De Aanslag (1986)

Nederland
Oorlog / Drama

geregisseerd door Fons Rademakers
met Derek de Lint, Monique van de Ven en Marc van Uchelen

De Tweede Wereldoorlog loopt op zijn einde. Bij een verzetsdaad wordt een NSB'er doodgeschoten. Het dode lichaam wordt door de buren van de 12-jarig Anton Steenwijk voor zijn huis neergelegd. Bij de daaropvolgende wraakactie is de jongen getuige van de dood van zijn ouders en broer. De traumatische gebeurtenis zal Anton nooit meer loslaten. Ook niet wanneer hij inmiddels arts is en trouwt met een vrouw die het evenbeeld is van de vrouw die hij in de dodelijke nacht ontmoette in de gevangenis. De aanslag blijft als een rode draad door zijn leven lopen. Zo ontmoet Anton tijdens relletjes in Amsterdam in verband met de Hongaarse opstand in 1956 de zoon van de vermoorde NSB'er. Tien jaar daarna loopt hij de verzetsman tegen het lijf die de daad pleegde. De ontknoping van het verleden komt wanneer hij in 1983 zijn oude buurmeisje ontmoet. Zij vertelt Anton waarom het lichaam van de doodgeschoten NSB'er destijds in zijn voortuin belandde. Is daarmee de cirkel rond en kan Anton eindelijk berusten in wat er gebeurde?

avatar van raymon
een film die ik toen ik hem zag, meteen geweldig vond, een top film. Goed acteer werk van Derik de lint. Boeiende film, soms, heeft het een niet zo boeiend moment, maar voor de rest een geweldig film! moet je hebben gezien

avatar van otherfool
Een klassieker van vaderlandse bodem. De ontknoping zal niet iedereen kunnen bekoren (maar die mensen moeten zich dan ook maar niet met Mulisch bezig houden), maar perfect geacteerd en mooi opgebouwd, al zit de grootste kracht toch in de oorlogstijdscene's (mooi woord ).

3,5*.

.. dit vind ik dus echt een superr film, ik heb deze gezien bij het vak Nederlands op school en ik vond hem echt heel mooi.
Ik vind het heel zielig voor het jongentje, maar heel ontroerend dat hij probeert uit te vinden hoe het allemaal is gegaan.
De tijdsprongen in het verhaal vind ik erg bijzonder.

Indrukwekkende film, ik moest hem kijken voor letterkunde voor het boek-film-verslag. Hij is wel een beetje langdradig, maar het verhaal word wel mooi verteld!

Lekker kneuterig Hollandse oorlogfilm. Fons Rademakers is samen met Paul Verhoeven, Bert Haanstra en Karst Van Der Meulen de beste regisseur van Nederland. Er worden tegenwoordig niet meer zulke mooie Nederlandse films gemaakt. Erg zonde en jammer. Paul Verhoeven, red ons uit de brand!

Hele langzame film.
Maar voor de liefhebber van de nederlandse film wel een aanrader.
Sterk punt is dat de film realistisch overkomt.
Niets wordt gedramatiseerder verteld dan het in werkelijk
was.

Goed verhaal (boek niet gelezen), boeiende verfilming. 3,5 sterren.

Maar de verfilming kwam wel wat verwarrend op me over. Ik vond deze verhaallijn moeilijk te behappen. Niet door dat er te grote toevalligheden in zaten, want die kunnen er zijn en die maken ook het verhaal boeiend.

Ik heb even gezocht op het net en ik heb gevonden dat de verfilming zeer nauwgezet het boek volgt.

Ik denk dan dat dit verhaal het in boekvorm beter voor mij zou doen. Bij het lezen van een boek heb je immers veel meer tijd om alles te plaatsen. Ik vind dat een film helderder vormen (voor de presentatie van het verhaal) moet hebben dan een boek. Ik vind dat wel wat meer moeite genomen had mogen worden, om voor een heldere presentatie de mogelijkheden van het medium film te benutten.

avatar van The One Ring
Wat clairest hierboven zegt kan ik zeer goed begrijpen. Dit verhaal komt in filmvorm lang niet zo goed tot zijn recht als in boekvorm. Het is mooi verhaal dat Mulisch geschreven heeft, maar Rademakers maakte de ongelukkige keuze om nauwelijks een script te schrijven en bijna elk detail over te nemen. Daarmee is deze film een goed bewijs dat een letterlijke boekverfilming nooit echt goed werkt. Het verhaal komt niet zo sterk over hier.

Maar buiten dat om is deze film toch wel heel degelijk. Met name dankzij de acteurs. Met name Kraaykamp schittert als oorlogsveteraan. Ook knap was de acteerprestatie van de jonge Marc van Uchelen. Verder vond ik de eindscène tijdens de demonstratie mooi gefilmd.
3 sterren

avatar van U-96
Verder vond ik de eindscène tijdens de demonstratie mooi gefilmd.

