De Bende van Oss (2011)

Nederland
Misdaad / Drama

geregisseerd door André van Duren
met Sylvia Hoeks, Frank Lammers en Marcel Musters

Oss, jaren 30. Johanna van Heesch wil breken met de misdaad die haar omringt. Haar echtgenoot Ties valt, wanneer hij weer is vrijgelaten uit de gevangenis, terug in zijn oude gedrag. Hoe harder Johanna probeert te ontsnappen van de gruweldaden gepleegd door De Bende van Oss, hoe verder ze wegzakt in oplichting, prostitutie, doodslag en moord.

Goeie film,cast en mooi decor. De film boeide mij van begin tot het eind.

avatar van Keutul
Best een leuke film, gewoon ok. Ik vond het alleen wel jammer dat sommige acteurs slecht te verstaan waren, waarschijnlijk door het proberen nadoen van een accent.

avatar van VforVictor
Mwah behoorlijke tegenvaller, ook al had ik er niet veel van verwacht, tis veel te oppervlakkig allemaal, en van een echte bende was ook geen sprake, althans in de film niet.

avatar van Bond,TeBond
Vandaag 'ns rustig helemaal gekeken. Eindelijk 'n keer niet over 020;-P
Goede spelers, mooie sfeer. Effecten prima en zij mag er ook wezen!
4 sterren van deze jongen.

avatar van ILDIB
tikkie simpel allemaal maar zeker niet slecht. Over de accenten zullen we het maat niet hebben.

avatar van Dogie_Hogan
De Blu-ray is nu € 5 bij Blokker.

Het ziet er mooi uit de, decors en de wat bruinige tint. Verhaal boeide me niet genoeg. Onrealistische dingen zoals getuige zijn van een schietpartij en dan niet snel wegduiken of op z'n minst schrikken, hielp ook niet.

avatar van Robi
Heel Oss was voor de oorlog kennelijk één grote roversbende als het waar is dat de film gebaseerd is op waargebeurde gebeurtenissen en je dat echt mag geloven. Het levert in ieder geval een vermakelijke film op die goed en makkelijk wegkijkt en die ook van begin tot eind boeiend is. Een uitstekend spelende Sylvia Hoeks en Frank Lammers. Een film die me ook wel deed denken aan klassiekers uit de jaren 80 Nederlandse filmgeschiedenis qua sfeer. Maar wel met de kwaliteit en professionaliteit van de huidige Nederlandse films. Kortom, een goede film. Ik had wel de ondertiteling aan, en dat was volgens mij geen overbodige luxe.

avatar van Elchapo
Ook dit is weer een goede film van eigen bodem,4 stars

Tegenvaller, het decor zag er wel prima uit en de acteerprestaties waren ook niet slecht maar ik had verwacht dat het toch echt vooral over de bende van Oss zou gaan...dat gevoel kreeg ik er helemaal niet bij. Ben niet veel wijzer geworden over het ontstaan van deze beruchte bende en zijn leden. De moorden, roofovervallen en inbraken waar de bende zo berucht om was kwamen nauwelijks aan de orde.

Voornamelijk losse gebeurtenissen die elkaar in hoog tempo opvolgen, soort lange soap aflevering. En het enige karakter waar wat diepgang in zit en je sympathie voor ontwikkeld is die van Sylvia Hoeks. Zij maakt sowieso een hoop goed

Wat een slappe hap.

avatar van weerwolf79
Echte Nederlandse film. Slap verhaal, slecht acteerwerk, te lange speelduur.

avatar van loer
Zeker een goede film van nederlandse bodem. Ook al is het verhaal niet altijd even logisch: 3.5 ster....

avatar van centurion81
Staat dus op Netflix en er zijn ondertitels aanwezig, las hierboven hier en daar dat men hey ontbreken daarvan een gemis vond, dus ik dacht ik meld t ff ?

avatar van baspls
De Bende van Oss is voor Nederlandse begrippen een prima Misdaad-drama. Het acteerwerk is aardig en ook de aankleding kan er mee door. Wel was het wel heel erg grauw allemaal. Leek eerder op Rusland of een Britse industrieplaats in de 19e eeuw dan op Brabant begin 20e eeuw.

Ook heb ik mezelf - als bewoner van Regio-Nijmegen met voorouders en familie uit Oost-Brabant - behoorlijk zitten ergeren aan een aantal dingen. Allereerst spreken de acteurs niet het Brabants zoals dat in Oss gesproken wordt. Met name Sylvia Hoeks spreekt veel te zangerig.

Ik weet dat de film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal - althans het is een fictief verhaal gebaseerd op een boek over de zaak Oss - maar toch vond ik het slecht dat héél Oss als een stel louche misdadigers wordt verbeeld en katholieken als een stel schijnheiligen. Het geloof wordt als een betekenisloos, oppervlakkig iets verbeeld. Ik kan je verzekeren dat er in de dorpen van Oost-Brabant wel degelijk vrome lieden woonden en tot op zijn minst 1963 vrijwel iedereen onderdeel was van het Rijke Roomse Leven. Maar goed, ze laten ook zien dat die Protestantse Marechaussees allemaal NSB'ers waren en de "katholieke boeven" in het verzet zaten...

