De Aanslag (1986)

Nederland
Oorlog / Drama

geregisseerd door Fons Rademakers
met Derek de Lint, Monique van de Ven en Marc van Uchelen

De Tweede Wereldoorlog loopt op zijn einde. Bij een verzetsdaad wordt een NSB'er doodgeschoten. Het dode lichaam wordt door de buren van de 12-jarig Anton Steenwijk voor zijn huis neergelegd. Bij de daaropvolgende wraakactie is de jongen getuige van de dood van zijn ouders en broer. De traumatische gebeurtenis zal Anton nooit meer loslaten. Ook niet wanneer hij inmiddels arts is en trouwt met een vrouw die het evenbeeld is van de vrouw die hij in de dodelijke nacht ontmoette in de gevangenis. De aanslag blijft als een rode draad door zijn leven lopen. Zo ontmoet Anton tijdens relletjes in Amsterdam in verband met de Hongaarse opstand in 1956 de zoon van de vermoorde NSB'er. Tien jaar daarna loopt hij de verzetsman tegen het lijf die de daad pleegde. De ontknoping van het verleden komt wanneer hij in 1983 zijn oude buurmeisje ontmoet. Zij vertelt Anton waarom het lichaam van de doodgeschoten NSB'er destijds in zijn voortuin belandde. Is daarmee de cirkel rond en kan Anton eindelijk berusten in wat er gebeurde?

Opnieuw iets fraais van eigen bodem: 3.50 (3.60)
Waar ik onlangs karakter voor het eerst zag en ik kwalitatief zeer verrast werd, was het nu de beurt voor De Aanslag. De eerste indruk is dat ik Karakter toch iets beter vond dan De Aanslag, maar beide prenten ontlopen elkaar nauwelijks. Met name het sterk uitgewerkte verhaal staat fier overeind in De Aanslag, iets dat voor een groot deel is te danken aan 'once-in-a-lifetime' Fons Rademakers. Het filmscenario van Soeteman is in goede handen terecht gekomen bij Rademakers, die dondersgoed weet waar de film om draait, aangezien hijzelf de oorlog en de periode daarna heel bewust heeft meegemaakt. Hoewel dat geen garantie is voor succes doet Rademakers het toch maar even om het script filmisch geschikt te maken. Ondanks dat het tijdschema aardig neergezet is (enkel de overgang van de 'jonge' naar de 'oude' Anton kwam niet helemaal lekker uit de verf), vond ik de stukjes met de voice-over jammergenoeg een grote misser. Alsof je ineens naar een documentaire zat te kijken. De 'schwung' werd tot een paar keer toe uit het verhaal gehaald. Dat had niet nodig geweest mijn inziens, maar men zag blijkbaar geen andere optie om het tijdspad te overbruggen. Zonde.

Cinematografisch staat De Aanslag als een huis. Sterk camerawerk, een groot aantal zeer fraaie scenes (hier en daar ook wat mindere) en de over het algemeen sterke setting doen de film goed. De montage is hier en daar helaas wat afgeraffeld, maar dat is de film vergeven. Ook het acteerwerk valt op. Er wordt over het algemeen goed acteerwerk geleverd, waarbij met name John Kraaykamp Senior opvalt met een memorabele bijrol. Maar ook de hoofdrol van Anton door Derek de Lint wordt goed gestalte gegeven, als ook de meeste bijrollen. Hoewel Van de Ven weeral een voldoende niveau bereikt, is haar dubbelrol toch niet helemaal geslaagd te noemen. Ondanks dat enkele keuzes niet helemaal goed zijn uitgepakt is De Aanslag toch een bovengemiddelde film die het met name van het sterke script en de regie van Rademakers moet hebben.

