Genre: Drama / Thriller
Speelduur: 100 minuten
Oorsprong:
Nederland
Geregisseerd door: Rudolf van den Berg
Met onder meer: Gijs Scholten van Aschat, Sylvia Hoeks en Johanna ter Steege
IMDb beoordeling:
6,3 (1.808)
Gesproken taal: Engels en Nederlands
Releasedatum: 30 september 2010
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via CineMember
Bekijk via Film1
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Morgen om 07:00 uur op Film1 Drama
Plot Tirza
Een paar dagen nadat Tirza en haar vriendje Choukri zijn vertrokken voor een reis door Namibië, heeft haar vader nog niets van hen gehoord. Hij vertrekt naar het Afrikaanse woestijnland om zijn dochter op te sporen en ontmoet daar Kaisa, die hem binnenvoert in haar wrede en bloederige wereld. Samen met haar ontdekt hij wat Tirza is overkomen; een lot dat huiveringwekkender is dan hij in zijn ergste nachtmerries heeft kunnen voorzien.
Externe links
Acteurs en actrices
Jörgen
Tirza
Alma
Ibi
Ester
Publisher
Choukri
Tirza 8 Jaar
Minibus Driver
Video's en trailers
Reviews & comments
Jessen0wnt
-
- 3199 berichten
- 2582 stemmen
Maar is de film slecht als 'ie uit Amerika kwam? Hhm, lastig lastig. Ik zie het gemiddelde wel per dag dalen, maar dat is natuurlijk wel makkelijk met zo weinig stemmen. Ik ga hem vrijdag proberen. Gewoon bij de locale bioscoop. Ik heb altijd wel een zwak voor Nederlandse films...
cowboyveeman
-
- 21 berichten
- 1014 stemmen
Nee, het zou niet slecht zijn als ie uit Amerika kwam. Maar ik bedoelde daarmee dat de Nederlandse films meestal slecht is. Tirza is de uitzondering daarvan.
Sjoerdow
-
- 1006 berichten
- 1304 stemmen
Nee, het zou niet slecht zijn als ie uit Amerika kwam. Maar ik bedoelde daarmee dat de Nederlandse films meestal slecht is. Tirza is de uitzondering daarvan.
Wat een onzin, alsof ze in de VS geen gedrochten uitbrengen.
Bovendien vind ik dat ze in verhouding in Nederland vaak veel meer uit het verhaal halen, dan amerikaanse films met een onnodig hoog budget.
willcuypers
-
- 7 berichten
- 1 stemmen
Een flutfilm van de bovenste plank. Het geluid was slecht; als er iets (belangrijks?) werd gezegd dan kwam dat amper boven de viool- of pianomuziek uit. En als er gefluisterd werd dan was dat al helemaal niet te verstaan. Houden filmmakers er geen rekening mee dat Nederland vergrijst en dat om die reden alleen al het geluid omhoog geschroefd dient te worden? Misschien is ondertitelen een optie!? Vanaf het prille begin is duidelijk dat er sprake is van een incestueuze verhouding tussen vader en dochter. Dat wordt in het vervolg nog eens nodeloos aangedikt. De kijker wordt weer voor dom versleten. Het thema: vader wil zijn incestueuze relatie met zijn dochter niet opgeven ten faveure van een nieuwkomer ("Atta"); hij kan haar niet langer bezitten dus worden dochter en minnaar gedood, is al zo oud als de weg naar Hamelen. Dus saai.
Ondanks het feit dat de vader van Tirza aan het doordraaien is, zijn zijn handelingen m.i. ongeloofwaardig. Wie neemt er nou een onbekend 9-jarig meisje onder zijn hoede met het risico om voor pedofiel versleten te worden? Wie gaat er - zonder begeleiding - als blanke een township binnen? Waarom dat gezeul met die dode zeehond - wat is daarvan de toegevoegde waarde? Is dat om aan te geven dat Tirza's vader niet helemaal meer bij zinnen is? Way over the top. Om nog maar niet te spreken van het Saw- element! Door dit soort idiote acties ontstaat er bij mij geen sympathie voor de vader. Nee, het is een haarbreedte verwijderd van wat ik een komedie zou noemen. De Gouden Poedelprijs voor dit wanprodukt is nog teveel eer.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
De bioscoop was nagenoeg leeg. Komt dat door het feit dat de Nederlandse film minder in trek is, of doordat mensen wisten dat het verhaal eigenlijk onwijs vervreemd is?