Ik vind dit - net als New Kids overigens - geen film die Brabant op een positieve manier belicht. Regisseur André van Duren komt uit Reek (in de gemeente Landerd) dus het zit hem in ieder geval niet in een typisch Hollands beeld. Ik snap natuurlijk dat dit soort spraakmakende verhalen eerder de aandacht van mensen trekken, maar zelf zou ik juist graag een film zien over het gewone (boeren)leven in het zuiden van Nederland vorige eeuw. Gewoon een mooi familie drama of zo. De beste films die ik tot nog toe heb gezien die zich afspelen in mijn omgeving zijn De Partizanen (over het verzet in Limburg) en Hemel op Aarde (over Limburg in de jaren '70, al vind ik die ook wat te negatief).

Nu goed, al met al een vermakelijke film die ook spannende momenten kent. Met name Lammers speelde goed en de muziek heeft terecht een gouden kalf gewonnen.

avatar van baspls

Nu kijk ik zelf altijd Nederlandse films met ondertiteling omdat Nederlandse acteurs altijd maar wat onduidelijk lopen te mompelen. Maar ik blijf me er oprecht over verbazen dat er zoveel Nederlanders zijn die Brabants of Vlaams niet verstaan. Naja, zelf versta ik dan weer helemaal niets van Fries, maar dat is dan ook een eigen taal.

leuke film met ondertitels

De tering, wat was die -snol- slecht te verstaan zeg. Ik heb het hele beginstuk gemist, omdat ik dat mens gewoon niet kon verstaan.
Neem dan betere actrices/acteurs of zet er dan een ondertiteling bij, denk ik dan.

Verder vond ik het een slappe film. Kan er niet meer van maken. Er was niks te zien over een bende. En het ging amper over de oorlog destijds. Het was eerder een romantische drama over een -snol- dat zwanger raakt en met meerdere mannen gaat. Laten we eerlijk zijn: het ging over haar, niet over een bende. Echt een zeer teleurstellende film.

AmazingPP schreef:
Tot mijn grote verbazing lees ik in dit artikel dat Hoeks een prijs heeft gekregen als beste actrice. In neem aan van blinde mensen, dat kan haast niet anders. Vreselijke actrice wat mij betreft...

Eens. Vind haar een verschrikkelijk wijf.

avatar van Lovelyboy
Redelijke Nederlandse productie rondom de gebeurtenissen van de Bende van Oss.

Beetje een beeld van ons kent ons, een machteloos politieapparaat, de nodige afrekeningen en veel donkere straatjes en smerige steegjes zoals we die van Peaky Blinders kennen, wordt aardig gebracht. Net als in de serie gebeuren de gemiddelde domme dingen van ongelukjes, eigenbelang, achterklap, complotjes en uit de situatie willen vluchten, tot de gebruikelijke druk en instorting. In dit geval ligt vooral de focus op de poging van Hoeks uit het wereldje te komen met de nodige tegenslag.

Veel bekende acteurs bekend van series, een Nederlandse productie dus de nodig sex doch wel opvallend dat het niet heel platvloers is, redelijk geacteerd vooral Hoeks is aardig maar Lammers overtuigd ook, maar het belangrijkste vind ik het tijdsbeeld, bepaalde achtergronden met de NSB, Rost van Tonningen, de kwalijke rol die de Marechaussee zou spelen, de prelude van WO2 die al duidelijk in het gevoel van de mensen te horen is, en de nasleep van het 'schandaal'. Vermakelijke en redelijk film, maar dat is het dan ook.

Goede film, goede karakters, puik verhaal.

avatar van Ebenezer Scrooge
Opnieuw gekeken afgelopen zaterdag en ik zag nu eigenlijk pas dat ie helemaal niet zo slecht is. De film ziet er visueel gezien mooi uit; de oude fabriek, de groezelige arbeidershuisjes, de spookachtige mistnevels in het bos. Oss heeft wel de naam natuurlijk. Toen al, maar nu nog. Ook het West-Brabantse St. Willebrord heeft min of meer zo'n zelfde reputatie, al wordt Willebrord ook gezien als een wielerdorp. Het Brabants is niet heel goed, maar echt storen deed het me niet, ik heb het erger gehoord.
Theo Maassen als corrupte politieagent Van Schijndel, heeft precies de goeie kop daarvoor haha.. Het is bij Theo Maassen altijd één van de twee: of hij speelt een zachtgekookt ei (Minoes, Het Geheim) of een stiekeme schurk (Zwartboek, TBS).
Wie denkt een film te zullen zien over de geschiedenis van de Bende van Oss, die overigens een periode bestrijkt van bijna een halve eeuw, komt toch enigszins bedrogen uit. Dat verhaal speelt zich meer af op de achtergrond. Hier gaat het over caféhoudster Johanna van Heesch (Sylvia Hoeks) die van haar gewelddadige man af wil die ze met behulp van boekhouder en consigliere van de bende Harry den Brock (Frank Lammers) laat liquideren, met alle gevolgen van dien.
Als geheel komt het niet echt Brabants op mij over, het is eerder een Brabant gezien door de ogen van een Hollander, hoewel de regisseur wel een Brabander is gek genoeg.

avatar van AniSter
Veel van gehoord en eindelijk een keer gezien. Ik het begin kwam het bij mij als een rommeltje over; waar gaat dit eigenlijk over. Daarbij waren de dialogen tussen Johanna en Ties soms niet te verstaan. Echter, naarmate de film vorderde vond ik hem steeds boeiender worden. Al met al van genoten. Tja, en aan de typisch Nederlandse elementen waar velen zich aan storen ben ik inmiddels gewend.

Gewoon een aardige film om een keer te zien. Verder niets bijzonders.