ad

Thriller / Drama | 95 minuten

Genre: Thriller / Drama

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Arno Dierickx

Met onder meer: Erik van Heijningen, Matthijs van de Sande Bakhuyzen en Sander van Amsterdam

IMDb beoordeling: 6,5 (703)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 10 januari 2008

Over Bloedbroeders

Een zwoele zomer in de jaren zestig. De 16-jarige Simon wil graag in de smaak vallen bij de steenrijke broertjes Arnout en Victor van Riebeeck. Zo komt hij vaak over de vloer op het kapitale landgoed waar Arnout en Victor wonen. Ze luieren, tennissen, draaien plaatjes en dansen met Arnouts mooie vriendin Frederique. Op de zolder van de enorme villa houden ze ondertussen hun maatje Ronnie verborgen, een kleine crimineel die op de vlucht is voor zijn vader en de politie. Zonder dat ouders of personeel ook maar iets doorhebben houdt hij zich daar schuil. Aanvankelijk vinden de jongens het allemaal wel grappig, tot Ronnie een last wordt en zij zelfs door hem gechanteerd worden. Hoe komen ze van hem af?

image

Victor van Riebeeck

Father Van Riebeeck

Mother Van Riebeeck

Father Bakker

avatar van Askikker

Askikker

Tegengestelde reacties op deze film.

Ik vond het acteerwerk dus juist weer erg sterk.

De begin jaren zestig sfeer was goed uitgewerkt, meestal ontdek ik veel fouten in dit soort films.

Zo is bv. die Sparta goed gecast; een GD 50 uit 1958, al vond ik die televiesies bij het pandjeshuis wel weer wat vreemd voor begin jaren zestig, en die slingergrammofoon weer wat te ouderwets voor dit ''moderne'' huishouden.

De homo erotische scene vond ik prima, maar wat de hel had ie nou voor functie?

scorsese

Uitstekende film waarin drie vrienden een vierde helpen onderduiken als deze een brommer heeft gestolen. Gebaseerd op een waargebeurde zaak begin jaren '60. De personages en hun onderlinge (machts)verhoudingen zijn goed en geloofwaardig neergezet. Ook als de situatie langzaam steeds grimmiger wordt. Verder een goeie casting.

avatar van Drs. DAJA

Drs. DAJA

Askikker schreef:

De homo erotische scene vond ik prima, maar wat de hel had ie nou voor functie?

Motivatie voor de moord! Dat wou ie graag geheim houden/wegdrukken.

avatar van Fran

Fran

• 1953 berichten

Tja, ik weet het niet. Ik werd niet echt gepakt door de manier waarop het verhaal werd weergegeven. Pas vanaf het moment dat ze Ronnie vermoorden vond ik het pas spannend worden maar tot aan dat punt heb ik me best zitten vervelen. Het spel overtuigde me ook totaal niet. Behalve Ronnie, die kwam wel heel overtuigend over als mishandelde jongen die naar de rest van de wereld uithaalt en daardoor bloedirritant is voor zijn omgeving.

Het blijft voor mij wat op de vlakte. Op zich word er wel uitgelegd waarom de moord word gepleegd maar ik vind dat het behoorlijk op de vlakte blijft. Het homo aspect bijvoorbeeld. Dit is onder andere een grote reden voor de grote broer (naam even kwijt) om Ronnie om te brengen maar er word maar een seconde aan gespendeerd. Ook de mate in hoever Anton geobsedeerd was door de 2 rijke broers was wat vlak.

Alles bij elkaar vind ik het gewoon een nèt niet film.

avatar van Askikker

Askikker

Drs. DAJA schreef:

Motivatie voor de moord! Dat wou ie graag geheim houden/wegdrukken.

Kikka snappa! Thanks

avatar van Pelagatti

Pelagatti

Nee het zat er bij deze film gewoon niet in. Geen echte spanning, meer een luchtig doch soms vreemd sfeertje die mij niet echt kon grijpen. Ik kon de jongens ook totaal niet serieus nemen in hun rol wat duidt op mager acteerwerk en slechte chemie onderling.

