Hoe Duur Was de Suiker (2013)

Nederland / Duitsland / Zuid-Afrika
Drama / Historisch

geregisseerd door Jean van de Velde
met Yootha Wong-Loi-Sing, Gaite Jansen en Benja Bruijning

Het verhaal van twee halfzusjes in het achttiende-eeuwse Suriname: de blanke Sarith en haar lijfslavin Mini-Mini. Terwijl Sarith verbitterd raakt door het harde leven in de kolonie, krijgt Mini-Mini haar eigen kans op geluk. Kan en durft ze die te grijpen ten koste van haar meesteres en halfzus?

avatar van Boenga
Marbles schreef:
Slavernij is verwerpelijk en dat zal het altijd blijven maar nu weet ik het wel. Er is nog slavernij gaande in de arabische wereld maar ook dat hoor je niet.

Niet alleen daar, hoor. Heel veel landbouw (cacao, koffie, katoen,...) en alles wat daar uit voortkomt (voeding, kledij, meubels,...) gaat gepaard met slavernij, hongerlonen, kinderarbeid,... Iedereen weet dat, maar hoeveel mensen kijken bij hun aankopen naar een fairtrade-label ? Heet dat dan een 'gedoog-houding' ?
Ik ben het een beetje beu allemaal.

Tip: ik hou niet van oorlogsfilms. Dus kijk ik er niet naar.

avatar van Ebenezer Scrooge
De frivoliteit in de eerste helft van de film sprak mij niet zo aan, maar allengs slaat de feeststemming om en krijgt het verhaal een grimmiger karakter. De dialogen klonken mij soms veel te modern in de oren: 'Jij ziet er in een jute zak nog mooi uit', dat werd echt nog niet gezegd in de achttiende eeuw. Yootha Wong-Loi-Sing als Mini-mini speelt in het geheel niet onverdienstelijk, ook haar vertelstem is erg prettig. De locaties in Suriname zijn prachtig, ook dat korte fragment in Amsterdam in de sneeuw ziet er waarachtig mooi uit! Braafjes, binnen de lijntjes, maar absoluut geen slechte film.

avatar van Robi
Film over de slavernij in Suriname in de 18e eeuw. Het is zeker geen slechte film in zijn genre. Alleen is het niet echt mijn ding. Ik ben niet zo'n liefhebber van historische drama's, tenzij er een echt bijzonder of boeiend verhaal is. En dat is in deze film niet echt het geval. Er zijn al zat slavenfilms. Alleen de Nederlandse kant van het verhaal is dan nog iets dat enigszins bijzonder is. De Nederlanders komen er trouwens verrassend goed van af. Al zullen er zeker ook toen goede tussen gezeten hebben. Net als overal. Er wordt over het algemeen prima geacteerd. Alleen de slavenhandelaar tegen het einde was een misser. Waren de betaalde acteurs op? En verder duurde de film voor mij te lang en kabbelde hij teveel voort. Maar het zag er allemaal wel mooi uit en op mooie locaties.

Quido schreef:
Er is genoeg wetenschappelijke literatuur over te vinden. Daaruit blijkt dat Nederland mondiaal gezien altijd achter heeft gelopen op het gebied van naakt in film (grof geschetst kunnen er in de filmgeschiedenis drie/vier fasen worden aangemerkt wat betreft naakt in film). De periodes waarin hier een stel tieten gebruikt werden als lokmiddel, zijn er ook in het buitenland geweest. Juist de laatste pakweg tien jaar is het eerder iets uit Amerika, dan uit Nederland. Alleen wordt er daar nooit een punt van gemaakt, terwijl hier elke tepel wordt aangegrepen om het weer als 'typisch Nederlands' weg te zetten.

Verder lijkt het me in de context van deze film verder ook volstrekt logisch, net zoals dat er in Schindler's List borsten in beeld bungelen. Om maar eens iets te noemen.

Amerikaans bloot is sporadisch hoor. In ned films is het vaak niet-functioneel. het is een opwarmertje om (jong) publiek de bios in te krijgen. Wat de grootste doelgroep is 18-40....daarboven kijken ze tv met het hele gezin. Bloot redt ook nooit een film of serie ( De Spa ..hahahahah).

En nog wat over deze film ( ik had al eerder er wat over geschreven)...Er was geen liefde in de slaventijd tussen blank en zwart. Onvrijwillige seks en verkrachting...Liefde??? Aan mijn hoela. Dus wat dat betreft slaat de film de filmplank mis...

frans123 schreef:

Amerikaans bloot is sporadisch hoor. In ned films is het vaak niet-functioneel.

Hoe vaak is kleding functioneel? Oké, een film die zich afspeelt in het koude noorden, daarvan begrijp ik de kleding, maar alles beneden Parijs heeft toch gewoon een prima temperatuur gedurende een belangrijk deel van het jaar? Om over nog zuidelijkere regio's nog maar te zwijgen. Soms zie ik acteurs zweten , niet meer normaal. Trek nu gewoon die kleding (heel functioneel) gewoon uit, denk ik dan. Vergeet ook niet dat die studiolampen vrij veel warmte afgeven.

avatar van MovieMind
Ziegler schreef:
Ervaring?

MovieMind
Ooooh, die 123 is zijn leeftijd.

avatar van MovieMind
Omdenabij!

