Underground (1995)

Federale Republiek Joegoslavië / Frankrijk / Duitsland / Bulgarije / Tsjechië / Hongarije
Komedie / Oorlog
167 minuten / 300 minuten (miniserie)

geregisseerd door Emir Kusturica
met Miki Manojlović, Lazar Ristovski en Mirjana Joković

Underground gaat over de twee sympathieke hartsvrienden Marko en Blacky. Marko is berekenend en onscrupuleus, Blacky een weekhartige idealist. Beiden raken ze verliefd op een actrice van losse zeden. Na een bombardement op hun stad Belgrado in 1941 duiken de vrienden samen met een hoop familievrienden en een aap onder. Na een tijd ondergedoken te hebben gezeten verkent Marko de buitenwereld en vertelt aan zijn vrienden dat de oorlog nog steeds verder woedt. 15 jaar lang gelooft Blacky het verhaal van zijn vriend, maar gaat dan zelf op onderzoek uit..

avatar van bass-9
Na het zien van Black Cat, Whit Cat werd ik erg enthousiast voor deze film. Ik vond het begin ietwat tegenvallen. Maar later komt de film daadwerkelijk op stoom en dan is het werkelijk waar weer een lust voor het oog. Heerlijke muziek, fijne humor, je verveelt je geen moment. Toch vind ik persoonlijk Black Cat, White Cat beter (staat ook in mijn top-10). Toch zit ik heel dicht tegen de 4* aan voor deze film. Maar ik houd het vooralsnog op 3.5. Wellicht na een tweede kijkbeurt 4.

Lv92
Wat een energie. Die Kusturica weet wel hoe je een film maakt. Geweldig!

avatar van de grunt
Emir Kusturica's Palme d'Or winnaar on BR.

Underground (1995) | Blu-ray | British Film Institute

avatar van Paalhaas
JTV-kijker schreef:
Geweldige film! Heeft iemand de miniserie gezien en is deze de moeite waard?

[...] ondanks dat de film in essentie hetzelfde blijft, voelt de lange versie vloeiender aan en zijn er tal van mooie/grappige/heftige scènes die de bioscoopversie weliswaar niet gehaald hebben, maar het verhaal wel verder uitdiepen en sommige wendingen beter verklaren. Een must voor de fans eigenlijk, tijd dus dat deze film eens in zijn volle, vijf uur durende glorie wordt hersteld op dvd. Toch zou het best kunnen dat we daar nog heel lang op moeten wachten...

Een wervelend stukje cinema blijft dit trouwens, dat op schijnbaar achteloze wijze humor en tragiek weet te mengen, met een prachtig berustend en hoopvol einde waarbij ik het zelden droog houd.

De miniserie is op dvd bijgevoegd bij de aankomende blu-ray van BFI trouwens.

avatar van de grunt
Nieuwe trailer aan de hand van de recente BFI dvd en Blu-ray release. Lunatiek pareltje blijft het toch..

Flauwe, slapstickachtige humor. De film wordt door nogal wat mensen hoog gewaardeerd, maar als je het eerste half uur niks vond zet hem dan maar af.

avatar van Basto
yesplease schreef:

Daar heb je wel een punt, als het opzwepende surrealistische sfeertje je niet aanspreekt, zal het nooit je favoriet worden. Ga je daar echer wel in mee, dan is dit mogelijk een bijzonder meesterwerk.

avatar van de grunt
Curiositeit in de hoogste versnelling.

Belgrado. Het goede leven - drinken, gokken, vrouwelijk schoon - en opgejaagd worden door een strakke, gekke Balkan band. Een film vullende score waar de ambacht van af straalt. Underground is royaal in haar ambitie, bloedmooi in de uitvoering, allegorisch in zijn opzet. Niet alleen is de film geweldig onderhoudend - komisch, spannend, ontroerend - Kusturica schetst ook een relevante chaos van akelige controle en rode politiek. Verbluffend zijn de mensen die zich hieraan onttrekken en letterlijk onder de oppervlakte leven. Ondergronds betekent óók chaos, maar dan culturele chaos - waar de geneugten des levens de boventoon voeren. Deze film laat je lachen, verwonderen, maar bovenal verdwalen. Politieke films zijn doorgaans evenwichtig of gekleurd, vaak saai, maar zelden cineastisch zo broeierig en provocerend. Geniaal. The Tin Drum staat me voor de geest als een licht vergelijkbare tegenhanger.

Lv92
Mooie woorden.