Amsterdamned (1988)

Nederland
Actie / Thriller

geregisseerd door Dick Maas
met Huub Stapel, Monique van de Ven en Serge-Henri Valcke

Een psychopathische moordenaar maakt de Amsterdamse grachten onveilig. Hij duikt letterlijk op de meest onverwachte momenten en plaatsen op en maakt het ene na het andere slachtoffer. Er heerst een sfeer van terreur in de stad. Politiedetective Eric Visser gaat op zoek naar de moordenaar, maar het onderzoek schiet niet echt op. Tot Visser de hulp inroept van een duikersvereniging. Zo maakt hij kennis met de knappe Laura. Zijn nieuwe vriendin en zijn dochter komen uiteindelijk dichter bij de dader dan hijzelf...

avatar van speedy23
Dick Maas trekt alle spektakelregisters open in deze in en rond de Amsterdamse grachten gesitueerde thriller. Blikvangers zijn dan ook de vaak verbluffende stunts zoals de speedbootachtervolging in pure James Bond-stijl. De al te nadrukkelijke knioogjes naar andere genrefilms, zoals Jaws, én het banale scenario drukken uiteindelijk toch een beetje de pret...

avatar van otherfool
Leuk, maar de ontknoping is erg zwak.
Je zit je af te vragen wie nu de dader kan zijn, je zit maar te gissen en te gissen en op het laatste moment komen ze nog opdraven met een personage waar gans de film niet wordt over gesproken.

Dat vond ik ook een beetje raar (heb er overigens maar een spoilertje van gemaakt), maar verder wel genoten van deze pulp van vaderlandse bodem. De speedboat achtervolging is met veel bravoure in elkaar gezet, prima gedaan.

Spannend en onderhoudend onzinverhaaltje: 3*.

avatar van jumpstylemovie
goede film
je kan schrikken als je het niet ziet aankomen , soms ook als je al weet wat er gebeurt
huub stapel is gewoon altijd goed acteur
maar in flodder moet ie wel goed kunnen rijden haha
3.5*** van mij

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Nog best een geestig en amusant filmpje, zo voor tussendoor. De lekker dik aangezette moordpartijen stelen zonder twijfel de show, met het hoertje aan de brug met de toeristenboot en het mes in het luchtbedje voorop. Verder ook fijn dat de film zichzelf grotendeels van de tijd niet serieus neemt en het is dan ook niet aan te raden dit als kijker wel te doen. De film is onlogisch en verre van realistisch, maar daardoor wel juist een stuk vermakelijker.

Het script gaat jammer genoeg iets te ver in z'n 'zo fout dat het leuk is'. Met name de dialogen zijn erg slecht geschreven. Het acteerwerk is, mede door deze dialogen, niet van erg hoog niveau, ondanks dat er toch aardig wat grote namen in de film zitten (kan me niet herinneren ooit zoveel bekende koppen in één film tegen te zijn gekomen). Verder zijn de karakters erg saai, met name dat personage van Monique van de Ven sloeg imo nergens op en had er beter uitgeschreven kunnen worden. En dan is er nog de befaamde achtervolgingsscène. Op zich erg leuk, maar die had wel een héél stuk korter gemogen.

3 sterren.

Voor Nederlandse begrippen is dit best een goede actie/thriller. Op sommige momenten is hij best grof. Het verhaal is best goed en de film weet zelfs te boeien en is ook geregeld spannend. Goede gespeeld door Huub Stapel, en Monique Van De Ven.

avatar van HarmJanStegenga
Hey, beschuitlul!

De tweede klassieker die ik vandaag voor het eerst zag, ditmaals één van Nederlandse bodem. Eigenlijk vond ik deze film helemaal geweldig. Heerlijk fout allemaal, niet serieus nemen en genieten maar. Erg vermakelijk, grappig en bij vlagen zelfs spannend. Redelijk acteerwerk, niet van een al te hoog niveau, maar daar stoorde ik me eigenlijk niet aan, vond het wel leuk zo eigenlijk.

