De Poolse Bruid (1998)

Nederland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Karim Traïdia
met Jaap Spijkers, Monic Hendrickx en Rudi Falkenhagen

Een stugge boer treft een een bebloede vrouw aan op zijn erf. Ze is mishandeld en spreekt geen Nederlands. Hij draagt haar naar binnen en ze verandert zijn leven volledig. Zonder veel woorden tot hun beschikking te hebben, leren de twee elkaar kennen. Langzamerhand komt hij erachter dat ze een Poolse is, en voortvluchtig, want een nogal sinister figuur komt naar haar informeren.

avatar van WeZet
Mooie film van nederlandse bodem! Het verhaal is sterk, en de spanning loopt zefls hoog op. Deze film moet het niet hebben van snelle camerabewegingen en special FX, maar als je eenmaal kijkt kom je er helemaal in!

Ik kan me nog herinneren toen ik hem enige jaren geleden voor het eerst zag, dat ik me enorm geergerd heb aan de belachelijke geweldsscene en dat ik de film daardoor helemaal niets vond.
Nog steeds vind ik die scene totaal overbodig en blijf ik van mening dat het conflict met de vorige werkgever, voor zover die verhaallijn überhaupt nodig is voor de film, ook op een andere manier verteld had kunnen worden. Maar de manier waarop de relatie tussen de stugge Groningse boer en het Poolse meisje worden opgebouwd in deze film is heel mooi. En dat is toch het overgrote deel van de film. Ook al is de vrijscene vlak nadat ze een moord gepleegd hebben weer totaal ongeloofwaardig en ook overbodig.

avatar van nightbreed
Hmwoah, viel mee en viel af en toe ook tegen.
Het krakkemikkerige accentje van Hendrickx leek er niet op, de ene keer klonk ze als een Turk (in het begin) en de andere keer als een namaak-Rus. Beetje raar ook dat ze binnen een paar dagen vrij goed Nederlands kon. Ik ga deze week maar eens Russchisch leren en volgende week Chinees en die week daarop Turks, you get my point. De scene na de bijlscene vond ik ook ongelovelijk slecht trouwens, typisch Nederlands.
Zoow, nu kunnen de filmnationalisten onder ons weer lekker gaan drammen dat ik een Nederlandse film niet de hemel in heb geprezen. Wat ik niet over heb voor mijn fans.

avatar van wibro
Deze werd door de Volkskrant lezers destijds tot de een na beste film uitgeroepen over het jaar 1998. Waarom is mij een raadsel. Die lezers moeten toch wel een enorme black-out gehad hebben.
Ik vond deze film ongelooflijk saai en van die Monic Hendrics met dat Poolse accent kreeg ik op den duur schoon genoeg van. Ik vond haar ook een verschrikkelijke zeurkous.
Het verhaal leek helemaal nergens op. Ik kan mij niet voorstellen dat je nog normaal kan vrijen als je vlak hiervoor nog iemand overhoop hebt geschoten en een ander met een bijl naar de andere wereld hebt geholpen.
Neen, de Poolse Bruid is voor mij een zwaar overschatte Nederlandse film om heel snel te vergeten.

kos schreef:
Aangename verrassing. Mooi liedje ook van Groningen's finest Ede Staal.

Ik dacht het al te horen. Kom wel niet uit Groningen maar vind de muziek van Ede echt erg mooi.

Vreemd dat sommige mensen zo slecht schrijven over deze film. Dan hou je of niet van nederlandse films. Of je hebt weinig kijk op films in het algemeen. Ik vond het een erg sterke film.

Arko800 schreef:

Onzin natuurlijk. Alsof deze film model staat voor de Nederlandse film. Ik vond deze film gewoon slecht. Films als "Antonia", "Zusje, "De Aanslag" zijn voor mij gewoon goede Nederlandse films. Het is allemaal niet meer dan een kwestie van smaak.

avatar van nightbreed
Nou, ik hoef al niets meer te zeggen want wibro heeft mijn mening al perfect verwoord.
Ik sluit me dus aan bij wibro.

avatar van tonnyhk
Robi schreef:

Volledig eens met deze beschrijving. Ik vond inderdaad de film best mooi qua opbouw maar inderdaad de vrijscene na een moord het zwakste deel van de film.

Helaas zie je dat echter in enorm veel films terug en nog vaak veel erger dan hier. Ik ken heel veel films waarin de hele boel wordt afgeslacht waarna de " held" en zijn vriendin elkaar zoenend in de armen vallen en zich totaal niet bekommeren om de doden en gewonden.

