Kleine Teun (1998)

Nederland
Komedie / Drama

geregisseerd door Alex van Warmerdam
met Alex van Warmerdam, Annet Malherbe en Ariane Schluter

Zwarte komedie rondom drie personages die verstrikt raken in een onmogelijke situatie. Brand (Alex van Warmerdam) en Keet wonen op een boerderij. Overdag werkt Keet in de stad en 's avonds leest zij haar man de ondertiteling van de televisie voor, want Brand is analfabeet. Keet heeft er genoeg van en wil dat haar echtgenoot een cursus gaat volgen. De komst van privé-lerares Lena maakt het leven behoorlijk gecompliceerd; Lena en Brand worden verliefd op elkaar en Keet stimuleert dit juist om haar eigen kinderwens in vervulling te laten gaan. Dat is vragen om moeilijkheden.

avatar van Betamax
Ga ik geen berg regels aan vuil maken.
Gewoon een uitstekende film van Van Warmerdam.

Erg lang geleden dat ik deze film voor het laatst gezien had. Ik herrinnerde me vooral nog het bijzondere decor van een eenzame boerderij ergens in de polder. Een duidelijk verhaal deze keer in de vierde film van Alex van Warmerdam. Goed geacteerd en boeiend tot het einde, maar zo bijzonder als de eerste twee films is deze zeker niet.

avatar van harm1985
Erg interessante film weer, met echt de meest absurde dialogen en surrealistische situaties. Acteerwerk is als vanouds erg goed, evenals de soundtrack.

avatar van Norma
In deze Van Warmerdam miste ik een beetje een opvallend decor zoals in Abel en De Noorderlingen, wat in die films de aparte personages en verhalen nog net even wat extra’s meegeeft.
Al moet ik zeggen dat het nog knap is hoe Van Warmerdam zelfs van een doodnormaal sober boerderijtje in the middle of nowhere op een bepaalde manier toch nog een enigszins surrealistische setting weet te maken.

Maar voor de rest is het genieten van een heerlijk bizar plot, gaandeweg werd ik steeds benieuwder hoe het zich allemaal zou gaan ontwikkelen. Geweldig hoe het stel opging in het merkwaardige rollenspel, wat de onderlinge verstandhoudingen steeds complexer maakte.
Dit vond ik het sterkste aan de film, de humor vond ik soms wat te plat. Al zijn sommige scènes dan wel weer op een droogkomische manier hilarisch, zoals het zoeken van de paaseieren.
Ging helemaal nergens over, maar juist daarom o zo leuk.

Het einde vond ik een lichte teleurstelling aangezien het van begin af aan al geen geheim meer was dat Keet niet bepaald het beste voorhad met Lena. Vraag me niet waar ik dan wel op gehoopt had, maar het had voor mij met een iets verrassender wending af mogen lopen.

Vooral Annet Malherbe vond ik erg overtuigend en goed op dreef, met haar minzame lachjes terwijl ze ondertussen de hele boel manipuleert en haar huisgenoten tot waanzin drijft.
Ik had van te voren niets over de film gelezen, dus ik zat een beetje te wachten tot Kleine Teun zijn opwachting zou maken. Zijn aandeel bleek uiteindelijk zeer bescheiden, maar wat ‘ie moet doen, doet hij dan ook goed, namelijk een snoepie van een baby zijn

avatar van Friac
Een iets mindere film van Van Warmerdam - in vergelijking met Abel/De Noorderlingen/Ober -, vooral omdat ik de leuke humor en misschien ook de vaak aparte setting (die vooral in De Noorderlingen sterk aanwezig was) miste. De kern van het verhaal is natuurlijk behoorlijk absurd en staat garant voor enkele bevreemdende taferelen, maar in zijn geheel vond ik de film nergens écht grappig of geniaal worden.
Voorts wordt er prima geacteerd en is de film leuk genoeg om de aandacht er bij te houden. Een stevige 3*, maar meer zit er voorlopig niet in.

avatar van barcam
Alex van Warmerdam slaagt er in met een minimum aan middelen en een paar locaties een zeer originele film te maken.
Topper.

Annet Malherbe is voor mij (tot hiertoe) de beste nederlandse actrice.

avatar van LimeLou
Cool dat NL2 deze vanavond gaat uitzenden. Moet dringend wat meer films van Van Warmerdam kijken.

avatar van bozzy
Wat een aller aardigst goed filmpje zeg.
Had er nog nooit van gehoord.
Blij dat ik hem heb gezien,wel een Bruut einde.

