ad

Met onder meer: Bert Luppes en Huub Stapel

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 11 november 2010

Over Sint

"December 5 will never be the same..."

St. Niklas (Huub Stapel) is een in ongenade gevallen bisschop. Hij trekt in de middeleeuwen samen met zijn roversbende plunderend en brandschattend over het platteland. Als dorpelingen het recht in eigen hand nemen en de bloeddorstige Sint en zijn trawanten vermoorden, zweert Niklas wraak. Iedere keer bij volle maan op 5 december herrijzen Niklas en zijn bende uit de dood om zich te wreken. Deze sinterklaasavond is het volle maan. Frank (Egbert-Jan Weeber) en zijn vrienden worden op gruwelijke wijze geconfronteerd met Niklas en zijn bende.

imageimageimageimageimageimageimage

Alle Media

avatar van cor1946

cor1946

Wat een land film wordt niet uitgezonden ivm met zwarte pieten. Oo waar gaan we heen. Is wel een slechte film maar toch RTL laat me niet lachen met die kut programma's. van jullie. Leve Veronica.

avatar van The main man

The main man

anoniempje28 schreef:

Deze was helemaal niet boeiend , spannend of wat dan ook.

Wat mij stoort aan veel Nederlandse films , is dat je veel te veel kunt zien dat de film ook in Nederland is gemaakt , de omgeving is vaak maar saai , explosies en dergelijke zijn vaak allemaal zo kleinschalig en goedkoop gemaakt , dat trekt mij gewoon niet

Wat een onzin kraam jij uit.

Amsterdamned, oorlogswinter , Soldaat van Oranje waren bijvoorbeeld al 3 Nederlandse topfilms.

Ik kan er nog wel 30 opnoemen.

Er zijn Amerikaanse films die honderd miljoen dollar hebben gekost, en die slechter dan Sint waren.

Bijvoorbeeld Waterworld

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Ik dacht dat we dit jaar niet aan Sinterklaas deden?!

Niet bijster goed uiteraard, maar wat mij betreft wel een vermakelijk film. Een grappig verhaal wordt om de Sint gecreëerd, het ene nog smeriger dan anderen maar wel met grappige verwijzingen naar termen uit de echte traditie. Natuurlijk draait de film niet om goede dialogen en een kloppend verhaal, maar een hele aardige en best wel humoristische slasher/semi-griezel is het wel.

Het oude nostalgische beeld in het begin met Sinterklaas in Wie van de drie is best wel leuk, Caro Lenssen altijd bijzonder prettig te zien, en wat me dan erg opvalt is dat het 'koud' genoeg is om de sneeuw te laten liggen maar de acteurs is het niet aan te zien dat het koud is. Vooral Egbert Jan Weber in zijn truitje heeft nergens last van. Helaas gaat de film echt finaal overboord met de wijze waarop het bootje 'afgevuurd' wordt.

Aardig en best wel vermakelijk voor een keer, en met een beter einde had de film wellicht een krappe voldoende kunnen scoren.

avatar van bart007bond

bart007bond

Las ergens dat Maas misschien een vervolg gaat maken. Hoop het.

avatar van FunkStarr

FunkStarr

Degelijke film van eigen bodem. Het acteerwerk is ontzettend slecht en de special effects laten soms ook te wensen over (het blijft tenslotte een Nederlandse film) maar ondanks dat vermaakt de film wel. Niet zo goed als bijvoorbeeld een Amsterdamned en natuurlijk is het niet de bedoeling dit ook maar enigzins serieus te nemen, de hele film is eigenlijk enkel kolder.

avatar van survivorjm

survivorjm

Lachwekkend slechte film, maar dat is misschien wel haar charme. Vooral die achtervolging op dat dak is om te huilen zo slecht. Tegelijk heb ik wel zitten genieten van de klungeligheid.

De film is eigenlijk geen enkele ster waard maar omdat ik de lol er wel van in kon zien krijgt hij toch twee sterren.

