Underground (1995)

Federale Republiek Joegoslavië / Frankrijk / Duitsland / Bulgarije / Tsjechië / Hongarije
Komedie / Oorlog
167 minuten / 300 minuten (miniserie)

geregisseerd door Emir Kusturica
met Miki Manojlović, Lazar Ristovski en Mirjana Joković

Underground gaat over de twee sympathieke hartsvrienden Marko en Blacky. Marko is berekenend en onscrupuleus, Blacky een weekhartige idealist. Beiden raken ze verliefd op een actrice van losse zeden. Na een bombardement op hun stad Belgrado in 1941 duiken de vrienden samen met een hoop familievrienden en een aap onder. Na een tijd ondergedoken te hebben gezeten verkent Marko de buitenwereld en vertelt aan zijn vrienden dat de oorlog nog steeds verder woedt. 15 jaar lang gelooft Blacky het verhaal van zijn vriend, maar gaat dan zelf op onderzoek uit..

avatar van bass-9
Na het zien van Black Cat, Whit Cat werd ik erg enthousiast voor deze film. Ik vond het begin ietwat tegenvallen. Maar later komt de film daadwerkelijk op stoom en dan is het werkelijk waar weer een lust voor het oog. Heerlijke muziek, fijne humor, je verveelt je geen moment. Toch vind ik persoonlijk Black Cat, White Cat beter (staat ook in mijn top-10). Toch zit ik heel dicht tegen de 4* aan voor deze film. Maar ik houd het vooralsnog op 3.5. Wellicht na een tweede kijkbeurt 4.

Lv92
Wat een energie. Die Kusturica weet wel hoe je een film maakt. Geweldig!

avatar van de grunt
Emir Kusturica's Palme d'Or winnaar on BR.

Underground (1995) | Blu-ray | British Film Institute

avatar van Paalhaas
JTV-kijker schreef:
Geweldige film! Heeft iemand de miniserie gezien en is deze de moeite waard?

[...] ondanks dat de film in essentie hetzelfde blijft, voelt de lange versie vloeiender aan en zijn er tal van mooie/grappige/heftige scènes die de bioscoopversie weliswaar niet gehaald hebben, maar het verhaal wel verder uitdiepen en sommige wendingen beter verklaren. Een must voor de fans eigenlijk, tijd dus dat deze film eens in zijn volle, vijf uur durende glorie wordt hersteld op dvd. Toch zou het best kunnen dat we daar nog heel lang op moeten wachten...

Een wervelend stukje cinema blijft dit trouwens, dat op schijnbaar achteloze wijze humor en tragiek weet te mengen, met een prachtig berustend en hoopvol einde waarbij ik het zelden droog houd.

De miniserie is op dvd bijgevoegd bij de aankomende blu-ray van BFI trouwens.

avatar van de grunt
Nieuwe trailer aan de hand van de recente BFI dvd en Blu-ray release. Lunatiek pareltje blijft het toch..

Flauwe, slapstickachtige humor. De film wordt door nogal wat mensen hoog gewaardeerd, maar als je het eerste half uur niks vond zet hem dan maar af.

avatar van Basto
yesplease schreef:

Daar heb je wel een punt, als het opzwepende surrealistische sfeertje je niet aanspreekt, zal het nooit je favoriet worden. Ga je daar echer wel in mee, dan is dit mogelijk een bijzonder meesterwerk.

avatar van de grunt
Curiositeit in de hoogste versnelling.

Belgrado. Het goede leven - drinken, gokken, vrouwelijk schoon - en opgejaagd worden door een strakke, gekke Balkan band. Een film vullende score waar de ambacht van af straalt. Underground is royaal in haar ambitie, bloedmooi in de uitvoering, allegorisch in zijn opzet. Niet alleen is de film geweldig onderhoudend - komisch, spannend, ontroerend - Kusturica schetst ook een relevante chaos van akelige controle en rode politiek. Verbluffend zijn de mensen die zich hieraan onttrekken en letterlijk onder de oppervlakte leven. Ondergronds betekent óók chaos, maar dan culturele chaos - waar de geneugten des levens de boventoon voeren. Deze film laat je lachen, verwonderen, maar bovenal verdwalen. Politieke films zijn doorgaans evenwichtig of gekleurd, vaak saai, maar zelden cineastisch zo broeierig en provocerend. Geniaal. The Tin Drum staat me voor de geest als een licht vergelijkbare tegenhanger.

