Dunya & Desie (2008)

Nederland
Drama / Roadmovie

geregisseerd door Dana Nechushtan
met Maryam Hassouni, Eva van de Wijdeven en Theo Maassen

Dunya is Marokkaans, opgegroeid met ramadan, imams en Mekka. Desie is zo Hollands als kaas en tulpen. De vriendinnen zijn inmiddels 18; tijd voor het echte leven. Op haar verjaardag krijgt Dunya van haar ouders te horen dat ze wordt uitgehuwelijkt aan een Marokkaanse neef. Daar heeft ze weinig trek in. Desie raakt zwanger van haar rijschoolleraar die haar in de steek laat. Desie weet niet of ze het kindje wil houden. Ze besluit op zoek te gaan naar haar eigen biologische vader. Als blijkt dat die in Marokko woont, biedt dit een vluchtmogelijkheid voor beide vriendinnen en gaan ze samen naar hem op zoek.

Bij Dana Nechushtan:

Tygo Gernandt speelt hoofdrol in Dunya & Desie-film

Acteur Tygo Gernandt speelt een hoofdrol in de Dunya & Desie-film. Dat heeft producent Lemming Film donderdag bekendgemaakt. Gernandt speelt de nieuwe vriend van Desie.
De acteur en de regisseuse Dana Nechushtan werkten eerder samen voor de thriller Offers. Hij speelde toen een Nederlandse moslimterrorist. Nechushtan is blij dat ze een tweede film met Gernandt gaat maken. 'Tygo is een leuke acteur om te transformeren,' vindt ze. 'In Offers hadden we al zijn haar eraf gehaald. En ook in deze film hebben we weer iets bijzonders voor hem in petto.'
Het verhaal van de eerste speelfilm over de vriendinnen uit verschillende culturen pakt de draad op twee jaar na het einde van de laatste serie afleveringen. Dunya (Maryam Hassouni) moet naar Marokko om te worden
uitgehuwelijkt aan een achterneef. Desie (Eva van de Wijdeven) reist tegelijkertijd naar Marokko om haar vader te vinden.
De televisiereeks over twee puberende vriendinnen heeft de afgelopen jaren een trouwe schare fans aan zich gebonden. Dunya & Desie heeft talloze prestigieuze nationale en internationale prijzen in de wacht gesleept.
De opnames van de film starten eind januari en vinden grotendeels in Marokko plaats. Dunya & Desie in Marokko, zoals de werktitel luidt, moet in het najaar in de Nederlandse bioscopen te zien zijn.
Bron: ANP / Oene Kummer

Eind januari zijn de opnames voor de film van start gegaan en tot half februari zijn de scènes opgenomen die zich in Nederland afspelen. Begin maart zijn cast en crew verhuisd voor de opnames in Marokko waar een maand lang gedraaid is op verschillende locaties als Casablanca, Marrakech, Ourzazate en in het Atlas gebergte.

Momenteel is begonnen aan de montage en de film wordt eind dit jaar in de bioscoop uitgebracht door Independent Films.

bron: Lemming Film

avatar van mikey
Heeft Dana Nechushtan ook de (erg aardige) serie geregisseerd?

avatar van Quentin
Ja.

Heb een aantal aflveringen van de serie gezien, vond die zeker alleraardigst. Het werd pas geleden nog herhaald dacht ik.

avatar van Webby
Momenteel weer tot in het najaar alle drie de seizoenen.

En waren er ook geen plannen voor nog een seizoen?

avatar van Webby
Nee, ze wilde juist niet nog een seizoen doen, maar afsluiten met een speelfilm.

Volgens de website van Independent films komt de film pas uit op 14.02.2008

Verzet? Ik hoorde herfstvakantie 2007.

Wouter schreef:
Verzet? Ik hoorde herfstvakantie 2007.

Hij is nog verder verzet:

24.04.2008

Poef, das pas over een jaar.

veron35
Ik zie op imdb dat Eva van de Wijdeven uit Goirle komt. Dan kan deze film toch nog wat worden .

avatar van nightbreed
Gelukkig wordt de serie herhaald.
Dunya & Desie rock

Vind de serie ook zeer vermakelijk met een glansrol van Maryam Hassouni.

avatar van stan
Net as de series finale.. en de 2 afleveringen die daarvoor afspeelde.. Mooi einde en de serie is ook heel grappig

Ben benieuwd naar de film!

avatar van N811
Gaan we nou zo veel mogelijk nederlands marokkaanse films maken..

Alsof dat het enige is dat er gebeurt...

Ach, over vijf jaar vinden we het vreemd als er géén Marokkaan in een film zit...

avatar van BenicioDelToro
N811 schreef:
Gaan we nou zo veel mogelijk nederlands marokkaanse films maken..

Wat een gezeur. Het is gewoon een goede afspiegeling van onze samenleving.

Het is eerder opvallend te noemen dat films als Phileine, Vet Hard en nu Alles is Liefde volledig blank zijn.

Vind het eerder opvallend dat er zo op gelet wordt of er wel 'allochtonen' in een film aanwezig zijn. Of ze er nu wel of niet inzitten ...

Het viel me bij Alles is Liefde gewoon weer op. Doet heel erg zijn best om Amsterdam herkenbaar te portretteren en is typisch Nederlands. Maar geen allochtoon te zien.
Benieuwd of journalisten er ooit iets over gaan vragen. Zeker die bij films met allochtonen erin vroegen 'Waarom weer een Marokkaan"?

Zwarte piet geen allochtoon?

Wouter schreef:
Zeker die bij films met allochtonen erin vroegen 'Waarom weer een Marokkaan"?
Net zo kortzichtig, ja. Wordt veel te veel de nadruk op gelegd door de media/politiek e.d. Maar goed, dat hoort hier niet thuis.

Dunya & Desie naar Filmfestival

De film Dunya & Desie is geselecteerd voor het Filmfestival van Berlijn. De film wordt vertoond in het onderdeel Generation 14 Plus, een programma voor jongerenfilms.

Dunya & Desie is een film gebaseerd op de gelijknamige tv-serie.Daarin spelen Maryam Hassouni en Eva van de Wijdeven twee tieners in Amsterdam Noord. Ze zijn totaal verschillend; Dunya is Marokkaans en Desie zo Hollands als het maar kan.

In de film zijn Dunya & Desie op reis in Marokko.Alleen is Marokko toch écht iets anders dan Amsterdam Noord, en daar komen de vriendinnen dan ook achter. De film komt in april in de bioscoop.

bron: NOS teletekst

avatar van Onslaught
De serie was erg leuk om te zien en deze twee jonge meiden kunnen zeker erg leuk acteren.

Ik weet ook bijna zeker dat deze film net zo leuk wordt als de serie.

avatar van raymon
kan iemand mij hier vertellen hoe het nummer heet wat als soundtrack dient voor de teaser??

teaser Dunya & Desie