Bloedbroeders (2008)

Nederland
Thriller / Drama

geregisseerd door Arno Dierickx
met Erik van Heijningen, Matthijs van de Sande Bakhuyzen en Sander van Amsterdam

Een zwoele zomer in de jaren zestig. De 16-jarige Simon wil graag in de smaak vallen bij de steenrijke broertjes Arnout en Victor van Riebeeck. Zo komt hij vaak over de vloer op het kapitale landgoed waar Arnout en Victor wonen. Ze luieren, tennissen, draaien plaatjes en dansen met Arnouts mooie vriendin Frederique. Op de zolder van de enorme villa houden ze ondertussen hun maatje Ronnie verborgen, een kleine crimineel die op de vlucht is voor zijn vader en de politie. Zonder dat ouders of personeel ook maar iets doorhebben houdt hij zich daar schuil. Aanvankelijk vinden de jongens het allemaal wel grappig, tot Ronnie een last wordt en zij zelfs door hem gechanteerd worden. Hoe komen ze van hem af?

Nieuwe Nederlandse speelfilm BLOEDBROEDERS
Geïnspireerd op de roemruchte Baarnse moordzaak uit 1961

Deze week starten de opnames van de nieuwe Nederlandse speelfilm BLOEDBROEDERS. Deze psychologische thriller, het speelfilmdebuut van regisseur Arno Dierickx, is geïnspireerd op de beroemde Baarnse moordzaak die begin jaren ’60 plaatsvond. De moordzaak en de daarop volgende rechtszaak domineerden destijds maandenlang het nieuws in binnen- en buitenland. De opnames (21 draaidagen) vinden plaats in o.a Huys ten Donck in Ridderkerk, Haarlem en Woerdens Verlaat.
Setbezoek mogelijk.

BLOEDBROEDERS vertelt het verhaal van Simon, die er alles voor over heeft om deel uit te kunnen maken van de wereld van de steenrijke broertjes Van Riebeeck. Door met hen samen een moord te plegen denkt hij dat ze vrienden voor het leven zullen worden.

De regie is in handen van Arno Dierickx (o.a. telefilm Zinloos, de bekroonde single play Maria Op Zolder en de televisieseries Vuurzee en Deadline (VARA)). Het scenario is geschreven door Bert Bouma (Hotnews , Ernstige Delicten, Hartslag) en Jan Bernard Bussemaker (IC, Hartslag).
Hoofdrollen zijn weggelegd voor Matthijs van de Sande Bakhuyzen (Afblijven!), Sander van Amsterdam, Derk Stenver en Erik van Heijningen.
Andere rollen in de film worden o.a. vertolkt door Pierre Bokma (De Uitverkorene, Cloaca), Betty Schuurman (Karakter en De Tweeling) en Raymond Thiry (Langer Licht). Caroline Spoor, bekend uit Goede Tijden, Slechte Tijden maakt, nadat ze in Antonia een kinderrol vertolkte, in BLOEDBROEDERS haar volwassen speelfilmdebuut.

BLOEDBROEDERS maakt deel uit van het Telefilmproject 2007. De film wordt geproduceerd door Rinkel Film & TV (Van God Los en Off Screen), in coproductie met de AVRO en ZOO Pictures Rotterdam. De film is gefinancierd door het Ministerie van OC&W, het Stimuleringsfonds, het CoBO fonds en Rotterdams Fonds voor de Film.

Een deel van deze film is opgenomen in mijn woonplaats: 'Ridderkerk'. Heb nog een tijdje staan kijken toen ze aan het schieten waren op de dijk.

Die trailer is trouwens vet. Wel van de beduidend slechte beeldkwaliteit. De buiten locaties herken ik ook. Het huis wat je in het begin van de trailer is: 'Het huys ten Donck' in Bolnes, ben daar in de zomer met basketballerke nog even gaan kijken. Toen draaiden ze binnen.

Geen onaardige trailer. Ben benieuwd...

Lijkt me een mooie kleine film. Maar wel met de nadruk op klein.

avatar van Quentin
Neem aan dat de persoon onderaan op de poster Ronnie is, vraag me af of Ronnie een mongooltje is of dat het aan mijn gezichtsvermogen ligt.

Evil Empire schreef:
Lijkt me een mooie kleine film. Maar wel met de nadruk op klein.

Is dan ook een telefilm.

Quentin schreef:

Gezien de trailer niet, toch maar hij wel een gelijksoortige fysieke indruk (vooral op de poster).

Wouter schreef:

Is dan ook een telefilm.

Trok Het Schnitzelparadijs zich ook niks van aan.

Evil Empire schreef:

Trok Het Schnitzelparadijs zich ook niks van aan.

Zo is het.

Eerste (korte) recensie in Preview.

avatar van Quentin
Preview recensies zijn altijd zo nietszeggend.

Deze is voor een previewrecensie best streng, toch?

avatar van Quentin
Ja, normaal is het gewoon een uitgebreide synopsis waarin enkel wat positieve dingen worden uitgelicht.

avatar van raymon
mooi trailer en een geweldige trailer!

avatar van mikey
Nou waarschijnlijk niet mijn smaak: lijkt me funny games-achtig.

Quentin schreef:

Wrrs aan je gezichtsvermogen vriend.....

Erik van Heijningen?

Klopt

Leuk. Hoe oud ben je eigenlijk?

Quentin schreef:
Preview recensies zijn altijd zo nietszeggend.

Ik vind ze juist erg duidelijk. De smaak van de Preview komt evenvaak wel als niet overeen met de mijne, maar de reviews vind ik altijd een duidelijke hint of de film wel of niet iets is wat mij trekt. Tevens maken de reviews me warm voor films waar ik normaal geen aandacht aan zou besteden. Ben dan ook erg blij met m'n abonnement
Bloedbroeders lijkt me, mede door de review, wel aardig. Het plot is in elk geval interessant genoeg en de poster vind ik een van de betere Nederlandse posters van de afgelopen tijd.

Mooi geschoten drama met uitstekend spel (al steelt niet één van de jongelingen de show, maar is het Pierre Bokma in een bijrol die werkelijk iedereen wegspeelt), een prachtige art-direction, dito muziek en een adembenemende en innemende ontknoping. Helaas is het scenario niet helemaal in balans (zo gaat het in het begin wel allemaal erg snel, daarna een tijdje juist iets te traag en worden er op psychologisch vlak wat rare sprongen gemaakt) en eindigt de film nogal uit het niets. Positieve gevoel overheerst en zeker een film om nog een keer te kijken; is het niet om de overheerlijke sfeer die de film uitstraalt, dan is het om de band tussen de 'bloedbroeders' beter te kunnen analyseren.

Héle dikke 3½ (met kans op meer).

avatar van sinterklaas
Trailer gezien. Lijkt me een mooie film. Ik denk ook dat dit een telefilm word.

Dat is het ook, hij wordt alleen wel uitgebracht in de bios.

sinterklaas schreef:
Ik denk ook dat dit een telefilm word.
?

Quido schreef:

Héle dikke 3½ (met kans op meer).

Heb je hem al gezien dan?

Vanavond Pierre Bokma en Matthijs van de Sande Bakhuyzen in De Wereld Draait Door.

SSS
Dit lijkt mij een goede Nederlandse film ná Dennis P. én voor TBS.