Razend (2011)

Nederland

geregisseerd door Dave Schram
met Ko Zandvliet, Abbey Hoes en Sander de Heer

Sven (15) wil regisseur worden en is al volop bezig met filmen. Hij filmt vooral zijn vrienden die aan free running doen en zet de filmpjes dan op YouTube. Hij vraagt Roosmarijn om mee te werken aan zijn eerste speelfilm. Zij mag echter niet te weten komen dat hij thuis regelmatig een pak rammel krijgt. Het lukt hem zijn blauwe plekken voor iedereen verborgen te houden totdat hij er op een dag zo slecht aan toe is dat hij bij zijn oma onderduikt. Daardoor mist hij zijn verjaardag. Roosmarijn denkt dat hij haar niet meer leuk vindt en ook zijn vrienden zijn boos op hem. Hij besluit om voor eens en voor altijd met zijn vader af te rekenen, totdat hij ontdekt waarom zijn vader hem slaat.

Ik vond het een zwakke verfilming, er zijn betere verfilmingen geweest van de boeken van Carry Slee.

Een van de betere Nederlandse films.

Naar een van mijn favoriete jeugdboeken, geschoten in de buurt van mijn kamer en met een hoofdpersoon die dezelfde passie heeft als ik. Recept voor succes dacht ik zo. 'Razend' weet op alle vlakken te raken. Het is een van de meer "rauwere" jeugdfilms die Nederland heeft voortgebracht en de twee hoofdpersonen worden ontzettend goed gespeeld door Ko Zandvliet en Abbey Hoes.
Het helpt dat de verwachtingen laag waren. Nederlands drama is vaak te overdreven. De dialogen zijn vaak onrealistisch en de verhaallijnen zijn al zo vaak beter gedaan door Hollywood dat het bestaansrecht soms in twijfel getrokken wordt. Bij 'Razend' valt dit allemaal erg mee. Er zijn nog steeds scènes die niet kloppen, dialogen die stroef zijn en acteurs die beter achter de camera kunnen blijven. Toch heeft de film een ongekende hoeveelheid aan ijzersterke scènes. Sven's angst, ingetogenheid en onzekerheid wordt perfect vertolkt. Roos' d'r personage is wellicht iets te plotvriendelijk (de ene keer doortrapt, de andere keer naïef), maar ze is wel goed gecast.
De vele lagen van het verhaal maken de twee hoofdpersonages geplaagd en alleen. Alsof de onzekerheden van tieners niet genoeg zijn staan worden deze twee omringd door volwassenen die het beter horen te weten. Hoewel ik het verhaal kende had ik oprechte twijfels hoe alles opgelost zou worden in een kwartier.
Het einde, zo gehaast en makkelijk als het was, is veruit het zwakste gedeelte van de film. Maar dat neemt het aantal geweldige scènes dat daarvoor zat niet weg. De toevoeing van freerunnen maakte de film ook tof en moderner.

Ik was oprecht verrast door 'Razend'. Ik had niet gedacht dat dit soort films in Nederland gemaakt konden worden. Slee mag dan verantwoordelijk zijn voor het steengoede verhaal, de film doet er niet aan onder.

robertus65
Echt weer zo'n typische Slee film over puberprobleempjes. Voor mij kwam het allemaal erg voorspelbaar over (sexuele) agressie, men houd het eerst voor zich, wat het allemaal erger maakt, maar uiteindelijk komt het toch allemaal uit. Zeg het dan gelijk!

je kon toch films gratis kijken op deze website of moet je hier voor betalen

avatar van BlueJudaskiss
Angrod_Pallanén schreef:
Ik had niet gedacht dat dit soort films in Nederland gemaakt konden worden.

Waarom niet? Nederland heeft al jaren een hele goede traditie van prima jeugdfilms.

Zeg maar gerust decennia.

avatar van blurp194
Grappig, fris, ongedwongen en een beetje ruw. En daardoor eigenlijk wel met een heel eigen charme, zoals al vaker gezegd een beetje onverwacht misschien, maar daardoor misschien ook juist leuker.

Ko Zandvliet en Abbey Hoes spelen leuk en aanstekelijk. Jammer dat de dialogen af en toe zo gedwongen klinken, da's een van de ruwe randjes die ik bedoel. Ook jammer dat het verhaal zo makkelijk en naïef simpel tot een eind gebreid wordt - want het is natuurlijk een echt heel serieus stelletje problemen waar de kinders mee rondlopen. Ik hoop maar dat dat in het boek wat beter loopt.

