Nachtrit (2006)

Nederland
Drama / Thriller

geregisseerd door Dana Nechushtan
met Frank Lammers, Fedja van Huêt en Peggy Jane De Schepper

Nachtrit gaat over de jonge taxichauffeur Dennis (Frank Lammers). Wanneer hij in de hoop zijn droom te verwezenlijken, zichzelf tot zijn nek toe in de schulden steekt, raakt hij niet alleen verstrikt in een crimineel netwerk maar verliest hij ook alles wat hem lief is. Er ontvlamt in hem een allesoverheersend wraakgevoel. Oorlog in de straten van Amsterdam.

Wel aardig, maar erg hard en zwaarmoedig...

Briljante nederlandse film.

Hoop dat deze nog eens een bluray release krijgt, verdient het zeker.

avatar van Insignificance
Interessant onderwerp dat ook wel een paar leuke scènes oplevert, zoals het van binnenuit gefilmde geweld jegens een taxi. Best aardig. Toch is de manier waarop Dennis zich in de nesten werkt, te kaal om olie op het vuur te krijgen. Met name ergens halverwege, wanneer er in een mum van tijd zomaar enkele cruciale beslissingen doorheen gejast worden. Ook niet een karakter dat, ondanks z'n droopy uitstraling, erg veel sympathie opwekt.

Sowieso lopen er nogal wat vervelende figuren rond, alhoewel de prijsvechters nog wel eens leuk uit de hoek komen. Net zoals Van Huet het heel aardig staat te doen, maar de privé beslommeringen maken het er uiteindelijk ook niet echt pakkender op. Eerder gestuurd. De taxi oorlog had zich wel geleend voor iets gewichtigers, dit heeft in ieder geval niet zoveel om het lijf. Dan doet zo'n slotscène, die op zich best goed kan zijn, ook niet veel meer.

avatar van daxclusive
_Casper_ schreef:
FIlm voor 1 euro bij bart smit gekocht, best goeie film.. ik miste alleen toch een beetje de spanning in de film.. Maar zeker leuk om gezien te hebben de film
3 sterren

Sluit me hierbij aan!!

avatar van SnakeDoc
Spannende film, met prima Amsterdams sfeertje. Ben geen groot fan van Lammers, maar hij doet het hier zeer redelijk.

avatar van popcorn en cola
Prima NL-film, leuk die herkenbaarheid. Frank Lammers doet het ook weer goed, toch wel veelzijdig deze man. In Rundskop Rundskop (2011) vond ik hem ook zo goed.

avatar van Al DeNiro
Goede sfeer en realistische kijk op taxi wereld/oorlog. Verder is acteerwerk top en gaat er veel dreiging uit van de twee kale broers.

avatar van moviemafketel
Sterke film van Nederlandse bodem. De cast is overall erg sterk. De bodyguards van Jan hebben precies de juiste koppen. Film blijft spannend en werkt naar een onafwendbare climax toe. Frank Lammers vind ik altijd een fijne acteur en ook hier speelt hij weer erg goed. Zeker een aanrader!

avatar van Spetie
Een goede Nederlandse film, die ik toevallig vorige week op televisie meepikte.

Ik heb het nieuws over die taxioorlogen van jaren geleden altijd wel interessant gevonden en deze Nachtrit geeft daarvan een aardig beeld. Ik moet zeggen dat Frank Lammers hier prima staat te acteren. Hij komt steeds verder in de problemen, maar ik had zeker wel sympathie voor zijn personage.

Het beeld dat geschetst wordt is redelijk boeiend, met tussendoor een paar sterk geschoten nachtelijke scenes. Wel jammer vond ik het hele gedoe rondom zijn broer en vrouw, wat een driehoeksverhouding opleverde, maar wat dan weer niet zo bijster interessant was.

Maar al met al zeker niet slecht. Vooral Lammers overtuigt in een soort van rol, die ik nog niet eerder van hem zag.

avatar van moviemafketel
Lammers al gezien in de Dominee dan Spetie? Vind hem daar namelijk ook erg sterk acteren.

avatar van Spetie
Dat is toevallig de andere film, die ik ook vorige week heb meegepakt op televisie.

Ja, daar vond ik hem ook goed in spelen. Mijn recensie daar volgt nog.

Een volwassen, verfijnde, grimmige thriller over macht en hebzucht en tevens een indringend portret van een taxirijder die slachtoffer werd van het afschaffen van het vergunningenstelsel en van twijfelachtige spelletjes. Frank Lammers zette een hoofdpersoon van vlees en bloed neer.

Aardige film alleen einde blijft een vraagteken. Jammer.

Redelijke Nederlandse film.
Soms wel een beetje langdradig, maar de prestatie van de hoofdrolspeler maakt veel goed.

avatar van Kuwiel
Prima Nederlandse film. Acteer prestaties boven verwachting goed. Prima actueel verhaal
( Taxioorlogen) .Ook heerlijk die Amsterdamse humor , die ondanks de spanning , prima tot zijn recht komt ! Wel een btje einde met een vraagteken.
Voor mij een Nederlandse topper.

avatar van K. V.
'k had deze al een tijdje liggen en me er nu ook eens aan gewaagd. 'k had niet echt verwachtingen bij deze film, maar vond het toch wel een goeie film. Het verhaal boeide me wel, mede door de overtuigende acteerprestaties.
Gelukkig had de dvd ondertitels, want het was toch een soort Nederlands dialect die af en toe iets moeilijker te volgen was.
Verder zat de speelduur wel goed, niet te lang en niet te kort.
De film had 'k destijds voor 1euro gekocht, maar daarom niet minder de moeite om te bekijken.
Geen topfilm, maar toch zeker het bekijken waard.

Gijs2
Best een aardige film met een goed, boeiend onderwerp.

avatar van Elchapo
Briljante film,frank lammers is gewoon klasse....4.5 stars.

avatar van Phantasm
Goede Nederlandse speelfilm, Boeiend en prima geacteerd.