Hij stond tot gisteren in ieder geval nummer 1 in de bioscoop top 10...
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Nederlandse film, nederlands acteurs tsja
Nederlands commentaar...
narva77 (crew films)
-
- 12729 berichten
- 6540 stemmen
Nederlandse film, nederlands acteurs tsja
Maar ik bedoelde daarmee dat de Nederlandse films meestal slecht is. Tirza is de uitzondering daarvan.
Zzzzzzzz
MiekieMow
-
- 224 berichten
- 308 stemmen
weet iemand welk muziekstuk van welke componist tirza en haar vader achter de piano spelen in de kamer samen?
Knisper
-
- 13038 berichten
- 1278 stemmen
Sterke film die precies, ondanks de veranderingen, de essentie van het boek weet te behouden. Knap, want zo diep doordringen tot de kern gebeurt toch niet vaak en des te knapper wanneer je bedenkt dat de structuur van het boek nogal is omgegooid. Maar ik sluit me aan bij de NRC-recensie, die zegt dat de flashbacks perfect gedoseerd zijn. Dat is een zeldzaamheid, maar het is werkelijk fabuleus gedaan.
Verder ziet de film er visueel sterk uit en wordt Tirza echt vertaald naar het medium film, in plaats van het verhaal droog te brengen. Acteurs zijn stuk voor stuk allemaal. Daarbij verdient Keitumetse Matlabo nog een speciale vermelding. Ook Sylvia Hoeks is volstrekt geloofwaardig als tiener.
De film kent, net als het boek, tegen het einde wat kwinkslagen, waardoor ik niet op een hogere score uitkom, maar wel een fantastische verfilming, die volgens mij ook prima zonder enige voorkennis perfect te genieten is.
Knisper
-
- 13038 berichten
- 1278 stemmen
Door dit soort idiote acties ontstaat er bij mij geen sympathie voor de vader.
willcuypers
-
- 7 berichten
- 1 stemmen
Beste Knisper, in jouw reactie stuit ik drie keer op 'dingen'. Ik vrees dat ik daar niet zoveel mee kan want wat bedoel je met 'dingen'? Ik ben in mijn kritiek vrij specifiek geweest en dat kan alleen maar als je over de plot hebt nagedacht. Misschien dat jij me kunt uitleggen wat het symbolische karakter is van dat gezeul met die zeehond?
Knisper
-
- 13038 berichten
- 1278 stemmen
Met dingen bedoelde ik vooral je opsomming van gebeurtenissen en momenten die je ongeloofwaardig vond.
Hofmeesters trip in Namibië kenmerkt zich doordat hij zijn verhaal, zijn biecht langzaam uit de doeken doet bij het 9-jarige meisje 'waarmee hij zo goed kan praten'. Naarmate hij steeds meer zijn daden onder ogen ziet, komt hij ook steeds verder in de 'middle of nowhere' terecht. Let ook op het moment waar Kaisa de foto aan de hoteleigenaar wil laten zien, maar waar Hofmeester zegt dat het niet nodig is. Bij die ontwikkeling hoort het zeehondmoment ook. Ik bedoel dat je dat moment niet te letterlijk moet nemen, het is gewoon een onderdeel van de ontwikkeling.
willcuypers
-
- 7 berichten
- 1 stemmen
Met dingen bedoelde ik vooral je opsomming van gebeurtenissen en momenten die je ongeloofwaardig vond.
