De Poolse Bruid (1998)

Nederland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Karim Traïdia
met Jaap Spijkers, Monic Hendrickx en Rudi Falkenhagen

Een stugge boer treft een een bebloede vrouw aan op zijn erf. Ze is mishandeld en spreekt geen Nederlands. Hij draagt haar naar binnen en ze verandert zijn leven volledig. Zonder veel woorden tot hun beschikking te hebben, leren de twee elkaar kennen. Langzamerhand komt hij erachter dat ze een Poolse is, en voortvluchtig, want een nogal sinister figuur komt naar haar informeren.

avatar van knusse stoel
Prima film, mooi verhaal en goed geacteerd. Het 'Groningse' spatte er van af.
En als ik de vooroordelen in acht neem, was deze film erg realistisch.
Natuurlijk zijn er wel boeren zoals onze hoofdrolspeler maar dit karakter kan je ook in de stad tegen komen. En alle Groningers zijn niet zo stug als men beweert. (kom zelf uit Fryslân)
Film is wel een 4 sterren waard, eigenlijk wil ik een plus erbij doen.

De filmbeelden over de Groningse natuur waren zeer mooi. Ook het verhaal mocht er zijn. De filmmuziek is bedroevend en typisch Nederlandse film (arm Nederland!). Het themalied is dan wel ok. De acteerpestatie van Hendrickx is zwak qua taalgebruik; duidelijk Hollands accent te horen in haar poging om uit de taalgids nederlands te leren, als poolssprekende... dit klopt helemaal niet!!!
Voor mij een 2,5

Prachtige film. Zowel qua verhaal als de fotografie. Schitterend spel van Jaap Spijkers en Monic Hendrickx. Wat een fantastische actrice is dat toch. Mooie beelden van dat Groningse land. Had de film al wel eens in een ver verleden gezien, maar kon me er niet veel meer van herinneren. De gelegenheid maar aangegrepen voor een herhaling. Dat viel niet tegen. Met de wat zure kritiek hier en daar op deze site dat er van alles niet klopt kan ik niks. Zoals zo vaak zijn mensen dol om zich te verliezen in de bijzaken. Maar goed, ieder z'n meug, zei de boer....

Rustige film die langzaam de spanning opbouwt. Goed acteerwerk, maar toch wel ietsje te saai

avatar van sinterklaas
Wederom weer een van de betere films uit Nederland van de jaren 90.

Vroeger werd ik, wanneer ik de VHS in de winkel zag staan, geintrigeerd door de tracktor op de cover. Uiteindelijk vroeg ik ook aan mijn moeder van waar deze film over gaat. Waarop ik als antwoord kreeg; Ooooh, tis gewoon een aaneenlopende praat film, een boer en een vrouw zitten aan tafel... af en toe rijd er buiten een tracktortje voorbij.... Nu ik het plot zo'n beetje onder de loep heb genomen, weet ik nu wel waarom dit een film had moeten wezen zoals mijn moeder omschreef. De inhoud kan ook maar beter ver uit de buurt van kinderen blijven.

En dan zou je nog verwachten dat het weer met een hoop spruitjeslucht en piepers van het boerenland word opgediend. Integendeel zelfs! De Poolse Bruid is voor mij toch echt wel een erg sterke film, ook al gebeurd er inderdaad niet megaveel. Jaap Spijkers acteerd hierin weer erg goed als een Gronings mompelende norse boer Henk die op een dag een gewonde vrouw, genaamd Kristina, aantreft die Pools schijnt te wezen en die hier ook erg goed word neergezet door Monic Hendrix. Er onstaat, wel met een erg hakkelende en tegenwerkende begin, langzamerhand een verhouding tussen de twee, wat ook voor een paar sterke en emotionele scene's zorgt en waarbij de romantiek ook totaal niet misplaatst wordt neergezet. Maar daarnaast is de film ook erg dreigend en spannend, want Kristina is een prostituee die voortvluchtig is voor twee pooiers, die hardhandig aanstalten maken om haar terug te krijgen. Het idee dat ze, ondanks Kristina nog binnen 24 uur in de middle of nowhere beland is, al meteen weten waar ze zich bevind, en dat dan nog in 97/98, is best griezelig.

Verder hebben de locaties me al beraamd om eens een keer met mijn vouwfiets een stukje Groningen te pakken.

Erg sterke film.

avatar van clubsport
Aardige film die soms ( zeker in het begin ) wat gehaast overkomt , gaanderweg word hij wel wat beter
maar ik kan me niet aan het gevoel ontrekken dat hier meer uit te halen was geweest .