Himalaya - L'Enfance d'un Chef (1999)

Alternatieve titel: Himalaya

Frankrijk / Zwitserland / Verenigd Koninkrijk / Nepal
Avontuur / Drama

geregisseerd door Eric Valli
met Thilen Lhondup, Gurgon Kyap en Lhakpa Tsamchoe

De bewoners van een dorpje in het Himalaya-gebergte leven grotendeels van de opbrengst van het zout dat ze uit de bergmeren halen. Als de leider van de zoutkaravaan bij een ongeluk is omgekomen, wil de tweede man, Karma, hem opvolgen. Maar het oude dorpshoofd Tinlé, de vader van het slachtoffer, vindt dat zijn kleinzoon de rechtmatige opvolger is. Karma krijgt de jongeren van het dorp achter zich. Hij bereidt met haast een nieuwe karavaan voor om een naderende storm voor te zijn. Tinlé raadpleegt echter de goden om het moment van vertrek vast te stellen van een karavaan die hij samen met zijn kleinzoon en zijn tweede zoon, een boeddhistische monnik, wil ondernemen.

avatar van Zavo
Het verhaal is wat langdradig, maar de beelden zijn schitterend, ik ben blij dat ik deze in de bioscoop heb gezien.

avatar van Xenophon
hoeveel wordt er in deze film gesproken? (dus hoe nodig is ondertiteling)

Prachtige originele poster geplaatst. Film is om 14:00 op NL3 te zien.

avatar van danuz
Vond het wel een redelijk mooie film. Jammer dat er nog wat melodramatische stukken in zaten, vooral de opmerkingen vond ik vaak echt vervelend. Wel waren de beelden best mooi en het verhaal was ook wel oke. Het feit dat het in Nepal afspeelde en er ook echt in die taal werd gesproken maakte het een bijzondere film.

avatar van E V
E V
Prachtige opnames van een schitterende natuur.
Het verhaal is ook prachtig en de spelers doen het heel goed. Dit is een rustgevende film.

Als je daar een keertje geweest bent vind je de film super goed.

avatar van YuLaw16
Net als d efilm blackboards, is het een film opgenomen in de rauwe natuur, zonder proffesionele acteurs oid. Toch was deze film FANTASTISCH, met mooi shots, mooi verhaal en het was ontzettend realisitsch. 5/5

Die poster doet me wel heel hard denken aan die van Microcosmos.

Slechts één woord is voldoende voor deze film: GEWELDIG!!

Het verhaal is eigenlijk vrij eenvoudig - de machtsstrijd tussen een oude en een jonge man met een licht voorspelbaar resultaat. Desalniettemin een momentopname van een formidable cultuur. De film doet dan ook meer denken aan een documentaire dan aan fictie. De beelden zijn van zeer goede kwaliteit, alhoewel het vanuit fotografisch standpunt nog iets beter had gekund (ik bezocht de streek in 1997). De karakters alleen al verdienen een pluim ondanks hier en daar wat mindere prestaties. De oude man vertolkt daarentegen een glansrol. Een film om toch éénmaal te bekijken. Langdradig is hij zeker niet gelet in de sfeer waar hij is opgenomen. Een 4 is dan ook vrij correct.

avatar van Jan met de pet
langdradig en van de prachtige beelden heb ik weinig kunnen ontdekken.......nogmaals voor mij een simpel voorspelbaar verhaal. 2,0

avatar van psyche2
Zavo schreef:

Ik vond de film zeker niet langdradig, het tempo paste wat mij betreft in de omgeving waar het verhaal zich afspeelt.
Verder vond ik Himalaya niet echt voorspelbaar of het zou moeten zijn dat me waarschijnlijk een 'moraal van dit verhaal' te wachten zou staan. Oud versus jong, wel of niet de goden volgen, de gangbare paden betreden of juist niet. Kan dit alles samengaan? Voldoende ingrediënten om een en ander uiteindelijk op zijn plaats te laten vallen.
Heel lang was het voor mij prettig spannend of en zo ja hoe dit zou gaan gebeuren.

avatar van film-gek
vanavond op t.v

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Heb de film opgenomen.. binnenkort maar eens kijken.. verhaal spreekt mij niet super veel aan.. maar door het gemiddelde op MM ben ikwel benieuwd geworden.

avatar van BlueVelvet
film-gek schreef:
vanavond op t.v

Een week later weer, maar 7.00 uur wel erg vroeg (of laat ). Het is wel een typische film om op een zaterdag- of zondagochtend te kijken vermoed ik.

avatar van Donkerwoud
Zeker een hele schattige film. Schitterende beelden in een prettig klein verhaaltje over een Tibetaanse troonopvolging. Een geheel onprofessionele cast, die de boel wel waardig weet te dragen door hun authenticiteit.

avatar van mock turtle
één van de weinige films die ik al meerdere keren heb gezien!
geweldige soundtrack ook!

Een documentairachtige, statige, trage film waarin een generatieconflict (botsing tussen de oude en nieuwe garde) centraal staat. Het drama is oprecht en subtiel, al vond ik ook wat opdringerig. De regisseur toont interesse in de personages; als kijker krijg je een gedetailleerd beeld van de levenswijze van de stam. De beelden van het woeste landschap zijn prachtig en laten zien dat de regisseur fotograaf is.

avatar van 93.9
In tijden van netflix, downloaden vind ik het leuk om gewoon eens zo'n lekkere VHS erin de gooien. Ff wennen aan alleen widescreen formaat, kleurtje minder fel. Verder prima te doen. Nog vele videobanden te gaan overigens omdat ik zo' n beetje de enige ben die ze nog koopt

Leuke film, heel cultureel verantwoord. Misschien iets TE. Maar echt een onschuldige sympathieke film.

keimpeS
Hele mooie film over een tocht door de Himalaya, indrukwekkend en mooie beelden. Wat ik heel mooi vindt is de echtheid van de film.

avatar van schoonetoonen
mooie trage film, met prachtige beelden.