Het Nederlandse sfeertje doet er toch een extra schepje bovenop, voelt toch altijd weer een beetje anders aan. De grachten, terrasjes, straatjes etc. etc. De film barst van de geweldige quotes en heerlijke scénes, zoals het mes die door het luchtbed gestoken wordt, het masker van ''de dader'' zijn misvormde hoofd af en de geweldige achtervolging met de speedboten. Ik vond het allemaal meer dan leuk. Voor de rest vond ik alles prima gefilmd, de score is meer dan voldoende, het script dan minder misschien, maar serieus nemen doe ik deze film toch niet.

Gewoon een heerlijke wegkijker deze film, die me toch wel heeft verrast. Voor nu een hele dikke 3,5 ster, maar ik hoop 'm op dvd te kunnen krijgen, want deze moet ik gewoon hebben en snel! Als iemand me aan de dvd kan helpen, erg graag Waarschijnlijk komen die vier sterren nog wel, want daar zit de score nu heel erg dicht tegenaan.

avatar van Awake78
Gewoon leuke Hollandse actiefilm. Zeker voor die tijd. Ik weet nog dat ik na afloop met moeders vanuit de bioscoop naar huis liep langs de grachten, nou we waren doodsbang haha (was toen 12 jaar). Had zeker een bescheiden impact op het bioscooppubliek toendertijd.

Deze film als slecht bestempelen is slecht. Alleen kleine Tatum speelt zeer bedenkelijk (slecht).

avatar van Bottleneck
Vond het vroeger een doodenge film. Paar maanden geleden weer eens gezien en moet zeggen dat het bij vlagen toch best spannend gemaakt is met een paar klassieke scenes erin. Er zijn genoeg aspecten goed uitgewerkt zoals de score, de setting met die donkere grachten, het wapen en de killer zo'n duikpak is best scary en de beste man zelf ziet er ook niet zo gezellig uit.De typisch Nederlandse film-kneuterigheid vond ik nu wel irritant omdat het amateuristisch overkomt.

avatar van movie acteurs
Vroeger had het erg veel indruk op me gemaakt voor een Nederlandse film dan. Het heeft spannende scene's zoals de achtervolging met de Speedboot en de scene met het luchtbed op het water vond ik wat overdreven. Maar voor een Nederlandse film niet slecht dus 3,0.

avatar van Elineloves
Toen ik jong was deze film voor het eerst gezien, en ik heb dr slapeloze nachten van gehad... en was bang om op een luchtbed te gaan liggen, want stel je voor..
Een aantal maanden geleden deze film weer gezien. Minder spannend, maar wel nog steeds erg vermakelijk. Vrij over the top soms, maar dat maakt het niet minder goed.

avatar van morgan_freeman
Echt een heerlijke film, erg vermakelijk Zo af en toe was de spanning om te snijden, vooral aan het begin en bij die vrouw op dat luchtbed, echt gruwelijk Toch wel een klassieker van nederlandse bodem, en ik snap dat ook niet dat Amsterdamned zo'n laag gemiddelde heeft, hoort toch wel bij de beste 20 nederlandse films.

avatar van Vinokourov
Tof spektakelstuk hoor, maar dit is wel typisch zo'n film waarbij alle vooroordelen over Nederlandse films weer eens bevestigd worden. Daarom maar een magere 3 sterrenwaardering.

avatar van schram101
Bijzonder vermakelijke film van Nederlandese bodem. Oppervlakkige, houterige, neppe klote dialogen zoals we gewend zijn, maar het kon me weinig boeien. Vooraf was ik weinig enthausiast maar de film is eigenlijk gewoon hardstikke leuk. Af en toe zelfs een beetje spannend, de moord met het hoofd op dat anker en die op het luchtbed waren erg amusant. Ook de speedboot scene was vermakelijk.

Hoewel nergens top, wel erg vermakelijk en daarom een ruime voldoende.

avatar van Le Edzel
Zeker voor Nederlandse begrippen een redelijk goede, spannende film.
Waarschijnlijk komt dit beeld bij mij door mijn jeugdherrineringen.

