De Aanslag (1986)

Nederland
Oorlog / Drama

geregisseerd door Fons Rademakers
met Derek de Lint, Monique van de Ven en Marc van Uchelen

De Tweede Wereldoorlog loopt op zijn einde. Bij een verzetsdaad wordt een NSB'er doodgeschoten. Het dode lichaam wordt door de buren van de 12-jarig Anton Steenwijk voor zijn huis neergelegd. Bij de daaropvolgende wraakactie is de jongen getuige van de dood van zijn ouders en broer. De traumatische gebeurtenis zal Anton nooit meer loslaten. Ook niet wanneer hij inmiddels arts is en trouwt met een vrouw die het evenbeeld is van de vrouw die hij in de dodelijke nacht ontmoette in de gevangenis. De aanslag blijft als een rode draad door zijn leven lopen. Zo ontmoet Anton tijdens relletjes in Amsterdam in verband met de Hongaarse opstand in 1956 de zoon van de vermoorde NSB'er. Tien jaar daarna loopt hij de verzetsman tegen het lijf die de daad pleegde. De ontknoping van het verleden komt wanneer hij in 1983 zijn oude buurmeisje ontmoet. Zij vertelt Anton waarom het lichaam van de doodgeschoten NSB'er destijds in zijn voortuin belandde. Is daarmee de cirkel rond en kan Anton eindelijk berusten in wat er gebeurde?

avatar van Jordy
Knappe en sterk geacteerde verfilming van het boek, 3 en een halve ster.

Deze film won destijds een Oscar en een Golden Globe.
Dat zegt wel wat denk ik.
De lengte van deze film vond ik geen probleem. Derek de Lint vind ik een zeer goede acteur. Jammer dat 'ie de laatste jaren wat uit de picture is.

een van de betere nederlandse films

avatar van jackie
Een slechte Nederlandse film.

Slecht jackie? Kom zeg, deze Oscarwinnaar mag dan geen meesterwerk zijn, maar slecht? 0,5 ster?

avatar van tijmengozer
ik vind het toch wel een hele goeie film (in vergelijking tot de gemiddelde nederlanse film)

neo (crew)
briljante verfilming van het geweldige boek.
4.5 sterren

Goed geacteerd en een heel erg goed verhaal.

avatar van Goodfella
Boek niet gelezen, maar vond de film -boven verwachting- alleraardigst.

Vind het voor Nederlandse begrippen een goeie film. En een mooie verfilming van het boek! 3,5 sterren.

Goeie film!
Inderdaad jammer dat we de Lint een beetje uit het oog zijn verloren..
Ik heb het boek ook niet gelezen , maar je zou toch bijna het boek gaan lezen, jammer alleen dat ik niet zo'n boeken lezer ben..
Ik had niet verwacht dat ik de film wel goed zou vinden, aangezien ik films met oorlog er doorheen lopend niet meestal zo heel erg leuk vind, maar deze film is dat zeker wel.
3,5 ster

avatar van Ralfke
Ook weer een film die ik langgeleden heb gezien. Zal niet voor niets een Oscar gewonnen hebben. Als ik hem weer zie, zal ik eventueel een andere waardering plaatsen; nu houd ik het voorlopig op ***1/2

martinbroertjes
Inderdaad een erg goede Nederlandse film. Gelukkig iets minder schietgeweld, in vergelijking met "Soldaat van Oranje".

Goede film hoor en als je van boeken houdt; het
boek is ook goed...............

avatar van Bandit
Ondanks de wat lange speelduur, een geslaagde verfilming met goede acteerprestaties.

Bovengemidded goed, goed verhaal, goed geacteerd. Ook het boek heb ik nog gelezen (zo'n 10 jaar terug.....)

Beoordeling: *** 1/2

avatar van Stephan
Adembenemende rol van Johnny Kraaykamp.

Het is jammer dat de film zo episodisch is opgebouwd (steeds onderbroken door een bijzonder hinderlijke voice-over, als van een school-tv-documantaire, maar dan erger), want de individuele fragmenten waarin de verschillende gezichtspunten van de 'aanslag' belicht worden zijn sterk opgezet. De stukken ertussen willen echter maar geen lopend verhaal vormen en konden daardoor mijn aandacht maar moeilijk vasthouden.

Toch jammer, als het geheel een uurtje was ingekort, en het aantal tijdssprongen was bepert tot één (de gebeurtenissen zijn toch wel wat al te toevallig), had het m.i. allemaal veel interessanter en aangrijpender kunnen zijn. Nu slechts 2,5 *.

Ik heb een bovenmatige interesse voor films over de 2de wereld oorlog, dus ik ging er eens goed voor zitten... Wat ik echter heb gezien was toch wel wat terleustellend. Zoals Queto ook al aangeeft is de voice-over totaal niet op zijn plaats en is de film gewoon veel te lang. Het verhaal wist soms totaal niet te boeien waardoor ik al bijna "fastforward" neigingen kreeg... acteerprestaties zijn verder wel oké. 2,5 sterren.

Das waar! Vooral van de koele meren des doods is wel erg slecht voor dvd.

Chrizzlle
neo schreef:
briljante verfilming van het geweldige boek.

4.5 sterren

Ik vond de verfilming juist een heel stuk minder, maarja ieder zijn mening

avatar van U-96
Slecht is ie absoluut niet te noemen, maar het was wel eerrgg llaanngg.***

Lang maakt toch niks uit, als ie maar niet langdradig is. En dat is de film toch niet!
Of vind jij van wel dan?

De tweede helft trekt een beetje.

avatar van U-96
Mijn wiskundelereaar van de middelbare school heeft in deze film gespeeld. Hij is te zien op de laatste scene (met die optocht)

Ter voorbereiding op de Oscar-uitreikingen van 29 februari a.s. heb ik de drie Nederlandse Oscar-winnaars (De Aanslag, Karakter en Antonia) nog een keer bekeken. De Aanslag is van die drie naar mijn mening zonder meer de beste. Deze film heeft een prachtige verhaalopbouw en een groot aantal schitterende en ontroerende momenten. Vooral de rol van John Kraaijkamp is onvergetelijk! Karakter komt dicht bij dit niveau in de buurt, maar moet het toch voor een groot deel hebben van het eind-shot. Antonia haalt het niveau van deze twee bij lange na niet. Het is een aaneenschakeling van fragmenten waaruit moet blijken hoe krachtig Antonia is, maar van ontwikkeling is nauwelijks sprake.

Ik heb de film vast wel een keer gezien, maar ik kan me vooral het boek herinneren. Die heeft waarschijnlijk iedereen wel gelezen voor hun boekenlijst op school. Het boek was erg spannend en interessant totdat het verhaal verder gaat na de oorlog. Dan wordt het erg langdradig en saai. DVD is trouwens voor 7 á 8 euro te krijgen bij Bart Smit.

martinbroertjes
Stevo schreef:

Wat ik nog weet van het boek, is dat ik het verhaal na de oorlog erg goed vond. Dan vallen namelijk alle ontbrekende puzzelstukjes op hun plaats.

goeie film, alleen de muziek vond ik slecht:|

avatar van gemaster
Vakkundig gemaakte film, die echter een tikkeltje te lang is. De voice-over komt op mij een beetje amateuristisch over. Het verhaal was interessant, maar niet fantastisch. De toevaligheden waren me af en toe ietsje te groot. De acteerprestaties waren over het algemeen goed, maar niet iedereen kon overtuigen.