Tirza (2010)

Nederland

geregisseerd door Rudolf van den Berg
met Gijs Scholten van Aschat, Sylvia Hoeks en Keitumetse Matlabo

Een paar dagen nadat Tirza en haar vriendje Choukri zijn vertrokken voor een reis door Namibië, heeft haar vader nog niets van hen gehoord. Hij vertrekt naar het Afrikaanse woestijnland om zijn dochter op te sporen en ontmoet daar Kaisa, die hem binnenvoert in haar wrede en bloederige wereld. Samen met haar ontdekt hij wat Tirza is overkomen; een lot dat huiveringwekkender is dan hij in zijn ergste nachtmerries heeft kunnen voorzien.

avatar van Paradise Boy
Keitumetse Matlabo en topacteur Gijs Scholten van Aschat spelen werkelijk de pannen van het dak in deze intrigerende Nederlandse dramaproduktie. In de veel geprezen advocatenserie Pleidooi was voor velen al zichtbaar dat hij tot veel in staat was, maar de Robert de Niro van de lage landen bewijst de laatste jaren zowel op het toneel als op het witte doek een echte alleskunner te zijn. Op de regie valt best nog wel wat aan te merken, maar het acteerwerk maakt natuurlijk een hoop goed.

Matige film waarin een man op zoek gaat naar zijn dochter als deze met haar vriend op reis is in Namibië. De rommelige structuur doet de film geen goed en ook worden er te veel thema's aangesneden waardoor de film eigenlijk te vol zit. Wel een verrassende ontknoping en twee uitstekende rollen van Gijs Scholten van Aschat en Sylvia Hoeks. De kleine Keitumetse Matlabo is aandoenlijk.

avatar van Drs. DAJA
BlueJudaskiss schreef:
Kul, dit heeft niets te maken met de acteurs maar met de geluidsmix of de dubbing. Was mij overigens ook al opgevallen dat deze film ook op dat niveau heel erg weg heeft van een een jaren tachtigfilm.

En dat is ook lariekoek, d'r wordt bijna niet gedubt en gezien de geluidsman bij deze film was dat ook bijna niet nodig. De film is gewoon goed verstaanbaar en als je het niet meekrijgt is een afspraak met de oorarts gewenst.

avatar van BlueJudaskiss
Oke, I stand corrected. Ik vond de film prima verstaanbaar, maar het geluid vond ik lelijk en toch had het geluid veel weg van wat ik eerder noemde, een film uit de jaren tachtig, begin jaren negentig.

Eens met de opmerking over het geluid, maar vond het niet zo slecht als bij bijvoorbeeld de Dominee en ook niet echt storend. De 'wazigheid' van de film vind ik juist een pluspunt. Ik vond t een sterke film, al moet ik het einde nog eens zien om goed te begrijpen..

avatar van Decec
Een redelijk dramafilm...
Redelijk verhaal, wel een rare eind slot verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Gijs Scholten van Aschat (Doodslag en Lijn 32)
en actrice Sylvia Hoeks (Bloedverwanten en Overspel en De Storm)...
Mooi HD kwaliteit...
Prima achtergrond geluid/muziek (Dolby Digital)...

avatar van Askikker
Drs. DAJA schreef:
[ De film is gewoon goed verstaanbaar en als je het niet meekrijgt is een afspraak met de oorarts gewenst.

Jaja, boude uitspraak, maar dr zijn blijkbaar meerdere versies van de film, want ik had ook een redelijk onverstaanbare film, en het geluid moest wel twee keer zo hard gezet worden als bij een andere film.
(en dat kwam niet omdat ik gisteren zes metalbands heb gezien/gehoord)

Ik was al blij wanneer er Engels werd gesproken, en de boel werd ondertiteld.
Het beeld was ook nog es tamelijk klein, dus ik denk dat ik een min of meer illegale kopie heb gezien.

Deed niet af aan het fijt dat ik het een mooie, trage, film vond.
Gelukkig ben ik niet zo'n Grunbergfan en had ik het boek niet gelezen, al begrijp ik dat het boek een heel ander einde heeft.

