Stille Nacht (2004)

Nederland
Drama / Thriller

geregisseerd door Ineke Houtman
met Victoria Koblenko, Liesbeth Kamerling en Caro Lenssen

Vijf studentes nemen het heft in eigen hand, als de studentenstad waarin ze wonen geteisterd wordt door een verkrachter. Hun speurtocht levert niet alleen een dader op, maar ook een bijzondere band met elkaar.

Prima Nederlandse film. Er gebeurt na de verkrachting van Marieke (Koblenko) eigenlijk weinig, maar toch weet het wel te boeien. Het is redelijk voorspelbaar dat ze eerst verkeerde mensen als daders aanzien, maar dat zorgt er wel voor dat je wilt weten wie het dan uiteindelijk is. Het einde met de psycholoog vond ik vrij verrassend en ook een beetje vreemd. Minpuntje aan de film zijn de dialogen die niet geweldig zijn. Desondanks toch 3*

avatar van Ebenezer Scrooge
Overduidelijk wie de dader is, desalniettemin best een spannende film.

avatar van Phantasm
Aardige Nederlandse speelfilm die lekker wegkijkt.

Leuke film, die zeker niet slecht is, maar waar en waarom ze in deze film stunts hebben moeten nemen is mij een raadsel, wanneer je naar de aftiteling kijkt staat er dat Ronald Schuurbiers zorgt voor de stunts samen met stuntteam Hammy de Beukelaer, misschien konden de meisjes in deze film zelf niet fietsen?

Prima film met aardig wat spanning. Ook al weet je als kijker al vanaf het eerste moment wie de dader is, verveelt het niet.
Kijkt gewoon lekker weg. Niets meer of minder.

avatar van Ebenezer Scrooge
Afgelopen voorjaar werd op tv een eenmalig misdaadcollege uitgezonden over de zaak rond de Utrechtse serieverkrachter, waarin vragen gesteld mochten worden aan de politie die destijds betrokken was bij het onderzoek. De politie zat er weer bij alsof haar niets aangerekend kon worden. Er werd één kritische vraag gesteld vanuit het publiek, waarom de politie niets gedaan heeft met de tip die naar de dader had kunnen leiden, maar daar kwam natuurlijk weer zo'n vaag antwoord op (door een totaal verkeerde daderanalyse - men zocht naar een gefrustreerde vrijgezel, geen getrouwde man met een baan - is die tip niet verder onderzocht en op de grote stapel beland). Door nalatigheid van de politie heeft deze griezel dus jarenlang zijn goddelijke gang kunnen gaan.
Enfin, het programma deed me terugdenken aan deze film, die losjes gebaseerd is op de Utrechtse serieverkrachter, en heb 'm naderhand gelijk maar even opgezet. Het verhaal is op zich wel leuk; een groep vriendinnen besluit na een zoveelste verkrachting het heft in eigen hand te nemen en op zoek te gaan naar de dader. Af en toe worden dingen aangekaart waar de #metoo beweging jaren later mee aan de haal is gegaan, zoals domme opmerkingen over korte rokjes en dergelijke.. Het acteerwerk is over het algemeen niet goed, behalve dan Liesbeth Kamerling, die deed wel haar best. De vriendinnen gaan ervan uit dat de dader zich in hun midden bevindt, dat het iemand is van de universiteit, wat nogal ongeloofwaardig is, alsof er buiten de campus geen mensen bestaan.
Van allerlei louche typetjes komen langs die allemaal wel de dader zouden kunnen zijn. Daar had een spannende whodunnit uit voort kunnen komen, ware het niet dat je eigenlijk al meteen weet wie het gedaan heeft. De acteur in kwestie zet zijn verkrachtersrol wel erg dik aan. Ook is de manier waarop hij in beeld wordt gebracht nogal verdacht.
Het allerleukste aan de film zijn nog die echte rammelkasten van fietsen die je vroeger nog had en de nachtelijke fietstochtjes door het bos. O, en het geluid van dynamo's, wat mis ik dat zeg!!

avatar van AnyaH
Controversiële dramafilm van Hollandse bodem. Cinematografie is vaak donker ondat de scenes zich 's avonds of 's nachts afspelen. Muziek goed en passend gekozen. Cast niet erg bijzonder. Afwisseling tussen heden en verleden met flashbacks was goed.

Na de verkrachting werd inderdaad niet zoveel gedaan. Is in werkelijkheid ook vaak zo. De politie is soms meer met liquidatiezaken bezig dan met de misdaden tegen de 'gewone' burger. Begrijpelijk dat de meiden zelf iets op touw gingen zetten. Allereerst onduidelijk wie het is, maar gaandeweg vallen een aantal potentiële daders af. Het is zeer discutabel of je het recht in eigen handen kan en mag nemen. Zoals ik al eerder meldde, had onze leraar Maatschappijleer een wijze uitspraak: de mate van beschaving is af te meten aan de manier waarop beschaafde mensen met minder beschaafde mensen omgaan. Het einde met de psycholoog was onthullend. Als je een geweten hebt, dan gaat uiteindelijk de waarheid toch aan je knagen.........

avatar van Baboesjka
Ik moet zeggen dat ik het echt een spannende film vind. Ik kwam er makkelijk in en het verveelde mij geen moment. Het eind met de psycholoog verraste mij, en ik had niet snel door wie de dader was, alleen het feit dat ze niet gelijk de juiste dader aanwijzen vond ik wel voorspelbaar. Het acteerwerk vind ik prima, alleen de dader in kwestie, vertolkt door Jeroen Spitzenberger, vind ik te gluiperig als bekend is dat hij de dader is. Een 7. 3,5*