Hofmeesters trip in Namibië kenmerkt zich doordat hij zijn verhaal, zijn biecht langzaam uit de doeken doet bij het 9-jarige meisje 'waarmee hij zo goed kan praten'. Naarmate hij steeds meer zijn daden onder ogen ziet, komt hij ook steeds verder in de 'middle of nowhere' terecht. Let ook op het moment waar Kaisa de foto aan de hoteleigenaar wil laten zien, maar waar Hofmeester zegt dat het niet nodig is. Bij die ontwikkeling hoort het zeehondmoment ook. Ik bedoel dat je dat moment niet te letterlijk moet nemen, het is gewoon een onderdeel van de ontwikkeling.
Okay. De reis van Hofmeester voert naar een (geestelijk) 'wasteland' (gesymboliseerd door het desolate karakter van Namibië). Lijkt me duidelijk. Geleidelijk aan dringen de verdrongen feiten tot hem door (soort epiphany): Hij heeft zijn dochter en haar vriend vermoord. Dat is de 'ontwikkeling' die hij doormaakt tijdens zijn kweeste. Hoe dat "zeehondenmoment" een "gewoon onderdeel van de ontwikkeling" kan zijn, is mij nog steeds volslagen onduidelijk. Als het "zeehondenmoment" niet letterlijk moet worden opgevat (volgens jou), dan is het dus figuurlijk (d.w.z. symbolisch) bedoeld. Waar staat de zeehond dan symbool voor? DAT is me niet duidelijk geworden uit jouw toelichting (waarvoor mijn dank).
Knisper
-
- 13038 berichten
- 1278 stemmen
Als het "zeehondenmoment" niet letterlijk moet worden opgevat (volgens jou), dan is het dus figuurlijk (d.w.z. symbolisch) bedoeld. Waar staat de zeehond dan symbool voor? DAT is me niet duidelijk geworden uit jouw toelichting (waarvoor mijn dank).
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Kennelijk is het boek van Arnon Grunberg, dat ik niet gelezen heb, structureel compleet omgegooid voor de verfilming. Grappig om te lezen, omdat ik de film op een bepaalde manier erg literair vind overkomen. Gelukkig pakt dat niet slecht uit: Tirza is een erg goede film geworden.
Het is vooral een film die erin hakt. Ik had eigenlijk niet verwacht dat het allemaal zo duister zou worden, maar de grimmige ontknoping rond het mysterie van Tirza's verdwijning is vrij uniek voor iets dat bedoelt is voor een commerciële film. De hele tijd zit je naar een imperfecte, maar niet onsympathieke man te kijken, die uiteindelijk eindigt als een soort gestoorde sociophaat. Het is een twist die werkt, omdat het de eerdere gebeurtenissen in de film in een veel interessanter perspectief zet. Had ik vooraf het gevoel naar een niet onaardige, maar ook weinig bijzonder mysterie met wat verwijzingen naar actuele onderwerpen te kijken (een beetje als Mannen die Vrouwen Haten, alleen dan met een exotische locatie), blijkt het uiteindelijk meer om een karakterstudie te gaan van een zelfhatende, onzekere man. Het maakt de boel meteen een stuk intenser. Achteraf heb ik veel bewondering voor het scenario, dat precies op de juiste momenten de juiste informatie prijsgeeft. De regie zorgt voor enkele mooie beelden, maar is in vergelijking tot het scenariowerk wat onopvallend. Gijs Scholten van Aschat is perfect in de hoofdrol.
Er zijn wel wat kleine minpunten. Johanna ter Steege's personage is te onsympathiek gemaakt. Dat iedere zin van haar een rotopmerking was begon na een tijdje tegen te staan (en haar op het laatste moment bezorgd maken voelt teveel aan als een simpele truuk). Ook vond ik die scènes met de zeehond er wat te dik bovenop liggen. Iets te opvallend symbolisch zeg maar. Over het algemeen ben ik echter best onder de indruk. Eigenlijk ook wel benieuwd hoe het boek dit verhaal aangepakt heeft.
