De Poolse Bruid (1998)

Nederland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Karim Traïdia
met Jaap Spijkers, Monic Hendrickx en Rudi Falkenhagen

Een stugge boer treft een een bebloede vrouw aan op zijn erf. Ze is mishandeld en spreekt geen Nederlands. Hij draagt haar naar binnen en ze verandert zijn leven volledig. Zonder veel woorden tot hun beschikking te hebben, leren de twee elkaar kennen. Langzamerhand komt hij erachter dat ze een Poolse is, en voortvluchtig, want een nogal sinister figuur komt naar haar informeren.

Goeie Nederlandse Film

Helemaal mee eens. Ik snap niet dat mensen hier een onvoldoende voor geven.

FisherKing
Dat zijn dan mensen die geen films kunnen beoordelen!

neo (crew)
ik ben de regisseur van de film nog tegen het lijf gelopen bij een snackbar in rotterdam na lotr premiere.ik had toen nog geen idee dat hij een regisseur was.

Het hoogtepunt van de film is dat die boer een appel tegen zijn hoofd krijgt...

tovenaar
Klinkt als een mooi hoogtepunt!

Prijzen:
* Publieksprijs IFFR 1998
* 2 Gouden Kalveren (beste regie + beste actrice)
* Buenos Aires International Festival of Independent Cinema 1999 - Best Actress
Monique Hendrickx
* AFI Fest, Los Angeles 1998 - European Film Award
* Kappeuter award

avatar van narva77
Kappeuter award?

mooi !
***' 3,5 op 5 ***'

Aangename verrassing. Mooi liedje ook van Groningen's finest Ede Staal.

avatar van JayLunar
Toen er tijdens de ending credits stond 'de auteur van het boek distantieert zich van deze bewerking' dacht ik: wat een mafkeesss.

Mooie film -> 4*

Aardige film. Beetje simpel verhaaltje, maar wel goed uitgewerkt. Spijkers speelt z'n rol goed als lompe Groningse boer. 2,5*

FisherKing
Die Staal songs ontroeren; zelfs als je geen grunninger bent.

Ede Staal Fisher King en het was idd erg mooie muziek.

Voordat FisherKing mij erop gaat wijzen dat ook ik mij moet gaan verantwoorden voor mijn smaak zal ik 'm voor zijn: ook ik vond het dodelijk saai en op gegeven moment vond ik de personages zelfs irritant worden, vooral Hendrickx. Ik geloofde het ook niet. De accenten van allebei overtuigden me evenmin. Er zaten af en toe mooie plaatjes in maar dat vind ik toch echt te weinig. De terugkomst van de pooier waarbij de hond wordt vermoord zag ik net zo lang aankomen als je ver kunt kijken in het Groningse land en dat ze de mannen vermoordden vond ik qua situatie een beetje gejat van Witness en dat ze dan ook nog gingen vrijen.., ja daaag!
Het enige dat het misschien had kunnen redden was als de postbode een leuk mimestukje had gedaan.

avatar van wackyboy
Ik vind hem wel goed.
Begrijp ook niet dat films als "Zus en Zo" en "Antonia" worden genomineerd voor een oscar en deze bijvoorbeeld niet.
Om maar niet te spreken van "Abel"; nog zo'n hoogtepunt uit de Nederlandse filmgeschiedenis.

avatar van herman78
Ik vond deze wel goed, maar het is toch een beetje een film voor 50+'ers. Ik denk dat een film als Zus en Zo vooral genomineerd is vanwege het onderwerp, dat in zijn controversialiteit toch lichtvoetig in beeld is gebracht.

avatar van wackyboy
Interessant.
Nou, daar kan ik dan wel enigszins mee leven. De Aanslag vond ik ook wel een goede film, beter in ieder geval als die andere Mulish verfilming; de ontdekking van de hemel.

avatar van Zavo
herman78 schreef:

Ik vond deze wel goed, maar het is toch een beetje een film voor 50+'ers.

Waar slaat dit nou weer op?
Ik ben 26 en vond hem erg goed, één van de beste Nederlandse films die ik ken.

Oude ziel?

avatar van herman78
ach, dat gevoel heb ik er gewoon bij. ik bedoel, ik ben nog niet eens 26 en vond het ook best een mooie film hoor.

Mooie ingetogen film, waarvan de sfeer goed getroffen is: de film straalt een zekere rust uit. Je ziet de ontwikkeling van een relatie over twee mensen, die steeds nader tot elkaar komen, zeer overtuigend in beeld gebracht. Zo heb ik meegeleefd met de personages, wat volgens mij een belangrijk kenmerk is van een goede film. Vrij realistisch, omdat het hier zo overduidelijk om de ‘gewone’ mens gaat. De goed uitgekozen muziek geeft nog eens een versterkend effect aan het geheel. Minpunt: het zeer matige acteren van de twee criminelen. ****.

avatar van Goodfella
Mooi gefilmd, vooral de buitenopnamen zijn zeer mooi. De relatie tussen de norse boer en zijn 'Poolse bruid' wordt rustig en ingetogen verteld en het is leuk om te zien hoe ze steeds meer naar elkaar toe groeien.

Toch zitten er wat mij betreft teveel saaie en onnodige momenten in de film en bovendien was het einde veel te abrupt. Al met al, ondanks redelijk wat minpuntjes, best aardig. 3 sterren.

neo (crew)
Mooie film van Traidia met een zeer ingetogen,goeie rol van Spijkers en ook Hendricksx mag er wezen. ook leuk is dat Traidia twee familieleden een rolletje heeft gegeven, zoals Hakim als postbode. 3.5 sterren

neo (crew)
Soraya Traidia als (even opgezocht) Krysztyna.

Prachtige film, maar zit er niet een enorme goof in?

De boer hoort op het eind het meisje, loopt naar buiten en ziet dan moeder en dochter op honderden meters aankomen.. kan niet helemaal volgens mij..

Verder dus een prachtige film met vooral hele mooie beelden van 'het groningse land'.

Marnix

steven36
feel good movie,weer iets goeds van eigen bodem, we kunnen het wel.

avatar van xangadix
Een comedy is niet nee. Ik schrok me trouwens (na een dik uur nagenoeg alleen maar stilte) helemaal suf van de knallen van het jachtgeweer, waarmee Falkenhagen om het leven werd gebracht.