Ziegler schreef:
En deze wijsheid baseer je op . . . ?

Als er sprake is van een relatie tussen overheerser en slavin kiest de slavin voor een beter leven,zekerheid, weg van armoe, weg van slavin zijn. Ook voor haar familie dei zeker wel onderhouden zal worden ( dat zal een eis van haar geweest zijn). Het is een keuze gebaseerd op verstand en niet op gevoel. Overleven heet dat......En ja ..mogelijk is hij verliefd, of ziet haar als speelgoed, zij kiest om andere reden:een beter leven, met alles wat er bij hoort.
In Kameroen en Ghana, in kleine dorpjes, onderhoudt een 'rijk" man vaak 5-6-7 vrouwen. Hij brengt ze om en om rijst met kip en doet zijn ding.....Niemand roddelt daar over,wijst je na, het is een gewoon deel van het bestaan. En nog een stuk of vier mannen doen dat ook.een happy dorp.... Ieder woont op zichzelf, geen liefde , niks huwelijk....Vandaar dat sommige mannen 30 kinderen hebben...Overleven, strijd om het bestaan, voorzien in basisbehoeften. Dus Liefde???Kom op zeg!!!

Het is een heel verhaal, maar het overtuigt me geenszins.
Daarnaast verander je je verhaal. Je stelde dat er geen liefde kon zijn tussen blank en zwart in de slaventijd.

avatar van Boenga
Achttiende eeuw: er was ongetwijfeld seks, zeker verkrachting, allicht ook liefde; maar meer dan verdoken seks zal er niet geweest zijn. Zwarten werden in de 18de eeuw door blanken zeker nog niet gezien als mensen zoals zijzelf; tot 1812 waren ze in Suriname 'roerende goederen'. Een paar interessante links (maar je vindt er met een paar zoektermen veel meer over):
Huwelijk en relaties tijdens de slavernij in Suriname | vijfeeuwenmigratie.nl

avatar van Shadowed
Prima.

Toch wel 1 van de betere producties rondom Nederland. Van de Velde lijkt goed te weten dat het zo-praat-niemand gehalte te vaak in Nederlandse films zit en heeft dit gelukkig minimaal in beeld gebracht. Al zat Jansen vaak op het randje.

Dit tijdperk blijft natuurlijk een gitzwarte pagina in de Nederlandse geschiedenis, en dit wordt zo soms dus ook goed in beeld gebracht. Dat was ook wel nodig, want dit mag nooit meer gebeuren en kan dus niet zo langs de kijker gegooid worden.

Zo is dit een dramafilm met romantiek vooral. Een soort wie-ben-ik verhaal vermengt met een stevige achtergrond. Zo zijn er enkele zeer verontrustende beelden in vermengt die je toch wel even met open ogen doen kijken. Niet elke Nederlander is echter als een wrede man afgebeeld, maar ze zitten er wel tussen.

Jansen doet het redelijk als kreng. Dat laatste woord kan ze wel goed trouwens, want daarin was ze uitstekend. Echter valt ze soms plots volledig door de mand met goede tijden, slechte tijden niveau. Gelukkig is dit niet de hele film lang, maar omdat ze juist soms zo goed in haar rol zit valt het gelijk op.

Ook Van der Velden speelt prima in zijn wat korte, maar prima rol. Maar diegene die ongelooflijk ver boven de rest uitsteekt, is natuurlijk Kees Boot. Ik snap niet waarom hij altijd de bijrol heeft, hij is 1 van allerbeste Nederlandse acteurs die er momenteel zijn. Hij is grappig, terwijl hij de drama ook volledig onder de controle heeft.

Het verhaal duurt net wat te lang, waarbij de slotfase een beetje suf is. Zo'n geval waar Boot achter zijn liefje gaat voelt wat geforceerd aan. Visueel is het ook niet heel bijzonder. De locatie is prachtig, maar te weinig mee gedaan. Je hoort altijd een warme sfeer te krijgen alsof de hitte echt aanwezig lijkt te zijn, maar dit was niet echt het geval.

Daarbuiten lijken de slaven het ook niet altijd zwaar te hebben. Dat kan aan de omgeving liggen, maar ik zag nergens dat ze enorm toegetakeld waren en het zo zwaar hadden. Maarja, daar moet je als kijker maar mee leven.

Uiteindelijk toch echt wel 1 van de betere NL films, daarvoor mijn complimenten.

avatar van K. V.
Deze film eens bekeken en vond het een prima film. Ondanks dat het hoofdpersonage niet zo sympathiek is, weet het toch te boeien van begin tot einde. De cast deed het prima en ook de film zag er wel goed uit.
Een prima Nederlandse film, vond hem wel het bekijken waard.

avatar van IH88
Hoe Duur Was de Suiker

Redelijke historische film. Het grootste minpunt van Hoe Duur Was de Suiker is dat het allemaal zo conventioneel en voorspelbaar is, en daar komt dan ook nog het soms zeer matige acteerwerk en de verschrikkelijke dialogen bij. Het Nederlandse film probleem zeg maar, hoewel het visueel en qua verhaal allemaal goed in elkaar steekt. Hoe Duur Was de Suiker is ook niet vervelend om naar te kijken, maar ik had er iets meer van verwacht.