En eindelijk es een klein kind dat wel kan acteren.
Gijs Scholten van Aschat was natuurlijk weer geweldig, en Syvia Hoeks zette geloofwaardig een bitch neer.

avatar van nadrin
toch wel een meesterwerk deze film.
Vooral omdat je tegen het eind van de film echt onder de huid zit van de hoofspeler.
Schitterende sountrach, een toch wel intens verhaal.
Met realistische beelden uit Africa en niet de zoveel maal getoonde idilische beelden.
Overhet verhaal wl ik niet veel kwijt maar het is geloofwaardig op me afgekomen0.
Een aanrader

Ik begreep er een hele poos niet veel van. Maar beter dat ik het niet begrijp, dan dat het saai is Vader houdt van dochter, op een vreemde en incestueuze manier en reist haar achterna, heeft allerlei (seks- en moord) fantasieën (of herinneringen) en komt op mij over als een psychotisch karakter, die zichzelf niet echt onder controle heeft. Daardoor en door de structuur met tijdsprongen of gedachtesprongen is het verhaal in de film wazig, voor zover er werkelijk een verhaal is.
Mooie muziek, af en toe stunning beelden, in den vreemde vooral. Intrigerende film.
Misschien verhoging als ik 'm nog eens zie, voor nu 3.5*

Man is wanhopig op zoek naar zijn dochter ergens in Namibië. De radeloosheid en de machteloze liefde van de vader voor zijn dochter zijn wel goed voelbaar in de film. Maar ik had toch het gevoel dat ik voor deze film ook beter het boek had kunnen lezen zodat ik ook wat noodzakelijke details had geweten om de film beter te kunnen bevatten. En dat is geen goede zaak. En dan begint er aan het einde van de film ook nog een of andere flutzangeres te zingen, die nog graag een graantje van het succes van deze film wil meepikken (of is het de platenmaatschappij), zodat ik met een noodgang de afstandsbediening moet pakken om de film zo snel mogelijk uit te zetten.

avatar van Sisko
Aardige film; goed geacteerd. Een halve * strafpunt vanwege het erg slechte geluid (en nee, ik mankeer niets aan mijn oren).

avatar van Filmkriebel
Tirza heeft me aangenaam verrast dankzij de fenomenaal goede rol van Scholten van Aschat. Hij is werkelijk overtuigend. Ook de structuur is goed gekozen, met flashbacks van een intelligente maar rigide man die zijn leven faalt, met een vrouw die haar man een doodsaaie piet vindt en met een oudste dochter, Ibi, die hem haat. Zijn oogappel is Tirza, en ook met haar kan men de relatie niet erg normaal noemen. De film gaat over de zoektocht naar Tirza, die met haar vriendje Choukri naar Namibië is afgereisd. Althans dat is wat de kijker in eerste instantie gelooft . Daarna verandert de reis voor vader Jorgen in een weg naar verlossing van de innerlijke pijn die zijn dagelijks leven geworden is, waarin hallucinaties steeds meer in de werkelijkheid doorsijpelen alsof hersenschimmen de harde waarheid achter deze film willen blijven verhullen. Ook de rol van het kleine zwarte meisje, een spiegelbeeld van Tirza, speelt een belangrijke rol. Erg complex en intellectueel maar goed gevat.

PS : kijkwijzer 12??

avatar van Naomi Watts
Zeer verrassende film. Vooral wezen kijken door mijn zwak voor Hoeks maar van Aschat steelt duidelijk de show. Fijne thema's ook. De ietwat ongezonde vader/dochter relatie die neigt naar een éénrichtings incestueze verstandhouding. Aardig gedurfde thema's en in de eerste helft krijgt dit ook een aardig gestalte, scene met Esther is ook weer zo'n voorbeeld maar in de tweede helft maakt van den Berg zich er wel iets te makkelijk vanaf op momenten. Al is dit geen kritiek want de film heeft toch al een aardige gedurfde context.