Script / Verhaal:................ 3,50
Acteerwerk:....................... 3,50
Regie / Speelduur:.......... 4,00
Realisme:......................... 3,50
Cinematografie:............... 3,50

Positie: 93/363
De Aanslag staat daarmee voor 'Secret Window' en achter 'A Fistful of Dollars'

avatar van blonde redhead
grappig dat deze film hetzelfde gemiddelde heeft als oorlogswinter. Ik moest bij het bekijken van oorlogswinter gelijk denken aan de aanslag. Beide best leuke films maar films die zo veel beter hadden kunnen zijn.

avatar van dvd-me
Vond het boek toch een stuk beter dan de film, dat komt volgens mij omdat je je eigen inlevingsvermogen hebt om de open plekken in te vullen in het boek.

avatar van JTV-kijker
Ik heb juis het boek gelezen en dat vind ik al niet zo goed, dus ik weet niet of ik me dan wel aan de film moet wagen.

avatar van Vinokourov
Zeer sterke (post-)WOII-film van eigen bodem, het won de Oscar voor beste buitenlandse film. Het boek van Mulisch is behoorlijk letterlijk gevolgd, wat vooral opvalt bij de soms hoogdravende voice-over, maar verder is het erg indrukwekkend met een aantal knappe scenes. Erg intrigrerende puzzel ook, waarmee Anton Steenwijk (Derek de Lint) ruim dertig jaar lang na de oorlog worstelt.

Nog steeds een mooi verhaal in een inmiddels al wel wat ouder aandoende film. Maar het is mooi in beeld gebracht hoe iedereen toch z'n verhalen aan de oorlog heeft overgehouden en wat dat met de persoon gedaan heeft.

avatar van 606
Sterke Nederlandse film met een goed verhaal.
Begin is erg mooi gedaan en de sfeer van de oorlog komt goed naar voren.
Het 2de deel is boeiend en net als Anton wil de kijker (ik) ook weten wat er gebeurd is en je blijft dan ook gekluisterd aan de buis zitten.
Wat ook interessant was dat je eindelijk ook eens ziet wat de oorlog met iemand doet na de oorlog.
Acteren was ook heel goed gedaan.

4 sterren

avatar van badfans69
606 schreef:
Sterke Nederlandse film met een goed verhaal.
Begin is erg mooi gedaan en de sfeer van de oorlog komt goed naar voren.

Klopt
Eerste gedeelte van de film is goed, daarna kakt het wat in

Ik dacht dat ik gisteravond slaapneigingen had, maar dit...

avatar van Ton Paulusse
Tja, als je jezelf "Filmkomedie" noemt......

avatar van Jonesy
Leuke film maar mag niet staan naast bijvoorbeeld soldaat van oranje. De dubbelrol van de Ven was echt onbegrijpelijk en ik zou zweren dat hij die meid uit de cel tegen het lijf liep in londen. Dat was wel even verwarrend. Voor de rest viel het mij ook op dat er vrij weinig detail in de film zat. Het verhaal was vrij diepgaand maar het werd nogal oppervlakkig in beeld gebracht

avatar van Davidus
Een sfeervolle film met mooie locaties. Helaas is het verhaal veel te pretentieus en veel te langdradig. Typisch Mulisch; een hoop psuedo diepzinnig gedoe, de verwachting wekkend dat er een hoop interessants wordt gezegd, maar feitelijk is het verhaal heel dun en wat saai.

Ik vind dat het boek niet geschreven is voor een letterlijke verfilming. De literaire kwaliteiten vallen in een film weg en blijft het kale verhaal over wat imo moeilijk te verfilmen is zonder dat het saai wordt.

Er wordt wel heel goed geacteerd, en de tijdbeelden zijn zeer goed weergegeven: niet alleen de oorlogsperiode, maar ook de jaren 50/60/70. Van naiviteit naar volwasenheid.

Hopelijk komt er nog een keer een nieuwe verfilming die wat meer de spanning weet over te brengen

avatar van Norma
Goed en fout en het grote grijze gebied daar tussen in.