4*
mandy7
-
- 487 berichten
- 305 stemmen
Een flutfilm van de bovenste plank. Het geluid was slecht; als er iets (belangrijks?) werd gezegd dan kwam dat amper boven de viool- of pianomuziek uit. En als er gefluisterd werd dan was dat al helemaal niet te verstaan. Houden filmmakers er geen rekening mee dat Nederland vergrijst en dat om die reden alleen al het geluid omhoog geschroefd dient te worden? Misschien is ondertitelen een optie!? Vanaf het prille begin is duidelijk dat er sprake is van een incestueuze verhouding tussen vader en dochter. Dat wordt in het vervolg nog eens nodeloos aangedikt. De kijker wordt weer voor dom versleten. Het thema: vader wil zijn incestueuze relatie met zijn dochter niet opgeven ten faveure van een nieuwkomer ("Atta"); hij kan haar niet langer bezitten dus worden dochter en minnaar gedood, is al zo oud als de weg naar Hamelen. Dus saai.
Ondanks het feit dat de vader van Tirza aan het doordraaien is, zijn zijn handelingen m.i. ongeloofwaardig. Wie neemt er nou een onbekend 9-jarig meisje onder zijn hoede met het risico om voor pedofiel versleten te worden? Wie gaat er - zonder begeleiding - als blanke een township binnen? Waarom dat gezeul met die dode zeehond - wat is daarvan de toegevoegde waarde? Is dat om aan te geven dat Tirza's vader niet helemaal meer bij zinnen is? Way over the top. Om nog maar niet te spreken van het Saw- element! Door dit soort idiote acties ontstaat er bij mij geen sympathie voor de vader. Nee, het is een haarbreedte verwijderd van wat ik een komedie zou noemen. De Gouden Poedelprijs voor dit wanprodukt is nog teveel eer.
Wat een berg bullshit is dit zeg.
anne J
-
- 1525 berichten
- 976 stemmen
(Omg, willcuypers, als je de indruk hebt gekregen dat de verhouding tussen Jörgen en Tirza incestueus is dan heb je het niet goed begrepen denk ik..)
Gisterenavond ben ik naar Tirza geweest. Ik weet het niet zo goed. Ik houd het op een 3.5*je.
Ik snap de wisseling die is gemaakt omtrent vanuit welk punt het verhaal wordt verteld. Ik snap dat er voor de film is gekozen om alles vanuit Namibië te doen. De constructie van het boek (eerst ong. 3/4 deel vanuit het eindexamenfeest en daarna nog 1/4 in Namibië zonder al te veel terugblikken meer) is niet handig voor een film dat maar een beperkte tijd kan duren natuurlijk. Dit maakte het wel minder succesvol voor mij.
Niet dat het niet slecht was, maar puur omdat ik, waarvoor ik al bang voor was van tevoren, het boek niet kon loslaten tijdens het kijken naar de film. Ik vond de film wel mooi opgebouwd. Op de juiste momenten de juiste informatie. Het zat eigenlijk best goed bij het boek qua de psychologie en eerlijk gezegd had ik niet gedacht dat dat zou gaan lukken. De intensiteit ervan vond ik minder.
Ik had het gevoel dat de film veel minder geleidelijk aan naar voren bracht dat er iets goed mis is in Jörgens hoofd. Tussendoor kwam even kort de scène met Ibi, de huurder en de lamp waarbij men misschien denkt: nou, zomaar met een lamp iemand neerslaan? Dat is gek.. Maar verder was het niet zo drukkend als in het boek. Alles rondom 'het beest' en 'het spel' vond ik niet sterk/duidelijk naar voren komen. Ook jammer is dat het hele verhaal na Jörgens ontslag is weggelaten (dat hij dan dagelijks naar het vliegveld gaat). Omdat dit ook zó goed aantoont hoe die man denkt en hoezeer die man zich schaamt en mislukt/laag voelt door alles wat is er is gebeurt. Niet alleen het ontslag, maar ook zijn vrouw, dochters, huurder, hedgefonds, etc etc. En dat hij gewoon twisted is: niet denkt zoals je verwacht hoe een gezond mens denkt.