De structuur met flashbacks en hints naar een niet al te gezonde state of mind zijn enorm functioneel en op narratief gebied profiteert de film hier flink van. Geeft de film in de eerste helft een hele aangename atmosfeer. De zoektocht van van Aschat is intrigerend en ook al dat de film wat inkakt in de tweede helft weet he tde aandacht altijd vast te houden. Wel denk ik dat de film teveel leunt op één kijkbeurt en het geheel bij een herziening afzwakt. Vandaar dat ik het op een zeer solide voldoende hou maar gevoelsmatig doe ik de film daar iets te kort mee. Dat andere halfje mag zij verdienen bij herziening.

avatar van mjk87
Matige verfilming. Vooral de keuze om het boek nogal inhoudelijk aan te passen sprak mij niet aan. Het boek handelde over een man die alles aan het kwijtraken was en daardoor gek werd. De film gaat over een verwarde man die terug kijkt op zijn leven en zijn dochter zoekt.

Maar die inslag is nogal verschillend. De hele essentie is anders- in essentie hoeft dat niet verkeerd te zijn. Maar buiten dat is de film zo ook erg rommelig. En dat valt het scenario wel te verwijten. Ook de soms geweldige teksten van Grunberg werken minder op film dan in het boek, al wordt zeker door Scholten van Aschat prima geacteerd. Daarnaast mis ik veel uit het begin (deel 1 en 2) van het boek, al is dat niet per se erg aangezien men nu voor een andere invalshoek kiest. Ik vind alleen die hoek minder.

Wel blijven de plaatjes mooi, in een heerlijke fotografie met fijne belichting. Dat houdt de aandacht vast, maar net niet genoeg voor een voldoende: 2*.

avatar van Ew_MK1
Op zich best een goede en vermakelijke film die blijft boeien tot het einde.
Ik snap alleen die rare seks en geforceerde blootscenes (ook met een meisje van nog maar 15!?) niet. Deze hebben geen enkele toegevoegde waarde in de film.

avatar van Kuwiel
Weer een Nederlandse film , waar overdreven veel sex in voorkomt , en inderdaad nergens toe doet. Gelukkig zijn de GVD's een btje achtergebleven.
Matige film met een btje raar einde.

Overdreven veel seks? In Tirza?

avatar van Onslaught
Het gemiddelde van deze film mag toch echt wel boven de 3.0 uitkomen.

masterton
Askikker, aan al je spelfouten te zien, zou jij beter meer kunnen lezen, en minder televisie kijken, dit is een goed advies naar jou toe, het woordje es, en fijt, het is echt hopeloos slecht!
Overigens was het een prima film, en audio was perfect !

masterton
Drs Dana : Wanneer je in ons land komt, is het gebruikelijk dat je de taal leert spreken en schrijven, jij schrijft ontzettend slecht, echt elk woord is fout geschreven, dus schaam je, leer schrijven, en daarna pas commentaar geven !

avatar van Jaepa
Onlangs het boek gelezen en nu ook de film bekeken. Wat een deceptie. Niet dat het boek nou zo geniaal is, maar deze film is echt belabberd.

avatar van HK Senator
Best een vermakelijke film maar geloofwaardig is het allemaal niet. Wie sleept er nou een straatkindje een half land door, om nog maar niet van een dode zeehond te spreken. Ook vond ik de film verschrikkelijk slecht verstaanbaar. Ik heb echt complete zinnen gemist. Daar moeten ze bij Nederlandse films echt beter op letten. Eigenlijk was de film wel klaar op het moment dat Tirza gevonden wordt, maar helaas gaat het daarna nog eventjes door. Redelijk overbodig.

avatar van bjerik76
het verhaal is goed, je blijf toch de film afkijken, want je wil weten waar Tirza is, en wat er is gebeurt.
Maar de ( vele / onnodige) flasch backs ) maken het allemaal minder.
het plot.ontknoping is dan wel weer wat onverwachts, en haalt de film weer wat naar boven.
Het verhaal van Tirza's vader en ex slaat eigenlijk helemaal nergens op, deze "sex scenes/ verhaallijn" slaat eigenlijk nergens op, of had wel anders uitgebeeld kunnen worden, dit (hun band) kwam voor mij ongeloofwaardig over.
Niet al te best geacteerd soms, maar nogmaals, je wil toch het mysterie opgelost hebben waardoor je geboeid de film af blijft kijken.

