Dunya & Desie (2008)

Nederland
Drama / Roadmovie

geregisseerd door Dana Nechushtan
met Maryam Hassouni, Eva van de Wijdeven en Theo Maassen

Dunya is Marokkaans, opgegroeid met ramadan, imams en Mekka. Desie is zo Hollands als kaas en tulpen. De vriendinnen zijn inmiddels 18; tijd voor het echte leven. Op haar verjaardag krijgt Dunya van haar ouders te horen dat ze wordt uitgehuwelijkt aan een Marokkaanse neef. Daar heeft ze weinig trek in. Desie raakt zwanger van haar rijschoolleraar die haar in de steek laat. Desie weet niet of ze het kindje wil houden. Ze besluit op zoek te gaan naar haar eigen biologische vader. Als blijkt dat die in Marokko woont, biedt dit een vluchtmogelijkheid voor beide vriendinnen en gaan ze samen naar hem op zoek.

avatar van dinal12000
Prima film, me (zelfs als man van in de dertig, dus totaal niet tot de doelgroep behorend) geen moment verveeld. Wel een beetje mager uitgewekt hier en daar, zoals die vader van Desi, wat deed die daar? 10 seconden in de vrachtwagencabine vond ik wel erg 'flat character'. Maar vond de film minstens zo goed als de serie die ik ook met veel plezier heb bekeken.

avatar van niethie
Heb de serie vroeger wel een keer of vijf bekeken en moet zeggen dat ik het altijd wel erg vermakelijk vond en was dan ook best benieuwd naar de film maar zoals mikey hierboven al zei het miste de magie van de serie toch wel een beetje, het is leuk om na al die jaren te zien hoe het de twee vriendinnen vergaan is en het plotje wist me dan ook pima te boeien, de personages waren weer erg sympathiek, de humor en cultuurbotsingen leverde weer wat leuke momentjes op en het heeft allemaal weer een erg hoog feel good gehalte. Een erg leuk filmpje die helaas net niet het niveau van de serie haalt maar me wel een leuk filmavondje heeft bezorgt.

3 sterren

Ja een prima nederlandse film mag ik wel zeggen

avatar van Fazcinating
Ik had meer van deze film verwacht, maar zeker niet slecht.

avatar van Day-V
mieters schreef:
Te weinig gelachen....typisch geval van jammer en in vergelijking met de TV-serie vond ik het nogal tegenvallen.

Waar staat komedie? :S

avatar van mikey
Alsof de genre-aanduiding van deze site bepaalt wanneer je wel of niet om een film mag (kunnen) lachen

avatar van janhero
Voor mij een prima film. Ik was al een fan van de tv-serie. Gewoon leuk en meer niet.

L.O.S.E.R
Nederlandse inzending voor de Oscar voor beste niet-Engelstalige film.

Wat zielig zeg. Ze zullen de Nederlanders wel uitlachen daar. Een film met vol stereotypes.
Als Dunya nou de eigenschappen had van Desie ('Hollands als kaas en tulpen' en zwanger)..was het tenminste wat geloofwaardiger geweest.

avatar van voskat
Stereotypes zijn ergens op gebaseerd.
En nee, er zal niemand over deze film uitgelachen worden. Gewoon een prima voelgoed-product.

avatar van voskat
En over Maryam Hassouni hoor je mij ook niet mopperen.
Toch dat extra 0.5 sterretje...

Leuk dat Eva genomineerd is voor het kalf. Niet dat ik het Maryam niet gun, maar die heeft al zoveel in de picture gestaan de laatste tijd. Ben echter wel bang dat Sallie hem gaat winnen.

avatar van kleez
mikey schreef:
Film mist de magie van de serie. Een aantal karakters die in de serie zo plezierig zijn, zijn hier of vervangen of opeens niet zo sympathiek meer. Daarnaast zijn veel grappen in de serie minder leuk in deze film overgenomen. Daarmaast is het verhaal heel wat rommeliger zoals icu ook al opmerkt.

Jups idd! Vond de serie altijd hardstikke leuk, en snapte de 'clue'. Deze film was beetje te rommelig! 2,5*

Wtf? is Eva genomineerd? ik vond haar eerlijk gezegd niet bepaald sterk acteren.. Stuk slechter dan Maryam.. vooral tijdens die huilscènes..

Maryam is een beetje overhypt wat mij betreft. Eva is hier iig wel beter en echter...

avatar van mikey
Die huilscenes waren inderdaad niet zo overtuigend. Maar goed, deze film lijdt ook erg onder de serie. Met dezelfde huilpartijen.

Carolaah schreef:

Eva altijd al beter gevonden.

avatar van SarahSkandar
Ik weet niet wie ik beter vind... Ligt eraan welke soort scène het is...

gotti schreef:

Heeft bij mij niks met hypen te maken, ik had de serie nog nooit gezien, een vriendin sleepte me mee naar de film. Had verwacht het niks te vinden, maar niets bleek minder waar.

Ze kunnen beiden aardig acteren, maar ik vond Maryam zeker wel beter acteren en dat heeft niks met hypen te maken. Aangezien ik nog nooit wat over beide meiden gehoord had.

Sinds haar Emmy winst hoorde je bij Dunya en Desie niets over Eva. Onterecht imo.

Erg vermakelijk!!

avatar van Tufanovic
Vermakelijk en goed weg te kijken. Een aanrader om gezien te hebben.

robertus65
De film kon mij niet verrassen en overtuigen. Vond het allemaal vrij zouteloos en voorspelbaar. Had kraak nog smaak, had er veel meer van verwacht.

neo (crew)
Hoe komt het dan dat je er iets heel anders van had verwacht? Het is allemaal een stuk gladder als een gemiddelde aflevering van de serie, maar ik weet niet of je aan de hand daarvan iets anders dacht te gaan zien.

Ik moest steeds maar weer lachen wanneer Theo Maassen in beeld kwam, hij speelt ook in deze film echt super goed (en heel wat anders dan TBS) Ook de meisjes/vrouwen spelen heel goed!
Leuk verhaal, maar vond toch wel 1 minpuntje, het verhaal was beetje voorspelbaaar...

Trouwens Maryam Hassouni is een goede en mooie actrice, maar heb nooit echt begrepen waarom ze nou een Emmy heeft gekregen.

Dat was ook niet voor deze film hoor...

avatar van Paul_Hauer
Grappig, maar niet bijzonder.

Zondagmiddag,regen en deze film stond op............had uhm niet willen kijken MAAR vond et toch wel leuk!!Eigenlijk geen moment verveeld,beetje voorspelbaar maargoed,Het moment dat ik Theo in Marokko zag op badslippers en witte sportsokken .......Hahaha

Toch leuk om eens te kijken3*

avatar van *Nientjah*
Best aardige film, maar ik vond de serie toch leuker.

2,5 sterren.

Ach, voor een zondagavond. Film die geen seconde multiculti is en precies volgens de stereotypische stellingnames en via stereotype tussenstations bij het einde geraakt. Maar Theo Maassen op witte sokken in Marokko is goed voor een glimlach. En wat is Dunya toch een mooi meisje. En net voordat de echte problemen en vragen komen opzetten, is daar de bevrijdende aftiteling. Het is een beetje "Volle maan" voor tieners die nog niet verlangen naar een sexvakantie. Wat zou de doelgroep zijn?

avatar van jedymaster
De serie was al goed en de film maakt het nog beter.