De Aanslag (1986)

Nederland
Oorlog / Drama

geregisseerd door Fons Rademakers
met Derek de Lint, Monique van de Ven en Marc van Uchelen

De Tweede Wereldoorlog loopt op zijn einde. Bij een verzetsdaad wordt een NSB'er doodgeschoten. Het dode lichaam wordt door de buren van de 12-jarig Anton Steenwijk voor zijn huis neergelegd. Bij de daaropvolgende wraakactie is de jongen getuige van de dood van zijn ouders en broer. De traumatische gebeurtenis zal Anton nooit meer loslaten. Ook niet wanneer hij inmiddels arts is en trouwt met een vrouw die het evenbeeld is van de vrouw die hij in de dodelijke nacht ontmoette in de gevangenis. De aanslag blijft als een rode draad door zijn leven lopen. Zo ontmoet Anton tijdens relletjes in Amsterdam in verband met de Hongaarse opstand in 1956 de zoon van de vermoorde NSB'er. Tien jaar daarna loopt hij de verzetsman tegen het lijf die de daad pleegde. De ontknoping van het verleden komt wanneer hij in 1983 zijn oude buurmeisje ontmoet. Zij vertelt Anton waarom het lichaam van de doodgeschoten NSB'er destijds in zijn voortuin belandde. Is daarmee de cirkel rond en kan Anton eindelijk berusten in wat er gebeurde?

avatar van tommykonijn
tommykonijn schreef:
Ik heb het boek nog niet helemaal uitgelezen, dus ik wil er best t.z.t. nog eens op terugkomen, maar tot nu toe al (en ik ben ongeveer op de helft) is dit de meest letterlijke verfilming die ik heb mogen aanschouwen.

Inmiddels al een tijdje uitgelezen, en die mening blijft staan. Er zijn uiteraard wel kleine verschillen, maar volgens mij is het script wel, letterlijk, met het boek ernaast geschreven. Nog nooit zoveel dialogen zó letterlijk horen terugkomen in een verfilming. Mooi dus dat de film ook tevens een hulde aan het boek en Mulisch is.

avatar van SnakeDoc
Tisik schreef:
Dat het als boek werkt kan ik nog inkomen, maar als film was het toch een serieuze ontgoocheling. En wat een lamentabele acteersprestaties, tenenkrullend!

Ik ken het boek niet, maar vond het verhaal totaal niet boeiend en net als jou de acteer prestaties bijzonder tegenvallen. Vond trouwens ook de dubbele rol van Monique van der Ven ontzettend verwarrend.

avatar van Insignificance
Ben er niet zo kapot van. Wel eens eerder gezien, maar ik kon me alleen de opening, de aanslag en nasleep in de oorlog nog enigszins herinneren. Er zal ook nu niet veel meer dan dat blijven hangen. Of het moet de malle voice-over zijn die je bijpraat tijdens de tijdssprongetjes. Dat is een voorleesbeurt.

Kreeg ook het idee dat hij letterlijk passages van het boek aan het opdreunen was. Daar heeft de cast ook wel eens last van. Het komt gauw als stijf en onnatuurlijk over, vooral als emoties hen parten spelen. Van der Lubbe had het beter bij De Dijk kunnen laten. Kleine uitzondering voor Kraaijkamp sr.

Die komt wel een aantal keren sterk uit de hoek. Ook wel een boeiend rolletje. Voor hem is de oorlog nooit afgelopen. Jammer dat zoiets dan weer zo nadrukkelijk aan bod moet komen. Niet echt lekker voor een film als iemand zo dominant is, terwijl het allemaal om het verleden van iemand anders draait.

Niet eens veel last gehad van de speelduur, maar de Lint, zijn dobbelsteen en worsteling zijn ook weer niet imponerend genoeg om het tot een intrigerend geheel te smeden. De muziek en die visuele foefjes maken het er niet bepaald beter op. Het wel en wee van Anton komt al met al iets te stroef over.

avatar van Phantasm
Film met een prima verhaal en ook goed geacteerd.

avatar van John Barry
De aanslag vind ik geen goede film.

