I Am Mother (2019)

Australië
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Grant Sputore
met Clara Rugaard, Hilary Swank en de stem van Rose Byrne

Een tienermeisje wordt ondergronds opgevoed door een robot, Mother, die ontworpen werd om de aarde na vernietiging weer van mensen te voorzien. Hun unieke band wordt onder druk gezet wanneer een vreemde vrouw aangetroffen en opgenomen wordt door de tiener. De vrouw doet twijfel veroorzaken bij het meisje die voorheen alles aannam van Mother over de buitenwereld. Met geen idee wie ze kan vertrouwen poogt het meisje de waarheid te achterhalen.

Mooie film, verwachte een B variant? Deze zeker niet.
Je wordt steeds op het verkeerde been gezet, i.v.m. de intenties van 'Mother', de ongenode gast en 'dochter'. Dat is in mijn beleving subtiel verwerkt. Als je even denkt te weten hoe het zit, is het toch weer anders. Mother blijk tevens het 'collectief' van alle droids. Zij wordt uiteindelijk, ondanks een duivels dilemma van 'dochter' toch om zeep geholpen. Dat mag echter niets baten omdat 'mother'ook het collectief is.

avatar van Corcicus
Het ziet er allemaal mooi uit, maar het verhaal is in feite flinterdun en uiterst eenvoudig. Voor een film van 2 uur gebeurt er bovendien ook echt veel te weinig. Er zit geen vaart in, het kabbelt maar wat voort tot het plots ophoudt. Dit kan ik geen voldoende geven.

avatar van macrobody
Je hebt van die film met een minimaal aantal acteurs/actrices en toch blijft het boeiend. Deze film is er zo een al moet de film het niet van actie hebben maar meer van de dialogen en presentatie. Het thema van de film is ook wel aardig. Wel weer heel politiek correct allemaal, zonder boze witte mannen.

avatar van macrobody
Avenir schreef:
Wie is de vrouw? haar eerder geboren zus? Haar echte moeder? niemand kan ontkennen dat ze beiden redelijk lijken en wat gebeurt er na dat "mother" in de zee container is? Wat doet "daughter" in het complex na ze de vault met babies heeft bekeken? Allemaal clues voor mij dat een evt tweede deel zeker in de schrijver zijn gedachte zat

Dat moet subject APX01 geweest zijn oftewel de allereerste embryo. Aangezien er op een gegeven moment wordt gezegd, 13867 dagen na het extinction event moet het eerste kind 38 zijn en dat was daughter duidelijk niet. Misschien was ze ooit ontsnapt en kwam ze eens kijken of er al nieuwe kinderen waren.

avatar van Elchapo
slaapverwekkend ..........2 stars,voor daughter die best goed acteerd in dit vehikel.

avatar van bjerik76
ik zit hem nu te kijken, ik ben bij de 49 minuten, maar vanaf hier vind ik het echt wel een stukje leeftijdskeuring 16.. jekkie ..
vind het wel een goed spel tussen de 2 acteurs, en dan de robot die wel iets "echter" had kunnen zijn.
maar ik heb nog geen idee welke kant de film nog opgaat, en wie er nou gelijk heeft.
spannend dus nog tot nu toe, maar moest even deze gore scenes kwijt .

zonde van mijn tijd; hele tijd wachten op het waarom, wat een waardeloze film!

avatar van horizons
joanna50 schreef:
zonde van mijn tijd; hele tijd wachten op het waarom, wat een waardeloze film!

De waarom wordt toch vrij vroeg al duidelijk.

avatar van Wommel
Aangename verrassing zeg. Niets van gehoord en ineens beschikbaar op Netflix. Sterke SF. Verdiende 4.0

Wel een mooie film, goed plot, mooie uitvoering en goed geacteerd. Robots zijn heel overtuigend gemaakt. Er zijn maar 3 acteurs en elk speelt hun rol voortreffelijk. Ik had Horizon zero dawn gevoelens als iemand dat spel kent.

Wat een langdurige, saaie film was dit. Heb hem wel afgekeken, omdat ik toch nieuwsgierig was hoe die af zou lopen. Een verloren uur!!

avatar van Pepino
Tot nu toe heeft geen enkele Netflix-film mij kunnen bekoren en ik vrees dat ik ook bij deze weer een meh-gevoel ga hebben. Dus... denk dat ik 'm oversla.

avatar van bjerik76
inmiddels afgekeken en er een nachtje over geslapen ..
Ik vond het richting het einde langdradig worden ook omdat het vrijwel allemaal binnen afspeelt word het wat saai elke keer dezelfde decors te zien.

