De Aanslag (1986)

Nederland
Oorlog / Drama

geregisseerd door Fons Rademakers
met Derek de Lint, Monique van de Ven en Marc van Uchelen

De Tweede Wereldoorlog loopt op zijn einde. Bij een verzetsdaad wordt een NSB'er doodgeschoten. Het dode lichaam wordt door de buren van de 12-jarig Anton Steenwijk voor zijn huis neergelegd. Bij de daaropvolgende wraakactie is de jongen getuige van de dood van zijn ouders en broer. De traumatische gebeurtenis zal Anton nooit meer loslaten. Ook niet wanneer hij inmiddels arts is en trouwt met een vrouw die het evenbeeld is van de vrouw die hij in de dodelijke nacht ontmoette in de gevangenis. De aanslag blijft als een rode draad door zijn leven lopen. Zo ontmoet Anton tijdens relletjes in Amsterdam in verband met de Hongaarse opstand in 1956 de zoon van de vermoorde NSB'er. Tien jaar daarna loopt hij de verzetsman tegen het lijf die de daad pleegde. De ontknoping van het verleden komt wanneer hij in 1983 zijn oude buurmeisje ontmoet. Zij vertelt Anton waarom het lichaam van de doodgeschoten NSB'er destijds in zijn voortuin belandde. Is daarmee de cirkel rond en kan Anton eindelijk berusten in wat er gebeurde?

Het hoofdthema van de muziekscore van De Aanslag lijkt een letterlijke adaptatie van het nummer 'Leonie' van Arjan Brass. Iemand enig idee of die twee ook verband met elkaar hebben? Kan er niks over vinden.

avatar van maurice74
Niet helemaal ontdaan van die typische Hollandse houterigheid die in veel Nederlandse films komt bovendrijven. Maar het verhaal is erg goed, vol symboliek. Lekker lang ook, maar had wat mij betreft wel 8 uur mogen duren.

robertus65
Topkwaliteit van eigen bodem, prachtig verfilmd door Rademakers en goed geacteerd. Af en toe zitten er wat erg lange stukken in waarvan ik dacht , het had wel ingekort kunnen worden (bv. het theekransje bij de Beumers). En er zitten wel wat toevalligheden in die alleen in een film zitten, zoals bv. het buurmeisje dat hij in een mensenmassa van honderdduizenden ontmoet en dat meisje hem na bijna 40 jaar ook nog herkent. Het slot was sowieso niet het beste.

Goede Nederlandse film, met een prima scenario en uitstekende acteerprestaties.
Het moet worden gezegd dat de film bij momenten een beetje langdradig is, vooral in het begin.
Maar toch blijf je kijken omdat het verhaal boeiend blijft tot op het einde.

avatar van HaanHoen
Waardeloze verfilming van een van de meest overgewaardeerde boeken allertijde. Acteer werk is verschrikkelijk en de film weet werkelijk nergens te boeien.

Goede film maar het is het niet waard om nog een keer te bekijken.
Zoals ik het bij iedere Nederlandse film vind is dat de stemmen zo vaal klinken, alsof de microfoon te hard aanstond, dat verpest het meeste of brengt juist het herkenbare naar boven.

avatar van HaanHoen
Ja dat stemgeluid irriteer ik me vaak ook mateloos aan bij veel Nederlandse film. Het klinkt op de een of andere manier heel onnatuurlijk.

Ik had een verschrikkelijke zeikfilm verwacht maar het viel mij allemaal 100% mee. Verhaal sprak mij wel aan en was tevens ook wel goed uitgewerkt. Het enige minpuntje vond ik de toevalligheden maar daar draait heel de film om. Ondanks dat de film lang duurde heb ik mij geen moment verveeld. Beeldkwaliteit had in mijn ogen beter gekund maar het geluid daarintegen was wel een voldoende (5.1 op DVD). Kortom voor mij is de film een dikke voldoende waard en daarvoor geef ik de film 3,5*.

avatar van ruud_fr
HaanHoen schreef:

misschien gewoon niet jouw type film?