Behoudens dit zwakke deel sprak deze film mij toch wel aan.

speranza
wibro schreef:
Zou het zo kunnen zijn dat jij een black-out hebt gehad?

speranza schreef:
Zou het zo kunnen zijn dat jij een black-out hebt gehad?

Zeker weten van niet. Toen ik deze film voor de eerste keer in de bioscoop zag vond ik hem helemaal niks. Nu bij herziening vond ik hem dus weer helemaal niks. Deze film is gewoon niet mijn ding en dat geldt voor verreweg de meeste Nederlandse films. Nederland is gewoon geen filmland.
En wat het artikel in de Volkskrant betreft wil ik nog even het volgende opmerken;
Tot beste film van het jaar 1998 werd uitgeroepen "La Vita è Bella", voor mij de meest overschatte film van de jaren negentig.
Over black out gesproken!

Couch Potato
Beetje een trage film met weinig dialogen; Toch is het mooi gemaakt, prachtige beelden van de natuur. Mooi ook om zien dat er iets bloeit tussen boer en vrouw.
Goed geacteerd ook, vind ik.
Helaas is het verhaal weinig uitgewerkt, hier had véél meer ingezeten dan deze brute schets. Want als kijker blijf je met teveel vragen zitten, toch?
Daarom ***

Om de film zelf te citeren:
"Mooi?"
"Prachtig mooi."

Zo gaat dat in Groningen.

avatar van Sideshow Bob
Arko800 schreef:

Arko, ik begrijp dat jij een autoriteit bent op het gebied van (de Nederlandse) film. Toch bepaalt iedereen zelf wel wat hij of zij mooi vindt. Vrij land weet je wel, anders krijg je toestanden zoals met die Poolse in het begin van de film. En dat jij dit dé Nederlandse film vindt zegt iets over jou. Sommige mensen vinden het fijn dat ze gewoon niet zo'n goede kijk op films hebben als jij.
Kom je heeeel toevallig uit Groningen?

avatar van Sideshow Bob
Eigenwijs  schreef:
Nou, eindelijk een nederlandse topfilm, ondanks de blanke versie van Hirschi Ali die er in mee speelt, ja je gelooft je ogen niet, ze is het sprekend, althans haar oren.
Weet niet, zonder gekkigheid, dit is een goede film met serieus acteren. Misschien zijn nederlandse acteurs wel gewoon beter in hun muil houden dan de rest van europa.

Whahaha "de blanke Hirschi Ali"
Je hebt gelijk!

Wilde overigens nog zeggen dat het acteerwerk dik in orde was. Had wel iets weg van De Noorderlingen vind ik. Zag dat deze film 10e is geworden in de Nederlandse Film top 50 (http://www.nlfilmtop50.nl/#/home). Kan me goed vinden in nr. 1 t/m 9, maar de Poolse Bruid zou ik wel een aantal plaatsen lager ranken.

avatar van JanLo
wibro schreef:

Je bent behoorlijk arrogant als je van de mensen die de film leuk vinden zegt dat ze een black-out moeten hebben gehad.
Dat je de film niet pruimt is ok, maar vind je de film leuk zou ook ok moeten zijn.

avatar van Vinokourov
Deze Nederlandse film valt door de mand hoor. Het verhaal is erg eenvoudig en aardig gevonden, maar matig uitgevoerd. Vooral de climax, de shoot-out in de schuur, waarna Hendrickx en Spijkers direct overgaan op een vrijpartij was wel heel erg suf. Hendrickx haar Poolse accent werkt onbedoeld komisch en het enige echt grappige was de onbegrensde Groningse nuchterheid van boer Henk. Voor de rest heeft het wel wat aardige plaatjes binnen en buiten de boerderij die de troosteloosheid, maar ook weer de mooiheid van het boer-zijn moet weergeven.

avatar van Malick
Hoewel het niet de beste Nederlandse film is, vond ik dit een uiterst sterke prent. Een Nederlandse Arthouse film. Rustige opbouw, sterk acteerwerk van beiden hoofdrolspelers, fijne cinematografie. De Poolse bruid was volgens mij de eerste die ik zag met Monic Hendrickx in een hoofdrol. Fijne actrice. Er hangt om haar niet zo glamourachtig iets waar de meeste dames wel last van hebben. Je kijkt dan veelal naar de actrice en niet naar de personage dat ze uitbeelden.
Karim Traïdia heeft nergens echt de haast om het verhaal te vertellen. Oftewel veel rust en weinig dialogen. Shoot-out op het einde vond ik echt knap gedaan. Onverwacht maar mooi in beeld gebracht. Heel rauw en ruw zoals de boer zelf ook is. Ja, een film waar wij Nederlanders trots op kunnen zijn.

