Madea's Witness Protection (2012)

Alternatieve titel: Tyler Perry's Madea's Witness Protection

geregisseerd door Tyler Perry
met Tyler Perry, Eugene Levy en Denise Richards

George Needleman (Eugene Levy) is een hooggeplaatste financieel directeur in New York. Wanneer hij betrokken raakt bij een piramidespel worden hij en zijn familie in een programma voor getuigenbescherming ondergebracht. Ze gaant naar een plaats waar absoluut niemand op zoek naar ze zal gaan: het huis van Madea (Tyler Perry) in het zuiden van Amerika.

Ongelooflijke troep dit, zonde van je tijd...

avatar van morpheus2000
Wat een meuk. Bijzonder flauwe humor en 1 grote egotripperij van Tyler Perry.

avatar van Shadowed
Madea.

Het blijven een beetje series voor een beperkt filmpubliek, maar Perry lijkt voldoende plezier te hebben om zijn filmpersonage dan voort te zetten. Wel wat eigenaardig dat de eerste Madea films meer drama lijken te bevatten en nu vooral volop komedie zijn. Maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

Deze Madea film gebruikt een aantal bekendere koppen buiten Perry om. Zo zien we Richards terug, en ik ben er bijna zeker van dat fans van wat flauwere komedies zoals de American Pie-serie Levy ook nog wel zullen herkennen. Je kan dus niet spreken van een onervaren cast.

Van Madea heb ik overigens nog alleen beide Halloween films gezien, en die gebruiken wel dezelfde humor, maar daar vond ik vooral de uitdraai erg vervelend. Hier blijft het meer van hetzelfde, en daarom is de score dus uiteindelijk ook hoger.

Hier en daar kan ik eventjes glimlachen, maar dan is het meestal zo overdreven dat het eigenlijk wel leuk is. Maar de bergen van seks en lichaamsdelen-grappen doen me niet zo veel. De gehele film zit eigenlijk bomvol humor die heel flauw is. Het is niet pijnlijk, maar gewoon niet zo grappig.

Het is vooral te danken dat de cast het best naar behoren doet. Je kan het filmpersonage van Perry vervelend vinden, je kan moeilijk zeggen dat Perry het slecht doet. Het enthousiasme overheerst wel, en dat is het meest positieve aan de film.

Maar de humor ligt me gewoon niet zo, en 114 minuten is echt absurd lang voor een Madea film. Score is dus wel een dikke onvoldoende, maar geen dramatische onvoldoende. Wel is het zo dat bij de Halloween-Madea films er scenes bijzaten waarbij de oudjes domme teksten uitkramen voor 30 minuten lang, en in dat opzicht probeert deze Madea wel weer een beetje een verhaal te vertellen, en dan is het al wel weer iets beter.