Prima verhaal, maar het komt in boekvorm beter tot zijn recht. Nu vond ik het wel heel erg langdradig uitgesmeerd over de 2,5 uur, ondanks dat de sprongen in de tijd fors waren. Wat me ook stoorde was dat de ontknoping tot aan de laatste snik werd opgerekt, terwijl deze al heel veel eerder in de film toch al wel duidelijk was.

Verder veel houterig uitgesproken dialogen waardoor het allemaal erg gedateerd op me overkwam. Acteerwerk vond ik ook niet bijzonder, alleen John Kraaykamp sprong er positief uit. Ik kan er helaas geen voldoende aan kwijt.

Dick2008
Een film die gewoon veel te lang duurt, maar waarom eigenlijk. Een Nederlandse film die in ieder geval wat belangstelling betreft niet te klagen heeft al doen drama's het meestal toch al beter.

Ik heb deze film in het verleden al eens op tv gezien. Zal wel rond 1988 zijn geweest. Eerst draaide hij in de bios en een jaar later of zo was hij op tv. Overigens valt mij, zoals vaker bij herziening op, dat sommige films toch veel langer duren dan vroeger op tv. Heel goed mogelijk dus dat deze film in twee delen te zien was maar geknipt werd er door de omroepen ook nog wel eens.

De eerste helft en het laatste gedeelte kon ik me nog wel redelijk herinneren. Toch gewoon een lang drama met als aanleiding een gebeurtenis in de oorlog. Ik vond de tweede helft eigenlijk interessanter maar als geheel toch helemaal niet zo geweldig. De lengte doet de film geen goed waardoor traag, soms zelfs saai. Zoals vaker, is de aanleiding toch vooral vanwege de destijds goede en bekende acteurs. Derek de Lint doet het wel goed, maar Monique van de Ven vond ik wat minder. Marc van Uchelen speelt best aardig en Johnny Kraaykamp in zijn wat meer serieuze rol ging ook nog wel. Maar erg opmerkelijk spel van allen toch ook weer niet. Het verhaal wordt verder wel goed in beeld gebracht. Stem van 3.0 naar 2.0.

avatar van Tisik
Dat het als boek werkt kan ik nog inkomen, maar als film was het toch een serieuze ontgoocheling. En wat een lamentabele acteersprestaties, tenenkrullend!

Godsamme, wat een film blijft dit toch. Het drama zit hem vaak echt in elk element; cameravoering, muziek, de fenomenale acteurs ... Ben en blijf dit steeds beter (gaan) waarderen.

avatar van Fran
Ik vind vooral in het begin van de film de spanningsopbouw erg sterk. Ook al is de film in deze tijd best wel gedateerd toch blijft het spanningseffect goed. Het boek heb ik vroeger een aantal keren gelezen en ik vind dit één van de weinige films die heel goed het drama en de spanning vanuit een boek over kan brengen. Vaak mis je toch het e.e.a. bij verfilmingen van een boek en dat is ook logisch omdat het gewoon heel moeilijk is om iets vanuit een boek (en dus uit de geest van de schrijver èn de lezer) over te brengen in een film.

Het acteerwerk is ook zo sterk van iedereen. Je blijft hierdoor echt in het verhaal gezogen. Misschien duurt hij wel iets te lang waardoor het af en toe toch een beetje langdradig werd maar over het algemeen vind ik dit een zeer sterke film.

Een film die én de Oscar wint voor beste niet-Engelstalige film én de Golden Globe, dat kan geen slechte film zijn. Dat is De Aanslag ook niet, dankzij het prima verhaal (met dank aan Harry Mulisch) en het goede acteren van Derek de Lint en vooral Johnny Kraaykamp en de uitstekende regie van Fons Rademakers.
Een in alle opzichten boeiende film, waar de Nederlandse filmindustrie trots op mag zijn.