Wederom een aparte zwarte komedie van regisseur Alex van Warmerdam. Het verhaal was bizar en de dialogen zeer apart maar wel vaak humoristisch, tenminste als je van zwarte humor houdt. De cast in de vorm van Alex van Warmerdam, Annet Malherbe en Ariane Schluter (best fraaie borsten) vond ik best goed.

Schitterend was de scene waar Alex van Warmerdam aan het vissen was waarop Ariane Schluter aan hem vraagt waarop hij aan het vissen is en hij droog zegt "op vissen"

Ik moet zeggen dat ik Alex van Warmerdam steeds meer waardeer en ook zijn films (ik heb ze nog niet allemaal van hem gezien, inclusief schijnbaar zijn topper "De Noorderlingen").

avatar van Perfectly clear
Ober is ook zo'n heerlijke droog komische film

Klopt die was gisteren er weer eens op. "Ober" vind ik wel leuker dan deze.

avatar van lars-pixar
Alex Warmerdam zet een goed verhaal neer met goed Nederlands beeld neer, de film valt op geen een moment in elkaar maar wat wel link is dat de kijker op geven moment de tv uit zet want de film heeft zo zijn saaie kanten maar ik daar geen last van.

avatar van 606
Ja een iets mindere film maar toch een aparte weer en een goed verhaal en maar 3 acteurs.
Mooi eind gedeelde en ook onverwachts.
Goed geacteerd ook.

3 sterren

avatar van Donkerwoud
Een manipulatieve feeks, Keet (Annet Malherbe), regelt een jongere vrouw voor haar boerse echtgenoot, Brand (Alex van Warmerdam). Deze Lena (Ariane Schluter) moet Brand leren lezen en schrijven, maar in een vroeg stadium wordt ze tot een lustobject die het ingeslapen huwelijk van de twee boeren weer wat pit moet geven.

De hele film gaat erover wiens kant deze slappe zak kiest, die van de vrouw die zijn leven tot in de meest idiote details beheerst, of die van de vrouw die de frisse nieuwe wind van passie en levensgeluk met zich meebrengt. En dan vindt er ook nog een schokkende wending plaats die de venijnige machinaties van Keet van een nieuwe dimensie voorziet. Dan doel ik natuurlijk op de geboorte van Kleine Teun en hoe Keet de baby toe wil eigenen

Wat de film zo onweerstaanbaar grappig maakt is dat het geen enkel moreel oordeel velt over zijn karakters. De lijn tussen daders en slachtoffers is diffuus en niemand is goed of slecht. In de constante dans naar macht vond ik Keet de meest sympathieke, terwijl haar daden zo volstrekt abject zijn als maar mogelijk is. Ze schuwt dan ook geen enkel middel om haar zin te krijgen. Lena, die dus eigenlijk het slachtoffer is in het geheel, binnen dit verhaal nou juist degene die ik haar levensgeluk eigenlijk misgun, omdat wanneer zij haar zin krijgt het altijd ten koste zal gaan van Keet. En dan is Brand degene die in zijn besluiteloosheid en slapheid de reden is dat de schokkende gebeurtenissen van kwaad tot erger gaan. De man is onuitstaanbaar, maar ergens ook schattig en aandoenlijk.

Het zijn de continue paradoxen die Van Warmerdam gebruikt om zijn films zo surrealistisch en uniek te krijgen. Onuitstaanbare karakters blijken het sympathiekst. Daders worden slachtoffers (of daders blijken ook slachtoffers te zijn) Schokkende gebeurtenissen worden voorzien van vrolijke achtergrondmuziekjes. De gebeurtenissen zijn compleet geschift maar ergens ook weer pijnlijk herkenbaar. Kleine Teun, minimalistisch als hij is, behoort zeker tot mijn favoriete films van Van Warmerdam, mede omdat het zoveel sfeer weet te creëren in hoe het die afgesloten wereld van Teun, Keet en Lena verbeeldt. Ook de gortdroge humor van de regisseur komt perfect tot zijn recht in deze heldere verhaalstructuur. Momenteel nog steeds te zien op uitzendinggemist.nl.