Huub Stapel (Johnny Flodder ) doet het aardig, maar meen me te herrineren dat er ook een paar dramatische types in zitten.

Desondanks zitten er zeker goede/leuke scenes in (mes door het bootje, de achtervolging. Schrok me destijds ook dood door dat hoofd van de killer. Gedrochtje.

Kan er erg kort over zijn; leuk, vermakelijk filmpje van Nederlanse bodem mét spanning.

avatar van sinterklaas
Er zat maar 1 shot in Utrecht. Die "beschuitlul" scene. Wel overbodig om voor maar die ene scene naar Utrecht te gaan terwijl heel Amsterdam voor het grijpen lag.

Maar eindelijk, EINDELIJK heb ik deze dan eens op dvd. Ik had de film lang, heel lang geleden voor het laatst gezien (uitgerekend in de zomer van 2002) en toch zat ie wel vers in me geheugen. Nu van de week weer gezien en het was weer genieten geblazen in de wereld van Dick Maas. Amerikanen hebben al zoveel psycho's gehad in films en nu maakt Maas er iets creatiefs van om gewoon een Psycho in duikerspak in de Amsterdamse grachten te dumpen en gewoon aan het moorden laat slaan. (Na een moordende lift en daarna ook een moordende Sinterklaas 22 jaar later.) Ook het gore word niet geschuwt en de film blijft gewoon (vooral als het nacht is en die grachtenpsycho op de loer ligt) spannend. Overdag kunnen we genieten van de schitterende onliners en acteerwerk van Huub Stapel als Erik Visser met zijn partner Vermeer op sleeptouw. Ook Monique van de Ven was weer uitstekend en de arrogante dochter van Visser was ook wel grappig om te zien. en ook mocht Lou Landre net zoals in Lek weer de strenge hoofdcommesaris spelen. De Amsterdamse shots zijn ook fantastisch en actie en spectaculaire achtervolgingen zitten er ook in waaronder die prachtige speedboat race.

Moest ook erg lachen om dat stukje waarin die politiewagen door die draaiorgel heen reed.

Verder een van de betere Nederlandse films. Die Amerikanen lopen Amsterdamned maar af te kraken maar ik denk dat ze het gewoon niet konden hebben dat andere landen ook iets nieuws konden verzinnen.

Herzien na jaren en blijft opvallend gemakkelijk overeind. Vond het een erg vermakelijke film. Hier en daar wat voorspelbaar en zelfs cliche, maar de afwisseling van spectaculaire achtervolgingen, een niet onaardig giallo achtig verhaal en de nodige humor compenseren dit ruimschoots. Geniaal wordt het nooit, onderhoudend bijna de gehele speelduur. 3,75 gevalletje.

avatar van tommykonijn
Gistermorgen even gekocht bij Blokker, en gisteravond meteen bekeken. Ik had laatst al mijn stem verhoogd, wetende dat ik hem veel beter vond dan de stem die ik toen gaf, maar toen had ik hem maar voor de helft herbekeken Deze keer wel, en het is een erg mooie Nederlandse film. Typisch jaren '80 sfeertje en dat geeft de film ook een leuk uiterlijk. Het acteerwerk is goed, met veel bekende acteurs. Er zitten veel leuke of spannende scenes in. Eigenlijk die scene met de speed boot, de daaropvolgende in het riool en het einde natuurlijk waren wel de spannendste momenten van de film. De film verveelt niet, en ziet er, sowieso voor de tijd waarin de film gemaakt is, zeker goed uit. Ook best een leuke score. Kortom: een prima film van eigen bodem. Ik ben nu toch wel benieuwd naar de laatste werken van Dick Maas: Moordwijven en Sint.

avatar van jordandejong
Gisteren gezien op RTL 7, en het blijft een erg leuke film.

De cast is (op Huub Stapel na) af een toe wat houterig.
Amsterdamned bevat echter genoeg spanning, achtervolgingen en humor om interesant te blijven.
Het idee van een duiker die de Amsterdamse grachten onveilig maakt is natuurlijk geweldig. De film had wel wat meer gore gemogen.