Gewoon een lekkere Nederlandse nep film die klopt van geen kanten maar gewoon leuk is om te kijken. Zitten goeie Hollandse grappen in. Is eigenlijk niet heel eng. Het is typisch Nederlands, slecht geacteerd en slechte special effects maar dat maakt deze film dan ook wel weer leuk.

avatar van Vdk_Movie

Vdk_Movie

Voor Nederlandse begrippen een degelijke Dick Maas film. Blijft toch wel mijn favoriete Nederlandse regisseur.

avatar van jordandejong

jordandejong

bart007bond schreef:

Las ergens dat Maas misschien een vervolg gaat maken. Hoop het.

Script licht klaar. Zou top zijn inderdaad!

Ebenezer Scrooge

Sint van Dick Maas trok in het openingsweekend meer dan 100.000 bezoekers. Het was zijn een van zijn duurste films ooit, met een budget van 4.300.000 euro, 4 miljoen meer dan De Lift. De film ging in première op 31 oktober en tot Sinterklaasavond kwam er genoeg volk op af, maar daarna liepen de bezoekersaantallen snel terug en werd het aantal voorstellingen per dag gereduceerd. De teller bleef uiteindelijk steken op zo'n 335.000 bezoekers, wat op zich nog wel een succesje genoemd mag worden, maar men hoopte op veel meer natuurlijk. Had Maas de film misschien een paar weken eerder uit moeten brengen? Wie zal het zeggen? Aan publiciteit lag het in ieder geval niet, mede dankzij Johan Nijenhuis die zich ernstig zorgen maakte over de horrorsint op het filmaffiche en de emotionele schade die dat zou kunnen aanrichten bij al die tere kinderzieltjes. Ik vond het zo absurd dat iemand daar enig kwaad in zag dat ik bijna ging geloven dat Nijenhuis en Maas onder een hoedje speelden, maar zoiets is natuurlijk ook te zot voor woorden. Nee, Nijenhuis was bloedserieus.

Dat de film Sint zou gaan heten, daar was men al vrij snel over uit, al hadden de eerste versies Wild Geraas als titel. Die titel had ik ook wel goed gevonden eigenlijk. Zwarte Piet, wat doet u nu? had eventueel ook nog gekund.

Concept Art is van de Poolse artiest Mateusz Ozminski. Prachtige, duistere illustraties zijn dat trouwens. Je ziet daar veel van terug in de film, maar exact hetzelfde is het nu ook weer niet.

De film ziet er erg sfeervol uit, met mooie winterplaatjes van Amsterdam in de sneeuw. Bij de opnamen schijnt het extreem koud te zijn geweest, met temperaturen van soms wel 20 graden onder nul.

Amsterdam ziet er deze keer niet zo spectaculair uit als in Amsterdamned, maar dat de stad de muze is van Dick Maas moge duidelijk zijn. Zijn achternaam impliceert echter iets heel anders.

Er zitten een paar goeie schrikmomenten in de film en verder oogt het best donker, donker in overdrachtelijke zin. Sommige stukjes waren ook echt griezelig, maar het geheel had van mij nog wel wat griezeliger gemogen. Huub Stapel is bijna niet te herkennen en komt vrij (S)intimiderend over, vond ik zelf.

5 december zal nooit meer hetzelfde zijn.

avatar van Quentin

Quentin

Ebenezer Scrooge schreef:

Het was zijn duurste film ooit.

Dat is onzin natuurlijk.

Ebenezer Scrooge schreef:

De distributeur heeft de film uit de zalen gehaald omdat men boven een bepaald bezoekersaantal meer aan de producenten (Dick Maas en Tom de Mol) moest gaan uitkeren. A-Film had daar geen zin in en besloot om op de (destijds lucratieve) dvd-markt in te zetten. Kwam nog genoeg volk op de film af.

Ebenezer Scrooge

Ik heb de informatie uit 'Buurman, wat doet u nu?', die ik net heb uitgelezen. Lijkt me dat dat gewoon klopt, aangezien het geschreven is door Dick Maas zelf. Dus ik snap niet wat je hier nou komt zeuren?

avatar van Earth

Earth

Ebenezer Scrooge schreef:

Niet alles wat in zijn eigen boek staat klopt ook. Kijk maar eens naar de jaartallen van zijn films. Zijn duurste film was natuurlijk Down (2001), dat staat ook in zijn boek.