De film begint wel interessant met de aanslag op een NSB'er. Sterker nog, het begin van de film is zelfs erg sterk. Het is zeer interessant om te zien wat er met Anton in de uren na de aanslag gebeurt en je leeft ook mee met Anton mede door het goede acteerwerk van Marc van Uchelen. Marc weet de emoties die Anton meemaakt na de aanslag goed te vertolken. Helaas zakt de film vanaf het moment dat we overschakelen op de volwassen Anton volledig door het ijs. Het verhaal in deze film is erg slecht en hangt aan veel toevalligheden aan elkaar.

Een opsomming van de toevalligheden:

- toevallig komt Anton in een cel te zitten waar een vrouw zit die ( zo later blijkt ) mede de aanslag heeft gepleegd.

- Als Anton terug gaat naar Haarlem , bezoekt hij ook de straat waar hij vroeger woonde. En hij word meteen herkend door een buurtbewoner die toevallig net naar buiten keek.

- Toevallig komt Anton ook Fake Ploeg tegen bij rellen.

- Toevallig ontmoet Anton een vriendin die sprekend lijkt op de vrouw in de cel.

- Toevallig komt Anton op een begrafenis ook de andere moordenaar van de NSB,er tegen.

- Toevallig komt Anton bij een demonstratie een van de mensen tegen die het lijk hebben
verplaatst. ( wat trouwens ook heel is knap is dat die vrouw Anton nog herkende. De aanslag is ruim 40 jaar geleden. En Anton is van jongetje van twaalf veranderd in een volwassen man. Toch wel knap dat je een kind die je 40 jaar geleden kende. Zomaar even kan herkennen als die een volwassen man is geworden. )

Als nu een van die toevalligheden afzonderlijke in de film aanwezig was hoorde je mij niet zo klagen. Maar het geheel van de toevalligheden maakt het verhaal voor mij toch ongeloofwaardig. Anton ontmoet in de film precies de personen die hij moet ontmoeten voor de antwoorden op de aanslag en dit is toch wel ongeloofwaardig. Het is ook jammer dat Anton in de film nauwelijks zelf op onderzoek uitgaat. De informatie komt hem eigenlijk allemaal aanwaaien.

Maar ondanks de ongeloofwaardigheden had de film nog gewoon een voldoende van mij kunnen krijgen. Het basis idee is van de film is goed bedacht. Een man van wie zijn leven getekend is door een traumatische gebeurtenis in zijn jeugd. Vooral interessant is dan ook om de diepere gevoelens van Anton te zien. In de film krijgen we wel een paar van die momenten te zien. Maar er zijn te weinig van die scènes in de film. In de film word van hak op de tak gesprongen. We krijgen de ene onthulling na de andere te zien over de aanslag zonder dat we naar mijn mening voldoende zien wat die onthullingen met Anton doen. Ik vind dat de film diepgang mist.

Waar ik de film helaas ook bijna geen punten voor kan geven is het acteerwerk. Want dat is in deze film erg slecht. Derek de Lint als Anton Steenwijk acteert erg slecht. We krijgen in de film niet zo heel veel scènes te zien waar de gevoelens van de volwassen Anton tot uiting komen. Maar als die scènes er zijn, zijn ze niet erg goed door het slechte acteerwerk. Het is ook meer voorlezen van tekst wat Derek doet in plaats van acteren. Dan deed de toen onervaren Marc van Uchelen als de jonge Anton Steenwijk het een stuk beter. Marc weet als enige nog wel een goede prestatie neer te zetten. Maar van de rest van de cast kan je dat niet zeggen. Het acteerwerk in deze film is erg ondermaats.

Wat wel goed is in deze film is het camera werk. Ik vond de manier van filmen toch wel goed gedaan. Dat laatste shot van de film vond ik prachtig gedaan. Ik ben niet over de film te spreken, maar wel over het eind wat erg mooi gedaan is. De muziek van Jurriaan Andriessen vond ik goed. De muziek zorgde voor een goede sfeer in de film.

Al met al vind ik de aanslag een slechte film. Maar niet de laagste score voor deze film vanwege het goede begin,goed camera werk en goede muziek.

1,5 ster voor deze film.

avatar van K. V.
Me eens aan deze gewaagd, maar het was toch niet echt m'n ding. De film kon me maar matig boeien. De film kwam nogal langdradig over en duurde toch wel te lang naar m'n gedacht.
Het acteerwerk was goed en het zag er wel authentiek uit.
'k hoef de film niet meer terug te zien.

avatar van baspls
"Overal was het al dag maar hier was het nacht, neen meer dan nacht."

