ad

Met onder meer: Huub Stapel, Monique van de Ven en Serge-Henri Valcke

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 11 februari 1988

Over Amsterdamned

"The danger lies just below the surface"

Een psychopathische moordenaar maakt de Amsterdamse grachten onveilig. Hij duikt letterlijk op de meest onverwachte momenten en plaatsen op en maakt het ene na het andere slachtoffer. Er heerst een sfeer van terreur in de stad. Politiedetective Eric Visser gaat op zoek naar de moordenaar, maar het onderzoek schiet niet echt op. Tot Visser de hulp inroept van een duikersvereniging. Zo maakt hij kennis met de knappe Laura. Zijn nieuwe vriendin en zijn dochter komen uiteindelijk dichter bij de dader dan hijzelf...

imageimageimage

scorsese

Goeie film waarin de politie hun handen vol heeft aan een psychopatische moordenaar. Een mager plot, maar wel goed opgebouwd. Een paar spannende momenten (waaronder een prima speedboat-achtervolging door de grachten) en een flink portie (galgen)humor. Goed locatiewerk en het had misschien iets korter gekund, maar zeker wel vermakelijk genoeg voor 3.5 sterren.

DiDa

Vandaag de Blue Underground bluray ontvangen! Wat een beeld. Prachtige editie. Je ziet duidelijk verschil met de (geknipte) bluray van Dutch Film Works. Top label dat Blue Underground.

avatar van de grunt

de grunt

• 2028 stemmen

DiDa schreef:

Vandaag de Blue Underground bluray ontvangen! Wat een beeld. Prachtige editie.

Kan je de Blue Underground BR van De Lift ook van harte aanbevelen!

de grunt schreef:

Kan je de Blue Underground BR van De Lift ook van harte aanbevelen!

Die staat ook nog op mijn lijstje voor de verzameling! Thanks!

DiDa

Wat ik grappig vond is dat wanneer Erik en John een hapje zitten te eten ze het hebben over een oude zaak over een vermoorde quizmaster. Dat gesprek klinkt als Dick Maas' latere film Quiz.

Fisico (moderator films)

Ooit wel al eens gezien als ik het nu bekijk. Een aantal scènes kon ik me toch nog voor de geest halen. Eigenlijk wel een erg degelijke politiethriller van Dick Maas. Jammer dat ik niet alles goed kon verstaan - er waren geen ondertitels op de DVD beschikbaar, maar op zich belemmerde dit het kijkplezier niet.

Wat een scène die eerste moord! Ondersteboven gehangen aan een brug en wanneer het lijk de boot tergend langzaam raakt en wordt voortgesleept, worden bloedrode strepen achtergelaten op de ramen. Traumatiserend moet het geweest zijn voor die aanwezige kinderen.

Daarnaast nog een aantal erg fijne actiescènes met de auto-achtervolging, maar vooral de bootrace op de grachten was erg fijn om te volgen. Het leek wel James Bond. De sfeer zit ook goed. Beetje cynisch bij momenten, luchtig ook en het doel van vermakelijkheid wordt zeker bereikt. Toch ook wel wat moorden te zien in de film. Die griet in het opblaasbootje was ook een fijne. Het kat en muis spel blijft fijn om te volgen en het einde is misschien wat verrassend, want ik had een andere dader in gedachten. Fijn!

avatar van Bubblez

Bubblez

Fisico schreef:

Die griet in het opblaasbootje was ook een fijne.

Je herkende Leontien Borsato niet?

Bubblez schreef:

Je herkende Leontien Borsato niet?

Aha, de vrouw van

Als Vlaming (Belg) minder vertrouwd met de bekende Nederlanders (uit de boekjes). Het zal me hopelijk wel vergeven zijn Dank voor de toevoeging!

avatar van max cady

max cady

Fisico schreef:

Die griet in het opblaasbootje was ook een fijne.

Leontine Borsato (toen nog Leontien Ruyters) wist je dat?

max cady schreef:

Leontine Borsato (toen nog Leontien Ruyters) wist je dat?

De dame bij naam misschien wel nog, maar niet dat ze een rolletje had dus in Amsterdamned.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Twee rolletjes zelfs, ze speelt ook nog een serveerster.

avatar van Rotterdam@1

[email protected]

Taalgebruik is nodeloos grievend voor vrouwen hierboven: zo spreek je niet over vrouwen, nooit.

Melding van gemaakt.

avatar van mister blonde

mister blonde

Haha. Goed zo.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

[email protected] schreef:

Melding van gemaakt.

'Die griet was ook een fijne' bedoel je?

avatar van Rotterdam@1

[email protected]

BlueJudaskiss schreef:

'Die griet was ook een fijne' bedoel je?

Is toch geen hogere wiskunde? Overbodige vraag.

avatar van Simon Smith

Simon Smith

Benieuwd waar dit heen gaat .

avatar van jordandejong

jordandejong

Voor de zoveelste keer herzien, al was ik de vorige keer wel een stuk jonger, maar Amsterdamned blijft zijn kracht behouden.

Het Amsterdam van de jaren 80 wordt heerlijk in beeld gebracht. Maas voegt er een moordende duiker, een coole rechercheur, en bovenal erg veel actie aan toe: Top amusement. De actie mag er ook daadwerkelijk zijn. Achtervolgingen zijn in Maas zijn films vaak top, zo ook hier. Af en toe ook gortdroge humor, die soms werkt, en soms ook de plank misslaat. Dat mag de pret echter niet drukken want het blijft zijn volledige speelduur erg vermakelijk.

Het verraste me dat ik toch nog even schrok toen de duiker in het boothuis uit het water springt en Monique van de Ven vastgrijpt. Scene in het riool is eveneens erg sterk. Met Amsterdamned heeft Maas iets gemaakt wat tot op de dag van vandaag het meest in de buurt komt van een Giallo uit de lage landen. Blijft interessant. Overigens wel erg houterig geacteerd door iedereen, maar daar kijken we maar even doorheen.