• 8.294.841 stemmen

Snuf de Hond in Oorlogstijd (2008)

Avontuur / Familie | 97 minuten

Genre: Avontuur / Familie

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Steven de Jong

Met onder meer: Tom van Kalmthout

IMDb beoordeling: 5,9 (297)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 26 juni 2008

Plot Snuf de Hond in Oorlogstijd

Friesland 1945. Tom woont bij zijn oom en tante aan de rand van het dorp op de boerderij "Vredehoeve". Hij kan maar moeilijk aarden op het platteland en zit vol woede omdat zijn ouders bij de Duitse bombardementen zijn omgekomen. Hij wil maar één ding; vechten en wraak nemen. Mirjam, zijn Joodse vriendinnetje die op dezelfde boerderij ondergedoken zit, probeert hem te ontdooien. Om een maatje te hebben heeft hij een hond gekregen. Een prachtige lieve herdershond. Hij noemt hem Snuf. Samen beleven ze de spannendste avonturen en helpen ze de Canadezen om hun dorp te bevrijden.

image

Kapitein brandenburg / haaksma

Tjerk Verhoef

avatar van NightWolf

NightWolf

Snuf krijgt 2*, dus de film heeft chance.

avatar van coton

coton

Hmmm ik heb mijn bedenkingen bij deze film.

Er zitten heel wat fouten in. Sneeuw in het midden van de zomer blijkbaar want de bomen hadden bladeren. Mais werd pas rond 1950 geteeld, en dan stonden ze zeker nog niet in rechte rijen. Die zaken zowat die in mijn ogen afdoen.

Echter is de sfeer wel zeer goed en ook goed in elkaar geplaatst.

Voor kinderen zeker een aanrader rond de 8-12 jaar.

Ik geef het een 2.5 maar kan neigen naar een 3.

avatar van Dick2008

Dick2008

De film moet even op gang komen maar wordt dan tegen verwachting in toch nog een heel aardige film.

Hoog tempo in deze film, die aan het eind wat wordt afgeraffeld. Er zitten wat tijdsprongen in het verhaal, van een pup naar een volwassen hond en later in de film is het opeens een maand later. Af en toe wordt er ook erg onduidelijk in gesproken maar om het verhaal te volgen was dat niet zo'n probleem. Er zullen ook de nodige onjuistheden in zitten maar wat dat betreft laat ik dat dan maar over aan de zogenaamde oorlogsexperts hier op deze site. .

Ik vind het een vermakelijke, toch goed gemaakte film. Aan de ene kant wordt ik er wel moe van, de zoveelste oorlogsfilm, maar aan de andere kant vind ik het toch ook wel weer een goede zaak, zeker als ze het op deze manier doen. De film deed me wat denken aan een combinatie van Lassie en Oorlogswinter. Ik vind Oorlogswinter ook goed, maar ik vind deze film toch beter, het zal wel door het hoge tempo komen. Allerlei aspecten van de Duitse bezetting komen in de film aan de orde: verzet, onderdrukking, goede en slechte Duitsers, verraders, hongerwinter, de radio, bevrijding, ....Ik vond het gesnauw van de Duitsers ook heel goed gedaan. Hedendaagse Duitsers hebben natuurlijk weinig te maken met de oorlog maar ik vind dat sommige Duitsers nou nog behoorlijk kunnen snauwen, het zou wel aan de intonatie van de Duitse taal liggen, al zullen ze van het imago wat ze in die tijd hebben opgebouwd toch ook nooit helemaal af kunnen komen.

De opnamen van de hond zijn heel leuk gedaan. Hij piept alleen nogal veel. Honden kunnen toch veel verschillende geluiden maken om te communiceren met de mens. Maar verder vind ik het grappig.

De betekenis van 4 en 5 mei is inmiddels ook behoorlijk aan het vervagen. Toch heel anders dan toen ik nog op school zat. Ik vind het dus goed dat ze een dergelijke film hebben gemaakt. Verder wordt er goed in gespeeld en Nederlanders zijn nog steeds in staat om goede films te maken. 4.0

avatar van Phantasm

Phantasm

Prima film die lekker wegkijkt.

avatar van Dick2008

Dick2008

Dick2008 schreef:

De opnamen van de hond zijn heel leuk gedaan.

Na een goed begin verandert de film in een nogal matige bedoeling. De minste van de Snuf de Hond-films volgens mij, maar dat zal wel aan het afgezaagde WO2 thema liggen, vol met clichés. Wordt naarmate de film vordert wel wat beter. Er zijn wat spannende momenten en zit wat actie in de film. Wel sfeervol gefilmd, met mooi camera-opnamen (geldt voor die andere films ook), leuke beelden van Snuf tussendoor. De Duitse officier wordt goed neergezet. Keurig verzorgde dvd zoals het hoort, voorzien van Nederlandse ondertitels en nog wat extra's. 3.0/4.0

avatar van LauraArsenal

LauraArsenal

Heel onrealistische film, soms deed het pijn om ernaar te kijken.