avatar van HaanHoen
Opzich heb ik niks tegen dit soort films, maar in dit geval vond ik het verhaal in het boek al ontzettend slecht en overgewaardeerd. Als ik daarbij de aspecten die in een film belangrijk zijn optel, kan ik op geen andere conclusie uitkomen. Heb me mateloos lopen irriteren. En dat stemgeluid is ook echt een punt waaraan eens flink gewerkt moet worden.

avatar van ruud_fr
ok, dat kan

dat stemgeluid heeft ik mij totaal niet gestoord trouwens

De verfilming van het boek valt helaas een beetje tegen. Echt heel mooi boek, was meer uit deze film te halen denk..

avatar van Ajax&Litmanen1
Deze vond ik ook best wel aardig. Sowieso vind ik de WO 2 films altijd wel snel goed door mijn grote interesse in die jaren. Maar het was best een boeiende film al blonk ie niet uit.

avatar van Gastel
Goeie film, maar die voice-over is te slecht voor woorden.

Ook krijg ik van het acteerwerk van Derek de Lint de kriebels, dat had ik al bij Soldaat van Oranje en nu weer, tijdens de spaarzame keren dat ik toevallig de tv-serie Deadline kijk.

avatar van jumpstylemovie
Matige filmpje , wel veel goed acteerwerk.
Waar ik me wel zo Ontigeljik aan ergerde was ( wat wel in meerdere nederlandse films zo is) Dat het net leek als of de acteurs soms de tekst oplazen in plaats van echt meeleven. Maar zoals ik zei das in meerdere Nederlandse films.

2.5**

Goed acteerwerk maar toch een opleestoontje? Dat gaat niet samen geloof ik ...

HaanHoen schreef:

Ik kan mij indenken dat jij deze film niet mooi vindt, maar dat dit een van de meest overgewaarde boeken allertijden is daar ben ik het dus totaal niet mee eens. Ik heb het boek pas gelezen nadat ik de film gezien heb. Het boek is zonder meer beter dan de film, in het algemeen best wel geloofwaardig en met de filosofie in het boek van Mulisch daar kan ik mij ook uitstekend in vinden. Het boek is ook veel beter dan "De ontdekking van de hemel". Dat boek vond ik pas overgewaardeerd en de verfilming vond ik ook helemaal niks. "De aanslag" vond ik bovendien toch ook een goede film maar dit wel dankzij dat ik niet wist hoe het af zou lopen omdat ik het boek nog niet gelezen had. Soms is het beter om eerst de film te bekijken en dan pas het boek te lezen..

avatar van HaanHoen
Ik vond het gewoon een ontzettend saai verhaal, in het boek ook al. Het kon me werkelijk totaal niet boeien, en het was ook nog eens ontzettend saai verteld. En dan al dat gezwets over symboliek die ik in stenen moet gaan zoeken.... ik kan daar gewoon niks mee. Dan heb ik toch veel betere boeken gelezen.

En de film vond ik al helemaal om te huilen.

HaanHoen schreef:

En de film vond ik al helemaal om te huilen.

Duidelijk. Wij verschillen hierover van mening. Ik ben het overigens met je eens dat er inderdaad veel betere boeken zijn dan "De aanslag".

De Aanslag staat nr 5 in mijn persoonlijke top 10. Terecht bekroond met een Oscar en een Golden Globe.
Zelden een film gezien waarbij de strekking van een boek zo nauwgezet op het doek kwam.

avatar van brasikurtz
De scene dat Anton(Derek de Lint) terug ging naar zijn oude straat in Haarlem (vanaf een studentenfeestje) en zijn oude buurvrouw en buurman bezocht was briljant. Vooral toen de buurman zei;' augurken zijn net krokodillen.'

avatar van Ithildin
heerlijk filmpje quentin...

Tja, die augurken zijn net krokodillen, daar bleef mijn Nederlands leraar constant op drammen. Als ik me het goed herinner betekende het volgens hem iets als het volgende: De augurk staat voor kommer, de krokodil voor verstening, het stilstaan van de tijd. Samen maakt dat: blijven hangen in het verleden brengt niets dan ellende. En naast verstening ken ik zo nog een motiefje of vier met bijbehorende symboliek uit mijn hoofd, maar daar zal ik jullie niet mee vervelen, ik ben mijn Nederlands leraar niet.

avatar van Elementofone
Een van de weinige boekverfilmingen die het boek geen onrecht aandoet, integendeel. Een van de betere Nederlandse films, met goed acteerwerk. Zowel boek als film in de kast liggen, en het wordt tijd dat ik ze er beide maar weer eens uithaal.