wat ook wel irriteerde is de audio.
Alle ( kleine) geluiden worden zo hard opgenomen, een roerend theelepeltje in een kopje klinkt net zo hard alsof er een trein op de achtergrond rijd. waterdruppels klinken als een stortbui.
Alle achtergrondgeluiden hadden echt niet op de voorgrond hoeven te staan.

voor een hoogbegaafd meisje / jonge vrouw) vond ik Tirza nogal naiief, en ook b.v. dat een heel strand vol met zeehonden in 3 seconden helemaal leeg is, ook de zee is 100% zeehondvrij.
en dan met 1 beet, maar wel HEEL zijn t shirt onder het bloed komt te zitten.
dat beest beet in zijn nek, maar later was het in zn buik ?
. zo zag ik wel meer dingetjes, maargoed, het keek allemaal wel goed weg.

avatar van Captain.janek
Gijs Scholten van Aschat brengt deze productie op een hoger niveau door zijn goede spel.

Het verhaal vind ik bizar en ook redelijk ongeloofwaardig.
De moeder, ex van GSvA, wordt goed neergezet door Johanna Tersteege maar wat een onsympathiek figuur zeg.
Er zitten enkele langdradige scenes in de film die ernstig vertragend werken en de vaart er uit halen.
Al met al een voldoende

avatar van john mcclane 2
Oke boekverfilming,waarbij het in het boek pas op het laatst afspeelt in afrika en hier bijna de hele tijd.
Maar goed,,zal niet zeggen dat het boek beter was want dat is zo cheesy .
Erg goed geregisseerd .
Vond S.Hoeks ook goed als Tirza.
En het "want company sir" meisje was ook best indrukwekkend.
Maar natuurlijk uiteindelijk is het Scholten van Aschat die de film maakt.
3*.

avatar van Phantasm
Matig drama waar je van moet houden, ik was er niet echt kapot van.

avatar van Hollywood-west36
Helemaal niet zo slecht, zo ie zo een extra puntje voor het in beeld brengen van de lekkere tieten en geschoren kut van Johanna Tersteege..;-)

Hollywood-west36 schreef:

Gadverdamme, wat een opmerking. En dat terwijl we in 2018 leven en je met 1 klik allemaal blote tieten en meer kunt zien. Daar ga je toch niet speciaal een film voor kijken?
Toen ik die film had afgekeken, was het laatste waar ik aan terug dacht de blote momenten.
Bizar dat dat ook je recensie is van de film. Je zult vast veel tekort komen in je leven. Echt een bizar walgelijke opmerking. Kan er niet over uit.

Nou hopelijk nu iemand die serieus is:
Kan iemand mij het einde even uitleggen? Zeg maar of hij nou dood is of niet? Hij had wel allemaal vliegen net als de moeder van Kaisa. Moeten we daar uit opmaken dat hij is overleden? Waar aan dan?

erik1677 schreef:
Sjonge wat een knockout!
geweldige film!
Alleen iriteerde ik me soms wel aan het kleine zwarte meisje wat constant achter Gijs aan hobbeld.
dat had ik al meteen toen ze in beeld kwam.
Maar verders diep respect voor Gijs scholten van asschat.
Wat een prestatie. geweldig.

Hoe kan je je daar nou aan irriteren? Dat was het meest aandoenlijke van de hele film. Zo zielig wat ze heeft meegemaakt en hoe ze er uiteindelijk alsnog helemaal alleen voor staat. Ik kreeg kippenvel en had met haar te doen.
En "zwarte meisje"? Wat een benaming zeg. Bovendien is het "hobbelt" en "verder". Als je dan toch zo vriendelijk bent om te discrimineren, moet je als Nederlander wel foutloos kunnen schrijven hè

avatar van Hollywood-west36
jordorientje schreef:

Ze was ook niet volledig geschoren...;-) Mijn excuses, ik keek hier niet speciaal voor, ik kreeg dit in mijn gezicht. Het is trouwens ook prima dat die vrouw niet compleet geschoren is.