Ik vroeg mij ook af of het voor niet-lezers wel duidelijk genoeg was waarom Jörgen zo geobsedeerd is/was met Tirza (en Choukri 'Atta') en waarom die relatie die kant op is gegroeid. Belangrijke dingen daarin als het 'hoog-hoogbegaafd' zijn en 'de zonnekoniging' zijn van Tirza werd ook misschien maar 3 keer terloops genoemd. Terwijl dit soort dingen echt die controle aangeven die Jörgen over Tirza had en wil hebben, omdat zijn zonnekoniging nog het enige is wat hij heeft en wat niet kapot is. Tenminste, totdat Tirza toch kapot ging en bezweek onder alle druk van haar vader. En dat hij Tirza op het einde, in zíjn ogen, niet vermoord, maar 'bevrijd' en Choukri 'snoeit als een fruitboom'.
Maar, dit alles kan ik dus eigenlijk niet goed beoordelen. Want ik ben de film ingegaan met alle kennis al van tevoren in mijn hoofd. Ik kende al de relatie met Jörgen t.o.v. de andere personages en hoe het verhaal zich zou ontwikkelen. Dus voor mij was ook niks meer een schok en spanning, zoals ik dat in het boek ervaarde. Al vrij vlug, na de eerste paar hoofdstukken, begon ik te denken: God, die man heeft echt rare gedachtegangen. Dit klopt niet helemaal. Daarna escaleerde dat tot: God, de handelingen die die man verricht zijn ook niet bepaald kloppend... Hij denkt en doet niet meer normaal. (Ondertussen ontdek je als lezer alle oorzaken waarom.) Dit escaleerde dan natuurlijk steeds verder tot het einde, waarin je ontdekt dat híj Tirza en Choukri heeft vermoord, het toppunt. Was dit ook zo in de film voor jullie 1e kijkers? Want ik had dus het gevoel dat Jörgen in de film best acceptabel voorkwam met soms alleen wat rare trekken en dat pas in de slotfase (Ong, vanaf de terugblikken van het eindexamenfeest) hij opeens helemaal als twisted werd neergezet. Die overgang liep naar mijn idee niet zo lekker.
Maar goed, dat kan dus goed zijn omdat ik al bevoordeeld was en het boek zo intens heb ervaren dat dit bij de film totaal niet meer het geval was.
Overigens overstemde de muziek nogal wat te vaak het andere geluid, met name de dialogen. Dat vond ik niet heel prettig, niet goed afgestemd.
Verder eigenlijk goed, ik geef niet voor niets een 3.5* Het is een sterke film, sterk verhaal, prima tempo, heel sterk geacteerd. Camerawerk goed, maar niet bijzonder. De kleuren vond ik erg mooi. Ik merkte dat ook de rest van de mensen in de zaal onder de indruk waren van de film.
Nou ja, een ontzettende aanrader ! Ik denk dat als ik het boek niet had gelezen dat ik waarschijnlijk een hoger punt had gegeven, dus of mijn punt heel veel zegt over de film onafhankelijk? Hmm. Daarom zou ik zeker een kijkje gaan nemen naar Tirza in de bios als ik jou was. Echt heel goed, ik ben blij dat deze is opgestuurd naar de oscars.
Vraagje: Jörgen ging toch helemaal niet dood op het einde van het boek en keerde toch terug naar Nederland en werd opgewacht?
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Ik kan me lastig voorstellen dat een blanke westerse man in pak met een aktetas zomaar ongehinderd 's nachts door een krottenwijk in een straatarm Afrikaans land kan lopen.
Een nog grotere ongeloofwaardigheid is het 9-jarig hoertje waarmee een blanke Westerse man mee in bed kruipt, meerdere hotels bezoekt, door iedereen samen gezien wordt en dit ongehinderd kan plaatsvinden omdat de Namibiërs direct geloven dat zij een nicht is van de man
Zulke ongeloofwaardigheden doen de film de das om voor mij.