3.5

avatar van jumpstylemovie
Mwah , van al die goede reacties hier raak ik geinterreseerd hem vanavond misschien nog eventjes...... aan te zetten?

Hankieh
Deze film wil ik denk ik niet zien.
Heb het boek gelezen en tot nu toe heb ik alle boek verfilmingen van boeken die ik gelezen heb geen fuck aan gevonden.

Het verhaal word dan soms gewoon helemaal kapot gemaakt :S

avatar van nightbreed
1 van de weinige goede Nederlandse films uit de jaren 80!

avatar van wibro
Vannacht deze film weer eens gezien. Degelijke verfilming van het boek van Harry Mulisch. Dat deel wat zich afspeelde in de oorlog in 1945 vond ik ijzersterk en was voor mij verreweg het beste gedeelte van de film. Daarna zakt de film behoorlijk in en wordt het allemaal wat minder interessant. Het einde was wel weer sterk. De film kun je beter eerst zien alvorens je het boek van Mulisch gaat lezen.
Dat deze film de oscar kreeg voor beste buitenlandse film vind ik niettemin meer dan terecht al is het alleen maar om het eerste deel.
"De Aanslag" is voor mij een van de de beste Nederlandse films van de jaren 80.

btw Ik kan mij nog herinneren dat ik deze film voor de eerste keer zag op een Duitse TV zender, nagesynchroniseerd wel te verstaan. Dus de Steenwijks spraken dezelfde taal als de Gestapo en de SS. Belachelijk! Dit soort films mag je natuurlijk nooit nasynchroniseren, want dan wordt zo'n film totaal ongeloofwaardig.

avatar van thunderball
Deze afgelopen nacht ook maar weer eens bekeken.
Gebazeerd uiteraard op het boek van Mulisch, wat eindelijk ook nog eens leesbaar was en niet al te dik (Het compleet uitlezen van De ontdekking van de Hemel heb ik maar op gegeven!).

Zowel het boek als de film leest/kijkt lekker weg, maar is daar door ook vrij oppervlakkig en vol toevalligheden. Het lijkt wel of iedere scene minstens 1 toevallige ontmoeting moet hebben.

De voice-over vind ik een te vaak zwakte bod en stijlmiddel wat hier echt wordt gebruikt om een niet best aan elkaar verbindend en zeer fragmentarisch ( net als het boek overigens) scenario aan elkaar te rijgen. Erg oudbollig komt het ook over, wat de film veel ouder doet lijken, dan hij in werkelijkheid is.

Ook vond ik het wat vreemd om Van de Ven twee rollen te laten spelen (hoewel het waarschijnlijk bedoelt is om te laten zien dat zijn eerste vrouw hem aan die vrouw uit de oorlog deed denken).

Verder vond ik Van Uchelen en De Lindt totaal niet op elkaar lijken, niet qua uiterlijk en manier van doen. Dus kwam het nog al ongeloofwaardig over dat hij jaren later als volwassen man steeds door mensen, die hij sinds zijn jeugd niet meer had gezien, meteen herkend werd.

Vond overigens dat beiden wel zeer goed acteerden.

Verder was vooral de "oude Kraay" erg goed en stal wat mij betreft de show en had daar slechts twee scene's voor nodig.

Niet perfect, maar zeker boeiend.

Ik geef hem een acht, ofwel vier sterren.

avatar van Quentin
Zaterdag op 35mm gezien, en vond de film (in tegenstelling tot wat ik eerlijk gezegd verwachtte) nog verrassend sterk. Spel en techniek (Van de Sande's beelden zouden net zo goed twee maanden geleden kunnen zijn gedraaid) zijn ijzersterk. Alleen ben ik niet zo kapot van de voice-over, niet eens het gebruik ervan opzich maar vooral de uitleggende toon, en dat ene shot waarin de contouren van het lijk op straat twintig jaar na dato "oplichten". Dikke 4*.