De speedboot scene was (en is misschien nog steeds) buiten Nederlandse begrippen.

Erg knap gedaan allemaal.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Dick Maas is een goeie regisseur als hij de nodige middelen zou hebben. Waar hij bij De Lift nog voor de nodige sfeer kon zorgen met een simpele lift, werd het al moeilijker bij een actie/thriller als Amsterdamned. Huub Stapel doet het prima moet ik zeggen en de film kent zeker goeie momenten, maar het wordt evengoed afgewisseld met scènes die vooral lijden aan het budget en ook wel wat gedateerd zijn ondertussen. En misschien speelt het toch nog wat aanwezige verschil in de Vlaamse en Nederlandse filmwereld ook wat mee. Amsterdamned heeft voldoende potentie om er iets van te maken en is zeker niet slecht, maar kan helaas niet genoeg overtuigen. Een leuke wegkijker dus.

Een amusante, ontspannende en onderhoudende actiekrimithriller met psycho en horror-elementen. Het klapstuk is de spectaculaire bootachtervolging en verder zorgt Dick Maas, alhoewel het scenario mager is, voor meer spektakel. Het slot is absoluut verrassend.
Wel dacht ik bij regelmaat dat ik naar een veredelde aflevering van Baantjer zat te kijken.

avatar van Spetie
Erg leuke en amusante film van eigen bodem, waarmee Dick Maas na Flodder en De lift, wederom laat zien één van de betere regisseurs van ons land te zijn.

Het script heeft hier en daar wel wat mankementjes, maar doordat Amsterdamned zichzelf niet al te serieus neemt, is dat gelukkig geen ergerlijk punt. Huub Stapel zet een prima hoofdrol neer en daarnaast zitten er een hoop bijrolletjes en cameo’s in van bekende Nederlanders. Het is wel wat voorspelbaar, maar dat mag de pret niet drukken. Vooral de alom bekende achtervolgingsscène met de speedboten door de grachten van Amsterdam, is spectaculair en erg leuk om te zien.

Stiekem zitten er ook nog wel wat spannende momenten in, waarbij vooral het einde op dat gebied goed in elkaar zit. De soundtrack en aankleding zijn verder typisch jaren tachtig, maar wel passend bij de stijl van de film. Na bijna vijfentwintig jaar heeft Amsterdamned nog weinig aan kracht ingeboet en blijft ontzettend vermakelijke kost uit eigen land.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Knipogende cameo's.

Van de acteerprestaties hoeft Amsterdamned het niet te hebben, want die zijn met enige regelmaat onbedoeld lachwekkend. Maar het vermakelijkheidsgehalte is wederom hoog wanneer Maas opnieuw een griezelfilm met Huub Stapel presenteert. Al ligt hier meer de nadruk op actie en avontuur dan op thriller. De beroemde achtervolging door de grachten is kostelijk, inclusief de knipogende cameo's van Simon van Collem en Haanstra met zijn fanfare.

Goed.

avatar van Lennert
Pure pulp, maar het vermakelijkheidsgehalte is te hoog om hier niet doorheen te kunnen prikken. Monique van de Ven toonde op jongen leeftijd al niet te kunnen acteren, terwijl een hoop van de bijacteurs overduidelijk de toneelschool ook nog niet lang ontvlucht waren. Hier komt echter wel bij dat Huub Stapel badass is en de grachtenrace toch wel een hoogtepuntje uit de Nederlandse actiecinema genoemd mag worden.

Verder een hoop gescheld en platte dialogen bij een verder niet heel bijzonder verhaal over een moordende duiker in de Amsterdamse grachten. Het is allemaal niet heel expliciet of schokkend, maar de gimmick is intrigerend genoeg om te blijven kijken. Dit geldt overigens ook voor de kapsels en de kleding, die vanzelfsprekend allen absoluut niet meer kunnen vandaag de dag. Hetzelfde kan ook voor de afgrijselijke soundtrack gezegd worden.