Lv92
Mooie woorden.

avatar van Don Homer
Deze lange Servische absurdistische, abstracte, zwarte komedie, drama en oorlogsfilm is ongetwijfeld de Magnum opus van Kusturica. De film leidt de kijker op bizarre wijze door de recente geschiedenis van (voormalig) Joegoslavië (haar oorlogen) door het verhaal te vertellen van een aantal mensen en een aap door de jaren heen. Geweldige ervaring!

avatar van Don Homer
Heb de film herzien en verhoogd naar 5 ster + top 10 notering. Wat zit er ongelooflijk veel in deze film en wat is de kwaliteit hoog. Een waar meesterwerk!

Herziening is aan te bevelen vondst je allerlei nieuwe vondsten ontdekt!

Lewis-06
ik wilde deze film na een uur bijna afzetten, maar vond chapter 2 interessant worden. uiteindelijk worden de laatste 40 minuten te maf. ik weet nog steeds niet wat ik nu van deze film moet vinden.

avatar van cinemanukerke
In een ver verleden was er een land genaamd Joegoslavië. En mensen met een sterk geheugen zullen dan ook wel die gevierde filmmaker Emir Kusturica nog herinneren. Zowel het land als de cineast zijn nu volledig vergeten. De één weggeveegd van de landkaart, de ander weggeveegd van het filmlandschap (iemand zijn films van de 21 ste eeuw gezien ?). Maar in 1995 kon je er niet om heen : Underground was een controverse. Voor de één een ongenuanceerde brok hysterie, voor de andere een ongeremde brok visueel festijn. Ik behoor tot het tweede kamp. Ook met deze herziening. Kusturica maakte een film over zijn land Joegoslavië of beter : de verbrokkeling van Joegoslavië. Bekroond met de Gouden Palm en de actualiteit was zowel zijn bondgenoot als zijn vijand. De balkan oorlog was in volle gang, een oorlog in de achtertuin van Euopa, een regio in brand. Ik zag de film na een lange tijd nog eens terug en het eerste dat me opviel is dat ik geen enkele andere filmmaker ken met zo’n stijl. Die energie spat gewoon van het scherm (die eerste scene al – jongens, wat een opening !) , de humor, soms absurd, soms bijtend. Die prachtige combinatie van tragiek en poëzie. Kusturica is onevenaarbaar in het uitdrukken van een visie in beelden. Wie kan er nu nog zo’n scene bedenken als het huwelijksfeest in de kelder ? Wie durft er nu nog een scene als het bombardement op de zoo (met het shot van de tijger en de zwaan !) filmen ? Underground zit barstenvol geniale ideeën en is bovendien niet vies van zelfreflectie? De sequentie waarin een filmploeg een film opneemt van een historisch gevecht is niet allen briljant vanwege het idee (media vervalst geschiedenis onder druk van spektakel en heroïsme) en niet alleen omdat Kusturica de geniale inval had om de zelfde acteurs te nemen voor het personage dat ze spelen in de film van de film (hopelijk zijn jullie nog mee) maar ook omdat hij hier laat uitschijnen dat de regisseur in naam van echtheid en naturel zo ver wil gaan in het kleineren van acteurs tot er zelfs doden vallen. Underground is precies wat de wondermooie score van Goran Bregovic oproept nl een stomende en grillige pletwals van verdriet en vreugde, van lach en een traan waarin kunst en poëzie bij wijze van uitzondering eens niet saai en belegen worden gepresenteerd.

avatar van Basto
Dank cinemanukerke voor je mooie review. Kreeg meteen zin in herziening.

Underground heeft jaren in de bovenste regio van mijn top 10 gestaan, maar bij de laatste kijkbeurt werd die positie wat wankel en verdween die ook uit mijn top 10. Maar goed, gister weer eens opgezet en wat was het weer fenomenaal goed!

Vanaf de eerste seconde klapt de film erop. Zou je niet altijd uit willen gaan met je eigen band. En wat een heerlijke muziek! De enerverende openingsscene wordt gevolgd door een zo mogelijk nog sterkere scene, het bombardement op de dierentuin. Die wervelwind van verschillende emoties, bijzondere situaties en geweldige muziek blijft ongeveer anderhalf uur voortduren. Pas dan neemt de film wat gas terug, maar worden we verwend met een bruiloftsfeestscene dat The Godfather en The Deerhunter het nakijken geeft. Prachtig!

Enfin, het was een geweldig weerzien met dat land dat ooit was en een ferme terugkeer naar de bovenste regionen van mijn top 10!