I Am Mother (2019)

Australië
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Grant Sputore
met Clara Rugaard, Hilary Swank en de stem van Rose Byrne

Een tienermeisje wordt ondergronds opgevoed door een robot, Mother, die ontworpen werd om de aarde na vernietiging weer van mensen te voorzien. Hun unieke band wordt onder druk gezet wanneer een vreemde vrouw aangetroffen en opgenomen wordt door de tiener. De vrouw doet twijfel veroorzaken bij het meisje die voorheen alles aannam van Mother over de buitenwereld. Met geen idee wie ze kan vertrouwen poogt het meisje de waarheid te achterhalen.

Vanaf 7 juni te zien op Netflix!

avatar van mcdaktari
Weer een Netflix film waar ik naar uitkijk.

avatar van Seam
Het plot klink interessant veel als dat van een populaire recente game. Misschien daarop gebaseerd?

pfff , wie naar de trailer kijkt heeft meteen heel de film door , 1 grote spoiler

avatar van horizons
Inderdaad, degene die die trailer heeft samengesteld snapt er helemaal niets van.

avatar van John Milton
Bedankt voor de waarschuwing!

avatar van Rmie
voyager77 schreef:

Bedankt voor de waarschuwing. Ik bekijk steeds minder trailers om deze reden.

Lijkt me goed ruk dit. Is die vrouw niet haar moeder?...gok ik??

avatar van keukenzout
Ik keek deze film zodat jij dat niet hoeft te doen.

Wat een ellende.

Aardige film waarin een meisje wordt groot gebracht door een robot in een afgesloten faciliteit. Een prima opzet waarbij de film vooral onderhoudend blijft omdat je je blijft afvragen wat er zich in de buitenwereld afspeelt. De film had echter met gemak een stuk korter kunnen zijn. De jonge Clara Rugaard doet het goed in de hoofdrol.

avatar van leatherhead
Qua regie en acteerprestaties best aardig, maar het voegt wat mij betreft toch té weinig toe aan de talloze films die er al gemaakt zijn over dit onderwerp. Zorgt ervoor dat het plotverloop al vrij snel uit te tekenen valt en het voor de rest wat gelaten toekijken is.

Verder op zich wel een vlot sci-fitje. 2,5*

Best wel een goeie film als je van het genre houdt.
Als de mens ooit machines gaat bouwen die kunnen denken, dan komt het zover dat deze creaties op een bepaald ogenblik gaan beseffen dat de mens hun maar vreselijk in de weg loopt.

En ja dan moeten ze maar worden opgeruimd, dat staat wel zo netjes.

****

avatar van Zwolle84
Rudie schreef:
Als de mens ooit machines gaat bouwen die kunnen denken

Afhankelijk van de definities die je hanteert zou je kunnen stellen dat dit allang gebeurt. We komen in het dagelijks leven al om in de zelflerende algoritmes.

avatar van Pazmaster
Leuke sci-fi thriller. Een onderhoudend verhaal dat tot het eind blijft boeien. Genoeg spanning en je vraagt je constant af waar het naartoe gaat, ook het einde is leuk. Het ziet er allemaal prima uit en de tweekoppige cast speelt naar behoren. Prima film!

avatar van umbra
Ben echt wel fan van dit soort films. De film is goed en mooi uitgewerkt, de rol vh meisje is voortreffelijk neergezet. Sfeertje zat ook goed. Heb hier echt van genoten, boeide me uitermate.

Wel een aardige film, al vind ik het hinderlijk dat een aantal punten mij onduidelijk blijven. Het zal de eigen invulling wel moeten zijn...

avatar van mikey
Een geavanceerde robot die uit een oud boek voorleest? Dat kan mijn iphone beter. Zoveelste dystopische vertelling over een bunker met the wastelands erbuiten, zonder actie maar met flink wat gefilosofeer. Ik heb de hele tijd het gevoel dat de film een wijze les wil leren, maar ben te verveeld om erover na te denken.

netflix misser.

Ik val meteen met de deur in huis, ik houd wel van dit soort films en voor mij persoonlijk kreeg ik ook wat ik verwachtte; een goede film, ik had geen trailer gezien voor ik de film keek maar ben het mee eens dat de trailer veel van de film weg geeft.