Absoluut. Wel grappig, een oud leraar van mij loopt tijdens die scène ergens in de buurt van de hoofdpersoon.

avatar van Jurado
Tijd geleden dat ik deze heb gezien zeg..denk wel 15 jaar terug. Erg goede film ,wat ik mij er van kan herinneren. Ik zal hem eens ergens opsnorren nu ik Soldaat van Oranje heb weer eens heb gezien .

ontroerende film geen moment verveling kortom fantastiscch 5

avatar van D-ark
Die poster al doet me denken aan boekverslagen

Heb eerst het boek gelezen, en moet zeggen: film valt tegen. Wat niet wil zeggen dat film slecht is, maar boek is veel beter.

avatar van Guyke
Het boek vond ik persoonlijk ook al niet geweldig.
Maar soms worden van slechte boeken goede films gemaakt (en omgekeerd)...
In dit geval is "De aanslag" echter een gewone doorsnee-film geworden die nauwelijks afwijkt van de roman. Volgens mij heeft Rademakers alleen maar de oscar gewonnen omdat de film zich eveneens voordoet als een universele 'history of the world' (vanaf het einde van WO II tot nu) en dus ook de oude heertjes en dametjes van de Academy af en toe een herkenningspunt begrepen. (Bovendien zijn ze altijd genereus met punten als het over de oorlog, de holecaust, mensen aan de zijkant van de maatschappij of gehandicapten gaat.)
De film mist spanning en intrige. Er is eigenlijk geen noemenswaardig plot. Eén verassende onthulling op het einde (die ik al kende van het boek) maakt uiteraard niets goed.
Wel zijn alle acteurs goed op dreef. De aanslag bewijst dat onze acteurs en actrices (laat ons genereus zijn en Nederlanders en Vlamingen samen tellen) qua talent niet moeten onderdoen voor de rijkbetaalde Hollywoodsterren.
Ook voor de rest is alles in orde: goed camerawerk, goede muziek, goed geknipt.
Alleen spijtig van dat middelmatige verhaal.

avatar van Redlop
Na jaren weer herzien en beter dan in mijn herinnering.

Stephan schreef:
Adembenemende rol van Johnny Kraaykamp.

Inderdaad, jammer dat de Kraay altijd leuk moest zijn, als drama-acteur indrukwekkend. Eigenlijk is de kleurloze De Lint nog het matigste aan de film.

dit was de eerste nederlandse oorlogs film die ik had gezien,vindt hem boeien van begin tot het eind zeer goed gemaakt.

Een van de betere Nederlandse oorlogsfilms na Soldaat van Oranje. De aanslag krijgt van mij 3.5*

Mooie film, gezien bij het vak Nederlands. Ook het boek gelezen. 3,5*

Heel aardige film. Acteerwerk is over het algemeen goed een aantal uitzonderingen daargelaten. De film blijft over de hele lijn redelijk interessant maar raakte me nergens echt helemaal. De voice over is werkelijk dramatisch. Waren af en toe sesamstraat achtige taferelen waarbij ze ook alles zo kinderlijk mogelijk proberen uit te leggen. Waar het bij sesamstraat natuurlijk nog volkomen op zijn plaats is is het hier volkomen misplaatst. Al met al dus een heel aardig filmpje maar ik heb menig nederlands film gezien waarbij ik een oscar en golden globe terechter had gevonden.

Barrie vd Laan
Een prima Nederlandse film. Derek de Lint speelt heel goed. Een oscar en een golden globe heeft deze film niet voor niets gewonnen. Het is een film waarbij het in het begin heel spannend en verderop ben je gewoon benieuwd hoe het allemaal in elkaar zit. Ik had het boek ook al gelezen maar toch bleef de film mij boeien. 4 sterren

avatar van JohnWilliams
Zelf heb ik ook het boek gelezen en de film gezien.
Boek & Film zijn beide oké. Wel zielig, veel drama maar mooi.

Vanavond op tv. Ga ik wel kijken denk ik. Boek vond ik wel mooi temminste.

avatar van edejong
ik ga 'm ook kijken!
ben benieuwd.. aanrader van me broer, en tja au revoir les enfants is toch wel wat te laat..

Viel er gister in toen de film al een klein kwartier aan de gang was. Bleef toch weer kijken. Erg mooi, misschien maar eens de volle vijf sterren gaan geven. Jammer dat de TROS de film pan&scan uitzond. Binnenkort nog maar eens kijken op dvd.

avatar van PaulieWalnuts
Het boek was zo veel beter dan de film. Het acteerwerk liet te wensen over vond ik. Vond eigenlijk alleen de oude Kraaikamp overtuigend.

avatar van ruud_fr
heb het boek een tijd terug gelezen voor school
net de film aangeschaft, binnenkort eens kijken

avatar van maurickcollege
Goed geacteerd, alleen ik vond 'm dodelijk saai... het boek is zoooooveeel beter.

***

avatar van ruud_fr
prachtige film
idd is de voice over irritant, maar die moet er wel bij (hadden ze wel beter kunnen doen)
vond het wel vreemd dat Anton niet verder zocht naar Gijs om te zeggen wat hem op het kerkhof te binnen schoot

avatar van Carl
Matig verhaal, matig acteren.
Maar desondanks een hele goeie film, een soort docudrama avant la lettre, en daardoor laat de film ook leuke plaatjes zien over nederland in de naoorlogstijd tot in de jaren 80.
Ook wordt het paradoxale drama van de verzetsman uitstekend via Kraaijkamp sr in beeld gebracht. Gemoord om moorden te voorkomen - en daardoor nieuwe moorden oproepen.
Zulke films heb je niet vaak in t ned. taalgebied.

Carl schreef:
Matig verhaal, matig acteren.
Zulke films heb je niet vaak in t ned. taalgebied.

Ha Carl,

je vindt het allemaal matig maar toch vier sterren waard ??

Persoonlijk denk ik dat dit een prima film is, hoewel ook hier: 'het boek is beter'. Kraaykamp zet zijn rol perfect neer (de enige die echt wat emotie in z'n rol legt) maar de rest blijft eveneens op de been. Inderdaad een film die naar mijn mening goed probeert weer te geven wat de oorlog voor mensen betekent. 4*