Flodder 3 (1995)

Alternatieve titels: Flodder Forever | Flodder III

Nederland

geregisseerd door Dick Maas
met Coen van Vrijberghe de Coningh, Nelly Frijda en Tatjana Simic

Het 25-jarig jubileum van Zonnedael komt eraan en de buurtbewoners willen dit graag in stijl vieren. Tijdens de voorbereidingen voor dat feest willen ze graag voor altijd van die Flodders af zijn, zodat zij dit ook niet zullen verzieken.

avatar van Ajax&Litmanen1
De minste van de 3, maar nog altijd vermakelijk genoeg door de gevatte humor en de heerlijke karikature personages. Inhoudelijk vond ik de film zwak, met zowel een lovestory voor Ma Flodder als voor Sjakie, maar dat maakt een hoop ongein zoals de ME knokpartij gelukkig goed. De achtervolging in het begin was trouwens goed gefilmd, net als de enorme ravage in Zonnedael op het einde. Dat laatste deel was wel erg lekker en ook best grappig dat in tegenstelling tot deel 1 toen juist alleen de villa werd vernietigd nu de hele wijk eraan gaat, maar de villa wordt gespaard. Wel jammer dat de Neuteboompjes in het hele middenstuk ontbreken. Ik vind hen juist de leukste buurtjes, maar dat wordt op het einde van de film gelukkig wel goed gemaakt. De trilogie werd per film wel minder, maar ze zijn allemaal absoluut de moeite van het kijken waard en een bevestiging dat we in Nederland toch nog best geslaagde films kunnen maken. Al is het goed zoeken.

3* (was 3,5*)

avatar van Mr-Mcmovie
De minste van de trilogy, maar wel zeer leuk nog!

Ik miste Huub Stapel als johnny. Niet dat Coen van Vrijberghe de Coningh een slechte johnny is, maar voelt ook weer niet het zelfde.

avatar van Lakte
Een paar shots uit de achtervolgingsscène aan het begin van de film in de haven bijvoorbeeld dat de politieauto keihard moet remmen omdat er containers aan komen en als Johnny en Kees met de roze Chevrolet de pizza koerier om ver reden deden me heel erg denken aan enkele shots uit de achtervolgingsscène op het eind van Dirty Harry Magnum Force met de blauwe auto waar Clint Eastwood in zit en de politiemotor achter hem aan. Zou Dick Maas geïnspireerd zijn geweest door deze film toen hij die shots uitschreef ? Enkele shots uit Amsterdamned deden me ook al aan deze film denken.

avatar van filmofiel
Het aankijken niet waard, kinderachtig en super voorspelbaar zoals de overige films. Na 10 minuten had ik het wel gezien. Maas heeft gelukkig betere producties op z'n naam staan. Het is gewoon mijn genre niet.

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken,
Dit 3e deel is net zo goed als Flodder in Amerika! Leuk verhaal, leuke scenes en geweldig einde!
Blijft gewoon tijdloze films, je kan ze altijd weer bekijken, ik ben dan ook een erge fan van Flodder!
Ook het enige deel waarin we Tatjana helaas niet bloot zien...

Trouwens wisten jullie dat Ludo van GTST hierin meespeelt?
Deze film is onlangs opnieuw uitgebracht in een geremastered versie met mooi beeld en geluid.

Het is flodder 1 die ze uitzenden op rtl8 en niet deze.
Deze blijft ook leuk.

avatar van kleez
Dit is cultuurgoed! Dit is hét meesterwerk van de Nederlandse filmindustrie. Dit zou verplichte kost moeten worden voor elke basisschool!

Vanavond maar weer eens bekeken, dit is en blijft zo enorm cult! Ja ik ben een begin 30er, daar ligt het vast aan

avatar van Gang_Star
xxERWINxx schreef:

Trouwens wisten jullie dat Ludo van GTST hierin meespeelt?

Als jij Ludo uit Gtst noemt dan heb je volgens mij nog iemand anders gemist...
Marjolein Keuning (soapzus Maxime) speelt ook mee en is de dame die de cosmectica probeert te verkopen op die cosmetica party...

avatar van Gang_Star
Hoewel Huub Stapel de 'originele' Johnny is, is het vooral Coen van Vrijberghe de Coningh die voor mij de beste Johnny vertolker was. Daarmee ook een vooruitgang wat mij betreft en ook de toevoeging van Stefan de Walle als Kees is een vooruitgang. Nu is Kees een behoorlijke slungel waar hij eerder een bijdehand mannetje was, en dat slungelige werkt veel beter naar mijn idee. Ook leuk om te zien dat dit deel uiteindelijk verder ging met de serie, zo ook de entree van Hennie die nog een leuke grap met zoon Kees uithaalt. Terugkeer van opa, alhoewel hij toch was overleden nadat hij met zijn rolstoel vast kwam te zitten op het treinspoor in deel één en dus ook niet aanwezig was in Flodder in Amerika maar jammer dat uitgerekend de familie Neuteboom op vakantie gaat en daardoor nauwelijks in de film voorkomt. Qua doen en laten is het niet veel veranderd na twee eerdere films, maar Flodder 3 vermaakt ook nog wel degelijk en is dankzij de 'vertrouwde' cast net iets leuker dan deel twee. Mooi ook dat 'explosieve einde', wat weer het tegenovergestelde resultaat is van het einde van deel één.

avatar van Kondoro0614
En zo wil ik eigenlijk gelijk alles even op orde stellen en ik kwam er achter dat ik ook nog geen stem en mening had geplaatst op de derde film van de Flodders hier op MovieMeter, dus ik had die eigenlijk vrijwel direct na het eerste deel aan geslingerd. Ik moet wel eerlijk toegeven dat dit de minste van de drie is, neemt niet weg dat ik er nog steeds van heb weten te genieten en natuurlijk mijn favoriete stel kwam er in voor: Stefan de Walle en Coen van Vrijberghe de Coningh. Het is wel even omschakelen om Huub Stapel hier niet meer te zien maar zoals ik ook al zei bij het eerste deel vind ik Coen van Vrijberghe de Coningh toch wat herkenbaarder overkomen als Johnny en is dat ook de Johnny waar ik het liefste naar kijk.

Toch is de film misschien wat overbodig en het had allemaal ook gewoon in de serie getopt kunnen worden. We vieren hier vijfentwintig jaar bestaan van Zonnedael waar de buurt bewoners wederom besluiten dat de familie Flodder op moet zouten. Samen met de buurt gaan ze verschillende dingen na om de familie er uit te gooien waarna Ma Flodder weer verliefd word en zorgt dat ze het huis bijna kwijt zijn maar ook Sjakie die er in word geluisd door een ‘mooi’ meisje waar hij verliefd op raakt. Ze krijgen het huis terug maar de buurman gaat door het lint en laat een tankwagen los op het huis van de familie die het huis van de Flodder volledig mist maar de rest van de buurt wel helemaal plat legt.

Bijzonder? Nee totaal niet, want het had zoals ik al zei ook verdeeld kunnen worden in afleveringen van een nieuw seizoen. Daarbij is de film minder stout, je ziet hier en daar nog wel wat naakt en Tatjana die weer als nymfomane word neergezet maar voor de rest is het allemaal wat zachter. We zien geen leuke seks scene meer met de legendarische woorden ‘Buurman wat doet u nu’ of de incest die in de familie speelt, het is wat ‘familievriendelijker’ gemaakt. Dat was best jammer wat ik hield vooral van de grofheid in de films.

Dus ja, dit was zeker ten opzichte van het eerste deel minder maar slecht? Nee echt niet!