Crna Macka, Beli Macor (1998)

Alternatieve titels: Black Cat, White Cat | Crna Mačka, Beli Mačor

Federale Republiek Joegoslavië / Frankrijk / Duitsland / Oostenrijk / Griekenland / Verenigde Staten
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Emir Kusturica
met Bajram Severdzan, Srđan Todorović en Branka Katić

Matko de zigeuner is een kleine idiote boef die aan de oevers van de Donau leeft. Hij en zijn zoon Zare proberen zo goed en zo kwaad als het kan om zich niet in de luren te laten leggen door de Russen... Tot op de dag dat Matko beslist om een grote slag te slaan met de financiële hulp van Grga Piti?, de peetvader van de zigeunergemeenschap. Maar Dadan, een geducht gangster, neemt hem op het laatste moment te grazen, en brengt hem in een lastig parket.

J. Clouseau schreef:
Heerlijk fijne, ambachtelijke komedie, die soms wat Snatch- en Four Weddings and a Funeral-achtig aandoet, maar dan op z'n Joegoslavisch: chaotisch en hilarisch, ergens tussen de Italiaanse (dat wilde, vurige, met grote gebaren) en de Russische (veel drinken en dan zot staan dansen) mentaliteit. De film duurt wat te lang en niet alle grappen werken even goed, maar het zit toch van begin tot eind bomvol schitterende vondsten. De alomtegenwoordige ganzen, katten en geiten (zelfs onder tafel), varkens die aan auto's knabbelen, drugs in kruisbeelden, het afroepen van de trouwcadeaus, telefoonpaal water geven, de Zwarte Obelisk, jongleren met granaten, een bompa die de hele dag naar het einde van Casablanca zit te kijken, een lijk op zolder, noem maar op. En dan nog dat 'Happy end'...
De geschifte, absurde humor (soms bijna Python-achtig!), het volkse karakter, de heerlijk passende muziek en de eveneens totaal geschifte acteurs (die snorren!) maken hier een schitterende film van. Echt een geweldige ontdekking die ik hiermee gedaan heb, aanrader tot en met.

AMEN !!!!!

Een met levenslust gemaakt kolderiek slapsticksprookje, vol met absurde situaties. Deze originele (door een mengelmoes van invloeden), hyperactieve, wilde en zorgeloze komedie, spelend in een wereld van magie en fantasie, is ontstaan vanuit een documentaire, de personages zijn kleurrijk uniek, maar overdreven, het camerawerk is prachtig en de soundtrack levendig.

avatar van pazke
pitboel warrieueuhhh...pitboel warrieueuhhh... vermakelijke film vol kleuren en geuren.
Kusturica zet de 'zigeuners' op een voetstuk, waarbij je na de film wel sympathie hebt voor die Balkan-bendes.
Swingende soundtrack & kolder ten top, aanrader.

echt heerlijke humor.

pazke schreef:
pitboel warrieueuhhh...pitboel warrieueuhhh....

Terrier!

YouTube - Black Cat, White Cat OST: Pit Bull Terrier

avatar van Ceeda7
De film doet me sterk denken aan een hoop kippen die net onthoofd zijn en op een muziektoontje van Benny Hill rondfladderen. Zeer enerverend en chaotisch allemaal. Het absurde verhaaltje zelf kon mij wel bekoren.

Net de helft. 2.5*

avatar van frodok
Lang geleden dat ik deze film zag, maar ik heb er positieve herinneringen aan. Fijne humor en aanstekelijke muziek.
Binnenkort weer eens uit de kast trekken.

Uitstekende film waarin een zigeuner wordt bedrogen als hij een flinke hoeveelheid benzine denkt te kopen. Een lekker chaotisch geheel, en niet alleen vanwege de plotontwikkelingen die zich opstapelen. Fris, origineel en een leuke soundtrack. Misschien wat aan de lange kant, maar grappig is het allemaal wel.

avatar van cucciolo
Wat een geschift stel mensen dit haha. Heerlijk hilarisch filmpje. Lekker over the top en een buitengewoon feestelijke sfeer. Hoewel ik nergens echt buikpijn van het lachen kreeg was het erg vermakelijk.

avatar van knusse stoel
Vreemde komedie met leuke malloten. Absurdistisch en idioot. Dwaas en verrukkelijk.
Dat zijn enkele indicaties die bij deze film horen, humor die ik niet helemaal had vermaakt maar de film was om voor we het wisten. En vergeten doe je dit ook niet snel vanwege de afwijking van alles wat we gewoon zijn. Avondje vreemdgaan (qua normen)? Ga dan deze kijken!

avatar van arno74
Absurde (in de goede zin) Oost-Europese over de top-komedie, heeft veel weg van een klucht, en een humor waar je wel van moet houden. Het is qua humor niet helemaal mijn ding, al vond ik het richting het einde steeds beter worden. Bij dit type komedie vind ik een hoog tempo wel passen, en wat dat betreft had het wel een tandje hoger gekund. Leuk om het een keer gezien te hebben, een kleine 3*.

avatar van Flavio
Het was al lang geleden dat ik deze gezien had, vond het altijd een van de mindere Kusturica's. Herziening bevestigt dat, Black Cat, White Cat begint wel goed, met het gekonkel van Matko en zijn cunning plan, maar de tweede helft wordt het wat te veel van het goede, met de ellenlange bruiloft en de climax die je al van een kilometer aan ziet komen, om nog maar te zwijgen van de uberflauwe wc-grap.

Jammer, want de eerste helft was wel leuk. Kusturica weet als geen ander met kleine, op het eerste oog nietszeggende details, een typisch sfeertje neer te zetten, gesteund door aanstekelijke zigeunermuziek. Een varken die de roest van een auto eet, een jongetje die een kale schaker uit het niets op z'n hoofd slaat, een rat die een waaier aandrijft: Black Cat, White Cat, met name het eerste deel, zit vol met dat soort korte scenes. Het acteerwerk hield niet over maar Matko en "Pitbull...Terrier!" Dadan waren geslaagde karakters, als tegenpolen. De meeste andere acteurs deden het redelijk, al was het alleen maar door hun bijzondere koppen met grote snorren en gouden tanden. De enige die uit de toon viel was de blonde love interest, iets met haar stem en gedrag dat me tegenstond.