Alleen Arnout stak er nog wel bovenuit. Simon was daarentegen soms tenenkrommend, die jongen moet niet acteren... dat kan hij niet. Tenminste niet in Bloedbroeders. Om het dan nog maar helemaal af te maken Ronnie was gewoonweg lachwekkend Nee het oogde als een bij elkaar geraapt zooitje!

avatar van krabat

krabat

Akelige film die me een naar gevoel geeft. Op zich dus wel een compliment, maar ik mis toch een hoop. Het prachtige decor en enkele goeie scenes maakten het een prima film. Waar ik alleen een hekel aan heb zijn films die eindigen met enkele zinnen over hoe het de hoofdpersonen verder verlopen is... Hadden ze in dit geval best mogen verfilmen.

avatar van Movsin

Movsin

Een bravo voor de sfeer van cynisme die de makers in de handeling en de acteurprastaties hebben helpen leggen.

Dit komt evenwel niet onmiddellijk tot uiting, zodanig zelfs dat in de beginne story en karakters niet bepaald aanvaardbaar overkomen.

Verandert wel naarmate de tragiek van de situatie toeneemt.

Degelijk werk.

avatar van ipman-99

ipman-99

"Gebaseerd op een echte zaak." ... " !!!

Heel aardig !!! Gebaseerd op waar gebeurde feiten waarin we 4 jongeren volgen, en

waar duidelijk de machtsverhoudingen worden weergeven !

De acteerprestaties met de nodige tragiek zijn mooi en dramatisch weergeven.

De film neemt een langzaam tempo aan (positief bedoelt) ..., waardoor het dramatische gedeelte mooi tot uiting kwam ! Het sfeertje was duidelijk aanwezig ... !

Prima Nederlandse Drama film !

avatar van Fransman

Fransman

Uitstekende film. Heb me er prima mee vermaakt. Kwam eigenlijk niets tegen waar ik me aan heb zitten ergeren, en dat is nogal snel bij mij. Overtuigend verhaal, vol sfeer, prima casting en acteerprestaties die er zijn mogen. Wel een tikje aan de trage kant. Maar dat heeft dit verhaal ook wel nodig. Wat ik zo knap vond, is dat er absoluut niet vanaf het begin naar het schokkende einde wordt toegewerkt. Het kan namelijk alle kanten op. Ronnie kan zich zelf aangeven, aanmonsteren op een schip, bij het Vreemdelingen Legioen. Pas als niets lukt, kom je ook als kijker vanzelf uit bij de ultieme oplossing.

Het aardige is, vanaf het allereerste begin weet je al, dit zijn vier hele foute jongens. Met uitzondering van Simon misschien. Maar ook daar kun je je in vergissen. Gruwelijk zoals ze dat meisje behandelen. Ik heb me heerlijk laten meeslepen en me kwaad zitten maken op dat tuig.

Chapeau Arno Dierickx.

avatar van boemboem27

boemboem27

was maar weinig spannends aan.

het laatste half uurtje heeft de film enigszins wat opgevijzeld.

maar verder waren ook de acteerprestaties aan de magere kant.

we hebben 'm gezien maar niet voor herhaling vatbaar

avatar van Ted Kerkjes

Ted Kerkjes

Het acteerwerk vond ik weinig soeps en het verhaal vond ik op veel punten onduidelijk. Ik stem nog niet, want ik was nogal moe bij het kijken van deze film, dus wellicht dat het aan mijn concentratie heeft gelegen.

avatar van Indiana007

Indiana007

Erg interessante film

Goed geacteerd, spannend.

2 x gezien en ga hem zeker nog vaker zien.

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Een redelijk interessante film. Ik vind het acteerwerk niet uitstekend en het verhaal is niet helemaal mijn ding. Soms vond ik het best spannend en het feit dat het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal, maakt het voor mij iets beklemmender. Een kleine voldoende (6). 3*