De Poolse Bruid (1998)

Nederland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Karim Traïdia
met Jaap Spijkers, Monic Hendrickx en Rudi Falkenhagen

Een stugge boer treft een een bebloede vrouw aan op zijn erf. Ze is mishandeld en spreekt geen Nederlands. Hij draagt haar naar binnen en ze verandert zijn leven volledig. Zonder veel woorden tot hun beschikking te hebben, leren de twee elkaar kennen. Langzamerhand komt hij erachter dat ze een Poolse is, en voortvluchtig, want een nogal sinister figuur komt naar haar informeren.

Heeft iemand van jullie toevallig de DVD (niet de video!) en wil die graag verkopen (10 € incl. verzendkosten naar Duitsland)? Momenteel blijkt die (samen met "de boekverfilming") niet meer leverbaar te zijn...

avatar van Carl
Heel mooi sober, kernachtig spel. Geen woord teveel of te weinig.
4,5 sterren.

neo (crew)
Componist Fons Merkies had eerst een totaal verkeerde score gecomponeerd. Dat veranderde hij in kleine 2 dagen en halveerde zo'n beetje de eerste bezetting qua lengte. Voor een score review link

De Poolse bruid ligt nu op verschillende plaatsen voor €1,99 . Kun je hier winst op maken ?

avatar van SiSsY bOY
ik heb hem net voor 3 euro nij de bart smit gekocht, winnaar van het Cannes filmfestival 1998. Ik ben benieuwd

Cannes? Mocht Karim willen...

Hij won er wel een prijs.

Art
Welke prijs dan?

neo (crew)
De Grand Rail d’Or Audience Award.

Art
Dat wist ik dus niet! Bedankt voor het antwoord!

Een prijs is ook iets anders dan "winnaar van Cannes".
Imdb meldt hier trouwens niets over...

neo (crew)
Imdb is natuurlijk ook niet alles. Neem ook carrieres van componisten, acteurs etc. die allemaal incompleet zijn.

gotti schreef:
Een prijs is ook iets anders dan "winnaar van Cannes".
Imdb meldt hier trouwens niets over...

Weet ook niet hoe officieel die prijs is. Is van het personeel van de spoorwegen ofzo.

Van de pers.

Nee, het is sowieso een publieksprijs.

Semaine de la Critique is een hele belangrijke prijs, da's de juryprijs.

neo (crew)
Oh ik meende namelijk te herinneren dat het er een van de pers is. Nou ja de pers is ook publiek.

avatar van SiSsY bOY
hmm, op de hoes staat prominent "winnaar filmfestival Cannes" maar goed wat doet het er verder toe, ik vond het een goeie film. 4*

SiSsY bOY schreef:
hmm, op de hoes staat prominent "winnaar filmfestival Cannes"

Da's idioot, idd.

avatar van The Eye
Erg mooie Nederlandse film. Het acteerwerk was erg goed, waarbij vooral Anna zeer geloofwaardig neergezet werd. Mooie sfeerbeelden van het prachtige Groninger land, ingetogen verhaaltje en leuke climax. De ontwikkeling van de relatie tussen boer en Poolse is soms zeer grappig. Het accent van de "Groninger" viel een klein beetje tegen.

Deze film heeft ook wat meer lef, dan de rommel die doorgaans uitkomt in Nederland. Het schnitzelparadijs bijv. is veel te veilig en durft nergens een karakter uit te diepen. Iets wat in deze film zo eenvoudig en doeltreffend gedaan wordt, waardoor zo'n film direct meer karakter (ook een goede film trouwens) en diepgang krijgt.

FisherKing
Na Eilandsgasten was ik benieuwd naar een herziening van de Poolse Bruid. Ik vond de film al goed bij de eerste viewing, maar nu vind ik hem eigenlijk nog beter.

Wat een perfect samenspel tussen Jaap Spijkers en Monic Hendrickx en wat zijn ze prachtig geregisseerd. Snap er weinig van dat de scenarioschrijver zich onttrok van de credits, denk dat de film stukken slechter geweest zou zijn, indien Karim Traïdia het originele script gevolgd zou hebben.