Onder alle foutheid zit echter een zeer vermakelijke politiethriller/actiefilm met enkele spectaculaire stunts en fijne sfeervolle momenten. Het komt allemaal wel wat traag op gang, maar uiteindelijk blijft Amsterdamned nog steeds een leuke film die verder typisch in het platte Dick Maas stalletje past. De Flodders en Sint film zijn toch net iets meer over the top en daardoor ook iets leuker.

avatar van Fran
Heerlijke nostalgie. Natuurlijk, als ik terug kijk dan is het acteerwerk uitermate tenenkrommend. Maar dat maakt het eigenlijk alleen nog maar leuker. Als er van films een fout uurtje zou zijn op tv net zoals dat voor muziek op de radio is dan zou deze film daar zeker voor in aanmerking komen. Helemaal fout maar daardoor juist zo leuk. Met als hoogtepunt natuurlijk de scène van Leontine Borsato dobberend op haar luchtmatrasje.

Verder is er wel een bepaald donker sinister sfeertje die het toch wel spannend weet te maken. Vooral als men over de grachten langs de waterkant loopt en je niet weet wat zich daar in het water bevind dat je zou kunnen vermoorden maakt het toch wel spannend.

avatar van Ste*
Heb me kostelijk vermaakt met deze film uit mijn geboortejaar! Soms omdat het echt grappig of spectaculair was, soms door de lulligheid en de opmerkingen die vaak toch wel op de lachspieren werken.

Het is echt zeldzaam slecht geacteerd. Toch typisch, dat acteerstijltje in oudere Nederlandse films, met die vreselijke nasynchronisatie. Je zou zeggen, er worden professionele acteurs gebruikt die heus wel iets kunnen, maar waarom alles er dan zo lullig en opgelezen uitkomt is me een raadsel.

Er zitten wat leuke dingen in, zo is het begin met het lijk en de rondvaartboot best aardig gedaan, en natuurlijk alle achtervolgingen waar best nog wat serieus toffe actie bij zit.
En het plot lijkt zo klaar als een klontje, des te leuker dat er dan ineens toch nog een twist inzit op het einde.

Ja, m'n beoordeling groeide naarmate de film vorderde. Eng is het natuurlijk niet, grappig des te meer.

avatar van Insignificance
Leontien in het opblaasbootje. Toch gek. Die scène ging tergend langzaam in mijn herinnering, maar het is eigenlijk zo voorbij. Desalniettemin memorabel, zoals het er nog een paar heeft. Uiteraard die met de speedboats, maar die andere achtervolging, op de motor, is ook niet verkeerd.

Sowieso een erg aardig idee, een killer in de grachten. Toffe openingscredits met die Jawsy muziek en wat Maas met het eerste lijk uitspookt, geeft de film meteen het nodige krediet. Blijkt ook wel nodig te zijn, want alles bijelkaar laat het niet meer zo'n sterke indruk achter als voorheen.

Het valt vooral op als lompe, onbehouwen, Amerikaans aandoende mix van horror, thriller en actie, waarbij ook nog eens vrij gare komedie om de hoek komt kijken. Niet echt mijn kop thee wat Serge-Henri Valcke hieraan bijdraagt. Wel goed voor een lach is als dat draaiorgel doormidden gaat.

Niet vanwege enkele opnames elders, maar ik mis wel een beetje het gevoel van de stad die als personage dient. Daarvoor is de film te druk bezig met andere zaken. Zo zijn er nog wel wat dingetjes die schuren, maar op de een of andere manier blijft het een fijn filmpje. Met een beschuitlul.

avatar van tattoobob
De Hollandse klassieker wie heeft hem eigenlijk niet vroeger bekeken.
Destijds als jochie vond ik dit best een spannende film zeg.....daar blijft nu wat minder van over...het acteerwerk is niet al te best en de grimme vond ik ook al niet zo best....eigenlijk zou dit wel een filmpje kunnen zijn voor een remake.....toch nog drie sterren,komt overigens ook wel een beetje door jeugdsentiment.