avatar van pierre18
Een groot compliment voor de makers om de sfeer van het boek goed over te brengen op het witte boek. Een geweldige,sfeervolle film. God dank lekker traag anders krijgen sommige items te weinig voedingsbodem bij je om te wortelen omdat je dan weer meegezogen wordt naar de volgende scene. En daar gaan de hedendaagse films volledig mank aan. Gedateerd? Het is net wat je wil. Ook Avatar of een andere film zal eens gedateerd worden... Maar dat doet niets af aan deze film. De enige grote misser in deze film is de dubbelrol van Monique van de Ven. Waarom ze dat gedaan hebben? Het is uiterst verwarrend. Na twee keer kijken had ik nog steeds het gevoel of ik iets in het verhaal gemist had, maar nee hoor... Gewoon dubbelrol. Heeft dat te maken gehad met haar gage? 'Voor die prijs meisje mag je twee rollen spelen'...uhm.
En waarom Anton en zij nu zo nodig moest scheiden is mij totaal onbekend en voegt helemaal niets toe aan de film.
Derek de L. is geweldig net zoals John Kraaykamp.
De zoveelste geweldige film van Nederlandse bodem!

avatar van moviemol
Ben benieuwd naar deze film, ik heb er al veel over gehoord (het blijkt dat mijn opa en oma ook in deze film meespelen als figuranten) nu eindelijk eens op DVD aangeschaft.
Vanavond maar eens even bekijken.

avatar van Masterbrain
AUGURKEN ZIJN NET KROKODILLEN

erik1677
Na vele jaren weer herzien, en het blijft nog steeds een topper.
Elke scene verdiendt bijna een prent, zo mooi geschoten.
De gehele cast speelt ook geweldig, Met Derrek de Lint Voorop.
Ook de jongen die de jongen anton speelt is geweldig.
Ben eigenlijk wel benieuwd wat er vandaag de dag van hem is geworden.

erik1677
En Inderdaad, wat hier boven al ergens staat, wat een geweldige soundtrack

avatar van Spetie
De Aanslag is een prima film, die behoort tot de allerbeste films, die ons land ooit afgeleverd heeft. Persoonlijk vond ik het boek ook al erg goed en die goede basis heeft Fons Rademakers prima op beeld weten uit te werken, tot een boeiende en intrigerende film.

De keuze voor Derek De Lint als de oudere Anton Steenwijk is een erg goede, want De Lint zet een prima rol neer. Erg mooi om te zien is hoe een dramatische ontwikkeling in de jeugd van het leven van iemand, uiteindelijk zijn gehele leven kan beïnvloeden. Anton wordt natuurlijk wel volwassen, maar blijft benieuwd naar het hoe en waarom van de gebeurtenis uit de Tweede Wereld Oorlog. Door toevallige ontmoetingen met mensen uit het verleden, wordt het uiteindelijk allemaal duidelijk voor Anton. Hierbij regisseert Rademakers de scènes en verschillenden tijden vakkundig, waarbij hij zorgt voor veel variatie en afwisseling in locaties.

Naast De Lint worden ook de andere rollen goed ingevuld, waarbij vooral Monique van der Ven opvalt door haar goede spel. De Aanslag boeit van begin tot einde en blijft heel dichtbij het oorspronkelijke script van Harry Mulisch. Het oogt allemaal netjes en verzorgd en van gedateerdheid is vandaag de dag nog steeds geen sprake. Ook in het buitenland beviel de film, want de Aanslag won zelfs de Oscar voor beste buitenlandse film in dat jaar. Wat mij betreft zeker een aanrader, voro degenen die een echt goede film van eigen bodem willen zien.

avatar van Jawaddedadde
Mooie review Spetie

Weet nog dat ik deze als tiener gezien heb (in schoolverband) en dat de film toen een enorme impact op me had. Jaren later pas het boek gelezen, en de beelden van de film kwamen gelijk terug.

Moet deze dringend eens op dvd aanschaffen.