Maar da's dan wel de verzameling minpunten. Aan de positieve kant zit nog het freerunnen. Leuk.

avatar van AmazingPP
Goede en degelijke verfilming van een Carry Slee-boek, dat ik niet heb gelezen, maar ik kan me wel voorstellen dat deze film aardig getrouw blijft aan het boek. Het verrassende in deze film is dat er verd... goed geacteerd word, zelfs door de jonge garde en dat verbaasde me eigenlijk. Meestal komen de dialogen nogal houterig over, maar niet in deze film. Mijn complimenten, jongens en meisjes!! De film vertelt in een goed tempo een mooi verhaal, maar (en daar is ie weer, de welbefaamde maar!) ik vond het einde een beetje afgeraffeld. Zo word de verhaallijn met Römer slordig afgerond en is de hoofdrolspeler ineens weer terug uit Amsterdam. Dat had van mij een minuutje of vijf beter uitgewerkt mogen worden; voor de rest: een prima te pruimen jeugdfilm!! 4 *

Verrassend!!!!!
Ik kan niets anders zeggen
Uit verveling in het vliegtuig opgezet omdat er niet veel anders te doen en te zijn was op het beeldscherm. Maar deze " Razend " heeft mij aangenaam vermaakt.
Verhaal is goe.En wat toch wel uniek is dat men uitstekend acteerd. En dat voor een nederlandse jeugdfilm had ik niet verwacht.
Spectaculaire zogenaamde "Free Running"scenes.

avatar van Phantasm
Leuk in elkaar gezet, wel wat voorspelbaar, kijkt lekker weg.

avatar van otherfool
Nee, de Nobelprijs voor subtiliteit zal ook dit keer weer niet voor Carry Slee bestemd zijn. De tienerproblemen worden weer met verve bij elkaar gegooid, tot het potsierlijke aan toe. Jongen speelt redelijk maar heeft een vervelende stem, meisje is aardig maar mist net charme. Toch delen ze een mooie scene met het storyboard. Sowieso wel geslaagd die animaties ertussendoor.

Desondanks wel een aantal pijnlijk mislukte scenes (die bij het graf bijvoorbeeld) dat het onderwerp geen recht aan doet. Alles iets minder over de top had wel gemogen, eigenlijk.

2,5*.

avatar van Robertdeniro
Aardig verhaal, redelijk in beeld gebracht, maar niet echt geweldig.

Uitstekende Nederlandse film is dit.
Ik had geen hoge verwachtingen bij deze (jeugd)film, maar hij heeft me op alle vlakken zeer aangenaam verrast.
Het onderwerp, 2 eigenlijk, kindermishandeling in het gezin en seksuele intimidatie op school, zijn onderwerpen dit nog steeds zeer actueel zijn en waarover men moeilijk kan of wil praten.
Ik vind dat de film mooi toont hoe zo'n situaties ontstaan en escaleren, men wordt niet geloofd denkt men, dus verzwijgt men het maar.
Alle lof voor de jonge cast, zij doen het hier prima, maar ook de oudere acteur en actrices dragen hun steentje bij om dit een van de mooiste Nederlandse films te maken die ik ooit heb gezien.
Hoef ik het nog te zeggen ... aan aanrader, voor jong én oud !!!

orbit
Mwa, beetje slappe hap over standaard huiselijke geweld situatie en een stel adhd jongeren die over hekjes en dakjes willen springen.. werkte eerder op mijn lachspieren soms.

avatar van cantforgetyou
Dit is een redelijk goede jeugd film. Ik vond dat het acteer werk af en toe niet zo sterk was bij de jeugd, maar ze deden wel hun best. Verder zijn de onderwerpen zeer heftig en worden aardig goed uitgewerkt. Op het laatst wordt duidelijk waarom vader zijn zoon slaat, maar ik vind dat het dan wel erg snel allemaal vergeven wordt. Maar goed, over het algemeen een leuke film met redelijk goed acteerwerk en verhaal. Wel de moeite waard om eens te kijken.

avatar van Lisalynn
orbit schreef:
Slappe hap huiselijk geweld... een jongen die zwaar mishandeld wordt door zn vader vindt ik weinig slappe hap.. !!

avatar van Multivitamine
Goed acteerwerk, van de jongeren spelers dan.