Ebenezer Scrooge

? Klopt, ik zie het net te staan. Mijn excuses. Heb mijn bericht ook maar meteen aangepast.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Ebenezer Scrooge schreef:

20 graden onder nul? Waar en wanneer is deze film opgenomen?

Ebenezer Scrooge

Haha, dat vroeg ik me ook al af. In de winter van 2009/2010? Was dat een strenge winter? Weet jij dat nog toevallig?

Of Dick Maas overdrijft een beetje, kan ook nog natuurlijk.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Even opgezocht. Er waren die winter (2009-2010) in De Bilt 5 nachten met strenge vorst (-10 tot -15 graden).

19 december: -11,5

7 januari: -10,0

8 januari: -10,7

26 januari: -10,1

27 januari: -11,1

In Amsterdam zal het zeker niet significant kouder zijn geweest dan in De Bilt.

Het enige dat die winter in de buurt van de 20 graden vorst komt is Deelen (relatief hooggelegen zandgronden van de Veluwe), met -18,4 op 19 december. Diezelfde nacht werd het -16,3 in Twente. De rest komt daar niet bij in de buurt.

Dick Maas zal wel overdreven hebben.

Ebenezer Scrooge

Gevoelstemperatuur zal hij wel bedoeld hebben, ligt bij mij ook vaak 10 graden hoger/lager.

avatar van Splinters

Splinters

Ebenezer Scrooge schreef:

Of Dick Maas overdrijft een beetje, kan ook nog natuurlijk.

We hebben deze eeuw niet eens een koude winter gehad, laat staan een strenge. Enkel winter 2010 kwam met ruim 93 H dicht in de buurt van de 100 H die nodig zijn om een winter als koud te classificeren. Neemt verder niet weg dat het in het winterhalfjaar hoe dan ook pokkekoud is in Nederland. ?

avatar van rondh

rondh

The main man schreef:

Wat een onzin kraam jij uit.

Ik kan er nog wel 30 opnoemen.

Bijvoorbeeld Waterworld

Ik vond Waterworld best ok eigenlijk. Amsterdamned vond ik minder. Maar ik vind wel dat je gelijk hebt. Het zijn flinke vooroordelen. Ook als je ziet hoeveel films er gemaakt worden in Amerika. En dat eigenlijk maar een klein gedeelte goed is, in verhouding.

avatar van The main man

The main man

Ben blij dat er ook mensen zijn die de Nederlandse films gelukkig wel waarderen.

Er zitten echt wel pareltjes bij.

avatar van eempag

eempag

Slechter dan slecht

avatar van simonfender

simonfender

Net weer even gezien: blijft een topfilm! Wordt langzamerhand ietwat gedateerd, maar ik blijf bij mijn 5!!!

avatar van Drifter

Drifter

Traditie, elk jaar weer een keer kijken en elk jaar weer geweldig. Script is geweldig, alternatief Sint verhaal wat helemaal klopt (hulde aan Dick Maas voor dit) en Huub en Egbert-Jan spelen het geweldig. En ook Bert Luppes en Ben Ramakers niet te vergeten.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Op zich steeds lovenswaardig om een horrorprent uit de lage landen te zien. Gebeurt toch te weinig. Geen verkeerde film en de insteek heeft wel iets waarbij een boosaardige Sint als soort vloek eens om de zoveel jaar bij volle maan ten tonele verschijnt.

Een film die moet gezien worden begin december uiteraard. Maar deze sterkte is om de gebruikelijke redenen ook zijn zwakte. Het is net zo herkenbaar omdat je zelf in zo'n sfeertje zit dat dergelijke films een extra dimensie krijgen. Dat is net zo met die melige kerstfilms. Die verliezen nog méér magie als je ernaar kijkt in de zomer.

Prima wegkijker met verstand op nul. Prima sfeersetting met een ondergesneeuwd Amsterdam. Het acteren vond ik niet geweldig en ook plotgewijs moet je er niet te veel bij stilstaan. Maar degelijk is het, "goed" toch net niet.

avatar van stratmans

stratmans

prima horror film met veel schrikmomenten, goed gedaan