef:
link naar de dvd kom je bij een hele andere titel!

Dat soort foutjes kun je hier doorgeven. Dat heb ik inmiddels gedaan.

avatar van BlueJudaskiss
Dankzij De Dick Maas Methode weer een keer bekeken en ik geloof zomaar dat dit mijn nieuwe favoriete B-film is. Vreselijk gespeeld en dialogen maar het heeft een heerlijk tempo en het ziet er prachtig uit. Half puntje omhoog naar 3,5*, en Maas' boek is nu eindelijk besteld.

Back to back gekeken met de lift.
Eerlijk gezegd op het zelfde niveau, hoewel deze wat grootser op gezet is.
Leuk bekende Nederlanders spotten, o.a. Angela Schijf, Joep Sertons e.v.a.
Slecht geacteerd door velen, maar blijft toch een leuke film.
Net als de lift 3.5 ster.
Leuk dat ie heel veel scènes letterlijk reshoot en andere scènes iets aanpast.
Zelfs de scène met de hand is terug, mooi uitgelegd in de Dick Maas methode.
Niet mijn favoriete Maas film, blijft Amsterdamned, maar toch geen flop voor mij.

avatar van Chainsaw
Dick Maas hoopte met Do Not Disturb en deze remake dat zijn Amerikaanse carrière in de lift zou zitten (ba-dum-tsss), maar helaas; hij ging Paul Verhoeven of Jan de Bont niet achterna. Als je Down vrij snel na zijn debuutfilm De Lift kijkt, valt vrij duidelijk op dat Down echt een heel ander soort film is, ook al is het verhaal nagenoeg hetzelfde. Alles is grootser opgezet, met als gevolg dat het ook een stuk minder charmant is. De film neemt zichzelf vooral iets te serieus. De hoofdpersonages zijn maar saaie wezens en het acteerwerk is vrij beroerd; met name van Naomi Watts zou je niet verwachten dat deze film uitkwam in de periode dat ze uitgroeide tot een grote naam. Maar goed, als zelfs mensen als Ron Perlman en Michael Ironside je film niet enorm opfleuren, dan doe je wel iets verkeerd. Het leukste aan Down zijn de momenten dat de film echt de mist in gaat, met wat belabberde eind jaren 90 CGI. Onbedoeld is de film daarmee nog best geestig, maar het is een veel te lange zit om leuk vermaak te zijn. Leukste feit is nog dat de film slechts een paar dagen voor 11 september 2001 uitkwam, maar ondertussen opmerkingen in het script heeft over een aanslag op het World Trade Center en Bin Laden.

2 sterren.