Jammer dat deze film een overduidelijke afspiegeling van de huidige maatschappij is, daders krijgen alle hulp, slachtoffers zoeken het maar uit. Valt mij nog mee dat de leraar niet nog even in beeld kwam met 'n bezem in zijn hand.

Ik heb alle boeken van carry slee van 9+ , 12+ en 16+ ... heb er nu in totaal 22 ... ook alle films heb ik gezien .. ben vandaag spijt gaan kijken in de cinema ... heb alle films op dvd dus ook razend heb ik gezien ... vond dit de minste film van de verfilmingen van carry haar boeken ... in het boek kwam het echter over, en de 'slagen' waren erger .. vond het in de film ook soms vervelende beelden omdat hij het zelf filmt ... twas niet heel slecht, maar zeker niet mijn favoriet

daarom *2.5

Ik denk dat deze film het goed doet bij publiek waarvoor het bedoelt is: de leerlingen uit groep 7 hebben met open mond stil zitten kijken. Als volwassene kan ik beamen dat het een prima film is. Alleen de acteurs ... Dat is het dan weer net niet.

Opnieuw een mooie verfilming van een Carrie Slee boek over huiselijk geweld en seksuele intimidatie op school. Helaas kent de verhaallijn over de mishandeling thuis een teleurstellende ontknoping. De confrontatie tussen vader en zoon is een afknapper en past op geen enkele wijze bij de opgebouwde spanning. Wonderlijk bovendien dat al zijn vrienden en ook zijn oma daarvan getuige zijn! Waar komen die plotseling allemaal vandaan?
Maar verder is er weinig mis met deze film. Het acteerwerk van de jongelui is prima en stukken beter bijvoorbeeld dan dat van hun leeftijdgenoten in veel van de Amerikaanse high school films.

avatar van Tun-89
Vond deze erg tegenvallen, alle andere Carry slee verfilmingen vind ik top!

avatar van Hannibal
Een matig verhaal, en zéér matig geacteerd. De enige die nog aardig acteertalent laat zien is Abbey Hoes. Het gemak waarmee vrienden onderling ineens niets meer van elkaar willen weten zonder de reden te weten of zelfs maar even na te denken wat de reden eventueel zou kunnen zijn vind ik ongeloofwaardig. De ontknoping waar de vader probeert uit te leggen waarom hij zo'n schoft is maakt het geheel er ook niet beter op.

avatar van Kippie.
Het is al een tijd geleden dat ik 'Razend' las. Veel kon ik me er ook niet meer van herinneren. Wat hier werd geportretteerd was zeer matig. Zandvliet is niet in staat om de hoofdpersoon goed uit de verf te laten komen en levert 'lauw' acteerwerk. Hierdoor mislukken de intens bedoelde scènes, zoals de scène waarin Sven zijn vader confronteert in het pakhuis. De daaropvolgende verzoeningsscène raakt kant noch wal en is eerder amusant dan emotioneel te noemen. Hoewel ik vermoed dat 'Razend' indruk zal maken op de doelgroep, die grotendeels bestaat uit basisschoolleerlingen, heeft hij op mij bepaald geen indruk gemaakt. Jammer.

avatar van adso
Compliment voor introverte en onzekere Kootje Zandvliet!
Alleen begrijp ik niet waarom het pispaaltje van de familie wel rijkelijk bedeeld is
met allerlei filmapparatuur op zijn stoere (overdaad aan Al Pacino…) kamertje.
Bovendien zoveel eurootjes lijken zijn ouders mij niet te verdienen…

avatar van mjk87
Bij mij op de middelbare school is er eens een leraar beschuldigd van seksuele intimiteit met een leerling. Gevolg: docent direct op non-actief en daarna pas een onderzoek of dat ook daadwerkelijk zo was. Dat de docent uiteindelijk ook zeven maanden cel kreeg doet niets af aan het feit dat ook onschuldige docenten eerst worden geschorst voor de waarheid boven tafel is. Degenen die de film hebben gezien snappen mijn kritiekpunten - veel nogal naïeve veronderstellingen over het schoolleven (en heel veel meer) die de makers hadden.