Aardig Nederlands oorlogsdrama. Van deze film moest ik vroeger van school het boek lezen. Maar omdat ik een hekel heb aan het lezen van boeken huurde ik destijds gewoon de film
Het verhaal zat goed in elkaar en was zowel boeiend als spannend. Met name het begin van de film vond ik erg goed en sterk. De film is met bijna 2,5 uur wel vrij lang maar het lezen van het boek zou me meer tijd hebben gekost. De cast deed het overigens ook goed en deze film mag zeker gerekend worden tot één van de betere Nederlandse oorlogsdrama's. De laatste keer dat ik deze film volledig heb gezien moet in 1987 (MAVO examenjaar) zijn geweest.

avatar van Toontje G
Het is en blijft een prachtige Nederlandse film.

avatar van baspls
Nederlandse Cannon-film!! Scenario van Gerard Soeteman!! Moet ik zien!

avatar van tommykonijn
Ik ben momenteel het boek van Harry Mulisch aan het lezen, en vind dat tot nu toe tamelijk interessant. Ik had al zeker een half jaar de film in mijn bezit, maar ik heb er over het algemeen moeite mee om een WOII film op te zetten. En dat ondanks dat ze me ook nog 9 van de 10 keer weten te boeien. Met Nederlandse films uit dit genre heb ik ook goede ervaringen. Soldaat van Oranje en Zwartboek behoren tot de beste Nederlandse films die ik gezien heb.

De Aanslag kent wel een heel ander verhaal, maar mag zich desalniettemin toch ook minstens zo interessant noemen. We volgen Anton Steenwijk in diverse fasen van zijn leven, allen terugslaand op de tragische gebeurtenis aan het begin, die hij van voor tot achter probeert te begrijpen. Een gegeven dat mijn aandacht heel makkelijk weet vast te houden. Dat gebeurt al vanaf het plaatsvinden van de betreffende aanslag. Je kan niet verklaren wat er allemaal gebeurt, en het vindt in zo'n snel tempo plaats dat ik het er Spaans benauwd van kreeg. Het is intrigerend om te zien hoe Anton mensen tegenkomt uit zijn verleden, of die impact op zijn verleden hebben gehad, en zo stukje bij beetje dichterbij de verklaring komt.

Derek de Lint, die opvallend genoeg ook in twee bovengenoemde titels een rol heeft, doet het wederom prima. Een erg goed acteur, die wat mij betreft tot de beteren van ons land behoort. Bijrollen van o.a. John Kraaijkamp en Monique van de Ven worden ook goed opgevuld. De sfeer in de film is ook erg sterk. Men is er goed in geslaagd om de sfeer van het jaartal waarin we ons bevinden te vertalen naar het scherm. Decors, kledij en muziek zijn allemaal met veel aandacht verzorgd. Maar hetgeen wat ik misschien nog het sterkste vind is de wijze waarop de verfilming is aangepakt. Ik heb het boek nog niet helemaal uitgelezen, dus ik wil er best t.z.t. nog eens op terugkomen, maar tot nu toe al (en ik ben ongeveer op de helft) is dit de meest letterlijke verfilming die ik heb mogen aanschouwen. De gedachtes van een personage kunnen uiteraard niet altijd tot uiting worden gebracht, zeker niet als ze afwijken van het verhaal. Maar zelfs de dialogen worden toch wel akelig letterlijk verfilmd allemaal. Wat dat betreft verdient de film een heel groot compliment. Ik waardeer het heel erg als een verfilming trouw blijft aan het boek en niet onnodig, op grootschalige wijze, toegevoegde of aangepaste gebeurtenissen kent. Als ik een film moet noemen die dat laatste niet doet is het De Aanslag wel.

Fons Rademakers ken ik nog van Max Havelaar. Geen onaardige film, maar wel te langdradig naar mijn mening. De Aanslag is dat absoluut niet. Ondanks dat het speelduur niet van korte duur is, kost het geen enkele moeite om de film uit te zitten. Het blijft interessant van begin tot eind, is spannend en soms zelfs licht humoristisch. De Aanslag is een geslaagd oorlogsdrama en tevens een zeer sterke verfilming.