Ook had ik toch wel mn " simpele vragen"
Hoe / waar haalt zo'n robot toch ineens het gewenste verjaardagscadeau vandaan in de juiste maat.

ik weet nou ook niet echt het eind, volgens mij kun je er gewoon je eigen draai en interpretatie van maken wie nou het beste bedoelde en je moet vertrouwen.
Kortom, je weet eigenlijk net zoveel als in het begin.

Vond Hilary Swank wel goed spelen overigens.

avatar van Bakema NL
Na Bird cage of hoe heette dat gedrocht ook weer heb ik niet zoveel vertrouwen in Netflix producties....en het pc geneuzel ligt immer op de loer, ook dit lijkt weer een vehikel om maar vooral geen mannen te hoeven laten zien rn kijk eens goed goed de dames dit allemaal kunnen.
Laat maar.
Zeer voorzichtig tegenwoordig zijn met entertainment, ik wacht eerst wel op genoeg info om zeker te weten of er sjw geneuzel in zit of niet. Zo ja....later.

avatar van Vilmkritikus
Pepino schreef:

Dat gevoel heb ik ook bij al die Niksflex films het is het allemaal net niet.

Deze film greep mij toch echt vast. Enorm genoten!

avatar van Jillzz91
Van begin tot eind was het best spannend. Je werd op het verkeerde been gezet. Alleen het houdt plotseling op. Er zit totaal geen vaart in de film. Dir 2 uur hadden makkelijk in een half uur worden gedaan.
Ik verwachtte er veel meer van. Erg jammer. Daarom ook geen voldoende 2 sterren

avatar van max cady
Vilmkritikus schreef:

Dat gevoel heb ik ook bij al die Niksflex films het is het allemaal net niet.

Ja dat dus en idd dat meh gevoel. Jammer

avatar van Maximalisatie
Goede film, de vrouw is daughter 1 die eigenlijk 38 jaar hoort te zijn, het meisje is dus daughter 2, nummer 1 is dus opgevoed om nummer 2 dit te laten zien en de andere kinderen goed op te voeden, heel kort gezegd maar dat is wel hoe het gebeurd, fantastisch.

avatar van Elchapo
Pepino schreef:
strak plan

avatar van mcdaktari
horizons schreef:

De waarom wordt toch vrij vroeg al duidelijk.

Je weet inmiddels toch ook wel dat vele een film niet kunnen volgen als het niet nonstop actie is!

Na Birdbox was ik eigenlijk wel klaar met Netflix producties, maar de trailer van I Am Mother trok me toch over de streep. En het was geen tegenvaller. Helemaal als je achteraf bedenkt dat je eigenlijk 2 uur lang, maar naar 2 fysiek aanwezige actrices hebt zitten kijken. Swank acteert degelijk, maar ''daughter'' is gewoon ijzersterk neergezet. Prima ook dat er genoeg aan de eigen fantasie overgelaten wordt, dat uitgekauwde hoeft van mij niet zo.

avatar van Rickyman
Nnjaa, typisch Netflixfilmpje inderdaad. Het ziet er allemaal weer prachtig uit, maar komt nogal langdradig over en wat kinderachtig met die robot.
En toch in één keer afgekeken terwijl ik slaperig was. Vooruit, net aan een voldoende dan maar..

avatar van Shinobi
"The fact is it's more a test of my competence than yours."

Netflix en Sci-Fi gaan niet goed met elkaar samen. Met deze titel lijkt daar enigszins verandering in te komen.

Het uitgangspunt dat de mensheid in de toekomst is uitgestorven, is best interessant te noemen. In een geheimzinnig complex probeert een robot daar verandering in te brengen door één voor één embryo's groot te brengen. Op deze wijze ontstaat er een intrigerende dynamiek tussen een tienermeisje en de robot, al lijkt een buitenstaander daar roet in het eten te gooien.

Er worden een aantal filosofische thema's aangekaart rondom het bestaan van de mens en hoe het menselijk instinct daar weer invloed op heeft. Het laat je als kijker nadenken over het gegeven, dat van zichzelf al hangt in een nevel van mysterie. Hiermee betreedt men wel enkele platgebaande paden; een stukje eigenzinnigheid ontbreekt hier duidelijk.