Saai en ongeloofwaardig. Super voorspelbaar. Clichématig. Traag...

Spijkers en Hendrickx zijn topacteurs maar daar heb je niks aan bij een slecht verhaal.

Door acteurs toch nog 2,5.

Hoewel. Nog een gekeken en de tijd er voor genomen. DAn neemt het je best wel mee.

speranza
Dit is een mooie film met fraaie beelden en sterk acteerwerk van Monic Hendrickx.

avatar van jarno1975
Mooi door zijn eenvoud.

avatar van TinkerTex
Een sterke ingetogen film van Nederlandse bodem. De kracht zit hem in de eenvoudigheid. De boeven kwamen dan weer minder overtuigend over. Beetje een soort van boze baron met een vlugge Japie.

De film kreeg later nog een Australische remake onder de titel Unfinished Sky.

avatar van Leo1954
Nederlandse films die de moeite waard zijn , kun je op de vingers van één hand tellen. Ik ken geen enkel land waar zulke troep wordt gemaakt als juist hier. Dan is het een verademing dat er zijn prachtige film tussen zit, ingetogen, sfeervol en goed gespeeld.

TinkerTex schreef:

De film kreeg later nog een Australische remake onder de titel Unfinished Sky.

De boeven zijn inderdaad van het snif en snuitje gehalte (zeg maar het normale Nederlands peil), maar gelukkig speelde die maar een klein rolletje. Ik wist niet dat er ook een Australische remake van was, die wil ik eigenlijk ook wel zien.

avatar van Drifter
Leuke film, gaat niet snel maar verveeld vrijwel nergens. Leuk hoe de verhouding tussen de twee zich langzaam ontwikkeld.
De enige vraag die bij mij achterbleef is of ze in de boerderij konden blijven

avatar van Guzziking
Ach, dat mooie lied van Ede Staal.

snodaap
Kan er niets aan doen maar ik zie bij die boer de hele tijd Henk Bleker voor me.
Eerst dacht ik nog dat het zich allemaal in Friesland afspeelde maar in dat geval had die boer haar vast verraden.
Al met al een degelijke film. Maar het had ook de beste episode uit 12 steden 13 ongelukken kunnen zijn, die serie van weleer.

Voor een deel ( de toenadering van de hoofdpersonages) voorspelbaar en voor een deel (de geweldssekwenties en wat er uit voortvloeit) onlogisch, maar dan weer met een frisse, emotionele toets in de slotsscène en dit alles terwijl de kijker amper iets af weet van de voorgeschiedenis. Misschien hoeft dat niet. Een knip uit een periode uit je bestaan. Mij best. Ook de acteurs waren voor mij best.

Sobere film van eigen bodem met een mooi verhaal en ook prima acteerwerk van Monic Hendrickx en Jaap Spijkers. Bovendien is het typisch Nederlandse polderlandschap fraai in beeld gebracht. Opvallend sterk zijn ook de ingebouwde stiltemomenten.
Prima gedaan.
Jammer dat scenarioschrijver Kees van der Hulst zich van de inhoud van deze film distantieert.

avatar van JBass
Erg goede film. Verwacht geen snelle scènes of actie. Maar de sfeer is mooi en de film wordt goed gedragen door het perfecte acteren van Jaap Spijkers en Monic Hendrickx. Mooi einde.

De film won terecht een gouden kalf voor beste film, beste actrice en beste regie in 1998 en net niet een Golden Globe. Monic Hendrickxx speelde ook in de Australische remake van de film (Unfinished Sky) en kreeg voor haar rol daarin een Inside Film Award op het filmfestival in Gold Coast in Australië.

Van mij 4,5*. Zeker verdiend als je bedenkt dat deze film in maar 20 draaidagen is gemaakt!

avatar van linxde1
Hele mooie film. Goed geacteerd en een mooi verhaal. Zelfs nog wel spannend te noemen. Alleen jammer dat er van het accent van de boer helemaal niets klopt. Dat is geen Gronings accent te noemen.