De eerste Nederlandse film die ooit een Oscar heeft gewonnen (de oscar voor beste Niet-Amerikaanse film). En terecht als je het mij vraagt want ik vind het een erg goede film. Ik heb het boek nog niet echt gelezen maar volgens mij volgt de film het boek redelijk letterlijk. Gerard Soeteman die wel eens met Paul Verhoeven werkt heeft het script geschreven dus veranderingen ten opzichte van het boek kunnen alleen maar een positieve toevoeging zijn. Hoewel de film op sommige momenten wat trager word en niet altijd even goed gespeeld is vond ik het een sterke film.

Ik vond met name het eerste gedeelte met de jonge Steenwijk erg goed. Ook erg goed geacteerd door de kleine Marc van Uchelen die het eigenlijk iets beter doet dan Derek de Lint die de grote Steenwijk speelt.

Apart dat hij is gedistribueerd door de beroemde Cannon-groep die in de 80s een heleboel cult(b)film classics heeft gemaakt.

Toch wel een petje af voor Rademakers. Ik vond de cinematografie en de effecten erg sterk en de soundtrack was erg goed en paste erg goed bij de film. Jammer dat ik hem niet in betere kwaliteit kon vinden.

Tot nu toe een van de beste nederlandse films die ik heb gezien.

avatar van Oliveri
Sterke oorlogsfilm, een van de betere van Nederlandse bodem, maar na het sterke begin lukt het niet om deze kwaliteit tot het einde toe vast te houden. Film had voor mij dus wel wat korter mogen zijn. Acteerwerk over de hele linie dik voldoende/goed. 7/10

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik herinner me nog dat ik in school De Aanslag, of toch een stuk ervan heb gelezen. Denkelijk een stuk (bespreking van een scène of zo) want veel kon ik me niet meer herinneren van het verhaal. Enkel de scène bij de Duitse politie na de aanslag zelf. Tijd dus om de film een keer te zien.

Dit bevalt me alvast veel beter dan die andere Nederlandse oorlogsfilm: Soldaat van Oranje. De Aanslag heeft een meer internationaal allure. En leeft op basis van een goed verhaal dankzij Mullish, een goede duidelijk maar toch boeiende verfilming en sterk acteerwerk. Wat het mist aan creativiteit, maakt het goed met het verhaal en de intrige van de puzzelstukjes die doorheen de film stuk voor stuk op hun plaats vallen.

Vlaanderen en Nederland zijn altijd verschillende filmlanden geweest. Deze De Aanslag bevalt me eigenlijk wel. Geen wonder dat hiervoor een Oscar ontvangen werd.

avatar van Ajax&Filmfreak
Het verhaal is goed, maar helaas vind ik de verfilming ervan minder geslaagd.

avatar van missl
Mooi verhaal over een jongen die een aanslag mee maakt in de oorlog en dit beheerst zijn hele leven. Ik vond het boek een tikje beter maar de film is zeker niet slecht.

avatar van mrklm
Winnaar van een Gouden Kalf, een Golden Globe en een Academy Award voor beste [buitenlandse] film. Dit is een film die enorme indruk op me maakte, mogelijk omdat het een film is die ik voor het eerst zag toen ik nog een tiener was. Maar ook in 2017 staat deze film nog als een huis en is het absoluut één van de beste Nederlandse films die er ooit is gemaakt. Het is de bekroning van de imposante carrière van Fons Rademakers, die eerder al prijzen in de wacht had gesleept met “Makkers staakt uw wild geraas” en “Max Havelaar” en wiens films “Het Mes”, “Als Twee Druppels Water” (de verfilming van De Donkere Kamer van Damocles van WF Hermans) en “Mira” elk genomineerd waren voor een Gouden Palm op het filmfestival van Cannes. Dit is de verfilming van het gelijknamige boek van Harry Mulisch uit 1982, een complexe vertelling die Fons Rademakers voor de haast onmogelijke opdracht stelde om meerdere van de meest ingrijpende gebeurtenissen uit de vaderlandse geschiedenis van de 20e eeuw te reconstrueren. Bovendien fungeerden die reconstructies slechts als de achtergrond waartegen zich het intrigerende verhaal afspeelt en waarin niet de gebeurtenissen maar de karakters centraal staan.