Nu is het een uiterst subtiel samenzijn tussen de boer en de aangelopene, en uiterst geloofwaardig gebracht, met de uiterst kleine details.

het gangsterachtige stuk detoneert echter, en past eigenlijk niet in de toon van de film Dat weerhoudt me van een superhoge waardering, maar de 4* staan heel stevig. En laat ik er maar een 4.5 van maken.

Film zit voor mij in de trend omhoog naar goede NL films, die een soort vervolg kreeg via Wilde Mossels, ook zo'n gedurfde film.

Fons Merkies zijn "uitgeklede score" werkt hier trouwens briljant.

robertus65
Goede film, prachtig geacteerd door de beide hoofdrolspelers. Laat de sfeer van het Grongingse boerenlandschap goed naar voren brengen, door de mooie beelden en muziek. Jammer alleen dat de actie wat aan de late kant is, er gebeurt toch al niet zo veel.

avatar van Mug
Mug
remake-alert!

De Nederlandse speelfilm De Poolse bruid (1998) van regisseur Karim Traïdia krijgt een Australische remake. De film gaat Unfinished Sky heten en actrice Monic Hendrickx speelt, net als acht jaar geleden in de originele versie, de vrouwelijke hoofdrol. Australiër William McInnes vertolkt de mannelijke hoofdrol. Zijn landgenoot Peter Duncan regisseert de remake, die is gebaseerd op het originele scenario van Kees van der Hulst. De opnamen beginnen in september in Queensland. (...)

De Poolse bruid won diverse nationale en internationale prijzen. Op het Rotterdamse filmfestival werd de publieksprijs toegekend en in Utrecht kregen regisseur Karim Traïdia en actrice Monic Hendrickx beiden een Gouden Kalf.

bron: cinema.nl

Prachtige muziek. Ik ben grote fan van ede staal.

Nou, eindelijk een nederlandse topfilm, ondanks de blanke versie van Hirschi Ali die er in mee speelt, ja je gelooft je ogen niet, ze is het sprekend, althans haar oren.
Weet niet, zonder gekkigheid, dit is een goede film met serieus acteren. Misschien zijn nederlandse acteurs wel gewoon beter in hun muil houden dan de rest van europa.

Pure
Nederlands pareltje!
Het eerste uur is bijzonder mooi met enkele prachtige scènes. Helaas komt richting het eind van de film het gedoe met die twee mannen iets te nadrukkelijk naar voren. Naar mijn mening vielen deze scènes totaal uit de toon van de rest van de film. De slotscène maakt gelukkig zeer veel goed (prachtige scène, in al haar eenvoud gefilmd, erg oprecht).

3.5* met evt. kans op verhoging.

vandaag gekocht bij de blokker

5 dvd's voor 5 euro

de poolse bruid
rat race
en nog een paar redelijke titels

veron35
Aparte film. Ik vind het in het begin allemaal te snel gaan en daarna iets te langzaam. Dat heeft natuurlijk wel zijn charme. Best goed geacteerd. Het einde was weer wat spannender. Maar het lijkt me niet echt lekker neuken in een schuur waar een dood lichaam licht van iemand die je een paar minuten geleden hebt vermoord...

avatar van soom
Beetje hetzelfde idee als Birthday Girl, en een beetje van Blind met enkele mooi geschoten scenes. Monic was in deze film ronduit lelijk, vond ik, en het eindshot vond ik niet goed bedacht, hoewel het op deze manier wel een afgerond einde heeft, natuurlijk...

2,5*.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Aardige nederlandse film.
Het acteer werk is zeker goed te noemen.. Aardig verhaal.. redelijk uitgevoerd..
De film had wat meer spanning mogen hebben.. aangezien de pooiers allang wisten dat de poolse vrouw bijde boer was ondergedoken..
Voor de rest een degelijke film.. maar niet 1 van nederlands beste..
3 sterren.

avatar van johnnyy
Weet niet waarom deze film zon hoge waardering heeft. Persoonlijk vond ik het een saaie film waar niets in gebeurd. Voor mij niet meer als 2*.
Ps meneer j.eschmann hieronder van mij mag je de film gratis hebben moet je alleen je e-mail adres zichtbaar maken.