De man is een intellectueel en gedraagt zich zoals intellectuelen dat doen. Hij citeert Spinoza, leest Tirza op haar 12de Dostojevski en metselt zijn huis vol boeken. Als pa haar vriend tegenkomt begint hij Spinoza te citeren.
De cliche's worden niet gespaard.
Dan de seks. Arme Johanne Ter Steege die een soort vrijgevochten bitch speelt en haar borsten moet optillen met de woorden: heb je deze gemist? . De man wordt verleid door een vriendin van haar dochter en heeft seks met haar zoals dat regelmatig voorkomt in het dagelijks leven.
De personages zijn zo duidelijk achter de schrijftafel bedacht, niet geheel op de hoogte van de gang van zaken in de realiteit. Dankzij het uitstekende acteerwerk van Gijs Scholten van Aschat krijgt de film toch enige geloofwaardigheid.
Het is jammer want verder ziet de film er prima uit. Fraaie beelden, mooie overgangen, en sommige bezoekers riepen Ohhhh, bij het zien van de Afrikaanse sterrenhemel.
2*
mandy7
-
- 487 berichten
- 305 stemmen
Een nog grotere ongeloofwaardigheid is het 9-jarig hoertje waarmee een blanke Westerse man mee in bed kruipt, meerdere hotels bezoekt, door iedereen samen gezien wordt en dit ongehinderd kan plaatsvinden omdat de Namibiërs direct geloven dat zij een nicht is van de man
Natuurlijk geloven ze dat niet, maar ze zijn daar gewend aan kind-prostitutie. En dat resulteert daar niet in het wegsturen van een betalende en fooi gevende klant.
Knisper
-
- 13038 berichten
- 1278 stemmen
Ik kan me lastig voorstellen dat een blanke westerse man in pak met een aktetas zomaar ongehinderd 's nachts door een krottenwijk in een straatarm Afrikaans land kan lopen.
Een nog grotere ongeloofwaardigheid is het 9-jarig hoertje waarmee een blanke Westerse man mee in bed kruipt, meerdere hotels bezoekt, door iedereen samen gezien wordt en dit ongehinderd kan plaatsvinden omdat de Namibiërs direct geloven dat zij een nicht is van de man
Zulke ongeloofwaardigheden doen de film de das om voor mij.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Natuurlijk geloven ze dat niet, maar ze zijn daar gewend aan kind-prostitutie. En dat resulteert daar niet in het wegsturen van een betalende en fooi gevende klant.
Ok, dat geloof ik ook wel, maar het lijkt me dat dit soort kindersekstoerisme zich in een geniepig schemergebied afspeelt, er zullen daar toch ook wetten zijn die dit strafbaar maakt?
Jessen0wnt
-
- 3199 berichten
- 2582 stemmen
Gisteren naar de film geweest en toch aangenaam verrast. De trailer zag er al indrukwekkend uit maar de film heeft niet teleurgesteld: in tegen deel, het was heel goed.
Misschien ben ik een klein beetje bevooroordeeld als Nederlander, je hebt toch een soort zwak voor de Nederlandse filmindustrie die het telkens zo graag wilt en met passie zich probeert te onderscheiden. De taal, het is veel persoonlijker (wat natuurlijk logisch is) maar dat heeft zeker in het voordeel gewerkt.
De film zelf was heel verrassend om te zien. Niet zo zeer het verhaal (zeker niet als iemand een week voordat je gaat al het hele verhaal verteld) maar meer de manier waarop het word verteld. Erg mooie beelden (de scène met de piano en de (?) cello). Gijs speelt voortreffelijk en zijn lieve ''nichtje'' Kaisa vond ik ook erg overtuigend en meeslepend spelen. Goede keuzes.
Ik ben zeer tevreden en trakteer Tirza met 4 dikke sterren. Wellicht een klein beetje overgewadeerd vergeleken met mijn andere 4-sterren-films maar wat scheelt het. Nederland is weer een goede film rijker 
Kippie.