avatar van RuudC
Toch wel weer een leuke film van eigen bodem. Ruim 25 jaar na het verschijnen van Amsterdamned zal er van de spanning weinig overgebleven zijn en voelt de prent vooral grappig kneuterig aan. Het acteerwerk is duidelijk van het niveau van de Nederlandse acteerschool. Grappig om te volgen, maar nergens is het goed. Zo ook de dialogen die af en toe een paar heerlijke scheldpartijen bevatten. Alle moorden vinden precies op de geplande en verwachte momenten plaats en de enige spanning die de film biedt is wie de moordenaar is en of (of wanneer) Huub Stapel met Monique v/d Ven tussen de lakens duikt. Het is voor mij de kneuterigheid en de humor dat me in Amsterdamed het meeste aanspreekt, al is de achtervolging inderdaad best goed.

avatar van baspls
"Ze hebben monsters van het water genomen."
> - "Het lijkt erop dat het monster hen genomen heeft."

Na De Lift wederom een geweldige film van Dick Maas. Amsterdamned is eigenlijk een soort Nederlandse Giallo met ook nog best wat actie.

Huub Stapel speelt een stoere politieagent die een vreemde moord in de kanalen van Amsterdam moet gaan oplossen. Hij speelde prima, wat beter als in De Lift. Ook leuk om Jules Croiset weer een keer te zien in een klein rolletje als de burgemeester. Serge-Henri Valcke en Monique van de Ven speelde ook prima. Zeker voor een Nederlandse film viel het qua acteerwerk reuze mee.

Wederom maakt Maas zijn eigen soundtrack en ik vond het weer heerlijk die analoge synthesizers. De muziek geeft de film een heerlijke atmosfeer en spanning. Ook dat liedje aan het einde van de groep Loïs Lane was wel grappig, lekker 80s.

Amsterdamned heeft een goed verhaal en is toch best wel onvoorspelbaar. Geweldig hoe Maas soms uit de duiker filmt, waarschijnlijk een beetje afgekeken van Jaws en The Evil Dead. Erg mooie beelden van het zomerse Amsterdam en geweldig hoe ze in de nacht-scènes gebruik hadden gemaakt van blauwe belichting.

Voor mij ook een positieve verassing waren de special effects en de actie. De legendarische speedboot scène was fantastisch. Kan liefhebbers aanraden om de making of te bekijken. Schijnbaar hebben er een aantal buitenlandse (voornamelijk Britse) mensen de special effects verzorgt. Zo heeft de film zelfs matté paintings van het zelfde team dat Superman: The Movie en Labyrinth heeft gedaan.

Zelfs de gore en make-up effecten (die helemaal door een Nederlands team zijn verzorgt) waren best goed gelukt.

Voor het budget van 6 miljoen gulden (= 2,72 miljoen euro) is het zeker niet slecht gedaan. Heb lang niet zo'n vermakelijke film gezien. Snap niets van de wat lage waardering in Nederland, dit is juist een van die gelaagde Nederlandse producties. Bovendien heeft de film de tand des tijds aardig doorstaan, ben stiekem toch wel erg benieuwt naar de extra minuten op de blue-ray.

Aanrader deze Nederhorror.

avatar van jeroentjuhhhhh
Geweldig! Zullen ongetwijfeld een goed aantal Italiaanse crime/giallo regisseurs zijn die met enige jaloezie naar Maas' Amsterdamned hebben gekeken. Ik moet De Lift ook maar weer eens opzetten (van zowel De Lift als deze wel vaak flarden op TV gezien), maar ik gok dat ik deze tot z'n beste werk kan benoemen. Wat een fantastische genre-film. Maas had goud in handen in onze prachtige hoofdstad, met een oersimpel maar minstens zo effectief scenario. Heeft alles wat een goede genrefilm nodig heeft. Strooit ook met de nodige humor en is allemaal fantastisch sfeervol geschoten. Voor velen is de achtervolging het logische hoogtepunt (suck on that, 007), maar voor mij is de opening van de film dat. Briljante intro!