En eigenlijk is de hele inhoud vrij zwak. Een typisch Slee-vehikel met een jongen en meisje (hij in een artistieke hobby, standaard) met elk hun eigen sores. Het hele verloop tot en met de ups & downs zijn ook zeer voorspelbaar. Verder is het verhaal van het meisje overbodig en die van de jongen wel aardig, maar de oorzaak daarvan is dan weer erg gemakzuchtig en halverwege de film al wel duidelijk. Sorry, maar als je er dan achterkomt in de film tegen het eind kun je onmogelijk met een stalen gezicht 'Echt!?" roepen.

Nu kunnen de acteurs dat sowieso niet. Allen zijn eigenlijk van een zeer matig niveau. Enkel Hoes is wel leuk, niet enkel als actrice maar ook gewoon als fris knap meisje. Dat ik een fetisj voor pony's heb, helpt allicht ook mee.

En toch en toch heeft deze prent best wel charme. Sterker, het is zelfs een leuke film geworden. De scène met het storyboard is erg lief met de fijne pianomuziek erbij. Sowieso is de muziek prima, net als de soms best inventieve montage en en aardig camerawerk. De film voelt ook onaf en rauw aan alsof soms te snel een scène wordt weggecut of dat je scènes mist. Wellicht onkunde, maar ik vond het best aardig hoe de scènes elkaar opvolgden. En vooral, het vermaakt en weet bijna te ontroeren.

Bijna inderdaad, want eens de makers mij zover hebben, komt die gruwelijk slechte finale, in alles: acteren, tekst, locatie, de deus-ex-machina et cetera et cetera. Heb je een best gevoelige film, ga je op het eind finaal de mist in vol braakopwekkende clichés en ongeloofwaardigheden. 2,5* derhalve, maar dat was tot iets voor het eind echt wel hoger.

avatar van missl
Geen idee of dit waarheidgetrouw is want ik ben niet thuis in deze omstandigheden. Matig geacteerd, het verhaal was wel prima. Maar had wel korter gekund.

avatar van ziggy06
Ik zal deze film beoordelen als een film die een bepaalde doelgroep moet aanspreken waaronder ik iig niet val...dan wordt het toch een kleine 6. Maar van de uitstekende acteerprestaties moet deze film het niet hebben. Van de 2 hoofdpersonen deed Abbey het toch net wat beter.....erg leuk meisje om te zien trouwens...

een prima carry slee verfilming.heb me best vermaakt.weer een goed verhaal.

Leerzame films voor de jeugd!!

avatar van Shadowed
Slee weer.

Het blijft zo simpel dit, die Slee verfilmingen. Allemaal, ondanks de verschillende onderwerpen, zijn ze toch hetzelfde. Relatief onbekende tieneracteurs en actrices, niet al te sterk acteerwerk en altijd die gruwelijk voorspelbare karakters weer. Brr.

Leuk dat deze film enkele boeiende onderwerpen op het doek zet, de leraar Thijs (Bob) was bijvoorbeeld een vrij interessant onderwerp om te volgen, evenals de vader van Zandvliet. Helaas spelen zowel Hoes als Zandvliet niet al te sterk, maar krijgen ook echt een vreselijk script.

Probeert realistisch te zijn denk ik, maar Slee moet daarvoor haar karakters wat menselijker op papier schrijven. Dit was gewoon puur ongeloofwaardigheid soms, ondanks deze film dan wel weer wat boeiender is dan de gemiddelde Slee verfilming.

avatar van mikey
Zoveelste Schram/Slee verschrikking over de tienurproblemen veroorzaakt door volwassenen. Volwassenen kan je opdelen in 2 groepen. De eerste groep zijn de predators, die kunnen hun handen niet thuis houden.
De andere, de nog engere groep, zijn hen die de oogjes hiervoor sluiten. Dus 2 tieners vinden elkaar wanneer de een wat klappen krijgt van zijn alcoholische pa en de ander wordt opgejaagd door een hitsige docent. Maar pas dan begint de nachtmerrie van inhoudsloze non-discussies. Als in:
- he man ik wil met je praten!
Nou ik niet met jou!
- oh echt niet?
nee!
- oh okay.
okay
-echt niet?
nee
(op de achtergrond verschijnen inmiddels freestylende kids)
- oh okay.
okay
- okay
ja okay
- Zullen we freestyle jumpen?
Ja okay

(dit gaat 90 minuten zo door)

Het hoogtepunt was wel de bierbuikerige pa die zijn freestyle jumpende zoon op de hielen zat door heel Nederland. Soort van mini 'Americana'. Mijn god wat was dat slecht!!!!!!