-
- 426 berichten
- 1018 stemmen
Twijfelgeval. Gelukkig had ik van tevoren het boek niet gelezen. Bij boekverfilmingen probeer ik dat ook altijd te vermijden alvorens ik de film ga zien. Overwegend zeer indrukwekkende beelden, goed acteerwerk en het blijft interesseren. De obsessie die Jörgen voor Tirza heeft is immens en resulteert uiteindelijk dan ook in het ombrengen van Tirza en haar vriend . Toch riep één scène wel een vraag bij me op: Waarom nam hij die zeehond mee, om hem daarna in het vuur te gooien?. Ik bleef heel lang denken dat Tirza en Choukri daadwerkelijk in Namibië verblijven. Ik dacht ook heel lang dat Choukri Tirza verkracht en vermoord had.
Johanne ter Steege verdiende een beter personage om te vertolken, dit was toch beneden haar niveau met als dieptepunt die doelloze naaktscène . 'Kaisa' betoverde me wel, haar rol, veelal zonder woorden, heeft toch indruk gemaakt.
hmaeghs
-
- 28 berichten
- 658 stemmen
Vanavond eindelijk weer eens een goede Nederlandse film gezien (na de m.i. matige films Hel 63, Storm, Komt een vrouw...). Ditmaal uitstekend acteerwerk en prachtige landscapes. Het verhaal is eigenlijk absurd, maar desondanks intrigerend en soms ontroerend. Ik vroeg me halverwege de film wel af of het verhaal te volgen is, als je het boek niet hebt gelezen, maar ook hieraan wordt recht gedaan.
Loisb
-
- 89 berichten
- 3145 stemmen
Vond het echt geen goede film, alleen de punten zijn voor het acteerwerk wat soms wel goed was.
Jonesy
-
- 409 berichten
- 159 stemmen
Wat een drama zeg deze film, en dan niet zozeer het verhaal maar meer de manier over hoe gebracht wordt. Ik weet niet wat de regiseur mij nou uiteindelijk wou vertellen behalve dan dat tirza en haar vriend vermoord zijn door dr pa Het geheel wordt niet spannend gebracht en is vaak doodsaai om naar te kijken. Er gebeurt gewoon niks en van het ene zogenaamde spannende iets valt hij in het ander. Maar dat boeit je niet meer naarmate het einde vordert. Omdat je zelf weet dat het er toch niet toe doet voor het verhaal. De plotgrapjes werken niet in deze film. En de regiseur zorgt ervoor dat een interesant verhaal doodsaai wordt neergezet.
De humor in deze film zat wat mij betreft wel goed "Humor" ja humor, ik heb meerdere malen krom gelegen om zulke domme dialogen die werkelijk nergens op slaan of totaal niet overkomen.
Dikke vette afrader!!!
ChrisV
-
- 21 berichten
- 0 stemmen
Ontzettend slechte film! Waardeloos verhaal en slecht acteerwerk/camerawerk. 0,5*
Het laatste nieuws

Prime Video-hitserie 'The Night Manager' krijgt een derde seizoen

Netflix verwijdert de dramafilm 'It Ends With Us' met Justin Baldoni en Blake Lively

WOII-film 'The Boy in the Striped Pyjamas' wordt donderdag uitgezonden op televisie

Van 'The Lincoln Lawyer' tot aan 'Unfamiliar': alle nieuwe titels op streaming van deze week
Bekijk ook

Stranded: I've Come from a Plane That Crashed on the Mountains
Documentaire, 2007
22 reacties

Aanrijding in Moscou
Drama / Komedie, 2008
219 reacties

Hemel op Aarde
Drama, 2013
68 reacties

Bloedbroeders
Thriller / Drama, 2008
254 reacties

Het Echte Leven
Drama / Komedie, 2008
154 reacties

Razend
Drama, 2011
64 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.