Het is wel een leuke KINDERfilm, niets voor mij dus. Voor een kinderfilms zou ik het een 3* geven.

avatar van The main man!!

The main man!!

Prima film vol met nostalgie, en ook echt gebeurd hè, deze film net zoals ,alle andere Snuf films, waarbij die hond gewoon alle geheimen ontrafeld.

Tom lijkt een beetje op Mac Gijver, is ook net zo vindingrijk, vandaar dat ze ook alle hachelijke problemen aankunnen.

Hans Klok is er niks bij!!

Grappig was ook dat ze net deden of Nederland bevrijdt was, en ze de Duitsers dus als een stel grote debielen hadden neergezet, alleen hiervoor krijgt de regisseur al 1 ster extra!!

avatar van hijman1946

hijman1946

Dick2008 schreef:

helemaal mee eens was echt een spannende film

avatar van annemiek12

annemiek12

Waar blijft de nieuwe serie van Snuf de Hond.Mijn kinderen smeken er dagelijks om....

Theunissen

Brave Avontuur / Familie film, geïnspireerd op boekenreeks van Piet Prins over een heldhaftige viervoeter.

Tom ( Tom van Kalmthout) heeft een hekel aan Duitsers, omdat zijn ouders zijn omgekomen bij het bombardement op Rotterdam in 1940. Het enige Duitse waar hij wel van houdt is zijn hond, de Duitse herder Snuf (gespeeld door drie verschillende honden). Samen met Snuf probeert Tom een neergestorte geallieerde piloot (Bas Muijs) te verbergen voor de Duitsers.

Deze film heeft een oorlogstintje door alle onderduikers, landverraders en bombardementen, maar het is toch vooral een ietwat trage familiefilm over een jongen en de band met zijn hond. Het cliché wordt niet geschuwd en ook die ene goede Duitser is weer van de partij.

Ondanks de minimale middelen, een aangenaam polderavontuur dat er fraai uitziet en lekker wegkijkt (vooral voor kinderen).

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

Er valt veel over deze film te zeggen en dat is niet altijd even positief, maar toch heb ik me ermee vermaakt. Het ademt iets jongensboekachtigs uit, het verhaal speelt zich af in een door de Duitsers bezet dorp in Friesland en weet voortdurend de aandacht vast te houden. De wind die steeds door de bomen waait, ook dat vind ik erg plezierig en Snuf de herdershond natuurlijk die altijd meteen doorheeft of iemand wel of niet deugt, haha...

Nee hoor, prima snufmovie.

avatar van Lebarron

Lebarron

Een spannende jeugdfilm maar duidelijk voor jong publiek want het blijft allemaal wat oppervlakkig en ze vliegen door de bezettingsjaren heen. Het verhaal is simpel Toms ouders zijn omgekomen bij het bombardement van Rotterdam. Hij komt bij zijn oom Tjerk(Steven de Jong) en tante Jeltje(Sanneke Bos) in Friesland wonen. Tom wil tegen de Moffen vechten en om zijn temprament af te remmen geeft Jeltjes vader Bauke (Rense Westra)hem een hond, Snuf. Snuf en Tom worden kameraden maar Toms haat tegen de Duitsers wordt niet minder. Hij wil ze samen met Snuf juist dwarszitten. Al snel beleven hij en Snuf allerlei avonturen.De film doet wat hij moet doen, kinderen een spannende oorlogsverhaal vertellen op een begrijpelijke en vermakelijke manier. Doet qua sfeer denken aan de kameleonfilms maar beide zijn door Steven de Jong geregisseerd. Hij heeft ook een aantal dezelfde acteurs in beide filmseries en daarom lijken ze ook op elkaar. Hij zelf speelt altijd de vaderfiguur in die films. De volwassen acteurs zoals de Jong, Bos en Bas Muijs doen het goed, zij het wel ietwat op de automatische piloot. De acteur die voor Tom gecast is, Tom van Kalmthout, doet zijn best maar het is niet altijd even overtuigend. Zijn spel is vaak wat houterig zeker in de beginfase als hij vaak boos moet spelen is het nogal geforceerd en niet overtuigend. Vivian van Huiden die Mirjam speelt doet het beter met haar vrolijke en frisse uitstraling. Op het moment dat zij een rol in het verhaal gaat spelen ontstaat er een grappige wisselwerking tussen de humeurige, houterige Tom en die vrolijke,spontane Mirjam die de film ten goede komt. Tom van Kalmthout en Vivian van Huiden zijn door hun chemie ook de beste Tom en Mirjam want het duo uit de films het Spookslot en de IJsvogel had dit veel minder.