Ronin (1998)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Misdaad

geregisseerd door John Frankenheimer
met Robert De Niro, Jean Reno en Natascha McElhone

In een wereld waarin niemand meer loyaal is en trouw kan worden gekocht, stelt IRA-agente Deirdre een team van huurlingen samen voor een geheime missie. Sam, Gregor, Vincent, Spence en Larry. De missie: het stelen van een geheimzinnige koffer, van wie en voor wie is onbekend, maar dat alle partijen bereid zijn om te moorden voor de inhoud is duidelijk.

Sean Bean is ook undercover (ik geloof via diezelfde man via wie DeNiro geregeld is) en dient er voor DeNiro meer credit te geven. In de koffer zaten blueprints voor nucleaire wapens.

avatar van Rogyros
DiamondsRealDeal schreef:

En hoe kom je aan deze wijsheid?

avatar van loneranger
Prima actiefilm waarin door zo'n beetje de hele cast goed geacteerd wordt. Vooral de autoachtervolgingen zijn een lust voor het oog.

Top-actiefilm, met een prachtige cast, met meerdere grote namen.
Ook het verhaal is prima, dat zich helemaal afspeelt in Frankrijk, meer bepaald Parijs en Nice.
De achtervolgingen door de straten, waar de film voor bekend staat, zijn angstaanjagend realistisch.
Had de film ooit al wel eens gezien en ben des te blijer dat ik hem nu op Blu-ray heb, genieten van de eerste tot laatste minuut !!

avatar van Fisico
Het was alweer een hele poos geleden dat ik deze Ronin nog eens zag. Leuke thrilller misdaadfilm met De Niro en Reno in de hoofdrollen. Leuke chemie tussen die twee. Zeer fijne auto-achtervolgingen in de straten van Parijs en Nice. Goede opbouw en sfeer. Eigenlijk is alles aanwezig om er een degelijke actieprent van te maken zonder veel poespas. Het is een film die nergens echt in uitblinkt of zich onderscheidt van een soortgelijke degelijke film. Onderhoudend dat wel, en doorspekt met de nodige dosis spanning en mysterie over de grijze koffer. Leuk om nog,eens terug gezien te hebben.

avatar van Gerlof1378
Mooi gemaakte actiefilm waar de vaart flink inzit, een groep ex soldaten krijgt in ruil voor geld de opdracht om een grijze koffer te bemachtigen wat niet zo makkelijk gaat. De cast met o.a. Robert De Niro en Jean Reno spelen goed en dat doet de rest van de cast ook. Vooral de vele spectaculaire actie scenes met shoot outs en auto achtervolgingen zijn om van te smullen. Al met al een strakke no nonsens gemaakte actieprent

avatar van pjutter
prima actiefilm + 0,5 ster voor de achtervolgingen

avatar van de grunt
Wat kan mij die koffer nou verrekken

TMP
Een actiefilm die best aardig begint, maar na verloop van tijd wat inzakt. Het verhaal heeft vrij weinig te bieden en de personages zijn ook niet heel boeiend. Een zeer behoorlijke cast, dat wel, maar alleen Sean Bean weet echt wat van zijn (bij)rol te maken. De film weet de aandacht op zich wel aardig vast te houden, maar je bent 'm zo weer vergeten.