Down (2001)

Verenigde Staten / Nederland
Actie / Thriller

geregisseerd door Dick Maas
met James Marshall, Naomi Watts en Eric Thal

Wanneer een van de liften in het New Yorkse Millennium Building kuren begint te vertonen, wordt liftmonteur Mark Newman ingeschakeld. Na het eerste incident wordt journaliste Jennifer naar het gebouw gestuurd, op zoek naar een sappig verhaal. De Engelstalige remake van Dick Maas' klassieker "De Lift".

avatar van Duke Nukem
Slechte remake van de originele film De Lift. Bij de scène met die skater die in de lift gezogen werd (want dat doen liften die gaan denken in Amerika blijkbaar) had ik er al genoeg van, maar op het einde wordt het echt helemaal een Hollywoodfilm met veel politie op straat, ontploffingen en dies meer. In de originele film was er veel meer spanning en het was allemaal kleinschaliger en intiemer. Er was ook bijna geen muziek in de film, enkel het spannend synthesizer deuntje als er gevaar dreigde, zoals Tom de Haas het al omschreef:

Tom de Haas schreef:
Wat deze re-make miste is de geweldige soundtrack van het origineel. Die was te vergelijken met die van Jaws, iedere keer als het gevaar dreigde dan kwam dat kippenvel deuntje als voorbode.

wel een leuke remake.wist me wel te vermaken.

avatar van Quentin
Wordt ook op bluray uitgebracht door BlueUnderground, met audiocommentaar van Dick Maas en Willem de Beukelaar.

avatar van Earth
Beetje overwacht dat ze dit op blu ray uitbrengen, toch duidelijk minder dan de lift en amsterdamned.

avatar van Quentin
Zal wel een double bill met De Lift worden omdat ze daar geen (video) extra's voor kunnen vinden, behalve audiocommentaar. Er is sowieso veel meer beeldmateriaal van Amsterdamned, oa die making of van Hans Heijnen.

avatar van Earth
Ik hoop dat de Making of er ook op staat.

avatar van Quentin
Dit is trouwens de lokatie van het Millenium Building uit deze film: 1345 Avenue of the Americas - Wikipedia - en.m.wikipedia.org

De specialist
‘Down’ was het eerste , en ook enige, avontuur van regisseur Dick Maas.
Met een budget dat ruim veertig keer meer was dan dat voor ‘De lift’(15 miljoen tegenover 3,5 ton is dit tevens ook Maas’ duurste produktie. Door dit grotere budget zien de stunts er wat beter uit, maar dat maakt de film nog niet beter. Het acteerwerk van de gehele cast komt nogal kneuterig over. Het lijkt of de Amerikaanse acteurs niet overweg kunnen met de Nederlandse van-dik-hout-zaagt-men-planken-humor van Maas.
Hadden in de Nederlandse editie veel personages namen die iets met vliegen en vogels te maken hadden, in deze versie zijn het (thriller)schrijvers die hun namen ‘lenen’ aan de karakters (Evans, McBain).
En voor wie meer wil weten over de verhouding tussen Maas en hoofdrolspeler James Marshall, leze ‘Buurman, wat doet u nu?’. Het handboek dat Maas schreef voor aankomende regisseurs.

avatar van xxERWINxx
link naar de dvd kom je bij een hele andere titel!

avatar van Lakte
Duke Nukem schreef:

Hier ben ik het met je eens!! Die scene vond ik ook erg slecht en hoorde totaal niet in de film thuis, Vond de rest van de film allemaal nog wel meevallen wel een beetje traag voor de tijd waarin hij werd gemaakt.

avatar van Earth
Aardige film. Ik heb me wel vermaakt. Maar die zogenaamde grappen, zeker aan het begin. Jammer. Je ziet dat de film vakkundig is gemaakt.

avatar van Left4Dead
Weinig inhoud. Redelijke cast die absoluut niks met het beroerde script lijkt te kunnen. Al is het verhaal dan al niet veel, de absolute dooddoener is de opgelepelde tekst direct van de autocue. Totaal geen gevoel wordt er getoond en vooral de momenten die als humor bedoeld waren schieten volledig lek.

Een regiedrama, het is zonde voor de cast waarin een aantal leuke namen voorkomen. Ook al vond ik het acteren in het origineel al als niet goed te omschrijven, ook hier dus idem dito. Dan ben ik bijna geneigd om te zeggen dat het aan de regisseur ligt. Ik ben sowieso al geen fan van Nederlandse films, maar ook uit deze internationale uitstap blijkt dat onze bodem niet veel groot talent voortgebracht heeft.

Een film die men met gemak over kan slaan.

avatar van SSeagal
Kijkt lekker weg. Besef wel dat het een zeer foute en onrealistische film is. In het origineel is het nog te slikken hoe mensen om het leven komen, dingen die een lift zou kunnen doen. In Down gaat het te ver, waardoor het nogal raar overkomt. Maar desondanks geweldig fout en op een eigen manier best grappig. 3*