Op een avond in januari 1945 in Haarlem wordt de ‘foute’ Fake Ploeg geliquideerd vlakbij het huis van de familie Steenwijk. De jonge Anton [Marc van Ughelen] ziet even later dat hun buurman meneer Korteweg [Wim de Haas] en diens dochter Karin [Hiske van der Linden] het lichaam van Fake Ploeg verplaatsen en het voor het huis van de Steenwijks leggen! Zijn oudere broer Peter [Casper de Boer] stormt woedend naar buiten, maar de Duitsers zijn hem voor. Zij steken hun huis in brand en arresteren de hele familie Steenwijk, waarvan iedereen wordt geliquideerd behalve de dan 12-jarige Anton. Hij brengt de nacht door in een donkere cel met een mysterieuze, gewonde vrouw en een dag later reist hij af naar Amsterdam waar zijn oom [Krijn ter Braak] zich over hem ontfermt. De film springt vervolgens naar 1952, wanneer de dan medicijnen studerende Anton voor het eerst terugkeert naar de plaats waar zijn huis stond. Daar ontmoet hij zijn oude buurvrouw mevrouw Beumer, die hem iets meer duidelijkheid geeft over wat er precies gebeurde op die noodlottige avond in 1945. Gedurende zijn verdere leven heeft Anton een reeks toevallige ontmoetingen met personen die een sleutelrol speelden bij de aanslag en hoewel hij zichzelf steeds vertelt dat hij de oorlog achter zich heeft gelaten [“Wat gebeurd is, is gebeurd”] realiseert hij zich meer en meer dat De Aanslag diepe littekens heeft achtergelaten.

Rademakers weet op zeer treffende wijze grootse gebeurtenissen tot leven te brengen: de reconstructie van de provo-rellen is indrukwekkend en de finale vindt plaats tijdens de protestmars tegen Kernwapens... en ik ben er nog steeds niet uit of die demonstratie een briljante reconstructie is of dat hij dit op één of andere manier tijdens een echte demonstratie heeft kunnen filmen. Het is volstrekt overtuigend en dat getuigt hoe dan ook van groot vakmanschap. Maar Rademakers slaagt er ook voortreffelijk in de gedachten van Anton over te brengen. Tijdens het eerste deel dat zich afspeelt in 1945 is het duidelijk dat de dobbelsteen, de kousen, de kruidnagel en de kus in Antons geheugen gegrift staan. Deze elementen spelen later in zijn leven een grote rol bij de verwerking van zijn oorlogstrauma’s en die scènes zijn bijzonder ontroerend. Huub van der Lubbe maakt indruk als de zoon van Fake Ploeg en John Kraaijkamp is fenomenaal als een veteraan uit het verzet die meer weet over de liquidatie van Fake Ploeg. Maar De Aanslag is boven alles film op zijn allerbest, gemaakt door een man die als weinig anderen in staat is om een verhaal vooral filmisch te vertellen. Een meesterlijke verfilming van een haast onverfilmbaar literair meesterwerk. Mulisch moet trots zijn geweest!

avatar van Quentin
Best bizar, die dialoog met het beeldje.

avatar van Flavio
Hmm...Ik dacht dat ik het boek had gelezen en dat ik de film ook al had gezien, maar ik heb me blijkbaar vergist want het zei me toch weinig. Best een goede film, vooral overtuigend geacteerd door de jonge van Uchelen die ik kende van het geinige Hufters & Hofdames, maar ook De Lint doet het meer dan behoorlijk, hij speelt overtuigend zijn rol op verschillende leeftijden. Toeval speelt wel een grote rol, maar ik vond alleen de herkenning door zijn vroegere buurmeisje bij de demonstratie te ongeloofwaardig. Film verloopt een beetje schematisch, wat vooral te wijten is aan de overbodige voice-over en de geschiedenislesjes met o.a. de bekende beelden van de door napalm getroffen kinderen in Vietnam. Ik begrijp hun functie als overgangs-scenes, ook misschien om wat context te geven bij bepaalde gebeurtenissen zoals de demonstratie tegen kernwapens, maar ik vond het onnodig. Daarbij halen ze steeds de vaart uit de film.

Ik vind de score van deze film echt super. Jammer dat daar niets over vermeld staat hier.