De robot zelf heeft een erg strak design, waarvan je eigenlijk nooit weet of deze goed- of kwaadaardig zou moeten zijn. Dat gevoel wordt versterkt door de ijzig lieve stem van Rose Byrne. Om vooral Clara Rugaard niet te vergeten die een sterke rol neerzet. Des te jammer dat bepaalde ontwikkelingen niet het beoogde effect hebben, ondanks hun optreden.

Al met al is 'I Am Mother' een aardige Sci-Fi geworden, maar uit dit concept had echt veel meer gehaald kunnen worden.

Kleine 3,0 sterren.

avatar van nadrin
Weer een sterken SF film van Netflix

avatar van james_cameron
Aardige SF- film, met vooral een sfeervol en intrigerend eerste uur. Daarna komt langzaam de klad erin, zoals zo vaak bij dit type film. Wanneer het verhaal klein en intiem wordt gehouden gaat het allemaal prima, maar wanneer er zo nodig zaken uitgelegd moeten worden en alles grootser in beeld wordt gebracht gaat het doorgaans mis. Zo ook hier, al blijft de boel net op de rails, geholpen door een kleine maar prima cast en visueel aantrekkelijk production design.

Goed gedaan dit. Film ziet er visueel goed uit, en ondanks de nadelen van de minimale setting wordt de spanningsboog anderhalf uur lang vakkundig gehandhaafd. Vergelijkingen die in het buitenland worden gemaakt met het werk van Christopher Nolan zijn nochtans behoorlijk misplaatst. Nolan is meer een intelligente kunstenaar, terwijl Sputore bij dit debuut een stijlvolle, doch al erg vaak toegepast concept(in recentelijke jaren bijvoorbeeld in 10 Cloverfield Lane en Room) in een nieuw, aantrekkelijk jasje stopt. Prima werk, intiem, intens en klein maar verwacht geen vernieuwende dingen. Old school science fiction voor het grote publiek zonder grotesk spektakel. I Am Mother zal over pakweg twintig jaar vooral bekend zijn omdat dit het eerste grote werk was van de beloftevolle regisseur en van de jonge Rugaard die de toch ook niet misselijke Swank bijkans van het doek speelt.

avatar van Fisico
Vrij leuke SF met een erg beperkte cast van 2 vrouwen. Drie vrouwen eigenlijk als je er de mooie en geslaagde stem van Rose Byrne aan toevoegt. Deed me in dat opzicht wat denken aan de zwoele stem van Samantha (Scar-Jo) in Her (2013). Clara Rugaard deed het buitengewoon goed, een actrice die ik eigenlijk niet kende, maar bij deze is haar naam (bij mij) gezet. Niet eenvoudig om een film zo goed als alleen te dragen, maar ze deed het prima. Ook Swank viel niet uit de toon.

Het plot zelf is niet vernieuwend. In Hollywood al meermaals gebeurd dat een veilig gewaand oord plots door de intrede van een indringer er plots minder rooskleurig uit ziet. Desalniettemin pakte Sputore het erg goed aan en geeft toch een eigen invulling aan het plot. De opbouw is goed door eerste te focussen op de zorgfuncties van "Mother". Er wordt ruim de tijd genomen om het kind te laten opgroeien. De film bevat een duidelijke (moralistische) filosofische insteek en verkent hoe kneedbaar de mens is. Tabula rasa versus erfelijke factoren. Het zijn ook wederom net die oerinstincten die je niet zomaar kan wegdenken, manipuleren of ombuigen. Nieuwsgierigheid en rechtvaardigheid zijn onder andere die gevoelens die eigen zijn aan de mens.

De film bevat een zekere spanning en ongeveer of net na halfweg wordt het duidelijk hoe de vork aan de steel zit. Niets is wat het lijkt. In se, denk ik, dat de bedoelingen van de A.I. "nobel" zijn in die zin dat ze door het uitroeien van het slechte mensenras via hun eigen programma een nieuw superieur ras wensen te creëren. Het doel heiligt de middelen, alleen zijn de middelen extreem gruwelijk. Knappe film, zeker en vast, mooieNetflix-productie waarvan ik genoten heb. Zwevend tussen 3,5* en 4,0*.

Ja wel leuk maar meer ook niet... een mager 6-je