De inleiding was wel goed en zeker niet saai, het bouwt de main character op voor mij.
Uiteindelijk het einde liet "nog wat te wensen over" en heb ik het idee dat men denk aan een volgend deel dan wel meerdere delen.

Ik gok redelijk budget, maar net genoeg om de mooie beelden, en beperkte cast maar goed geacteerd, te betalen.
Ik ben persoonlijk verrast door de gemiddelde rating van 3/6 maar wellicht kan dit zijn door de losse puntjes en niet beantwoordde vragen die de film je geeft, ik ben milder 4,5 v 6

Wie is de vrouw? haar eerder geboren zus? Haar echte moeder? niemand kan ontkennen dat ze beiden redelijk lijken en wat gebeurt er na dat "mother" in de zee container is? Wat doet "daughter" in het complex na ze de vault met babies heeft bekeken? Allemaal clues voor mij dat een evt tweede deel zeker in de schrijver zijn gedachte zat

avatar van horizons
Typische film. Leuk genoeg uitgevoerd.

keukenzout schreef:
Ik keek deze film zodat jij dat niet hoeft te doen.

Wat een ellende.
naar jouw mening en je smaak vergat je toe te voegen; geheel objectief gezegd is het geen slechte film als je de grootte vd cast en de beelden bekijkt, en zeker goed geacteerd, persoonlijk denk ik 0.5 sterren wel heel erg hard

Matige SF film ondanks de twee vrouwelijk grote namen.
Was allemaal nogal traag waardoor het snel begon te vervelen.
Zijn veel beter films in het genre.

avatar van Grindhouse62
Een aardig SciFi Thriller. Heb mij er vanmiddag goed mee vermaakt. 3.0 van mij

avatar van Uier
Avenir schreef:

Rating gaat tot 5 sterren, niet tot 6.

avatar van roald1987
Ik ben ook verbaast door de lage rating, het “ wordt” geen epische klassieker of cult film, maar vond hem verassend genoeg echt goed, ik was wel flabbergasted. Ik had het rustig tof gevonden als ze hier een soort Trilogy van hadden gemaakt.
Hopelijk gaat de director door op deze route

avatar van Diederik58
Prima film. Goed geacteerd. Bekend thema, maar toch op een geheel eigen wijze vormgegeven. De angst van de mens voor technologie wordt redelijk gevoed.
Het einde trek ik niet. Misschien is nog geen eind van deze film.

Netflix Originals worden vaak met argusogen bekeken. En hoewel lang niet alle Netflix films goed zijn, zit er af en toe best een hele toffe film tussen. Zoals "I am mother". Gelukkig heb ik de trailer niet vooraf gezien (probeer ik altijd te mijden), want dat had de kijkervaring waarschijnlijk negatief beïnvloed. Maar zonder voorkennis van het verhaal heb ik genoten van deze film. In een mooie setting wordt de film sterk opgebouwd. De serene, gemoedelijke sfeer die binnen de hightech bunker heerst verschuift langzaam naar ongemakkelijke spanning. Enkele interessante onthullingen op de juiste momenten, houden de aandacht vast. Evenals de lastige situatie waarin "daughter" zich, zonder kennis van zaken en tussen twee vuren in, bevindt. Persoonlijk vond ik het deel voor de uiteindelijke ontknoping erg gehaast ten opzichte van de rest van de film, maar dat vergeven we dan maar.
Al met al aangenaam verrast door deze sterke sci-fi thriller.

avatar van meneerknoop
Avenir schreef:

Naar mijn idee was het zo: De vrouw is een van de eerste embryo’s die is ontsnapt. Mother vermoord haar in de container omdat ze ‘mislukt’ is. Daughter gaat vervolgens het werk van Mother voort zetten en de embryo’s opkweken.

avatar van keukenzout
Avenir schreef:

Je kunt niet stellen dat een film objectief goed is. Jouw mening is altijd subjectief, des te ironischer is je bericht.

Ik vind het een waardeloze film. 0.5 * that's life.

avatar van john mcclane 2
Zou nu niet meteen willen zeggen dat het een routine werkje is , maar dit is ook niet bepaald verheffend .
Zoveelste AI / droid verhaal , die weinig toevoegt .

Plus kant is de mooie vormgeving , en het acteer werk .
Ook de stem van R. Byrne is zeer geschikt als koele droid moeder .

Vermakelijk , maar toch weer een “ net niet “ geheel , van Netflix .
Net aan 3*