Uitstekende film waarin de vrouw van een analfabete boer een onderwijzeres inhuurt voor haar man. En hieruit ontstaat een aparte driehoeksverhouding waarbij de onderlinge verhoudingen nogal verschuiven. Droogkomische dialogen en lichtelijk bizarre situaties. Een kleine setting met slechts drie acteurs en één hoofdlocatie houdt het geheel compact. Ondanks het wat tegenvallende einde toch een dik verdiende 3.5 sterren.

(verwijderd)
't is een leuke film, met prachtige dialogen,
maar wat te kluchtig naar mijn smaak, ('t werkte denk ik, hoewel ik dat niet weet, iets beter op toneel),
alex van warmerdam, en annet malherbe zijn erg goed in de film, maar die andere vrouw (die in de jurk wel goed is vind ik), is net iets te irritant, en te vlak om te boeien.
't eindigt wel weer prachtig, en het shot van kleine teun met de duifjes vond ik erg mooi,
't is denk ik al met al toch de minste alex van warmerdam naar mijn smaak,
maar alex van warmerdam vind ik dan ook 1 van de beste regisseurs aller tijden

avatar van Bibelonseberg
Prachtige film wederom met een ijzersterke cast.
Je ziet dat je met weinig middelen toch iets goeds kan maken.
Alex van Warmerdam maakt sowieso hele goede films.
De film kleine Teun heeft toch een verrassend einde wat mij betreft.
Sommige vonden deze film voorspelbaar, ik niet en vooral het einde
was toch alles behalve voorspelbaar en alledaags te noemen

avatar van SnakeDoc
Mijn derde van Warmerdam is toch stukken minder dan Abel en de Laatste Dagen van Emma Blank. Slecht is hij zeker niet, maar net iets minder absurd en afwisselend.

Een keurig drietje voor Kleine Teun!

avatar van HarmJanStegenga
Geinige, aparte film weer van Van Warmerdam. Blijf het een leuke regisseur vinden. Ook deze 'Kleine Teun' kent weer van die heerlijk droge en ''typische'' Van Warmerdam humor. De beste man zijn settings geven altijd een apart / ''niet helemaal van deze wereld'' gevoel mee, wat de films alijd een extra laagje geeft. Heb me prima vermaakt met deze film. Leuke cast, lekker absurde dialogen + verhaal en interessant van begin tot einde. De tijd vloog voorbij. Makkelijke voldoende dus ook.

avatar van Montorsi
Sterke Van Warmerdam. Van uit zijn iets humoristische tijd. Vooral erg geslaagd vanwege het ongemakkelijke van het hele gebeuren. Absurdistisch en minimalistisch maar grappig en pijnlijk goed uitgevoerd. Van Warmerdam zelf kan nooit acteren, maar weet het op te vangen met droge delivery en goeie dialogen.

avatar van sinterklaas
Alex van Warmerdam, wat een fijne regisseur toch altijd met zijn bizarre wereldje.

Overigens de enige film van hem die niet in NL op dvd is verschenen en waarbij ik hem maar uit Amerika heb moeten halen. Ook deze film is weer helemaal zoals we Alex kennen: leeg, troosteloos, bizar, verdraaid, en ondertussen zijn er genoeg momenten om krom te liggen van het lachen. Dat Alex ook altijd zelf een rolletje meespeelt vind ik het mooiste; hier speelt hij een mokkige eigenwijze boer Brand die samen met zijn dominante obsessieve vrouw Keet in een boerderij woont, ergens in de middle of nowhere. Brand maakt geen reet van zijn leven en het stelletje zit mekaar maar steeds in de haren. Daarnaast is ie nog analfabeet waarbij Keet het tijd vind om hem eens een lesje Nederlands te laten leren. Dit doet zij door een lerares Lena in te schakelen die elke dag eventjes de "Aap-Noot-Mies" bijspijkert bij Brand. We komen daarbij ook nog achter de nogal perverse trekjes van Brand, die wel een beetje geil word van Lena. En ja, in plaats van dat Lena zich wezenloos schrikt, gouw wegrent, en nooit meer terugkomt loopt het toch eventjes anders.... heel anders. Opnieuw is iedereen hier weer helemaal verknipt of geschift. Met weer hilarische doch schokkende momenten van dien, zoals we die ook alleen maar van Alex kennen.

Opnieuw bewijst Alex voor mij weer dat het toch echt een van de beste regisseurs/acteurs van Nederland genoemd mag worden die weer een tegenstrijd is van al die meuk over depressieve vrouwen van middelbare leeftijd of die onderbroekenhumor komedies dat geschikt is voor kinderen van 10.